Vraag

Onstabiele internet connectie wanneer TV aan

  • 7 November 2020
  • 76 reacties
  • 1840 Bekeken

Sinds één maand klant bij Proximus en sinds dan hetzelfde wederkerende probleem.

Van zodra de TV aan gaat (decoder v7 met pickx app via kabel aangesloten), is er packet loss/ping spikes/jitter toename op het internet.

 

Onderstaande logging toont duidelijk het probleem:

17u13 start logging

17u23 opstart TV

17u35 stopzetten TV

17u44 stop logging

 

In de periode tussen start en stop TV zie je duidelijk dat de variatie in ping plotseling sterk verhoogt. Dit is enorm storend voor streaming of gaming.

 

Graag verneem ik waarom dit zich voordoet? De helpdesk heeft een modemreset uitgevoerd maar dit bracht geen beterschap.

 

 


76 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@Mars Het blijkt inderdaad iets te zijn waar meerdere klanten problemen mee ondervinden. We zijn volop bezig om hiervoor een oplossing te vinden. 

We hebben, in bepaalde gevallen, onderbrekingen opgemerkt tijdens online gaming of videoconferencing terwijl je TV Replay, je opnames of een VOD-film bekijkt.  We werken aan een oplossing om deze ervaring in de nabije toekomst te verbeteren.

Voor Shadow gaming raden wij een minimum lijncapaciteit van 30 mpbs aan om een goede gebruikerservaring te hebben. Je kan de lijncapaciteits instellingen controleren in de Shadow-applicatie. 

Proximus werkt ook hier aan een oplossing om deze ervaring te verbeteren.

Bedankt voor je begrip

Reputatie 7
Badge +4

@Mars Het probleem doet zich enkel voor met de V7-decoder en enkel tijdens TV-Replay,… zoals hierboven uitgelegd. Tijdens live TV-kijken zou je geen hinder mogen ondervinden. 

Je mag zeker zoveel mogelijk feedback blijven posten als je wil. Dit kan enkel maar helpen bij het zoeken naar de oplossing. We houden je verder op de hoogte. 

Reputatie 5
Badge +3

Uw lijntesten zien er alvast prima uit.

 

Mits u ook vermeldde dat de decoder met kabel aangesloten is, kunnen we wifi-connectie of externe storingfactors uitsluiten.

 

Wanneer de TV op staat, zal de decoder op de achtergrond ook nog bezig zijn met connecties te maken en updaten van bepaalde services.

Net zoals @M_016 vermeldde kan het zijn dat wanneer u met activiteiten bezig bent die veel bandbreedte in beslag nemen of een hoge constante snelheid vereisen, er packet losses of high pings ontstaan.

Reputatie 5
Badge +4

@MaxProx Ik zie dat de modem is herstart. Heb je de decoder ook herstart?

@DaisyS  Vanochtend was er een korte stroomonderbreking in onze straat, waardoor alle toestellen uiteraard even herstart zijn. Verwijs je daar naar?

Reputatie 5
Badge +4

@MaxProx Inderdaad. Problemen met opnames worden vaak opgelost door de modem en decoder eens te herstarten zodat de synchronisatie tussen de 2 toestellen terug optimaal is. Dat wilt zeggen beide uitzetten, eerst de modem en herstarten en als de internetconnectie terug is mag je de decoder herstarten. Indien het internet probleem blijft voorkomen stel ik voor dat we eens iemand ter plaatse sturen om het eens te bekijken.

Reputatie 5
Badge +4

@MaxProx Dit is inderdaad een melding van Proximus voor de v7 decoder.

@GeertC  @YorickP  Kan ik hiervoor helpdesk best nog contacteren?


Probleem blijft aanwezig (nu ook bij Netflix stream). Indien geen TV, geen enkel probleem.

 

@DaisyS  de opname die problemen vertoonde lijkt verdwenen te zijn uit het overzicht (was nochtans recent, het kan uiteraard dat dit per ongeluk toch verwijderd is, maar herinneren we ons niet).

 

Ik denk dat het probleem van de decoder voldoende is aangetoond? Elke opname + terug/doorspoel actie lijkt meteen een impact te hebben op heel de lijn en alle verbonden toestellen.

Ik mag toch veronderstellen dat dit niet de bedoeling is? 
Kan een nieuwe decoder dit probleem oplossen? Al lijkt het mij straf dat een hardware defect dit zou veroorzaken.

Ik ondervind precies dezelfde problemen:
Decoder v7 met TV Replay/VOD resulteert in zeer hoge ping waarden (150-250, pieken tot 500).
Zeer vervelend sinds dit voor problemen zorgt met Skype/zoom en online gaming.


Ik zal de decoder v7 waarschijnlijk omwisselen met een oudere versie tot de problemen opgelost zijn.
Zeer spijtig, want ben wel fan van de decoder v7!

@DaisyS  Hierbij nog een test van vanochted. 

Het opzetten van een andere fullhd stream heeft geen enkel (bijkomend effect). De TV decoder geeft echter nog altijd spikes.

Ik heb trouwens geen idee of mijn test setup (met ping naar proximus ip) een goed beeld geeft, dus indien jullie andere gegevens nodig hebben, hoor ik het graag.

dit is blijkbaar in overeenstemming met de talrijke meldingen “schokkerig beeld bij bekijken opnames” waaraan de v7 decoder gevoelig is.

Ik vraag mij af of je nu eens zou voorstellen aan Proximus om de conductor (wifi doctor) voor je bbox uit te zetten of dit iets zou uitmaken!!!


Dag @Martin, ik ga er vanuit dat ze bij Proximus zelf met een voorstel mogen komen. Ik sta open om met hen te communiceren en als ik tijd heb om testjes te doen… In mijn eigen tests was wifi op modemniveau uitgeschakeld dus zou dit geen invloed mogen gehad hebben denk ik. Daarbij ervaar ik ook geen “schokkerige” beelden bij het bekijken van opnames.

Ik heb het issue in kaart gebracht, heb aangeboden mijn loggegevens te delen en heb ook kunnen aantonen dat het bij andere streamingsdiensten geen issue is. Het is nu aan de mensen met meer verstand van zaken om hierop verder te gaan. Mocht ik een andere modem hebben, zou ik mijn zelfde testen daarop nog eens kunnen herhalen om uit te sluiten dat het geen modem probleem is, en mocht ik een andere decoder hebben (ouder type) zou ik dit ook kunnen testen.

Enkel is mijn tijd beperkt en sta ik er niet om te springen dit te doen.
Het is volgens mij redelijk snel reproduceerbaar. Open een of andere high data stream op je computer en log de verbinding naar de server, start daarna de tv decoder op en kijk live naar beelden, pauzeer en kijk daarna verder, vraag een programma opnieuw op en kijk, en tot slot vraag een opgenomen programma op en spoel door en terug. Daarna haal je de logs boven van de verbinding naar de stream op je computer. Het is zeer duidelijk wanneer er lag spikes en packetlossen optreden.

Je kan dit met pingplotter doen (heeft ook een gratis versie met wat beperkingen) of gratis programma's als Traceroute NG, GPing en tal van andere programma’s en in beperktere mate of met wat extra creativiteit met de ping commando in Command Prompt

Reputatie 7
Badge +4

@Mars Ik dring nog eens bij onze specialisten. 

@HadewychT  Er is geen extra netwerk apparatuur aanwezig. We verbinden rechtstreeks met wifi uit b-box. 

Alle toestellen werken draadloos, rechtstreeks met b box. (Af en toe 1 toestel dat wifi booster gebruikt).

 

De bovenstaande logs zijn op verschilllende toestellen genomen en ook bekabeld heb je hetzelfde patroon.

Reputatie 7
Badge +4

 

U hebt gelijk evenwel enkel Proximus-medewerkers kunnen u toelichting//uitleg verschaffen en eventueel een oplossing bieden

Ik vermoed dat het een bandbreedte probleem betreft gekoppeld met de prioriteit doorstroming IPTV waardoor er een “bottleneck” ontstaat (cfr. grote PL vermeld in uw voorlaatste bericht)

 

@Mars  @DaisyS @GeertC @HadewychT  @jonathandr

 

Indien ik via een extern programma de snelheid van de decoder beperk, dan krijg ik een heel ander beeld… ?

Het halveren van beschikbare snelheid naar 20mbit/s geeft volgende:

De pieken worden deels beperkt, maar gaan veel breder (langer nodig om data op te halen)?

 

Bij het beperken naar 2mbit/s:

 

Daar zie je dus dat hij geen spikes meer vertoond, maar wel continu de 2mbit blijft nemen.
Indien geen limiet lijkt het of hij in 1 a 2 seconden steeds 30 seconden buffert?

Wanneer ik de limiet van 2mbit/s naar 10 mbit/s en daarna terug naar 2 mbit/s zie ik meteen resultaat:


TV blijft gewoon spelen, enkel bij doorspoelen heeft hij 1 sec extra nodig om terug te starten.

Is er dan toch een probleem met mijn lijn dat hij bij veel verbruik niet kan voldoende kan volgen?

 

@Martin  bij mij is de bbox al veranderd door een ander model, of spreek over een softwareprobleem in de switch?


hi

 

Ik geef dit nog verder door aan het betrokken team zodat men dit verder onderzoekt

 

Ik heb nog steeds het pingplotter logbestand mochten ze daar interesse in hebben.
 

Is er dan toch een probleem met mijn lijn dat hij bij veel verbruik niet kan voldoende kan volgen?

Dat zal niet alleen bij u zijn als ik van al de anderen de problemen lees, maar ik heb de indruk dat er probleem is waarvoor ze niet direct een oplossing hebben !!!!

Als de bbox al vervangen is dan zal de kans klein zijn dat het daar nog iets mee te maken heeft maar als je er nog een switch tussen staan hebt dan zou die wel voor problemen kunnen zorgen.

@GeertC 

 

Ik heb vanmiddag inderdaad gemerkt dat het internet is weggevallen.

Ik heb vanavond opnieuw getest met hetzelfde resultaat. 

Deel 1 is met TV aan (opname bekijken). Duidelijk continu spikes boven de 100ms (want dus voor een videogame niet speelbaar is). Rond 20u47 en volgende viel het internet zelf 2 maal volledig weg voor enkele seconden.

Deel 2 vanaf 21u is met TV uit. (2 Spikes zijn bekijken van video op gsm, wat ik gek vind dat dit ook direct invloed heeft).

 

 

Graag hoor ik of er nog andere opties zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

@MaxProx 

Is er al een technicus hiervoor langsgeweest?

 

Geert

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb dit nog mee doorgegeven voor verder nazicht.

Beste allen, beste @MaxProx en @HadewychT

Heb gisteren eens de zaken ook in beeld gebracht.
Indien gewenst kan ik ook de log van pingplotter (pp2) doorsturen.

Testopstelling:

BBox3V+
Desktop bekabeld aangesloten
Android TV decoder bekabeld aangesloten
Alle andere apparaten uitgetrokken van BBox3V+
ook wifi uitgeschakeld

Met andere woorden, enige 2 apparaten die aangesloten waren op de BBox3V+ waren de decoder en mijn computer. Op de computer heb ik via pingplotter de verbinding naar een shadowcloud computer gemonitord en ervoor gezorgd dat er zo weining mogelijk ander achtergrond verkeer actief was. Dan heb ik getest met TV aan, TV uit en met uitgesteld kijken (zowel vertraagd kijken als opnames bekijken).

Vaststellingen:
Geen merkbaar, minimaal meetbaar verschil tussen TV aan en TV uit bij live beelden.
Vanaf uitgesteld kijken of opname opvragen is er iets duidelijk voelbaar alsook meetbaar:

 

 


Zoals je overduidelijk kan zien, is er tijdens live tv kijken of uitgesteld / opname bekijken een groot verschil. Er zijn ping spikes en packet losses waarneembaar. Dit heeft een invloed op de verbinding en is zeer goed waarneembaar.

Verschil tussen TV uit en TV aan (opstarten en live tv kijken / HD zender) is niet waarneembaar.

 

 

Tot slot:

Ik meen mij dit fenomeen niet te herinneren vroeger. Dat Proximus TV altijd wel al een invloed heeft gehad op je internetverbinding is eigen aan de techniek, maar nooit eerder heb ik kunnen fenomeen eerder kunnen constateren. Het heeft een behoorlijk inpakt op ping en/of packet losses.

Feit dat live tv kijken geen invloed heeft (zelfs niet bij HD zenders) laat mij vermoeden dat live tv op een andere manier wordt doorgezonden. Ik meen begrepen te hebben dat tegenwoordig live TV nog altijd via VLAN30 loopt maar alle andere zaken zaken zoals uitgestelde en op-aanvraag via VLAN10, waar ook het 'gewone' internet verkeer op zit. Althans toch op de nieuwe android tv decoder (V7).

Op mijn oude decoder V4 met HDD kan ik mij niet herinneren dat dit een issue was, op de korte tijd dat ik een V5 mini had gehad meen ik dit ook niet gezien te hebben.

Het is een vervelende situatie in ieder geval en het heeft volgens mij niet enkel inpakt op 'gamen' maar merk ook problemen bij videocalls als iemand anders in het gezin op dat moment tv aan het kijken is (en dus vermoedelijk een opname aan het bekijken is).

Hoop dat ik samen met @MaxProx dit nu zo duidelijk mogelijk heb gedocumenteerd.
Het zou volgens mij ook gemakkelijk reproduceerbaar moeten zijn.

Alvast bedankt
Groet

maar is dit niet gewoon om dat opnames en ook on demand via TCP gebeurt, die spikes ga je toch ook hebben als je bvb met een ander laptop of pc als zou iets aan het downloaden zouden zijn , nee ?

Reageer