Vraag

Onverklaarbaar verbruik vast internet

  • 4 January 2022
  • 6 reacties
  • 304 Bekeken

We hebben al een tijdje vermoeden dat het volume op de MyProximus website rare sprongen maakt en onverklaarbaar verbruik aangeeft. Ik heb daarvoor een klein programmaatje gemaakt dat elke uur het verbruikte volume van de website gaat uitlezen om dit te kunnen controleren.

Het nachtelijke gedeelte is het gemakkelijkst te analyseren omdat er dan geen activieve devices zijn (TV, PC, ed staan af. enkel 1 GSM)… En het blijkt dat er soms meerderen Gigabytes bijkomen… Dit is niet normaal! Recent heb ik overdag een sprong gemaakt van 8 Gbyte op enkele uren tijd… Ik heb de updates op de PC nagekeken, maar dat verklaart geen 8 Gbyte… 

Dit zijn allemaal ontzettende volumes. We spelen geen spelletjes, hebben geen illegale downloads (zoals torrent ed)., geen Spotifies ed. Dit was de eerste verklaring van Proximus. Paswoorden van WIFI ed zijn sterk (ik werk in de IT security :-)). Ja we kijken soms (niet dagelijks) TV via Chromecast met VRTNu (max. 5 u week?), maar dat verklaar niet deze volumes op deze tijdstippen.

Ik heb Proximus gecontacteerd, maar Proximus kan niet verder helpen (zogezegd wegens privacy redenen - hun router is waarschijnlijk niet instaat om meer gegevens te verzamelen - goedkoop spul vermoed ik). Maar ze hebben langs de andere kant ook de website afgebouwd zodat de dagelijkse volumes niet meer kunnen opgevolgd worden. Hebben ze iets te verbergen??? Ik vermoed dat ze te veel vragen kregen. Ze hebben me dan aangeraden om er zelf een andere router voor te zetten om het te monitoren...

Ik maak me toch zorgen dat deze gegevens niet correct zijn… Aangezien we een abonnement hebben van 100Gb, zijn dergelijke onverklaarbare volumes zeer nadelig. 

Op een ander adres heb ik Telenet… Ik zie ook een verschil in verbruik bij Telenet (deze hebben een soortgelijke volumemeter) als ik een dagje thuis werk. Het verbruik bij een gemiddeld dagje thuiswerk met Telenet is kleiner dan bij Proximus...

Ik had gedacht dit eens aan te kaarten bij De Inspecteur op Radio2 en eventueel Testaankoop omdat het toch bizaar is dat we dit niet zelf kunnen controleren. 

Vooralleer deze stap te nemen dacht ik eventjes na te vragen op dit forum of er andere klanten zijn met dit probleem.

Feedback is welkom! Ook van Proximus om een degelijke instrument te geven om dit te monitoren. Waarom niet rechtstreeks om de router (dan is er geen privacy probleem).

 


6 reacties

ik heb eens via myproximus bij mij gekeken en heb in die 4 dagen van januari het volgende als verbruik:

ik heb geen grote verbruikers, geen netflix en van die toestanden 

vroeger kon je via de interface van je bbox (→  BBOX Welcome Page) het dagelijks verbruik (per 24uur) zien.

Het is alleen maar voor internet start dat dit eigenlijk een groter rol speelt omdat het daar niet onbeperkt is 

@Martin Interessant… en toevallig ook begin Januari… Sinds begin Januari zit ik aan 22 GB… Misschien enkel (3?) uurtjes VRTNu met Chromecast, maar dit is MAX 1GB/uur...

Reputatie 7
Badge +4

@FilDem Ik zie op 2 en 3 jan resp een verbruik van +/- 5 en 11 GB. De andere dagen zit je rond 1-3GB. Ik heb even vergeleken met de andere maanden en zie daar een gelijkaardig verbruik, waarin je eind december ook enekel uitschieters richting 10GB had. Zou het kunnen dat er tijdends de vakakntie toch meer gestreamd is dan anders ? 

Wij kunnen hier inderdaad niet zien waarvoor die data gebruikt is owv privacy. 

Louter ter bijkomende info: de 16 dagen daarna is mijn verbruik weer genormaliseerd naar ±1GB/dag waarom dit de eerste 4 dagen zoveel hoger was daar heb ik ook het raden naar.

Ik heb vorige maand een datalek in de coronalert app op mijn smartphone ontdekt. Die verbruikte plots enorm veel data.

Je kan op een smartphone bekijken hoeveel data apps gebruiken via wifi en 4g. Misschien een tip.

Inderdaad men zou dit af en toe eens moeten controleren, maar ja wie houdt dit uit om dit op regelmatige basis te doen ...

Reageer