Beantwoord

Plotse verlaging internet snelheid


Bezit "Pack Internet Maxi + TV + Tel"

Sinds afgelopen zondag merkte ik overduidelijk op, aangezien ik livestream op Twitch.tv en hiervoor voldoende upload voor nodig heb, dat mijn internet snelheid (die daarvoor al een magere 25mb/s down & 2.5 up was) gezakt is naar een ontolereerbare snelheid van 5mb down & 0.5 up??

Mijn verbinding is perfect stabiel en in orde, mijn pc is zelfs verbonden met een netwerk kabel (dus geen sprake van slechte wifi). Ons verbruik is nog ver van de maandelijkse limiet dus daar kan het ook niet aan liggen.

Ik heb maandag telefonisch contact opgenomen met jullie helpdesk hierover en het probleem volledig uitgelegd. Daar constateerde ze dat ik als consument zelfs recht heb op 50mb/s en hebben ze het toen op dat niveau gezet waarna ik tijdelijk 42 down en 9 up had. Dit duurde een uur en toen werd mijn internet terug gereset naar het vorige en huidige niveau. Blijkbaar heeft, na een tweede telefoontje, het "systeem" (dat was het excuse) het terug gezet op een "reparatie snelheid" (wat onzin is aangezien we een constante snelheid van voorvermelde 25mb hadden 3 maanden lang daarvoor en er is niets veranderd sindsdien zoals onderstaande screenshots aantonen).



Dit is de beloofde snelheid voor mijn lijn:



Ik zou dit graag zo snel mogelijk opgelost zien te worden aangezien er mij geen enkele reden word gegeven waarom ik op deze onacceptabele snelheid gezet word door jullie "systeem".
Op het moment kan ik niet streamen, kan ik amper een video van 720p bekijken en is het zodanig erg dat gewoon googelen niet samen gaat met iets anders standaard doen. Ik word duidelijk gethrottled of ben op een soort van "low-priority" gezet om een of andere reden.

(In de bijlage heb ik toegevoegd waar ik recht op heb & voorgaande speedtests op speedtest.net)
icon

Beste antwoord door SamuelD 7 June 2017, 11:14

Bekijk origineel

28 reacties

Over het algemeen wordt je op een repair profiel gezet als er iets aan je binnenhuis bekabeling schilt.
Dit kan onderander te maken hebben met oxidatie bijvoorbeeld.
Het kan ook aan je intro liggen de NTP2007/TF2007.
Maar om het uit te vissen of het werkelijk bij u ergens zit zou je je in feite de B-box moeten kunnen rechtstreeks aansluiten op je twee draadjes die binnen komen om dit te kunnen uitsluiten.
Anders zullen ze een technieker moet sturen om dit verder te kunnen uitzoeken.
zie ook deze uitleg hier: Indien op een repair terecht gekomen
en ook : NTP2007-TF2007
Reputatie 7
Badge +4
Dag Vigoriance,

Ik heb je lijn eens uitgemeten en zie dat er toch wel iets mee scheelt hoor. Zoals Martin al zei, kan dit aan de binnenbekabeling liggen of aan de intro. Ik kan hiervoor altijd een technieker langs sturen, maar dit is wel betalend als het aan je binnenbekabeling ligt. Het beste is als je dit eerst eens kan bekijken en als je niets vindt kan je via deze weg altijd nog een technieker aanvragen.

Mvg,

Kim
Dag Vigoriance,

Ik heb je lijn eens uitgemeten en zie dat er toch wel iets mee scheelt hoor. Zoals Martin al zei, kan dit aan de binnenbekabeling liggen of aan de intro. Ik kan hiervoor altijd een technieker langs sturen, maar dit is wel betalend als het aan je binnenbekabeling ligt. Het beste is als je dit eerst eens kan bekijken en als je niets vindt kan je via deze weg altijd nog een technieker aanvragen.

Mvg,

Kim

Deze morgen stonden er (zonder verwittiging btw) 2 techniekers aan ons deur. Blijkbaar was er iets mis op het net EN NIET de binnenbekabeling. Door mijn klacht werd dit blijkbaar pas opgemerkt. Een half jaar geleden moet er iets geraakt zijn aan de kabel bij werken een paar honderd meter verder op de straat en is de kabel stilaan verslechterd tot het uiteindelijk op een repair profiel sprong. De techniekers hebben gevonden waar op de lijn een zwakte heeft maar zullen dit pas maandag effectief fixen aan gezien er gegraven moet worden. Bovendien hadden ze (aangezien er niets mis was voor mij) de snelheid terug op 50 gezet omdat het net stabiel bleek te zijn na mij "tijdelijk op een enkele kabel ipv 3 te zetten" wat dat ook wil betekenen. 5 minuten na hun vertrek is het automatisch, zo als ik al vreesde, teruggesprongen op repair.
Ik zou specifiek dit weekend wel beter internet kunnen gebruiken en de techniekers hadden mij verzekerd dat het zo zou moeten blijven aangezien ze het daarop persoonlijk hadden ingesteld. Zou ik mogelijk van het repair profiel afgehaald kunnen worden aangezien hiervan geen sprake zou mogen zijn? Het probleem bevind zich niet in huis en is er dus geen enkele reden om mij op dit profiel te zetten. De techniekers constateerde en bevestigde dit ook dat er onmogelijk nu nog iets mis zou kunnen zijn aangezien ze alles hadden getest en hetgene dat problemen gaf hadden omzeild.
Reputatie 7
Badge +4
Ik ga proberen om je lijn hoger te plaatsen, je zal echter nog geen 50 halen omdat je lijn dit momenteel niet aankan op basis van je profiel en beschikbare signaal
Ik ga proberen om je lijn hoger te plaatsen, je zal echter nog geen 50 halen omdat je lijn dit momenteel niet aankan op basis van je profiel en beschikbare signaal
Het is nu in ieder geval beter dan die vreselijke reparatiesnelheid. Hopelijk blijft de snelheid nu tenminste op dit niveau totdat het probleem volledig opgelost is. Ik zal dit nauw in het oog houden. Dank u wel.
Ik ga proberen om je lijn hoger te plaatsen, je zal echter nog geen 50 halen omdat je lijn dit momenteel niet aankan op basis van je profiel en beschikbare signaal
Het is nu in ieder geval beter dan die vreselijke reparatiesnelheid. Hopelijk blijft de snelheid nu tenminste op dit niveau totdat het probleem volledig opgelost is. Ik zal dit nauw in het oog houden. Dank u wel.

22 dagen later. Sindsdien was de lijn, zover ik hiervan op de hoogte gebracht was, gemaakt. Ik had zelfs een snelheid van 43 down and 9 up (mijn lokale maximum blijkbaar). Vandaag heeft het eens goed geregend. Duidelijk dat het water de lijn ergens in mijn omgeving alsnog aantast. Ben nu terug op een reparatiesnelheid gezet. Als ik moet hopen op droog weer in België om fatsoenlijk internet te hebben zal het na de zomer leuk worden indien de schade aan de lijn niet snel hersteld wordt.
Indien dit niet teveel gevraagd is, zou het mogelijk zijn om mij te minste terug op een locked profiel te zetten van 15 down bij 5 up (zoals vorige keer) totdat eindelijk mijn lijn volledig gerepareerd is. Sorry om nogmaals uw techniekers naar mijn omgeving te moeten sturen maar als Twitch streamer merk ik onmiddellijk op wanneer mij upload snelheid drastisch omlaag gaat. Dit is ook een vorm van inkomen voor mij en door deze storingen beĂŻnvloed u mijn opbrengsten en verder mijn vermogen om 'live' te gaan door een te lage internetsnelheid.

Ik dank u bij voorbaat en hoop op een spoedig herstel.

Yannick Van Gelder
Reputatie 7
Badge +6
Yannick, ik heb dit even nog eens nagekeken en het probleem met de 'repair bandbreedte' is meestal het gevolg van een probleem op de binnenbekabeling. Typisch is dit een aftakking tussen je Proximus stopcontact (waar je bbox staat) en de plaats waar de kabel binnen komt. Wanneer hier een aftakking op zit, stoort dit niet alleen je lijn, maar kan dit ook gevolgen hebben voor andere buren. Vandaar de lagere bandbreedte. Het verhogen en 'locken' kunnen we dus helaas niet doen.

Het is in principe mogelijk dat dit buiten op de kabel zit, dit komt in zeldzame gevallen wel eens voor. Ik zie inderdaad dat hiervoor in het verleden al eens een technicus voor is langs geweest maar dit zou moeten zijn opgelost. Blijkbaar dus niet. 🙂 Ik stel voor dat we hier nog eens een technicus voor langs sturen. Wanneer past dit best voor je? Kan je me enkele data doorgeven? Dan sturen we een technicus langs.

Ter info, momenteel zijn er ook algemene werken gemeld met mogelijke impact op jouw lijn. Het is dus sowieso aangeraden deze even af te wachten. Deze zouden normaal gezien vandaag gedaan zijn. Maar de kans dat dit impact heeft op je lage bandbreedte is klein.
Yannick, ik heb dit even nog eens nagekeken en het probleem met de 'repair bandbreedte' is meestal het gevolg van een probleem op de binnenbekabeling. Typisch is dit een aftakking tussen je Proximus stopcontact (waar je bbox staat) en de plaats waar de kabel binnen komt. Wanneer hier een aftakking op zit, stoort dit niet alleen je lijn, maar kan dit ook gevolgen hebben voor andere buren. Vandaar de lagere bandbreedte. Het verhogen en 'locken' kunnen we dus helaas niet doen.

Het is in principe mogelijk dat dit buiten op de kabel zit, dit komt in zeldzame gevallen wel eens voor. Ik zie inderdaad dat hiervoor in het verleden al eens een technicus voor is langs geweest maar dit zou moeten zijn opgelost. Blijkbaar dus niet. 🙂 Ik stel voor dat we hier nog eens een technicus voor langs sturen. Wanneer past dit best voor je? Kan je me enkele data doorgeven? Dan sturen we een technicus langs.

Ter info, momenteel zijn er ook algemene werken gemeld met mogelijke impact op jouw lijn. Het is dus sowieso aangeraden deze even af te wachten. Deze zouden normaal gezien vandaag gedaan zijn. Maar de kans dat dit impact heeft op je lage bandbreedte is klein.


Neen. Dit heeft niets met de binnenbekabeling te maken. Bevestigd meerdere malen door de techniekers die lijntests binnenhuis hebben uitgevoerd en het hebben nagekeken. En ik ben zelf informaticus dus ik weet ook waarover ik praat. Stop met de schuld op de binnenbekabeling te steken. Ik heb dit al vaak genoeg van jullie gehoord. Het probleem bevindt zich buitenhuis; op JULLIE lijn door schade bij het hernieuwen van de straat. Dit is ook bevestigd door de technieker. En inderdaad is dit blijkbaar niet opgelost toen en daar vreesde de techniekers ook voor aangezien ze opmerkte dat er bij de straatwerken serieus geknoeid is.

En de lage bandbreedte is te verhogen. Heeft een vorige werknemer van jullie zelfs aangetoond en is ook aangestuurd door de technieker en is toen verstrekt aangezien zoals het gewoonweg triest is. Voor de voorbij 3 weken was mijn internet zonder problemen dus mijn lijn kan dit aan. Ik heb voldoende upload nodig om mogelijk te kunnen livestreamen en met 5 mb download kan ik zelfs amper een simpele video online bekijken. Daarbij hoop ik dat jullie beseffen dat ondertussen voor mij de maat meer dan vol is maar ik nog steeds probeer vriendelijk te blijven. 🙂 Momenteel heb ik het zodanig gehad dat ik met tenminste 15 download/5 upload (nog geen derde waarvan ik recht op heb) al tevreden zou zijn.

Alhoewel de voorgaande keer lieten de techniekers duidelijk constateerde dat het probleem niet bij ons huis lag. Stuur dan zo snel mogelijk, maakt niet uit wanneer, iemand om de lijn weeral te komen controleren. Zolang ze op voorhand laten weten dat ze langskomen.
heb je zelf al eens de lijtest uitgevoerd via deze link
heb je zelf al eens de lijtest uitgevoerd via deze link
Link stuurt mij naar een proximus pagina maar deze bevat geen inhoud/tekst.


En ik heb zelf al meerdere malen een lijntest uitgevoerd via het nummer 080022424. Verhoogd mijn snelheid tijdelijk tot mijn maximum van 42 bij 9, maar wordt minuten later teruggezet naar het repair profiel.
Verder heb ik zonet met toevallige techniekers voor mijn deur gepraat. Zelfde techniekers als vorige keer dus ik dacht dat ze hier voor mij waren. (problemen iets verder op de straat, maar buiten mijn net dus heeft geen impact).
Die hebben benadrukt dat het niet kan liggen aan mijn binnenbekabeling aan gezien die gedateerd (oud huis) maar perfect in orde is. Daarbij zien ze ook dat mijn lijn de snelheid aankan na enkele tests dus begrijpen ze niet waarom er alsnog triggers zijn van het repair profiel. đŸ€”
Normaal krijg je dit:



waar je ook nog op "Start the Analysis" kan klikken om verder op fouten te testen.

Misschien best eens met een ander browser proberen of je browser in "cognito" eens gebruiken.
Reputatie 7
Badge +4
Vigoriance, het lijkt mij best dat we een technicus sturen om eens alles na te kijken, dus ook de bekabeling buitenshuis, kan je ons enkele datums doorgeven wanneer dit voor je past? Dan maak ik voor jou een afspraak van zodra de onderhoudswerken in je buurt gedaan zijn.
Vigoriance, het lijkt mij best dat we een technicus sturen om eens alles na te kijken, dus ook de bekabeling buitenshuis, kan je ons enkele datums doorgeven wanneer dit voor je past? Dan maak ik voor jou een afspraak van zodra de onderhoudswerken in je buurt gedaan zijn.
Ik zou zeggen vanaf de 19de dan, aangezien de onderhoudswerken in de buurt blijkbaar nog enige tijd zullen lopen.
In de tussentijd zou ik liefst iets meer dan de reparatiesnelheid hebben zodat we hier doenbaar internet hebben en ik tenminste mijn online werk kan uitvoeren zonder problemen. Ik weet dat dit haalbaar is en zou normaal gezien op een lager niveau dan de volle 50 mogelijk kunnen worden gelockt. Ik dank u hiervoor bij voorbaat.
Reputatie 7
Badge +6
Yannick, ik wil gerust een technicus langs sturen vanaf 19/06 maar we kunnen niet de snelheid terug omhoog zetten. De term 'repairprofiel' heeft zijn naam niet gestolen en het automatisch systeem zal je lijn automatisch naar beneden halen bij een storing op de lijn. Zoals ook eerder gezegd kan het door de storing ook zijn je andere buren zal storen wanneer de bandbreedte te hoog is. Vandaar ook dat het systeem deze naar beneden haalt. Ik begrijp dat dit vervelend is maar hier kunnen we helaas niet rond.

Ik wil gerust een technicus vroeger sturen dan 19/06. Wanneer past dit best voor je? Maakt dit niet uit wanneer in de dag? Voormiddag/namiddag? Ondanks dat de storing vermoedelijk buiten zit, moet je wel thuis zijn.
Yannick, ik wil gerust een technicus langs sturen vanaf 19/06 maar we kunnen niet de snelheid terug omhoog zetten. De term 'repairprofiel' heeft zijn naam niet gestolen en het automatisch systeem zal je lijn automatisch naar beneden halen bij een storing op de lijn. Zoals ook eerder gezegd kan het door de storing ook zijn je andere buren zal storen wanneer de bandbreedte te hoog is. Vandaar ook dat het systeem deze naar beneden haalt. Ik begrijp dat dit vervelend is maar hier kunnen we helaas niet rond.

Ik wil gerust een technicus vroeger sturen dan 19/06. Wanneer past dit best voor je? Maakt dit niet uit wanneer in de dag? Voormiddag/namiddag? Ondanks dat de storing vermoedelijk buiten zit, moet je wel thuis zijn.

1. Zeggen dat de snelheid niet te locken is omdat dit zal zakken, is onzin aangezien een medewerker van u, jonathandr, dit voordien ook al heeft gedaan toen ik op repair snelheid stond (zie voorgaande comment in thread). Duidelijk moet ik gewoon geluk hebben wie mij beantwoord en hard genoeg klagen om dit te bereiken want dit is absoluut mogelijk.
2. Mij maakt het niet uit wanneer een technieker langskomt, voormiddag of namiddag zolang ik op voorhand weet wanneer ik ze kan verwachten. Dit mag ook al ergens deze week zijn. De vorige keer stonden ze gewoon elke keer voor mijn deur om 8 uur 's morgens zonder enige afspraak dus mij maakt het ondertussen niet uit.
3. De reden dat het zo lang duurde vooraleer ik terug antwoordde was omdat ik ondertussen genoeg customer support uitleg heb gehoord en weinig echte hulp die jullie kunnen bieden maar gewoonweg weigeren. Uiteindelijk geeft de klant gewoon op van miserie, maar deze snelheid is voor mij gewoon ontoelaatbaar om voor eeuwig te hebben. (Wat het geval zou zijn indien ik niet zou klagen) Ik herhaal voor de laatste keer dat ik deze snelheid nodig heb voor mijn werk, ik heb hier zelfs recht op. Dank u.
Reputatie 6
Badge +4
Wat mijn collega Thomas bedoelt is, de term repairprofiel, is effectief een automaitsche fallback van de snelheid gedaan door het systeem wanneer na analyse fouten op de lijn worden gemerkt.

Je hebt aan de ene kant 50MB profiel dat is toegewezen aan de lijn ( provisioning)

aan de andere kant de reele snelheid na analyse van de lijn.

Wat Thomas deed is manueel een nieuwe analyse starten waarbij dus even ( zoals nu)

Actual Net data Rate49998.0 downstream

maar indien de monitoring van de lijn opnieuw fouten traceert zal die falback er opnieuw komen.

Het is dus niet afhankelijk van persoon tot persoon, het is nutteloos constant de lijn te pushen zolang de oorzaak niet weggenomen wordt.;

Een afspraak hiervoor kan gemaakt worden


telefonisch 080022800

via deze weg ( privebericht) waarbij je ons data en mobile nummer doorstuurt waarop de technieker je kan bereiken

Mvg sabine
Wat mijn collega Thomas bedoelt is, de term repairprofiel, is effectief een automaitsche fallback van de snelheid gedaan door het systeem wanneer na analyse fouten op de lijn worden gemerkt.

Je hebt aan de ene kant 50MB profiel dat is toegewezen aan de lijn ( provisioning)

aan de andere kant de reele snelheid na analyse van de lijn.

Wat Thomas deed is manueel een nieuwe analyse starten waarbij dus even ( zoals nu)

Actual Net data Rate49998.0 downstream

maar indien de monitoring van de lijn opnieuw fouten traceert zal die falback er opnieuw komen.

Het is dus niet afhankelijk van persoon tot persoon, het is nutteloos constant de lijn te pushen zolang de oorzaak niet weggenomen wordt.;

Een afspraak hiervoor kan gemaakt worden


telefonisch 080022800

via deze weg ( privebericht) waarbij je ons data en mobile nummer doorstuurt waarop de technieker je kan bereiken

Mvg sabine

Dank u voor de uitleg maar ik was hier al lang van op de hoogte. Ik weet ook dat jullie de lijn kunnen pushen indien nodig maar dit gewoonweg niet snel doen. De fouten op de lijn zijn miniem en in sommige gevallen geeft het zelfs geen errors. Dit is waarom het probleem nog steeds niet opgelost is aangezien wanneer een technieker de lijn test, het soms gewoon perfect in orde is of ze niet fatsoenlijk kunnen detecteren waar de fout ligt aangezien de storing op de lijn niet serieus genoeg is.
Reputatie 5
Badge +4
Kan je ons, via prive bericht (zie link onderaan) je gsm nummer doorsturen alsook een paar data wanneer de technieker kan langskomen om dit probleem op te lossen.

Link om ons te contacteren via een prive bericht :

https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679

Mvg, AM

De fouten op de lijn zijn miniem en in sommige gevallen geeft het zelfs geen errors.


Pas op dit zegt nog niet alles, het lijn management syteem houdt ook de andere lijnen in het oog, die in de zelfdde distributie kabel zitten, op fouten en als daar vastgesteld wordt dat daardoor andere lijnen onstabiel worden, dan zal jouw lijn terug op lagere snelheid gezet worden.
Badge +4
Sinds een paar dagen is ook mijn snelheid gezakt, na de storing van paar weken geleden had in regelmatig disconnects. Van 100 naar 85 mbps ...🙄
Reputatie 7
Badge +4
Dag Patrick, je internet was inderdaad instabiel op 100mbit, vandaar heeft het automatisch systeem dit verlaagd naar 85mbit. Nu is je lijn wel stabiel. MVG, Wim
Sinds een paar dagen is ook mijn snelheid gezakt, na de storing van paar weken geleden had in regelmatig disconnects. Van 100 naar 85 mbps ...🙄
Dat is nu eenmaal de job van de DLM hĂ© 😉
Heb jij al eens een upload verhoging gekregen, want bij mij krijg ik ze niet meer terug?
Badge +4
Moet wel zeggen kheb 1 jaar en 3 maanden op 100 gestaan en sinds de storing is het begonnen. Heb wel al 3 weken nu familus.
Hoeveel is je uploadsnelheid nu, want ik blijf het raar vinden dat er zijn die geen cap meer hebben op de upload ! (je hebt voor internet een maxi veronderstel ik)
Badge +4
Internet is nu Maxi ( in familus ) en haal ongeveer 12 Mbps upload.

Wel raar dat het zolang stabiel bleef met die 100 en na de panne en storingen van Proximus is het probleem begonnen, DLM zal daardoor een stap lager gegaan zijn, maar ben benieuwd of het nog weer zal hoger kunnen.

http://www.speedtest.net/result/7020530538.png

Reageer