Beantwoord

onwerkbaar traag vast internet in ons tweede verblijf in de Ardennen...smeekbede aan proximus voor een oplossing.

Toon eerste bericht

105 reacties

Reputatie 2
Badge

ik denk dat je nu een beetje te enthousiast bent!

Maar ik blijf hopen voor u dat Prox toch nog wat goed nieuws kan brengen.

Ik blijf toch hopen...0,9Mbps downloadsnelheid via vaste UTP en een uploadsnelheid die hij als 0Mbps aangeeft en gewoon de volle pot betalen lijkt me toch niet echt een faire deal. wifi is zelfs niet bruikbaar..bereik is ok maar snelheid nog trager.

De buren hebben dus misschien geluk gehad dat ze meer respons kregen en hen een oplossing werd aangeboden.

Inmiddels kunnen we niet normaal surfen, zelfs onze thermostaat op afstand bedienen lukt maar na verwoede pogingen...meestal enkel ‘ s nachts.

Het probleem dat kan meespelen werd hier reeds aangehaald dat de vraag naar 4G modem oplosingen kan te groot zijn en hun 4G capaciteit niet mag overbelast worden .

Maar het enigste  waar je zeker van bent is dat alleen de ware reden en de mogelijkheden weet en de mogelijke toekomstige oplossingen weet en de rest is speculatie, maar wel interessante informatie, dat is een feit. 

Maar waar je ook een antwoord zou moeten op krijgen is waarom je snelheid nu zo laag gezakt is tov vroeger!

@wimcha Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

Reputatie 7
Badge +4

@AntonellaD

het is wel de eerste keer dat ik (hier) zie dat voor de oplossing Tessares & 4G geen technieker ter plaatse komt voor de installatie

toegegeven met een summiere/beknopte handleiding kan/mag dit normalerwijze geen enkel probleem vormen 

@AntonellaD je zegt: “Deze is eenvoudig zelf te installeren met de bijgeleverde handleiding.”

Ik kan verkeerd zijn, maar ik dacht dat de wanpoort van een bbox3 niet default actief staat en door een technieker moet eerst actief gezet worden om deze 4G modem aan zijn WAN poort te kunnen aansluiten?

Maar als er volgende maandag toch een technieker langskomt dan zal die dit natuurlijk wel kunnen activeren, indien het nodig is.

Reputatie 7
Badge +3

@wimchaEr zal vrijdag een 4G modem geleverd worden. Deze is eenvoudig zelf te installeren met de bijgeleverde handleiding. Groetjes, Antonella

Beste dat is erg goed nieuws, waar wordt deze geleverd? Ik ben pas ginder zaterdag. Deze mag natuurlijk ook geleverd worden op het factuur adres…(Boechout)

De levering zal vrijdag gebeuren in La Roche-en-Ardenne. Groetjes, Antonella

Reputatie 2
Badge

Beste, dit weekend daar geweest. Laptop via kabel rechtstreeks aan de bbox gehangen…

Ookla speedtest : download 1,3MBps upload 1,7Mbps...de Proximus speedmeter gaf ongeveer gelijkwaardige waardes. 4G-ontvangst was drie streepjes op de 4G-modem.

Ik heb dan de bbox nogmaals gereset...de harde reset onderaan.

Na terug op te starten iets beter waardes:

Ookla : 3,2Mbps download en 3,9Mps upload...de Proximus gaf wat minder aan : 2,1Mbps download en 2,8Mps upload.

Daarna heb ik de 4G-modem losgekoppeld van de BBOx en zonder deze terug de test gedaan:

Ookla : 1,2Mbps download en 0,9Mbps upload.

Besluit: ik vrees dat het signaal dat binnenkomt via de telefoonlijn gewoon te zwak is waardoor de samenwerking met de XDSL niet optimaal is.

Via 4G op mijn GSM haalde ik vlot 60Mbps download.

Reputatie 4
Badge +1

Graag ons ook informeren als de ROP-kast die er reeds staat nog vóór 2024 (cnf planning Building Outphasing op hun site) actief wordt. 

Normaal zit er tussen het plaatsen van een dure ROP-kast en het activeren van de ROP maximum een jaar voor de aanleg van de Fiber, Elektriciteitsaansluiting, Testen, Keuring etc. 

Reputatie 7
Badge +3

@wimcha

Via de site van Bpost kan je jouw leveringsvoorkeuren doorgeven:

https://track.bpost.be/preferences/?language=nl&utm_source=Track%26Trace&utm_medium=Homepage&utm_campaign=button&_ga=2.124346186.1991923036.1596020179-762515522.1596020179

Je gaat de zending kunnen opvolgen via de track & trace (zodra de zending is klaargemaakt) met het ordernummer R000000110000FKPBY + postcode:

https://track.bpost.cloud/btr/web/#/home?lang=nl

Groetjes,
Antonella

Reputatie 4
Badge +1

Had de technieker sons ook informatie over de reeds geplaatste ROP die volgens hun Mantra-planning pas over !!enkele jaren geactiveerd wordt? 

spijtig dat je ook de test niet eens gedaan hebt via https://speed.measurementlab.net/nl/#/

want het zou kunnen dat zoals reeds vermeld hier dat :

Ookla testbestand (om de speedtest te doen) reeds verwerkt is vooraleer 4G ondersteuning actief komt.

Als dit testbestand (sommige speedtest applicaties werken met verschillende bestanden om de test te doen zowel grote als kleine)  te klein is!

die zou gezegd hebben dat die er stond, volgens ik begrepen heb maar nog geen toelating van de gemeente  , maar de gemeente ontkent dit ! 

enfin wimcha, kan het morgen bevestigen of ik het juist geïnterpreteerd heb0

Reputatie 2
Badge

spijtig dat je ook de test niet eens gedaan hebt via https://speed.measurementlab.net/nl/#/

want het zou kunnen dat zoals reeds vermeld hier dat :

Ookla testbestand (om de speedtest te doen) reeds verwerkt vooraleer 4G ondersteuning actief komt

sorry, vergeten te vermelden...deze test ook gedaan...zelfde orde van snelheid helaas...je merkt het eveneens aan het surfen...tergend langzaam.

Reputatie 7
Badge +4

Ik stel voor dat u als volgt tewerk gaat

u schakelt én de BBox én de 4G modem uit (power off)

u schakelt de Bbox opnieuw in en wacht tot de Leds Dsl en Internet terug continu blauw branden 

pas dan schakelt u de 4G modem terug in 

als er 4G ondersteuning is brandt de Led 4G op de 4G modem blauw (anders rood) en brandt de Led WAN blauw op de Bbox

pas dan zou ik een nieuwe Mlab en Proximus speedtest doen 

u kunt bovenstaande eventueel ook herhalen na een hard reset van Bbox én 4G modem

de bekomen snelheid is functie van de bezetting van de antenne en kan fluctueren

ik dacht begrepen te hebben dat er in de buurt ook dergelijke xdsl&4G oplossing geïmplementeerd werd, dus eventueel bij de deze mensen eens om info m.b.t. snelheden vragen 

ik kijk nog na waar de dichtstbijzijnde 4G antenne van Proximus zich bevindt, maar zou op basis van bovenstaande - indien er geen verbetering  bekomen wordt - Proximus vragen een langs te sturen wanneer het u past ter controle (misschien kan een verplaatsing van de 4G modem beterschap geven)

ik vermoed dat Proximus u geen xdsl&4G oplossing zou voorstellen indien geen downloadsnelheid van +/- 10 Mbps zou kunnen gehaald worden

Reputatie 2
Badge

@M_016 : ik zal dit volgende keer als ik terug daar ben stap voor stap uitproberen.

De ontvangst van 4G was echter optimaal...is steeds zo geweest...dichtsbijzijnde mast is zelfs zichtbaar..hoguit een paar honderd meter van de deur. Dre technieker zei me vorige week dat dat allemaal ok is. Bij de buren werkt het inderdaad goed (halen een downloadsnelheid van om en bij de 30Mbps. Volgens de technieker zitten ze echter op een andere lijn vanuit het dorp. Toen de XDSL werd geplaatst is er meer dan een uur gewerkt aan het telefoonsignaal om dat te verbeteren. Even werd met de BBox aleen 4,3Mbps gehaald...toen hij gekoppeld werd met de 4G-modem haalde ik ook een 35Mbps download...alleen was dit na een uurtje al terug op het oude niveau. technieker zei dat het wel terug zou goedkomen.

halen je buren dan veel meer als ze alleen via de bbox de speedstest doen zonder de 4G modem aangesloten aan de bbox misschien?

Reputatie 7
Badge +4

@wimcha

Bij de buren werkt het inderdaad goed (halen een downloadsnelheid van om en bij de 30Mbps. Volgens de technieker zitten ze echter op een andere lijn vanuit het dorp.

Eigenaardig in principe komen alle koperparen tot de straatkast n uw buurt aangepast wordt van KVD naar KVD/ROP vanuit Ortho

Wat wel kan is dat vermits de kabels in lus liggen de kabellengte van uw overburen bv. korter is dan deze van u, maar ik vermoed dat de impact ervan beperkt zal zijn

Onderstaande geeft u een overzicht van de antennes in uw buurt, ik ga ervan uit dat het betrokken kadaster +/- up to date is (het geeft een overzicht van de goedgekeurde GSM- en paraboolantennes (eventueel kunnen zeer recent goedgekeurde nog niet in commerciëel gebruik zijn)

Rue du Barrage 39A  6660 Nadrin 

Orange GSM 2G 900 MHz

Proximus GSM 2G 900 MHz & UMTS 3G 900 MHz

Engreux - Les Deûs Oûtes 6663 Mabompré

Proximus enkel paraboolantenne geen GSM-antennes

Nagimont Ortho

Orange GSM 2G 900 MHz & UMTS 3G 900 MHz &  LTE 4G 800 MHz

Telenet GSM 2G 900 MHz &  LTE 4G 800 MHz

Engreux 65 6660 Houffalize

Engreux -6663 Mabompré

Proximus GSM 2G 900 MHz & UMTS 3G 900/2100 MHz & LTE 4G 800/800 MHz

Orange GSM 2G 900 MHz & UMTS 3G 900 MHz & LTE 4G 800 MHz

Telenet GSM 2G 900 MHz & UMTS 3G 900/2100 MHz & LTE 4G 800/800/2100 Mhz

Dit is blijkbaar de enige - mijns inziens toch verder van Nisramont verwijderde - Proximus 4G antenne in de buurt 

Ik stel voor dat u indien geen betere resultaten kunt halen, Proximus-medewerkers de situatie eens nader laat bekijken 

Op basis van bovenstaande zou (Telenet) Tadaam 4G internet/TV of Orange 4G Flybox internet&home u in principe een betere ontvangst moeten kunnen geven

Ref.: access & carte thématique

http://geoportail.wallonie.be/catalogue/3de9790e-529f-431f-ac4f-e86d827bde8e.html

Reputatie 7
Badge +4

Google maps toont voor zover ik kan zien een KVD (geen KVD/ROP) = enkel ter plaatse te controleren of Google mpas nog up to date is

Concreet is er niks dat belet dat wanneer ORTHO LEX verdwijnt er een KVD/ROP in de buurt in Ortho in de plaats komt en de KVD in Nisramont als dusdanig blijft staan (kosten/baten analyse Proximus vermits geen universele dienstverplichting meer sinds eind 2013)

De N843 is een gewestweg dus of glasvezel naar de KVD te trekken zal er goedkeuring nodig zijn van het gewest (dus niet enkel van de gemeente voor het betrokken kleine stuk tussen N843 en KVD)

Ik ga ervan uit dat het probleem voor de auteur (voorlopig) van de baan is op basis van xdsl&4G en dat Proximus (en andere zoals Voo bv) door de wetgever vroeg of laat een verplichting voor min. 30 Mbps zal opgelegd krijgen ((EU directive 2020) en mogelijkerwijze via xdsl&4G internet&TV zal aanbieden (of een zuivere 4G oplossing hiervoor zal aanbieden)

Ik ben wel geïnteresseerd indien mogelijk in de met xdsl&4G ter plaatse gehaalde download en upload snelheden op basis van 

https://pxs.speedtestcustom.com/

&

https://speed.measurementlab.net/nl/#/

die https://speed.measurementlab.net/nl/#/

geeft bij mij altijd beter resultaten alleen de latency is daar altijd hoger als ik vergelijk met andere speedtests 

is er dan een welbepaalde reden dat je deze nu ook geregeld er bij zet ?

ik zit nog altijd met iets in mijn maag en dat is een discussie die ik jaren geleden gelezen heb op userbase en wat ik nooit goed begrepen heb is dat daar beweerd werd dat gelijk waar je op de lus zit of afgetakt wordt dat dit geen rol zou spelen deze lus lengte bepaalt in welke VDSL zone je terecht komt of je nu direct naast ROP aftakt of in het verste punt (midden van de totale lus afgetakt wordt  kan jij die theorie volgen?

Reputatie 7
Badge +4

@Martin uiteraard 

Concreet zonder in detail te gaan:

vermits ik bij Proximus “tegen een muur loop”, heb ik contact opgenomen met hun leverancier

samengevat de Proximus/Ookla test geeft onderschatting van de werkelijke snelheid

(+/- de snelheid wordt geraamd op basis van een “chunk” = een klein bestand en dit bestand kan reeds geheel of deels verwerkt zijn vooraleer de 4G ondersteuning van de xdsl in de xdsl&4G-oplossing geactiveerd wordt)

= tests zoals Mlab en andere die gebruik maken van diverse bestanden van verschillende grootte tijdens de test leveren een beter/betrouwbaar beeld

dus ik probeer mij een beeld te vormen om terug te koppelen en waarom het probleem blijkbaar meer uitgesproken is/kan zijn bij de upload cijfers

Reputatie 7
Badge +4

Nee maar ik ergens ik dacht op dit forum zelfs daarover met X en met u berichten te hebben uitgewisseld 

Concreet

KVD/ROP of LEX of LDC of KVD = vertrek/aankomst: distributiekabel vormt een lus van vertrek naar aankomst

ene kant straat dichtbij KVD adres nr 1 verst verwijderd adres nr 101 (oneven nummers)

andere kant straat dichtbij KVD adres 2 vest verwijderd adres nr 102 (even nummers)

→ gebruik de kortste kabellengte voor aansluitngen aan beide straatzijden

→ in bovenstaand voorbeeld is het “opportuun de even nummers op het retourpaar aan te sluiten”

op deze manier kunnen de aansluitingen dichtst bij KVD  bv. vdsl2 of een hogere snelheid genieten dan deze die het verst verwijderd zijn bv. enkel aldaar adsl of een lagere snelheid

Reputatie 2
Badge

@wimcha

Bij de buren werkt het inderdaad goed (halen een downloadsnelheid van om en bij de 30Mbps. Volgens de technieker zitten ze echter op een andere lijn vanuit het dorp.

Eigenaardig in principe komen alle koperparen tot de straatkast n uw buurt aangepast wordt van KVD naar KVD/ROP vanuit Ortho

Wat wel kan is dat vermits de kabels in lus liggen de kabellengte van uw overburen bv. korter is dan deze van u, maar ik vermoed dat de impact ervan beperkt zal zijn

Onderstaande geeft u een overzicht van de antennes in uw buurt, ik ga ervan uit dat het betrokken kadaster +/- up to date is (het geeft een overzicht van de goedgekeurde GSM- en paraboolantennes (eventueel kunnen zeer recent goedgekeurde nog niet in commerciëel gebruik zijn)

Rue du Barrage 39A  6660 Nadrin 

Orange GSM 2G 900 MHz

Proximus GSM 2G 900 MHz & UMTS 3G 900 MHz

Engreux - Les Deûs Oûtes 6663 Mabompré

Nagimont Ortho

Orange GSM 2G 900 MHz & UMTS 3G 900 MHz &  LTE 4G 800 MHz

Telenet GSM 2G 900 MHz &  LTE 4G 800 MHz

Engreux 65 6660 Houffalize

Engreux -6663 Mabompré

Proximus GSM 2G 900 MHz & UMTS 3G 900/2100 MHz & LTE 4G 800/800 MHz

Orange GSM 2G 900 MHz & UMTS 3G 900 MHz & LTE 4G 800 MHz

Telenet GSM 2G 900 MHz & UMTS 3G 900/2100 MHz & LTE 4G 800/800/2100 Mhz

Dit is blijkbaar de enige - mijns inziens toch verder van Nisramont verwijderde - Proximus 4G antenne in de buurt 

Ik stel voor dat u indien geen betere resultaten kunt halen, Proximus-medewerkers de situatie eens nader laat bekijken 

Op basis van bovenstaande zou (Telenet) Tadaam 4G internet/TV of Orange 4G Flybox internet&home u in principe een betere ontvangst moeten kunnen geven

Ref.: access & carte thématique

http://geoportail.wallonie.be/catalogue/3de9790e-529f-431f-ac4f-e86d827bde8e.html

Vreemd...de mast die ik van het huis daar kan zien, op wandelafstand, staat er niet bij. Staat gewoon in Nisramont.

Mijn 4 g ontvangst is trouwens prima...alle streepjes op GSM en op die Modem.

@M_016 ik heb het ook altijd zo geïnterpreteerd zoals je hierboven uitgelegd hebt maar die andere uitleg heb ik inderdaad ook nooit kunnen snappen 

Reputatie 7
Badge +4

@Martin 

Ik kan niet vergelijken met vdsl maar bv. op Telenet (Wifi 5.0 op +/- 6m)

Telenet-Ookla test: 92.4/9.4

Mlab test: 93.1/8.2

Vermits het momentopnames zijn ligt dit mijns inziens binnen “een normale foutenmarge”

Wat mijn Proximus xdsl&4G betreft

Mlab upload : +/- 5.0

Proximus Ookla 0.4 

= Ookla testbestand is duidelijk verwerkt vooraleer 4G ondersteuning actief komt 

op de xdsl-lijn zelf is Mlab = Proximus Ookla test 1.1 / 0.4 (alhoewel de lijn cfr Sagemtool 3/0.5 aankan)

→ 

misschien wachten op de BEREC aanbeveling voor een “objectieve speedtest” (Nederlandse BIPT = ACM was van plan Mlab te gebruiken maar wacht voorlopig op BEREC)

Reageer