Vraag

Oude PC enkel toegang geven op lokaal netwerk

  • 2 January 2021
  • 30 reacties
  • 462 Bekeken


Toon eerste bericht

30 reacties

 

dat was niet het opzet van GeertVC die wou dat de bewuste pc op internet kan

Dag Martin,

Nee, dat mag die “oude” PC net niet doen.  Die mag niet naar het internet kunnen maar vanaf het internet mag die ook niet gecontacteerd kunnen worden.  Die mag niet “per ongeluk” op het internet geraken net omwille dat ik dan wel binnenkomend verkeer kan hebben doordat ik zelf een path gelegd heb…

De reden hiervoor heb ik nog niet verteld, zie ik nu.  Maar doordat XP al vanaf 2014 niet meer onderhouden wordt, wil ik uiteraard geen risico op virussen en dergelijke meer lopen.  Vandaar dat deze moet “afgesneden” zijn van de buitenwereld, maar intern kan dit uiteraard geen kwaad...

Als ik het goed heb, heeft je deskjet 710c een parallelpoort en een USB poort.

 

Nee, dat heeft mijn printer niet.  Deze heeft enkel een parallelpoort.  Misschien dat latere versies van dat type nog een USB hebben meegekregen, maar toen ik die kocht was er helemaal nog geen sprake van USB.  Om maar eens te zeggen hoe oud dit bakje al niet is (maar werkt écht nog prima, zou zonde zijn  van dit weg te doen...)

Jouw tip om een eigen router ertussen te plaatsen is wel een goed idee!  Ik heb nog een UsRobotics  USR8000 router (eveneens van een ander tijdperk) waar er zelfs een parallele poort op zit, dus zou ik eigenlijk die router van onder het stof kunnen halen en deze gewoon in mijn netwerk plaatsen.  En daar dan mijn printer op aansluiten.  Heb ik helemaal mijn XP machine niet (meer) nodig en heb ik meteen een netwerk printer waar ik vanop al mijn PC’s naar toe kan printen!

hetgeen dat Fonz beschrijft met eigen router zie hier → Je privérouter instellen als draadloze router | Proximus

zie onder :

dab heb je twee aparte netwerken

In je router zelf kan je dan de toegang verbieden aan het locaal  IP van je XP, 

dat was niet het opzet van GeertVC die wou dat de bewuste pc op internet kan wat ik hieronder versta dat die niet mag aangesproken kunnen worden van op het internet (ofwel begrijp ik het verkeerd) en dan kun je evengoed die aansluiten op je bbox zonder dat je een router nodig hebt want die bevindt zich even goed op een lokaal netwerk.

En die instellingen wijzigen op de bbox ook niet als je die PC een vast IP adres geeft zoals ik in mijn eerste bericht aangegeven heb.

Reputatie 4
Badge +1

Dan kan je best achter je Bbox een eigen router hangen, waarop al je pc’s en je printer (als die een netwerkkaart heeft, anders die aan je Xp hangen)

In je router zelf kan je dan de toegang verbieden aan het locaal  IP van je XP,  of aan het mac adres van je Xp pc , en geef je dus zeker aan je Xp zelf een vast IP van je router, eventueel buiten de auto-IP range. Op een router heb je meer mogelijkheden dan je zou hebben , indien je de Bbox als router gebruikt, en ook makkelijker te beheren (zo wijzigen die instellingen niet, zo als bij de bbox wél kan gebeuren door ingrepen van proximus op de Bbox)

Andere mogelijkheid, die ik ook gebruik:

Als ik het goed heb, heeft je deskjet 710c een parallelpoort en een USB poort. Bij mij is de xp via parallel aangesloten (om inktniveau en reinigen te kontroleren), maar ik sluit via de USB van de printer tegelijk mijn Win10 pc aan, en dat werkt prima voor afprinten ( in Win 10 wordt de HP deskjet nog steeds ondersteund, maar met de instellingen en mogelijkheden… géén GUI voor printerkop gegevens, dat is er niet meer bij) dus Xp pc hoeft zelf niet meer op te staan voor printen, maar het mag, zodat je van 2 kanten tegelijkertijd kan printen

Hiervoor komt internet dus niet meer te pas

Uw pc communiceert maar met de buitenwereld in feite als je zelf bvb een browser opstart of zelf dowload of streamt enz…

De bbox3 heeft trouwens ook maar basic instellingen. 
Maar als je het volgende doet is je PC alleen bereikbaar op het lokaal netwerk:
je kan dus je pc een vast Ip adres geven bvb 192.168.1.128 en hoger, tot 192.68.1.254
default gateway: geen gateway invullen 
dns server: geen DNS invullen 

Reageer