Beantwoord

Opnieuw problemen met SMTP server voor versturen mail vanuit kbcmail domein

  • 22 May 2023
  • 10 reacties
  • 596 Bekeken

Sedert enkele dagen opnieuw problemen met versturen email berichten vanuit kbcmail-domein !

Na versturen krijg ik volgend bericht in inbox van Mail Delivery System :

The following message to <luc.declerck@kbcmail.net> was undeliverable.
The reason for the problem:
5.3.0 - Other mail system problem 550-'#5.7.1 DMARC unauthenticated mail is prohibited.'
Reporting-MTA: dns; 
mailbnc212.isp.belgacom.be

Final-Recipient: rfc822;luc.declerck@kbcmail.net
Action: failed
Status: 5.0.0 (permanent failure)
Remote-MTA: dns; [195.238.20.25]
Diagnostic-Code: smtp; 5.3.0 - Other mail system problem 550-'#5.7.1 DMARC unauthenticated mail is prohibited.' (delivery attempts: 0)

 

Hoe komt het toch dat men langs de kant van Proximus voortdurend wijzigingen aan het doen is waarbij we telkens in de problemen komen … ???

Graag dringende interventie aub !

icon

Beste antwoord door Danny Engelen 9 June 2023, 20:02

Bekijk origineel

10 reacties

@HadewychT @GeertC 

Beste Moderators kunnen jullie dit probleem eens bekijken en/of Proximus contacteren voor een oplossing …

Dank bij voorbaat.

FWIW de foutboodschap is “unauthenticated mail is prohibited” .. u moet mogelijk uw e-mail programma nakijken en/of updaten.. mogelijk werkt uw e-mail app niet meer correct volgens de thans geldende veiligheidsvoorschriften voor het verzenden van mail. En dat heeft niet direct iets te doen met Proximus denk ik.

@Luc Declerck 

FYI: De foutmelding “DMARC unauthenticated mail is prohibited” betekent dat de e-mailprovider niet in staat was om uw bericht naar de beoogde ontvanger te sturen omdat het domein van de afzender geen DMARC-beleid heeft ingesteld of omdat het DMARC-beleid van de afzender niet overeenkomt met de SPF- en DKIM-records van de e-mail. Om dit probleem op te lossen, moet u ervoor zorgen dat uw DMARC-beleid correct is ingesteld en overeenkomt met uw SPF- en DKIM-records. 
U kunt meer informatie vinden op deze website van PowerDMARC:  hier

Reputatie 7
Badge +4

@Luc Declerck Er is aan onze kant niets gewijzigd ivm kbcmail. Het is wel zo dat de uitgaande mailserver tegenwoordig ook beveiligd moet zijn, wat vroeger niet het geval was. Dit om veiligheidsredenen ivm spam,… De juiste instellingen zijn : 

inkomende server: imap.proximus.be

beveiliging: SSL

poort: 993

Gebruikersnaam: fa123456

uitgaande server: relay.proximus.be

beveiliging: START TLS of TLS

poort: 587

authentificatie: ja

gebruikersnaam: fa123456@proximus.be

Hallo HadewychT , dank voor uw reactie.

Inderdaad het versturen van email op zich werkt zowel webmail als via mail-programma, zelfs met uitgaande server ‘relay.kbcmail.net’, maar bij de ontvanger wordt de email geweigerd omdat er volgens mij iets verkeerd is in de domein configuratie van Proximus.

Via deze link https://powerdmarc.com/dmarc-unauthenticated-mail-is-prohibited/  kan je meer informatie hierover vinden wat er moet gebeuren en is dus redelijk technisch, de DNS configuratie wordt beheerd door Proximus en wellicht hebben ze geen rekening gehouden met de verschillende domeinen die ze beheren in mijn geval ‘kbcmail’-domein.

Gmail en Hotmail passen als ontvanger strikte DMARC regels toe en daarvoor moet volgens mij een aanpassing gebeuren langs de kant van Proximus.

Graag uw feedback.

HadewychT nog wat bijkomende info :

Indien ik als SMTP server ‘relay.kbcmail.net’ gebruik (dit moet zo volgens DMARC policy)

dan krijg ik volgend bericht :

De identiteit van 'relay.kbcmail.net' kan niet worden gecontroleerd. Het certificaat voor deze server is ongeldig.

M.i. moet Proximus zorgen dat het certificaat voor ‘relay.kbcmail.net’ een geldig certificaat is.

@KorData @Bart VDP @CarinaS1960 

Beste mailgebruikers Proximus domeinen,

Zoals je hier in mijn bovenstaande chats kunt lezen heb ik opnieuw problemen met het versturen van email naar emailadressen geregistreerd bij oa. gmail en hotmail.

Het versturen op zich werkt, maar de ontvangende email server weigert het bericht omdat het zendende domein (in casu het onderhouden domein door Proximus voor mij ‘kbcmail.net’) niet correct geconfigureerd is of het certificaat voor die server ongeldig is.

Hebben jullie ook dit probleem ?

Dank bij voorbaat voor de feed-back.

Beste,

Helaas, herken ik dit perfect. Sinds 11 mei ervaar ik hetzelfde probleem. 

Mijn email berichten, verstuurd vanuit het “kbcmail.net” domein, worden niet meer afgeleverd bij de bestemmeling.

Ik ontvang steeds vanwege MAILER-DAEMON@secure-mail.be  een Delivery Status Notification (Failure) mailbericht, met als inhoudelijke boodschap: 

 

The following message to <persoonlijkmailadres> was undeliverable.

The reason for the problem:

5.3.0 - Other mail system problem 550-'#5.7.1 DMARC unauthenticated mail is prohibited.'

 

Op 11 mei werd, op mijn verzoek, hiervoor door een Proximus helpdesk medewerker het ticket 12224921 geregistreerd.

Sindsdien al verschillende telefoontjes met de Proximus helpdesk gedaan (0800/22800) en ook al naar Proximus winkelpunt in Diest geweest, maar nog steeds geen oplossing. Bij mijn laatste telefoontje werd mij zelfs gezegd dat het ticketnummer al automatisch was afgesloten.

Graag dringende interventie aub !

Beste Danny,

Dank voor uw reactie, ik zou zeggen blijven aandringen bij Proximus !

Vanuit onze kant kunnen we zelf niets doen zij moeten op niveau domein en/of server certificaat in orde zetten met de DMARC spes.  De relay.proximus.be server zal wel OK zijn maar wanneer we die gebruiken als outgoing server klopt volgens de DMARC spes ons email adres niet met de outgoing server, dus moeten we relay.kbcmail.net gebruiken (maw email adres en server onder dezelfde paraplu) maar dan is het probleem dat het certificaat van die server niet meer OK is volgens de spes.

We zitten dus compleet vast … !  Let wel deze servers sturen ons bericht wel degelijk uit maar het is de ontvangende email box die ons bericht weigert doordat spes niet kloppen volgens DMARC policy.
@gmail en @hotmail zijn bv mailboxen die deze policy toepassen er zijn andere waar dit (nog) niet geïmplementeerd is en dan lukt het wel om naar die email box te sturen.

Ik heb reeds mail gestuurd naar dnsmaster@proximus maar ook daar geen enkele reactie.

Zelfde probleem door 2 gebruikers gesignaleerd op deze pagina:

Groet,

Flurk

Reageer