Beantwoord

onwerkbaar traag vast internet in ons tweede verblijf in de Ardennen...smeekbede aan proximus voor een oplossing.


Reputatie 2
Badge

Beste, omdat m’n gestarte topic onterecht bij opgeloste problemen is terecht gekomen, even een herhaling.

kort samengevat : openen van een gewone website kost enkele minuten. foto uploaden kost een aantal uren.

bovenstaande feiten zijn niet via wifi die nog trager is maar laptop verbonden via UTP. (bbox3-modem)

Enkele buren kregen de oplossing aangeboden van een modem die werkt via 4G...dit gaf een adequate oplossing.

helpdesk zegt echter dat dit bij mij niet nodig is...volgens hen is alles normaal (daarom m’n vraag via deze weg)

hier een link naar m’n topic:

→ https://nl.forum.proximus.be/internet-10/enorm-traag-internet-in-ons-tweede-verblijf-proximus-zegt-dat-het-ok-is-50876

Aub Proximus Help mij.

 

 

icon

Beste antwoord door AntonellaD 29 July 2020, 13:13

Bekijk origineel

105 reacties

Reputatie 2
Badge

spijtig dat je ook de test niet eens gedaan hebt via https://speed.measurementlab.net/nl/#/

want het zou kunnen dat zoals reeds vermeld hier dat :

Ookla testbestand (om de speedtest te doen) reeds verwerkt vooraleer 4G ondersteuning actief komt


sorry, vergeten te vermelden...deze test ook gedaan...zelfde orde van snelheid helaas...je merkt het eveneens aan het surfen...tergend langzaam.

Reputatie 7
Badge +4

Ik stel voor dat u als volgt tewerk gaat

u schakelt én de BBox én de 4G modem uit (power off)

u schakelt de Bbox opnieuw in en wacht tot de Leds Dsl en Internet terug continu blauw branden 

pas dan schakelt u de 4G modem terug in 

als er 4G ondersteuning is brandt de Led 4G op de 4G modem blauw (anders rood) en brandt de Led WAN blauw op de Bbox

pas dan zou ik een nieuwe Mlab en Proximus speedtest doen 

 

u kunt bovenstaande eventueel ook herhalen na een hard reset van Bbox én 4G modem

 

de bekomen snelheid is functie van de bezetting van de antenne en kan fluctueren

ik dacht begrepen te hebben dat er in de buurt ook dergelijke xdsl&4G oplossing geïmplementeerd werd, dus eventueel bij de deze mensen eens om info m.b.t. snelheden vragen 

 

ik kijk nog na waar de dichtstbijzijnde 4G antenne van Proximus zich bevindt, maar zou op basis van bovenstaande - indien er geen verbetering  bekomen wordt - Proximus vragen een langs te sturen wanneer het u past ter controle (misschien kan een verplaatsing van de 4G modem beterschap geven)

ik vermoed dat Proximus u geen xdsl&4G oplossing zou voorstellen indien geen downloadsnelheid van +/- 10 Mbps zou kunnen gehaald worden

 

Reputatie 2
Badge

@M_016 : ik zal dit volgende keer als ik terug daar ben stap voor stap uitproberen.

De ontvangst van 4G was echter optimaal...is steeds zo geweest...dichtsbijzijnde mast is zelfs zichtbaar..hoguit een paar honderd meter van de deur. Dre technieker zei me vorige week dat dat allemaal ok is. Bij de buren werkt het inderdaad goed (halen een downloadsnelheid van om en bij de 30Mbps. Volgens de technieker zitten ze echter op een andere lijn vanuit het dorp. Toen de XDSL werd geplaatst is er meer dan een uur gewerkt aan het telefoonsignaal om dat te verbeteren. Even werd met de BBox aleen 4,3Mbps gehaald...toen hij gekoppeld werd met de 4G-modem haalde ik ook een 35Mbps download...alleen was dit na een uurtje al terug op het oude niveau. technieker zei dat het wel terug zou goedkomen.

 

 

 

halen je buren dan veel meer als ze alleen via de bbox de speedstest doen zonder de 4G modem aangesloten aan de bbox misschien?

Reputatie 7
Badge +4

@wimcha

Bij de buren werkt het inderdaad goed (halen een downloadsnelheid van om en bij de 30Mbps. Volgens de technieker zitten ze echter op een andere lijn vanuit het dorp.

Eigenaardig in principe komen alle koperparen tot de straatkast n uw buurt aangepast wordt van KVD naar KVD/ROP vanuit Ortho

Wat wel kan is dat vermits de kabels in lus liggen de kabellengte van uw overburen bv. korter is dan deze van u, maar ik vermoed dat de impact ervan beperkt zal zijn

 

Onderstaande geeft u een overzicht van de antennes in uw buurt, ik ga ervan uit dat het betrokken kadaster +/- up to date is (het geeft een overzicht van de goedgekeurde GSM- en paraboolantennes (eventueel kunnen zeer recent goedgekeurde nog niet in commerciëel gebruik zijn)

 

Rue du Barrage 39A  6660 Nadrin 

Orange GSM 2G 900 MHz

Proximus GSM 2G 900 MHz & UMTS 3G 900 MHz

Engreux - Les Deûs Oûtes 6663 Mabompré

Proximus enkel paraboolantenne geen GSM-antennes

Nagimont Ortho

Orange GSM 2G 900 MHz & UMTS 3G 900 MHz &  LTE 4G 800 MHz

Telenet GSM 2G 900 MHz &  LTE 4G 800 MHz

Engreux 65 6660 Houffalize

Proximus enkel paraboolantenne geen GSM-antennes

Engreux -6663 Mabompré

Proximus GSM 2G 900 MHz & UMTS 3G 900/2100 MHz & LTE 4G 800/800 MHz

Orange GSM 2G 900 MHz & UMTS 3G 900 MHz & LTE 4G 800 MHz

Telenet GSM 2G 900 MHz & UMTS 3G 900/2100 MHz & LTE 4G 800/800/2100 Mhz

Dit is blijkbaar de enige - mijns inziens toch verder van Nisramont verwijderde - Proximus 4G antenne in de buurt 

 

Ik stel voor dat u indien geen betere resultaten kunt halen, Proximus-medewerkers de situatie eens nader laat bekijken 

Op basis van bovenstaande zou (Telenet) Tadaam 4G internet/TV of Orange 4G Flybox internet&home u in principe een betere ontvangst moeten kunnen geven

 

Ref.: access & carte thématique

http://geoportail.wallonie.be/catalogue/3de9790e-529f-431f-ac4f-e86d827bde8e.html

ik zit nog altijd met iets in mijn maag en dat is een discussie die ik jaren geleden gelezen heb op userbase en wat ik nooit goed begrepen heb is dat daar beweerd werd dat gelijk waar je op de lus zit of afgetakt wordt dat dit geen rol zou spelen deze lus lengte bepaalt in welke VDSL zone je terecht komt of je nu direct naast ROP aftakt of in het verste punt (midden van de totale lus afgetakt wordt  kan jij die theorie volgen?

Reputatie 7
Badge +4

Nee maar ik ergens ik dacht op dit forum zelfs daarover met X en met u berichten te hebben uitgewisseld 

Concreet

KVD/ROP of LEX of LDC of KVD = vertrek/aankomst: distributiekabel vormt een lus van vertrek naar aankomst

ene kant straat dichtbij KVD adres nr 1 verst verwijderd adres nr 101 (oneven nummers)

andere kant straat dichtbij KVD adres 2 vest verwijderd adres nr 102 (even nummers)

→ gebruik de kortste kabellengte voor aansluitngen aan beide straatzijden

→ in bovenstaand voorbeeld is het “opportuun de even nummers op het retourpaar aan te sluiten”

op deze manier kunnen de aansluitingen dichtst bij KVD  bv. vdsl2 of een hogere snelheid genieten dan deze die het verst verwijderd zijn bv. enkel aldaar adsl of een lagere snelheid

 

Reputatie 2
Badge

@wimcha

Bij de buren werkt het inderdaad goed (halen een downloadsnelheid van om en bij de 30Mbps. Volgens de technieker zitten ze echter op een andere lijn vanuit het dorp.

Eigenaardig in principe komen alle koperparen tot de straatkast n uw buurt aangepast wordt van KVD naar KVD/ROP vanuit Ortho

Wat wel kan is dat vermits de kabels in lus liggen de kabellengte van uw overburen bv. korter is dan deze van u, maar ik vermoed dat de impact ervan beperkt zal zijn

 

Onderstaande geeft u een overzicht van de antennes in uw buurt, ik ga ervan uit dat het betrokken kadaster +/- up to date is (het geeft een overzicht van de goedgekeurde GSM- en paraboolantennes (eventueel kunnen zeer recent goedgekeurde nog niet in commerciëel gebruik zijn)

 

Rue du Barrage 39A  6660 Nadrin 

Orange GSM 2G 900 MHz

Proximus GSM 2G 900 MHz & UMTS 3G 900 MHz

Engreux - Les Deûs Oûtes 6663 Mabompré

Proximus enkel paraboolantenne geen GSM-antennes

Nagimont Ortho

Orange GSM 2G 900 MHz & UMTS 3G 900 MHz &  LTE 4G 800 MHz

Telenet GSM 2G 900 MHz &  LTE 4G 800 MHz

Engreux 65 6660 Houffalize

Proximus enkel paraboolantenne geen GSM-antennes

Engreux -6663 Mabompré

Proximus GSM 2G 900 MHz & UMTS 3G 900/2100 MHz & LTE 4G 800/800 MHz

Orange GSM 2G 900 MHz & UMTS 3G 900 MHz & LTE 4G 800 MHz

Telenet GSM 2G 900 MHz & UMTS 3G 900/2100 MHz & LTE 4G 800/800/2100 Mhz

Dit is blijkbaar de enige - mijns inziens toch verder van Nisramont verwijderde - Proximus 4G antenne in de buurt 

 

Ik stel voor dat u indien geen betere resultaten kunt halen, Proximus-medewerkers de situatie eens nader laat bekijken 

Op basis van bovenstaande zou (Telenet) Tadaam 4G internet/TV of Orange 4G Flybox internet&home u in principe een betere ontvangst moeten kunnen geven

 

Ref.: access & carte thématique

http://geoportail.wallonie.be/catalogue/3de9790e-529f-431f-ac4f-e86d827bde8e.html

Vreemd...de mast die ik van het huis daar kan zien, op wandelafstand, staat er niet bij. Staat gewoon in Nisramont.

Mijn 4 g ontvangst is trouwens prima...alle streepjes op GSM en op die Modem.

 

@M_016 ik heb het ook altijd zo geïnterpreteerd zoals je hierboven uitgelegd hebt maar die andere uitleg heb ik inderdaad ook nooit kunnen snappen 

Reputatie 7
Badge +4

De site sitebeheer BIPT geeft nochtans gelijkaardige info

http://www.sites.bipt.be/#

De dichtsbijzijnde GSM-antennes zijn Nagimont (geen Proximus) en Barrages de Nisramont  (geen 4G Proximus)

Een Proximus 4G antenne in Engreux op 800 MHz kan nog een “goede dekking”  geven (is functie van terrein, bebouwin en begroeiing)

 

Ik veronderstel toch dat die technicus die Proximus stuurt voor die 4G oplossingen,  dit toch moet weten wat er in de buurt mogelijk is kwestie van beste 4G ontvangst of toch zeker de betrokken bevoegde dienst kan raadplegen voor details enz…. !!!!

En als dit niet klopt volgens vroegere antenne metingen dan toch ter plaatse moeten laten vaststellen door nieuwe  antennemetingen in de buurt uit te voeren, anders versta ik hun filosofie toch niet meer, hebben die dan zelf geen meetploeg bvb ?

Reputatie 7
Badge +4

Er zijn wel verschillende pylonen met paraboolantennes in de omgeving; op basis van de foto kan ik dat niet direct uitmaken en kan ik de afstand ook niet direct inschatten

→ 

Indien de xdsl&4G systematisch laag blijft zou ik Proximus terug ter plaatse laten komen tenzij de Proximus-medewerkers op dit publieke forum een oplossing zouden kunnen aanreiken

 

@Martin 

ik zit nog altijd met iets in mijn maag en dat is een discussie die ik jaren geleden gelezen heb op userbase en wat ik nooit goed begrepen heb is dat daar beweerd werd dat gelijk waar je op de lus zit of afgetakt wordt dat dit geen rol zou spelen deze lus lengte bepaalt in welke VDSL zone je terecht komt of je nu direct naast ROP aftakt of in het verste punt (midden van de totale lus afgetakt wordt  kan jij die theorie volgen?

Kun jij dat bericht op userbase nog op één of andere manier opzoeken

die parabool antennes zijn waarschijnlijk niet alleen voor proximus hun mobiel netwerk. 

trouwens als ze grote bandbreedte willen halen zal het via glasvezel moeten gebeuren maar niet via straalverbindingen.

Nu dat nog terugvinden op UB van zoveel jaren geleden, kan het altijd eens proberen!

Reputatie 2
Badge

Beste, even terug een update. Vorig weekend terug ginder geweest. Dat het niet ok zou zijn had ik al gemerkt...Nest thermostaat die alleen ‘s nachts online is en webcams die tergend langzaam beelden doorlaten.

Ginder gekomen gezien dat alles wel op het zicht normaal was; 4G-modem gaf 3 streepjes ontvangst maar internetten via de vaste lijn ging amper.

Snelheidstest lukte zelfs niet.

Ik heb dan alles gereset via de resetknop op de bbox in de hoop op verbetering. Maar helaas niks .

Heb de 4G-modem even losgekoppeld van de bbox om snelheidstest nogmaals te proberen...na vele pogingen kreeg ik er 2,3MBPS uit. Met de 4G modem aangesloten...zelfde verhaal. Ik vermoed dus dat het signaal naar m’n bbox3 zo zwak binnenkomt dat de "tandem " niet in gang schiet. TV kijken was wel mogelijk.  De draagbare 4G modem van Huawei die ik had gekregen om me te depaneren werkt ook niet meer...vermoedelijk is die SIMkaart al terug geblokkeerd. We hebben dus dit weekend buitengezeten en gesurfd via m’n 4G databundel op m’n telefoon.  

toch teleurgesteld...buren daar zijn nog steeds goed geholpen met dezelfde oplossing.

Reputatie 7
Badge +4

@wimcha

het lijkt mij aangewezen dat een Proximus-technieker dit eens ter plaatse komt analyseren en oplossen

vermits u TV kunt kijken op adsl is er zeker geen probleem “om de tandem in gang te laten schieten” 

als uw buren niet op 50 m of meer zitten zie ik ook niet in waarom het bij u niet zou kunnen gaan

wat wel waar is dat de snelheidstest Proximus/Ookla niet betrouwbaar is voor (sommige) xdsl&4G-lijnen (merkelijke onderschatting van de reële snelheid) , vermits u evenwel ook “tergend trage webcam” hebt lijkt dit hier evenwel niet van toepassing te zijn 

 

eventueel Tadaam (internet&TV) of Orange Flybox 4G overwegen indien geen oplossing kan geboden worden

 

Ja ik zie ook niet anders in wie het anders zou  kunnen oplossen, de vraag bij mij blijft ook altijd hoeveel energie en tijd ze er willen insteken om tot het bot te gaan ….

eventueel Tadaam (internet&TV) of Orange Flybox 4G overwegen indien geen oplossing kan geboden worden

in hoeverre ben je dan zeker dat dit wel goed werkt ?

“om de tandem in gang te laten schieten” 

Moet dit trouwens dan niet werken met 4G alleen ?!

Reputatie 2
Badge

eventueel Tadaam (internet&TV) of Orange Flybox 4G overwegen indien geen oplossing kan geboden worden

in hoeverre ben je dan zeker dat dit wel goed werkt ?


Mijn vrouw heeft een GSM-abonnement voor haar werk bij Orange...helaas slechte dekking daar.

Mijn eigen Proximus GSM heeft prima ontvangst...de modem 4G die werd voorzien heeft ook goede ontvangst...dus op dat vlak is Proximus ok.

Tadaam kan nog een oplossing zijn...nog niet kunnen testen.

Ik heb de indruk dat het voor Proximus echt niet meer de moeite waard is om voor één klant tot het bot te willen gaan. Het moeilijke is ook dat ik tijdens de weekdagen door mijn werk daar ook niet veel kan zijn buiten vakantieperiodes.

 

Reputatie 2
Badge

“om de tandem in gang te laten schieten” 

Moet dit trouwens dan niet werken met 4G alleen ?!


neen, die 4G-modem werkt blijkbaar niet autonoom. BBox3 is noodzakelijk. Volgens de technieker die er laatst was is een minimumsnelhedi van de vaste lijn via de bbox nodig om de 2 te laten samenwerken. Even heeft dat daar (terwijl de technieker er was) gewerkt...ik was dolblij toen plots snelheden van rond de 20Mbps gehaald werden. Helaas kort na hij vertrokken was, was het uit met de pret.

 

dus is het dan enkel en alleen aan het feit te wijten dat je adsl snelheid bij momenten te laag wordt ; wel raar dat dit niet enkel en alleen op 4G kan verder werken op dat moment en er eerst een minimum moet zijn aan adsl snelheid, dat ze ergens een cap zouden invoeren op 15 Mbps (ik zeg nu maar iets) omdat je anders de 4G antenne te zwaar zou kunnen belasten, daar kan ik nog inkomen !!    

Reputatie 2
Badge

dus is het dan enkel en alleen aan het feit te wijten dat je adsl snelheid bij momenten te laag wordt ; wel raar dat dit niet enkel en alleen op 4G kan verder werken op dat moment en er eerst een minimum moet zijn aan adsl snelheid, dat ze ergens een cap zouden invoeren op 15 Mbps (ik zeg nu maar iets) omdat je anders de 4G antenne te zwaar zou kunnen belasten, daar kan ik nog inkomen !!    


Eigenlijk komt het erop neer dat mijn ADSL snelheid steeds te laag is...de technieker heeft daar vorige keer meer dan een uur over aan het over en weer bellen geweest met een technieker bij Proximus zelf om de snelheid iets op te krikken. Hij is daar zelfs voor naar het dorp gereden om in de kast te gaan kijken. Even waren ze erin gelukt en kregen ze dat goede resultaat van de 2 modems die samenwerkten. Ik vermoed dat tijdens de nacht de snelheid iets hoger ligt...dan krijg ik terug verbinding met m’n NEST-thermostaat en het beeld van de twee webcams wordt dan ook minder wazig. Vanaf 6 uur in de morgen is het gedaan met ontvangst van de NEST.

Reputatie 7
Badge +4

 

Eigenlijk komt het erop neer dat mijn ADSL snelheid steeds te laag is...de technieker heeft daar vorige keer meer dan een uur over aan het over en weer bellen geweest met een technieker bij Proximus zelf om de snelheid iets op te krikken

 

Dit lijkt mij eigenaardig … omdat u via adsl TV kunt kijken

Er is zeker geen probleem hieromtrent indien uw adsl 1.1/0.4 Mbps down/up aankan

Vermits de Orange en Telenet antennes zich op dezelfde locaties bevinden (Tadaam gebruikt Telenet/Base 4G) vrees ik voor de ontvangst als deze voor Orange ook niet biezonder is

 

Dat uw webcam beelden eerder wazig zijn heeft waarschijnlijk te maken met de de beperkte adsl uploadsnelheid (max. 512 Kbps)

Reputatie 2
Badge

Ja tv gaat net... geregeld wel uitval en terug opstarten van de tv decoder. En blokjes af en toe...maar het gaat.

Er is zeker geen probleem hieromtrent indien uw adsl 1.1/0.4 Mbps down/up aankan

wat is er juist geen probleem volgens u?

@M_016 weet jij soms de reden waarom via de 4G gateway het niet werkt als ADSL bvb uitvalt of een zeer lage snelheid heeft?

Reageer