Vraag

Overbelaste 2.4ghz Bbox 3v+ (DHCP-problemen)

  • 1 March 2023
  • 1 reactie
  • 98 Bekeken

Excuseer mijn Nederlands, het is niet mijn moedertaal. Ik heb problemen met mijn bbox 3v+ en ik weet niet zeker wat de beste oplossing is.

Ik heb momenteel een groot aantal slimme apparaten (ongeveer 20 slimme lampen en 12 andere kleine apparaten die alleen 2,4ghz zijn en 5 andere dualbandapparaten). Ik kan gewoon niet meer dan 32 2,4ghz-apparaten tegelijk verbonden hebben - ik probeer een nieuw 2,4ghz-apparaat aan te sluiten en het wil gewoon geen verbinding maken. Als ik tijdelijk 'one ssid' uitschakel, kan ik zelfs geen verbinding maken met de 2.4ghz-band vanaf mijn telefoon of pc (ik krijg 'access denied'). Maar ik kan zonder problemen verbinding maken met de aparte 5ghz band! Komt dit door DHCP problemen, of is het een soort verborgen hardware limiet van apparaten (32?) per band?

Ik heb geprobeerd de DHCP-pool in de routerinstellingen te verhogen, maar dat heeft geen effect gehad - ik ben ook van plan om te proberen alles een statisch IP toe te wijzen om te zien of dat het probleem oplost. Als ik de router opnieuw opstart (reboot niet reset) lijkt het willekeurig welke 32 van de 35 2.4ghz apparaten verbinding maken.

Als het een soort hardwarebeperking is, zou een upgrade naar de nieuwere Proximus Internet Box* helpen, of kan ik beter een booster/AP toevoegen (ik ben bezorgd dat als de Bbox 3v+ nog steeds DHCP behandelt, ik nog steeds een probleem zal hebben, zelfs met een extra AP)?

*zou de MU-MIMO-technologie in WiFi 6 de congestie op de 2,4 GHz-band met oudere apparaten verminderen? 


1 reactie

@jjcoomber Maken die slimme lampen dan allemaal apart een verbinding en  niet via een hub/bridge** zodat er minder wifi verbindingen gemaakt worden.

Hier staat ook iets vergelijkbaar → Oplossing voor teveel wifi verbindingen? - Netwerken - GoT (tweakers.net)

 

**Zoals bv. heb je de slimme lampen van Philips met ZigBee zodat niet elke slimme lamp moet apart contact met de wifi router. 
ZigBee maakt een mesh netwerk zodat de lampen met elkaar praten en het signaal doorgeven via een ZigBee router. 
De Philips Hue Bridge is een ZigBee beheerder/router die je met je wifi router kunt verbinden. 

Reageer