Beantwoord

PLC & wifi extender Proximus

  • 5 March 2016
  • 8 reacties
  • 562 Bekeken

  • Rising star
  • 13 reacties
Dag,

Gegevens:
B-Box2 op 1ste verdiep, wifi ontvangst beneden zeer slecht door de gewapende gewelven.
Onlangs geplaats een PLC met wifi extender en LAN uitgangen (model Proximus), dit was nodig om mijn Sonos installatie via LAN te laten werken. Tevens nu een sterk verbeterde wifi ontvangst op het gelijkvloers. De PLC werd aangesloten op een PC uitgang van de B-Box2.

Probleem:
binnenkort zou ik willen overschakelen op Proximus TV, de net vernoemde wifi extender bevindt zich reeds in de buurt van de TV en de bedoeling is dus om ook de TV dan via één van de vrije LAN poorten aan te sluiten. Echter net geprobeerd om de verbinding tussen de PLC zender en B-box2 te verplaatsen van PC-uitgang naar TV-uitgang maar dan heb ik geen internet meer noch via wifi noch via LAN. Hoe los ik dit op (mijn B-box2 heeft geen keuzemogelijkheid om over te schakelen naar "Full routed mode" zoals ergens uitgelegd in een vroeger topic) ?
icon

Beste antwoord door Elsa 6 March 2016, 10:50

Bekijk origineel

8 reacties

ik zou al vragen aan de technische dienst (0800 22 800 tot 22u voor tv tot 24u) voor een ruilnummer om de bbox2 te laten omruilen voor een bbox3 zodat je kan genieten van hogere wifi snelheden op je lokaal wifi netwerk want die ondersteunt de snellere wifi-n en wifi-ac norm en je hebt ook nog de 5 wifi GHz band die je op de bbox2 ook niet hebt.
Nu als je de bbox2 in full routed mode wilt zetten dan staat die procedure hier beschreven
surf naar -> bbox2 set full routed mode
Wel het is nu net die procedure die ik geprobeerd heb te volgen, echter zoals vermeld vind ik de daarin vermelde keuzemogelijkheid voor de "Full routed mode" niet terug.
Dit betekent dus waarschijnlijk dat de B-Box2 bij mij waarschijnlijk een model is dat niet kan overgeschakeld worden (ik had nochtans het tel nr 0800 96332 gebeld zoals voorgeschreven in de handleiding van de PLC). Kan ik 2 PLC adapters in elkaar steken, ééntje verbonden met de uitgang PC en ééntje via TV ?

Het is idd zo dat mijn wifi download snelheid nu aan de lage kant is, laatste test (via site Test aankoop) gaf mij 7,15 Mbps. Een B-Box3 zou dit dus kunnen oplossen ? Ik dacht eerder aan de verbinding tussen mijn huis en hun verdeelkast of zo, dit moet een zeer zwak signaal zijn, want om de zoveel tijd valt internet gewoon kortstondig weg, de B-box2 heeft dan gewoon een paar minuten nodig om de ADSL verbinding terug te herstellen. Dit is nu veel duidelijker merkbaar omdat dan de radiostream naar mijn Sonos uitvalt. Telefoontjes naar de 0800 22 800 eindigen dan steevast met de mededeling dat na hun test mijn lijn ok is ...
Het is idd zo dat mijn wifi download snelheid nu aan de lage kant is, laatste test (via site Test aankoop) gaf mij 7,15 Mbps.
Een B-Box3 zou dit dus kunnen oplossen ?

Dat hangt ervan af als je een snellere 2,4Ghz wifi-norm hebt bv n- of ac norm ipv de tragere g-norm wil dit nog niet zeggen dat je een snellere snelheid gaat halen.
Want als je maar 7,14 Mbps haalt met de g-norm van je bbox2 dan is daar een reden voor.
Nu dit kan bv. van storingen komen door naburige wifi signalen, maar in uw geval aangezien je van ADSL spreekt is je lijnsnelheid al een beperkende factor en kan je met je wifi-g norm al geen 20 Mbps halen bijvoorbeeld omdat je ADSL snelheid al lager is.
Nu spreek ik nog altijd van snelheden die je kunt halen naar de buitenwereld toe als je bv op het internet gaat.
Maar je wifi van je bbox die vormt met al je apparaten die er op hangen een wifi netwerk lokaal waar je wel die hogere snelheden tussen je onderlinge apparaten kan halen als je de wifi-n of wifi-ac norm van de bbox3 kunt gebruiken en op basis zou ik een een omruiling vragen naar een bbox3.
Nu iets anders kan je eigenlijk nog niet emigreren naar VDSL2 , heb je de test al eens zelf gedaan door te surfen naar
-> lijntest en daar af te lezen welke max. en min. snelheden ze opgeven.
als ik de test doe krijg ik voor comfort pack:
Max.: 92,0 Mbps download / 5,6 Mbps upload
Min.: 61,8 Mbps download / 5,6 Mbps upload

als ik de test doe op lijntest.be
Download 94.79 Mbps Max / Upload 18.7 MbpsMax

Dus dit is duidelijk geen ADSL ;-)

als je toch die bbox2 full routed wil krijgen mss eens de bbox2 factory resetten.
Ik vind het raar dat je dit niet kunt want klanten die bv netflix via de decoder nemen daar moet de bbox2 ook in full routed gezet worden, ze kunnen dit ook doen vanuit de technische dienst anders eens bellen naar 0800 22 800

Edit: die 0800 96 332 is om het bijwerken van uw modem te starten
(om gebruik te kunnen maken van VLAN20, maar zet je modem niet in full routed mode)
:
- Voer uw lijnnummer in (te lezen op uw laatste factuur) en volg de instructies van het menu.
- Wacht 20 minuten. De modem herstart automatisch
hm ja die Vlan 20 (wat ook mag zijn) staat naast Vlan10 in een overzicht ... dus die update zal dan wel gebeurd zijn.
Wat het overige betreft, dat zie ik dan wel als men de aansluiting voor de TV komt doen (moet ik nog aanvragen, dus nog alle tijd), zelf heb ik echt niet voldoende kennis om te gaan stoeien met die B-Box2.
Ter info:
Bijgevoegd een screenshot van de routing tab waar de optie voor de"full routed mode" zou moeten staan maar er niet is.
En die lijntest gaf bij mij de volgende resultaten: 91,7 Mbps download - 7,5 Mbps upload . Dat lijken mij echter theorethische waarden te zijn wat zou moeten kunnen, helemaal niet wat er is, zelfs de upload niet, om eerlijk te zijn die test via de "Test Aankoop" website, leek mij meer waarheidsgetrouw. Die Proximus test verloopt zo snel dat ze onmogelijk in die tijd een voldoende pakket hebben kunnen uploaden of downloaden, volgens mij komt dit gewoon uit een tabel: die gemeente, die straat, dat is zoveel ....
Alvast bedankt voor je reactie.
Daze waarden duiden aan dat er VDSL2 aansluiting mogelijk is voor u die vectoring ondersteunt , net als wat ik heb ook heb.
Duid ook aan dat je in zone 1 zit wat wil zeggen dat je met een bbox3 (die van de vectoring voordelen kan gebruik maken) direct op 70 Mbit gaat staan en dat achteraf een automatisch systeem, DLM genoemd, je zal proberen nog eventueel te verhogen en indien mogelijk tot 100/20 net als ik nu deze lijnsnelheid heb.
Met een bbox2 zou je eerst op 50 Mbit komen te staan en zou de dlm je proberen te verhogen naar max. 70 Mbps
Dus heb je zeker een reden om je bbox2 door een bbox3 om te ruilen.

Je logt toch in als administrator "admin" en niet als "user" op je bbox2

PS: voor factory reset bbox2 wat ik hierboven in hogere post opgenoemd heb , zie
-> http://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_trouble/particulieren/support/internet/internet-thuis/problemen-met-internet/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html#section2
Inloggen als admin, inderdaad niet gedaan . 0k, als ik het nu goed begrijp, bij de aanvraag voor een TV aansluiting vraag ik dus tevens ook een B-Box3 aan en mijn probleem zou moeten opgelost zijn, uit de PLC-wifi extender komt dan zowel Wlan en LAN met internet en TV streams en dit alles ook een bij gelijktijdig gebruik.
Dus het parallel in elkaar steken van 2 PLC zenders (elk met hun ontvangers), mocht dit kunnen is dan niet nodig ( is hier overigens al ergens een topic van in dit forum ?).
Bedankt voor de reacties.
Inderdaad via de plc wordt dan beide signalen verstuurd internet en tv
Om topics te vinden kan je de zoek functie gebruiken hier op het forum.

Reageer