Beantwoord

onwerkbaar traag vast internet in ons tweede verblijf in de Ardennen...smeekbede aan proximus voor een oplossing.



Toon eerste bericht

105 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@wimcha

Bij de buren werkt het inderdaad goed (halen een downloadsnelheid van om en bij de 30Mbps. Volgens de technieker zitten ze echter op een andere lijn vanuit het dorp.

Eigenaardig in principe komen alle koperparen tot de straatkast n uw buurt aangepast wordt van KVD naar KVD/ROP vanuit Ortho

Wat wel kan is dat vermits de kabels in lus liggen de kabellengte van uw overburen bv. korter is dan deze van u, maar ik vermoed dat de impact ervan beperkt zal zijn

 

Onderstaande geeft u een overzicht van de antennes in uw buurt, ik ga ervan uit dat het betrokken kadaster +/- up to date is (het geeft een overzicht van de goedgekeurde GSM- en paraboolantennes (eventueel kunnen zeer recent goedgekeurde nog niet in commerciëel gebruik zijn)

 

Rue du Barrage 39A  6660 Nadrin 

Orange GSM 2G 900 MHz

Proximus GSM 2G 900 MHz & UMTS 3G 900 MHz

Engreux - Les Deûs Oûtes 6663 Mabompré

Proximus enkel paraboolantenne geen GSM-antennes

Nagimont Ortho

Orange GSM 2G 900 MHz & UMTS 3G 900 MHz &  LTE 4G 800 MHz

Telenet GSM 2G 900 MHz &  LTE 4G 800 MHz

Engreux 65 6660 Houffalize

Proximus enkel paraboolantenne geen GSM-antennes

Engreux -6663 Mabompré

Proximus GSM 2G 900 MHz & UMTS 3G 900/2100 MHz & LTE 4G 800/800 MHz

Orange GSM 2G 900 MHz & UMTS 3G 900 MHz & LTE 4G 800 MHz

Telenet GSM 2G 900 MHz & UMTS 3G 900/2100 MHz & LTE 4G 800/800/2100 Mhz

Dit is blijkbaar de enige - mijns inziens toch verder van Nisramont verwijderde - Proximus 4G antenne in de buurt 

 

Ik stel voor dat u indien geen betere resultaten kunt halen, Proximus-medewerkers de situatie eens nader laat bekijken 

Op basis van bovenstaande zou (Telenet) Tadaam 4G internet/TV of Orange 4G Flybox internet&home u in principe een betere ontvangst moeten kunnen geven

 

Ref.: access & carte thématique

http://geoportail.wallonie.be/catalogue/3de9790e-529f-431f-ac4f-e86d827bde8e.html

halen je buren dan veel meer als ze alleen via de bbox de speedstest doen zonder de 4G modem aangesloten aan de bbox misschien?

Reputatie 2
Badge

@M_016 : ik zal dit volgende keer als ik terug daar ben stap voor stap uitproberen.

De ontvangst van 4G was echter optimaal...is steeds zo geweest...dichtsbijzijnde mast is zelfs zichtbaar..hoguit een paar honderd meter van de deur. Dre technieker zei me vorige week dat dat allemaal ok is. Bij de buren werkt het inderdaad goed (halen een downloadsnelheid van om en bij de 30Mbps. Volgens de technieker zitten ze echter op een andere lijn vanuit het dorp. Toen de XDSL werd geplaatst is er meer dan een uur gewerkt aan het telefoonsignaal om dat te verbeteren. Even werd met de BBox aleen 4,3Mbps gehaald...toen hij gekoppeld werd met de 4G-modem haalde ik ook een 35Mbps download...alleen was dit na een uurtje al terug op het oude niveau. technieker zei dat het wel terug zou goedkomen.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Ik stel voor dat u als volgt tewerk gaat

u schakelt én de BBox én de 4G modem uit (power off)

u schakelt de Bbox opnieuw in en wacht tot de Leds Dsl en Internet terug continu blauw branden 

pas dan schakelt u de 4G modem terug in 

als er 4G ondersteuning is brandt de Led 4G op de 4G modem blauw (anders rood) en brandt de Led WAN blauw op de Bbox

pas dan zou ik een nieuwe Mlab en Proximus speedtest doen 

 

u kunt bovenstaande eventueel ook herhalen na een hard reset van Bbox én 4G modem

 

de bekomen snelheid is functie van de bezetting van de antenne en kan fluctueren

ik dacht begrepen te hebben dat er in de buurt ook dergelijke xdsl&4G oplossing geïmplementeerd werd, dus eventueel bij de deze mensen eens om info m.b.t. snelheden vragen 

 

ik kijk nog na waar de dichtstbijzijnde 4G antenne van Proximus zich bevindt, maar zou op basis van bovenstaande - indien er geen verbetering  bekomen wordt - Proximus vragen een langs te sturen wanneer het u past ter controle (misschien kan een verplaatsing van de 4G modem beterschap geven)

ik vermoed dat Proximus u geen xdsl&4G oplossing zou voorstellen indien geen downloadsnelheid van +/- 10 Mbps zou kunnen gehaald worden

 

Reputatie 2
Badge

spijtig dat je ook de test niet eens gedaan hebt via https://speed.measurementlab.net/nl/#/

want het zou kunnen dat zoals reeds vermeld hier dat :

Ookla testbestand (om de speedtest te doen) reeds verwerkt vooraleer 4G ondersteuning actief komt


sorry, vergeten te vermelden...deze test ook gedaan...zelfde orde van snelheid helaas...je merkt het eveneens aan het surfen...tergend langzaam.

spijtig dat je ook de test niet eens gedaan hebt via https://speed.measurementlab.net/nl/#/

want het zou kunnen dat zoals reeds vermeld hier dat :

Ookla testbestand (om de speedtest te doen) reeds verwerkt is vooraleer 4G ondersteuning actief komt.

Als dit testbestand (sommige speedtest applicaties werken met verschillende bestanden om de test te doen zowel grote als kleine)  te klein is!

Reputatie 2
Badge

Beste, dit weekend daar geweest. Laptop via kabel rechtstreeks aan de bbox gehangen…

Ookla speedtest : download 1,3MBps upload 1,7Mbps...de Proximus speedmeter gaf ongeveer gelijkwaardige waardes. 4G-ontvangst was drie streepjes op de 4G-modem.

Ik heb dan de bbox nogmaals gereset...de harde reset onderaan.

Na terug op te starten iets beter waardes:

Ookla : 3,2Mbps download en 3,9Mps upload...de Proximus gaf wat minder aan : 2,1Mbps download en 2,8Mps upload.

 

Daarna heb ik de 4G-modem losgekoppeld van de BBOx en zonder deze terug de test gedaan:

Ookla : 1,2Mbps download en 0,9Mbps upload.

 

Besluit: ik vrees dat het signaal dat binnenkomt via de telefoonlijn gewoon te zwak is waardoor de samenwerking met de XDSL niet optimaal is.

Via 4G op mijn GSM haalde ik vlot 60Mbps download.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@wimcha

ik heb downloadsnelheden tot 42 Mbps gehaald, maar Proximus heeft mijn snelheid (terug te vinden in bemerkingen MyProximus - mijn producten - internet) beperkt tot 20 Mbps down en 4 Mbps up wat +/-  in overeenstemming is met de Mlab testresultaten; de Proximus/Ookla tests zijn lager +/- 15 Mbps down en 0.4 Mbps up

In functie van de bezetting 4G van de antenne is er in principe voor xdsl&4G “Tessares” een “cap” van toepassing 

 

 

 

Reputatie 2
Badge

Eerste test duurde technieker maandag was Ookla: 32Mbps. Via UTP...laptop rechtstreeks ingeplugd in de bbox3.

Reputatie 7
Badge +4

@Martin 

Ik kan niet vergelijken met vdsl maar bv. op Telenet (Wifi 5.0 op +/- 6m)

Telenet-Ookla test: 92.4/9.4

Mlab test: 93.1/8.2

Vermits het momentopnames zijn ligt dit mijns inziens binnen “een normale foutenmarge”

 

Wat mijn Proximus xdsl&4G betreft

Mlab upload : +/- 5.0

Proximus Ookla 0.4 

= Ookla testbestand is duidelijk verwerkt vooraleer 4G ondersteuning actief komt 

op de xdsl-lijn zelf is Mlab = Proximus Ookla test 1.1 / 0.4 (alhoewel de lijn cfr Sagemtool 3/0.5 aankan)

 

→ 

misschien wachten op de BEREC aanbeveling voor een “objectieve speedtest” (Nederlandse BIPT = ACM was van plan Mlab te gebruiken maar wacht voorlopig op BEREC)

Maar die resultaten zijn bij mij juist beter (hogere snelheden) met measurementlab,
maar ik spreek nu wel bij testen over wifi en niet over het mobiel #G netwerk.

Reputatie 7
Badge +4

@Martin uiteraard 

Concreet zonder in detail te gaan:

vermits ik bij Proximus “tegen een muur loop”, heb ik contact opgenomen met hun leverancier

samengevat de Proximus/Ookla test geeft onderschatting van de werkelijke snelheid

(+/- de snelheid wordt geraamd op basis van een “chunk” = een klein bestand en dit bestand kan reeds geheel of deels verwerkt zijn vooraleer de 4G ondersteuning van de xdsl in de xdsl&4G-oplossing geactiveerd wordt)

= tests zoals Mlab en andere die gebruik maken van diverse bestanden van verschillende grootte tijdens de test leveren een beter/betrouwbaar beeld

 

dus ik probeer mij een beeld te vormen om terug te koppelen en waarom het probleem blijkbaar meer uitgesproken is/kan zijn bij de upload cijfers

die https://speed.measurementlab.net/nl/#/

geeft bij mij altijd beter resultaten alleen de latency is daar altijd hoger als ik vergelijk met andere speedtests 

is er dan een welbepaalde reden dat je deze nu ook geregeld er bij zet ?

Reputatie 2
Badge

Google maps toont voor zover ik kan zien een KVD (geen KVD/ROP) = enkel ter plaatse te controleren of Google mpas nog up to date is

 

Concreet is er niks dat belet dat wanneer ORTHO LEX verdwijnt er een KVD/ROP in de buurt in Ortho in de plaats komt en de KVD in Nisramont als dusdanig blijft staan (kosten/baten analyse Proximus vermits geen universele dienstverplichting meer sinds eind 2013)

 De N843 is een gewestweg dus of glasvezel naar de KVD te trekken zal er goedkeuring nodig zijn van het gewest (dus niet enkel van de gemeente voor het betrokken kleine stuk tussen N843 en KVD)

 

Ik ga ervan uit dat het probleem voor de auteur (voorlopig) van de baan is op basis van xdsl&4G en dat Proximus (en andere zoals Voo bv) door de wetgever vroeg of laat een verplichting voor min. 30 Mbps zal opgelegd krijgen ((EU directive 2020) en mogelijkerwijze via xdsl&4G internet&TV zal aanbieden (of een zuivere 4G oplossing hiervoor zal aanbieden)

 

Ik ben wel geïnteresseerd indien mogelijk in de met xdsl&4G ter plaatse gehaalde download en upload snelheden op basis van 

https://pxs.speedtestcustom.com/

&

https://speed.measurementlab.net/nl/#/

 

 


Die test zal ik met plezier voor je uitvoeren wanneer ik terug daar ben.

 

Reputatie 7
Badge +4

Google maps toont voor zover ik kan zien een KVD (geen KVD/ROP) = enkel ter plaatse te controleren of Google mpas nog up to date is

 

Concreet is er niks dat belet dat wanneer ORTHO LEX verdwijnt er een KVD/ROP in de buurt in Ortho in de plaats komt en de KVD in Nisramont als dusdanig blijft staan (kosten/baten analyse Proximus vermits geen universele dienstverplichting meer sinds eind 2013)

 De N843 is een gewestweg dus of glasvezel naar de KVD te trekken zal er goedkeuring nodig zijn van het gewest (dus niet enkel van de gemeente voor het betrokken kleine stuk tussen N843 en KVD)

 

Ik ga ervan uit dat het probleem voor de auteur (voorlopig) van de baan is op basis van xdsl&4G en dat Proximus (en andere zoals Voo bv) door de wetgever vroeg of laat een verplichting voor min. 30 Mbps zal opgelegd krijgen ((EU directive 2020) en mogelijkerwijze via xdsl&4G internet&TV zal aanbieden (of een zuivere 4G oplossing hiervoor zal aanbieden)

 

Ik ben wel geïnteresseerd indien mogelijk in de met xdsl&4G ter plaatse gehaalde download en upload snelheden op basis van 

https://pxs.speedtestcustom.com/

&

https://speed.measurementlab.net/nl/#/

 

 

Reputatie 2
Badge

die zou gezegd hebben dat die er stond, volgens ik begrepen heb maar nog geen toelating van de gemeente  , maar de gemeente ontkent dit ! 

enfin wimcha, kan het morgen bevestigen of ik het juist geïnterpreteerd heb0

Inderdaad, dat was exact wat hij me zei. De buren hadden dit verhaal ook gehoord enkele maanden terug en aangezien ze de burgemeester goed kennen, vroegen ze dit na. Volgens hen was er nooit zulk een aanvraag van Proximus binnengekomen en zou een toelating daarvoor niet geweigerd worden.

 

die zou gezegd hebben dat die er stond, volgens ik begrepen heb maar nog geen toelating van de gemeente  , maar de gemeente ontkent dit ! 

enfin wimcha, kan het morgen bevestigen of ik het juist geïnterpreteerd heb0

Reputatie 4
Badge +1

Had de technieker sons ook informatie over de reeds geplaatste ROP die volgens hun Mantra-planning pas over !!enkele jaren geactiveerd wordt? 

Reputatie 2
Badge

In ieder geval bedankt om ons op de hoogte te willen houden van het verder verloop.

Doe ik zeker nog...oei is mijn tekst nu verdwenen? Enkel de foto staat er nog?

 

In ieder geval bedankt om ons op de hoogte te willen houden van het verder verloop.

Reputatie 2
Badge

 

Reputatie 2
Badge

Inmiddels heeft Proximus me gebeld...huisbezoek (happy house)is gepland op 17augustus.

Ik neem een dag verlof om daar aanwezig te zijn. Hopelijk deze keer met een oplossing. Anders denk ik dat het tijd wordt om elders een andere oplossing te vinden.

In het weekend verschillende keren een snelheidstest gedaan op m’n GSM om te kijken welke snelheid ik haal op de 4G.

De downloadsnelheid varieert tussen de 23 en 79Mbps. Dat is zelfs beter dan ik in Boechout kan halen met m’n GSM op 4G. De XDSL-4G oplossing moet volgens mij zeker verbetering geven tegen de schamele 0,9 a 2Mbps via m’n vaste lijn.

wordt vervolgd...

Reputatie 2
Badge

Inmiddels terug contact gehad met Proximus. Er komt volgende week iemand langs om een Happy house onderzoek uit te voeren en de 4g dekking te controleren. Indien ok misschien dan toch nog de 4g XDSL oplossing.

Wordt vervolgd...

Reputatie 4
Badge +1

Blijvend dubbel gevoel:

  1. Enerzijds wordt aan hen die reeds over een comfortabele VDSL snelheid en HD beschikken nog méér gegeven via Fiber.
    Begrijpelijk als “Autonoom !!Beurgenoteerd bedrijf” 
     
  2. Anderzijds wordt aan de +/- 10% ADSL klanten, anno 2020 en nood aan performant Telewerk,  nauwelijks of geen 30Mbs vooruitzicht gegeven niettegenstaande onze overheid(belastingbetaler)  >50% eigenaar is van Proximus.

Doordenkertje: misschien kan onze overheid éénmalig zijn royaal dividend herinvesteren  in’t algemeen ICT-belang?
 

Reputatie 2
Badge

Het is inderdaad altijd het zelfde verhaal hier met al die identieke gevallen die op het forum reeds revue gepasseerd zijn en is het duidelijk dat het initiatief en de doorzetting om voor de oplossing te zorgen, van Proximus zou moeten komen, en in feite ook van Proximus uit een minimum aan uitleg zou moeten komen waarom het voor het ogenblik niet mogelijk is om bv op VDSL aangesloten te worden en zeker ook wat er in de toekomst wel voorzien is om toch nog van die trage ADSL lijnen af te geraken!

De technieker zei dat hij inmiddels Nisramont begon te haten...steeds terug interventies doen en de mensen niet kunnen( mogen) helpen. Ik moest volgens hem zeker niet hopen op VDSL.  Dat zou de eerstkomende jaren hier niet komen.

Een snelheidstest vannacht met alles afgeschakeld ...enkel laptop met UTP verbonden gaf me een downloadsnelheid van 2,3Mbps....mijn telefoon via 4g gaf me 20Mbps.

 

Reageer