Beantwoord

Onstabiele internet connectie wanneer TV aan

  • 7 November 2020
  • 85 reacties
  • 2719 Bekeken


Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

85 reacties

Ik hoop dat er binnen het Flex abonnement toch verwacht kan worden dat TV en internet op gelijk tijdstippen gebruikt kunnen worden

Ja

zonder impact op elkaar?

Neen de decoder gebruikt bandbreedte

De V7 decoder heeft ook een internet verbinding nodig om gebruik te kunnen maken van zijn apps. Dus wanneer de decoder in gebruik is, kan dit invloed hebben op de bandbreedte van het internet

Vastgestelde packet loss/ping spikes/jitter kunnen eventueel te maken hebben met de gebruikte streaming en/of gaming applicaties bv betrokken toepassingen bevinden zich op andere (buitenlandse) netwerken/servers 

 

 

@M_016 Ik denk dat we kunnen uitsluiten dat de oorzaak van het probleem de externe service (streaming/gaming) is. Immers is de test in één stuk uitgevoerd en zie je duidelijk dat er geen problemen zijn voor het inschakelen van de TV decoder en na het uitschakelen van de decoder.

Hieronder vind je de resultaten van een 2de test:

17u42 log start - 17u54 TV AAN -  18u09:30 Terugspoelen programma - 18u14 TV UIT - 18u30 log stop

 

Zoals @Martin  aangeeft zou het afspelen van de TV niet zoveel bandbreedte mogen innemen dat dit leidt tot een instabiele connectie. Downloaden kan trouwens nog prima tegen de aagegeven snelheid, enkel de stabiliteit (wat hier wordt aangegeven via de ping grafiek) is een probleem.

 

@YorickP De decoder is bekabeld. De test wordt uitgevoerd via Wifi momenteel (maar zelfde resultaat bedraad).
De test stuurt enkel pings uit dus dit lijkt me geen hoge bandwith toepassing te zijn.

De traceroute die de logger aanmaakt, geeft volgende resultaten met indicatie van Packet Loss:

 

Ik weet niet hoe ik bovenstaande informatie uit de tabel dien te interpreteren, maar hopelijk kunnen jullie er verder mee.

 

Graag hoor ik wat ik verder nog kan veranderen om de stabiliteit te verhogen.

Reputatie 7
Badge +3

@MaxProx 

we hebben daarjuist je netwerk een reset gegeven, (je zal gemerkt hebben dat je internet daarjuist even wegviel)

Normaal zou het nu in orde moeten zijn.

 

Geert

Net getest voor 1u met lopende Facebook Live stream en dan geen impact op internet van pc (geen ping spikes etc.).

TV gaat aan (21u) en opname wordt opgevraagd (21u05) en volgende resultaat:

 

 

Reputatie 2

@MaxProx

EvilLimiter ken ik niet, maar ziet er inderdaad naar uit dat het in staat is zich tussen de modem en de decoder te nestelen door netwerkverkeer om te leiden naar jou computer. Daar kan het dan het verkeer limiteren of volledig blokkeren.

Daar ik het programma niet geheel vertrouw, heb ik je test niet kunnen herhalen ter bevestiging. Maar ik geloof wel dat het het verkeer van de decoder bij uitgesteld tv kijken het probleem is die we ervaren. Ik kan niet achterhalen of het de combinatie decoder/modem is. Of gewoon de decoder.

@HadewychT 

Kunnen we nog een update van jullie verwachten mbt dit probleem en onze vaststellingen?

Het zou me heel erg verwonderen dat prox specialisten ter zake nog niet zouden weten waar het schoentje wringt maar ik denk veeleer dat het oplossen van het probleem blijkbaar een veel moeilijker zaak is voor hen...

@HadewychT  probleem nog steeds aanwezig. Laatste weken happeren opnames ook vaker na het door/terugspoelen. (geluid ok, maar minimale stotter op beeld) Even pauzeren en wachten lost dit meestal op.

Gisteren ook een error p131 op een opname en vandaag staat hij zelfs niet meer in het overzicht?

@Mars Het blijkt inderdaad iets te zijn waar meerdere klanten problemen mee ondervinden. We zijn volop bezig om hiervoor een oplossing te vinden. 

We hebben, in bepaalde gevallen, onderbrekingen opgemerkt tijdens online gaming of videoconferencing terwijl je TV Replay, je opnames of een VOD-film bekijkt.  We werken aan een oplossing om deze ervaring in de nabije toekomst te verbeteren.

Voor Shadow gaming raden wij een minimum lijncapaciteit van 30 mpbs aan om een goede gebruikerservaring te hebben. Je kan de lijncapaciteits instellingen controleren in de Shadow-applicatie. 

Proximus werkt ook hier aan een oplossing om deze ervaring te verbeteren.

Bedankt voor je begrip

@HadewychT  bedankt voor de update.

Bij mijn laatste opname te bekijken, kreeg ik de melding 'sending logcat to syslog server'. Kan ik aannemen dat dit onderzoek is van Proximus?

Reputatie 2

Ik heb deze avond nog eens tijd gehad om wat te testen.
Mijn eerdere vaststellingen kon ik bij deze bevestigen. Ik ga er ook vanuit dat ik dit zo gemakkelijk kan repoduceren, ze dit bij Proximus zelf ook wel kunnen.

  • Verschil tussen geen TV  en live tv via Proximus Decoder is verwaarloosbaar.
  • Verschil tussen live tv en uitgesteld of opname is duidelijk wel aanwezig.

Zie mijn eerdere post met log hierover.
 

Vandaar wou ik ook even nakijken of ander internet verkeer een gelijkaardige invloed zou kunnen hebben op de verbinding die ik heb met de cloud computer. Daarom heb ik op de Proximus decoder de netflix app opgestart en een stream opgevraagd. Net zoals bij mijn vorige testen zijn zowel de Proximus decoder als mijn computer bekabeld aangesloten. Zijn alle andere apperaten losgekoppeld en is WiFi uitgeschakeld.

TV Decoder was uit tot +/- 02u30
TV Decoder opgestarten en live tv tot ongeveer 02u35
Netflix steam opgestart om 02u39


Dus nee, een Netflix stream heeft geen (of amper) invloed.

dit is blijkbaar in overeenstemming met de talrijke meldingen “schokkerig beeld bij bekijken opnames” waaraan de v7 decoder gevoelig is.

Ik vraag mij af of je nu eens zou voorstellen aan Proximus om de conductor (wifi doctor) voor je bbox uit te zetten of dit iets zou uitmaken!!!

Reputatie 7
Badge +4

@MaxProx Heb je nog een extra switch staan ? Is het dan mogelijk om eens te testen zonder die switch en alles rechtstreeks op de B-box te verbinden ?

Zijn je andere toestellen draadloos verbonden, of ook via kabel zoals de decoder ? Als het draadloos is, via welk toestel dan (wifi booster, wifi bridge,…)?

Dan kan ik deze extra info ook doorgeven naar onze specialisten.