Vraag

Ouderlijke controle

  • 12 August 2018
  • 38 reacties
  • 2160 Bekeken

Reputatie 2
Badge
Ik gebruik al geruime tijd de optie "ouderlijke controle" van mijn bbox3. Werkt heel goed... of beter: werkte... De toestellen van onze jongste huisgenoten zijn al een hele tijd op bepaalde tijdstippen van de dag mooi rood ingekleurd, waardoor ze dus niet kunnen internetten. Maar sinds een paar weken werkt dat systeem voor geen zier meer! Heb al mails gestuurd naar proximus, maar ik denk dat ze daar de "client control" van hun modem helemaal rood hebben gezet... Iemand met hetzelfde probleem? En hoe oplossen?

38 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Waar je wel rekening mee moet houden is hoe dat de PC/laptop in kwestie verbonden is met je B-Box 3: draadloos of bedraad. Wat je eigenlijk zou moeten doen is het MAC adres van alle netwerkkaarten van de desbetreffende computer noteren en in voeren op de parental computer, om de restricties in te stellen. https://nl.answers.acer.com/app/answers/detail/a_id/7702/~/het-mac-adres-opzoeken Doe je dit niet dan is het perfect mogelijk om toch nog te surfen. De klok van de B-Box moet ook correct werken. Hoe is de computer/laptop verbonden, wanneer dit is op een PLC (netwerkt over het elektriciteitsnetwerk) dan werkt de blokkade niet omdat de B-Box 3 enkel het MAC adres ziet van de PLC adapter met netwerkaansluiting en niet dat van de computer. 

bbox even 10 sec stroomloos zetten helpt ook niet zeker ?

Hallo,

Ik gebruik al geruime tijd parental control maar de laatste tijd werkt dit niet meer correct.

Stond vandaag tot 19u ingesteld, maar nu is hij nog steeds aan het spelen?

Is hier een oplossing voor?

Mvg.

Inderdaad de enige goede en simpelste oplossing is dat er in de bbox deze functie voorzien wordt, er zijn er ook al veel die de fritz!box als alternatief voor de bbox gebruiken, waarschijnlijk is dit wel mogelijk dergelijke instellingen te doen, veel informatie is daaromtrent wel op te steken op het bevriend userbase.be/forum , natuurlijk is dan ook weer de keerzijde van de medaille dat het weer een investering is die je moet doen en het simpel zou kunnen voorzien worden in de BBOX !!!
Reputatie 2
Badge
Bedankt! Maar is allemaal nogal omslachtig... De beoogde laptop is een school-laptop waarop de dochter ook persoonlijke dingen kan bekijken (youtube, netflix, ...). Ik heb ook een Norton-abonnement en kan de Family-versie installeren: maar dan moet ik op de toestellen zelf een aantal zaken gaan regelen en dat is weeral een hoop werk... want de kinderen kunnen zowel via de school-laptop en met de gsm surfen zoals ze willen (moet ik dan al van alles gaan installeren op 4 toestellen en yep... ze hebben alle 2 een laptop via school moeten aankopen). Vandaar nog eens een oproep aan Proximus om dit blokkeren gewoon praktisch te ontwikkelen: is veel eenvoudiger om vanuit de wifi-router hier thuis voor de aangekoppelde toestellen apart en volgens een tijdschema bepaalde sites (tijdelijk) te blokkeren dan vanop elk toestel allerlei software te moeten installeren... Is voorlopig simpeler om via een goed gesprek met de kids netflix "af te blokken"'...
mss eens kijken of je hier iets nuttigs tussen vindt:
> klik hier
Reputatie 7
Badge +4
Hier vind je al een aantal tips terug.
Reputatie 2
Badge
Mmmm... ik zou niet weten hoe ik dat lokaal moet blokkeren...
Reputatie 7
Badge +4
Dat kan natuurlijk ook nog steeds lokaal geblokkeerd worden, al is de feedback zeker welkom!
Reputatie 2
Badge
Ik vrees er inderdaad ook voor. De blokkeerfunctie heeft dan ook niet zoveel zin: als je blokkeert is het meteen voor alle devices op het wifinet... Zouden ze bij Proximus toch wel moeten kunnen oplossen. Ideaal zou zelfs zijn dat je per device sites kunt blokkeren en dan zelfs volgens een bepaald uurrooster... Dus concreet bij ons: kids thuis kunnen met de laptop (smartschool) steeds via wifi op internet voor dingen die nodig zijn voor school, maar ik blokkeer netflix en youtube op die bewuste pc's van, laat ons zeggen, 16.00 tot 20.00 uur. Kunnen ze dan probleemloos internetten voor school en pas daarna eventueel netflixen...
Dit was inderdaad tot nu toe altijd onmogelijk maar ik dacht dat dit zou voorzien worden in softw updates, dus blijkbaar is dit tot nu toe nog niet het geval geweest!
Reputatie 7
Badge +4
Ik keek het even verder voor je na en, ook op de interfacepagina staat vermeld dat "een specifieke site blokkeren is van toepassing voor alle apparaten in uw thuisnetwerk". Er is dus (momenteel) geen mogelijkheid om via de interface van de modem specifieke sites te blokkeren voor specifieke toestellen.
Reputatie 2
Badge
Dag Linos/Martin, ik zie de geconnecteerde devices met mac-address verschijnen maar heb er steeds een "friendly name" aan gegeven voor de duidelijkheid (met aanduiding van device type (notebook in dit geval). Daar klik ik op parental control en zie ik de week time slots. Geen probleem hier, ik sluit de zaak af van 23.00 uur tot 06.00 uur en dat werkt zonder probleem (hiervoor wel ook op dit forum hulp moeten inroepen omdat dat toen niet werkte). Als ik dan verder naar beneden scroll kom ik bij de website filter. En dat is het probleem: ik duid bijvoorbeeld www.netflix.com aan (maar die "enable" is onduidelijk: is dat enable de filtering (dus blokkeren) of enable de toegang??) maar netflix blijft draaien PLUS ik zie dat die filterregel ook blijkt te gelden voor de andere geconnecteerde devices ....
TUI: Misschien helpt deze uitleg hier je ook wat verder > klik hier
Reputatie 7
Badge +4
Peter, hoe heb je de geviseerde laptop juist aangeduid in de interface van de modem? Op basis van MAC-adres?
Reputatie 2
Badge
Dag, nee, maakt geen verschil. Ik merk ook wel dat de geblokkeerde website (hier dus netflix) verschijnt in het interfacescherm van elk gekoppeld toestel. Dat is wel niet de bedoeling... Ik kan blijkbaar dus niet PER toestel een site blokkeren, alleen voor alle toestellen ineens... Zou dat toch wel graag opgelost zien...
Reputatie 7
Badge +4
Dat is normaalgezien wel de juiste manier. Blijft het hetzelfde als je de modem herstart of zelfs eens reset en opnieuw instelt ?
Reputatie 2
Badge
Nog een parental vraagje: hoe kan ik een bepaalde website blokkeren op een bepaald toestel in mijn wifinetwerk? In theorie heb ik dat kunnen fiksen -> via de webinterface de settings van de modem aangepast: voor een bepaalde gebruiker bepaalde uren in het uurrooster uitgeschakeld en (scrollend naar beneden) ook de te blokkeren website toegevoegd (www.netflix.com)... Maar in de praktijk blijft netflix gewoon leuk draaien op de geviseerde laptop... Zie ik iets over het hoofd? Bedankt alvast voor de info...
Badge +4
OK dankjewel, Charlotte.
Reputatie 7
Badge +4
Patrick, ik heb dit voor jou ook doorgegeven aan ons IT team. Grtjs, Charlotte.
ik veronderstel dit ook en om de eenvoudige reden dat die meldingen van problemen met ouderlijk toezicht de kop hebben opgestoken sedert dat proximus de bbox3V+ meer begint uit te delen, al is dit natuurlijk een besluit dat ook kan totaal verkeerd zijn !
Badge +4
Hoi RedsFan,

Kan je ons een privébericht sturen met daarin je klant- of telefoonnummer dan gaan we dit laten nakijken door onze ingenieurs. Dit doe je door hier te klikken.
Bericht verstuurd

Bij mij werkt dat soms en soms niet, maar meestal werkt het niet op de tijdstippen die ingesteld staan voor de kinderen, ik heb ook al veel dingen geprobeerd maar niets helpt .... :/
mss is het maar bij bbox3 van een bepaald merk, mss best dat je eens post welk merk/type je hebt en Peter Breendonk ook eens.

Ik gebruik een Bbox 3 V+ maar ik meen mij te herinneren dat het vroeger beter werkte met een Technicolor... dus ik vermoed dat de sagem slechter is met oudercontrole.
Maar anders werkt de modem wel goed.
Bij mij werkt dat soms en soms niet, maar meestal werkt het niet op de tijdstippen die ingesteld staan voor de kinderen, ik heb ook al veel dingen geprobeerd maar niets helpt .... :/
mss is het maar bij bbox3 van een bepaald merk, mss best dat je eens post welk merk/type je hebt en Peter Breendonk ook eens.
Reputatie 5
Badge +3
Hoi RedsFan,

Kan je ons een privébericht sturen met daarin je klant- of telefoonnummer dan gaan we dit laten nakijken door onze ingenieurs. Dit doe je door hier te klikken.
Badge +4
Bij mij werkt dat soms en soms niet, maar meestal werkt het niet op de tijdstippen die ingesteld staan voor de kinderen, ik heb ook al veel dingen geprobeerd maar niets helpt .... 😕

Reageer