Vraag

Onstabiele internet connectie wanneer TV aan

• 7 November 2020
  • 81 reacties
  • 2140 Bekeken

Toon eerste bericht

81 reacties

en via de smartphone / tablet / laptop en chromecasten als je die in huis hebt tenminste, is natuurlijk wel een omweg en niet zo elegant ….

Reputatie 6
Badge +3

@MaxProx 

Kan u uw klantennummer of lijnnummer toevoegen aan uw forumprofiel, dan kunnen we uw lijn ook even natesten.

De V7 decoder heeft ook een internet verbinding nodig om gebruik te kunnen maken van zijn apps. Dus wanneer de decoder in gebruik is, kan dit invloed hebben op de bandbreedte van het internet

Reputatie 2

@Mars Het blijkt inderdaad iets te zijn waar meerdere klanten problemen mee ondervinden. We zijn volop bezig om hiervoor een oplossing te vinden. 

We hebben, in bepaalde gevallen, onderbrekingen opgemerkt tijdens online gaming of videoconferencing terwijl je TV Replay, je opnames of een VOD-film bekijkt.  We werken aan een oplossing om deze ervaring in de nabije toekomst te verbeteren.

Voor Shadow gaming raden wij een minimum lijncapaciteit van 30 mpbs aan om een goede gebruikerservaring te hebben. Je kan de lijncapaciteits instellingen controleren in de Shadow-applicatie. 

Proximus werkt ook hier aan een oplossing om deze ervaring te verbeteren.

Bedankt voor je begrip

Dag @HadewychT, bedankt om dit even na te vragen en erkenning te geven dat er een probleem is. Ik hoop dat er snel een oplossing gevonden kan worden.

Ik vraag me af of het probleem zich met alle decoder types, al dan niet in combinatie met een bepaald type modem/router voordoet. Zelf heb ik de problemen kunnen vaststellen na overschakeling naar een V7 decoder in combinatie met een BBox3V+

De lijncapaciteit van de verbinding hier thuis is wel oké, zit dacht ik op een 100/30 profile. Online gaming, video calling, streaming, shadow gaming e.d. werken allemaal vlot en goed, voor zover er dus geen TV Replay, een opname of een VOD film door iemand anders in huis bekeken wordt. Zou nog eens kunnen testen of als ze dit via de telefoon app zouden doen ipv de decoder het probeem zich ook voordoet. Netflix heeft in ieder geval een minder grote inpakt.

Ik kijk uit naar bijkomende updates! Hou ons op de hoogte, zou fijn zijn om te weten wanneer het opgelost is (of wanneer we een oplossing mogen verwachten)

@MaxProx

Kan u uw klantennummer of lijnnummer toevoegen aan uw forumprofiel, dan kunnen we uw lijn ook even natesten.

De V7 decoder heeft ook een internet verbinding nodig om gebruik te kunnen maken van zijn apps. Dus wanneer de decoder in gebruik is, kan dit invloed hebben op de bandbreedte van het internet

@YorickP  klantennummer is toegevoegd aan profiel.

Ik hoop dat er binnen het Flex abonnement toch verwacht kan worden dat TV en internet op gelijk tijdstippen gebruikt kunnen worden zonder impact op elkaar?

@DaisyS @GeertC @HadewychT  @jonathandr

Het lijkt afgelopen week nog erger geworden te zijn:

Toch duidelijk patroon om de 30sec?

Reputatie 2

Dag @HadewychT,

Inderdaad dit komt overeen met de bevindingen die ik ook had tot nu toe.

Met vriendelijke groeten

Reputatie 7
Badge +4

Ik hoop dat er binnen het Flex abonnement toch verwacht kan worden dat TV en internet op gelijk tijdstippen gebruikt kunnen worden

Ja

zonder impact op elkaar?

Neen de decoder gebruikt bandbreedte

Vastgestelde packet loss/ping spikes/jitter kunnen eventueel te maken hebben met de gebruikte streaming en/of gaming applicaties bv betrokken toepassingen bevinden zich op andere (buitenlandse) netwerken/servers 

dat klopt 100% dat heb ik nooit voor met mijn v5-compact

Reputatie 2

@MaxProx en @DaisyS 

Geen idee, maar ik vermoed dat ik iets gelijkaardigs ervaar. Ik kan het wel niet zo mooi in beeld brengen als MaxProx, maar heb gevoelsmatig een onstabiele verbinding als tv decoder actief is.

Mij valt het op als ik via shadow wil gamen (shadow is onderdeel van mijn Proximus Epic abonnement). Alles gaat prima totdat TV/decoder aangaat en iemand tv of een opname bekijkt. Als decoder daarna terug uit gaat is het terug beter.

Heb de ander factoren al proberen uit te sluiten. Er waren buiten mijn computer en de tv decoder geen andere apparaten aangesloten, wifi stond ook uit (computer en decoder zijn bekabeld aangesloten). Ook waren er geen downloads op de achtergrond actief.

Het gaat om lag spikes en packet loss.

Zou modem er voor iets tussen zitten? Heb een bbox 3v+

Support heeft nieuwe modem verstuurd (had ander type voeding als vorige?). Echter geen verschil. Van zodra er een opname opgezet wordt, begint internet te laggen.

Heeft het nut om hiervoor technieker op te sturen? Of kan het probleem ook bij de decoder zitten?

Hetgeen je beschrijft doet mij denken aan het probleem van een switch die geen goede IGMP ondersteuning biedt , wat wil zeggen dat de TV pakketjes nutteloos de andere ethernetpoorten beïnvloed ! ? In een bbox zit er natuurlijk ook een switch.

De bbox igmp functie bestaat erin dat het moet controleren of er iemand naar de multicast TV stream luistert bv je decoder zo wordt het TV multicast verkeer beperkt tot die decoder en niet naar  iedereen gestuurd. 

daarom dat de voorwaarde ook is om een V7 decoder te krijgen o.a is dat je lijnsnelheid > dan 30Mbps

maar als er geen streaming apps actief zijn op je V7 decoder dan zou dit toch minder problemen mogen geven, want de zenders worden toch nog niet gestreamd in UHD 

Vanavond geen enkel probleem zonder TV.
Gisteren met TV (opname) continu spikes. Op moment van doorspoelen/terugspoelen ook enorme spikes.

Reputatie 2

Indien ik via een extern programma de snelheid van de decoder beperk, dan krijg ik een heel ander beeld… ?

@MaxProx kan je even uitleggen hoe je dit gedaan hebt? Ik wil je resultaten hier anders ook wel even testen, maar heb geen idee hoe ik de verbinding naar de decoder kan beperken zonder extra hardware tussen de modem en de decoder te steken. Naar mijn weten kan ik geen beperkingen opleggen in de modem zelf. Zeker dat je de verbinding tussen de modem en de decoder hebt beperkt en niet het verkeer naar je computer?

je zou natuurlijk de decoder kunnen op SD ipv HD instellen maar er wordt inderdaad gesproken van een “extern programma” !

@Mars ik heb dit gedaan met het programma evillimiter: https://github.com/bitbrute/evillimiter-windows

Let op, mijn antivirus gaf hier wel een melding, dit is blijkbaar omdat het programma technieken gebruikt voor die limitering dat aanzien wordt als malware.

Als ik het goed begrijp zorgt dit programma ervoor dat al het netwerkverkeer langs je computer verloopt en dat je zo limieten kan opstellen.

Ik heb de decoder dan gelimiteerd op 1mb/s upload en 3mb/s download. Als je de volledige connectie op 0 zet, dan zie je ook meteen dat de decoder niet meer afspeelt en komt er ook een foutmelding, dus lijkt me wel degelijk te werken.

Ik heb het afgelopen zondag voor enkele uren gebruikt en voor de eerste maal probleemloos (zonder spikes) kunnen gamen.

Met dit programma kan je dus ook nagaan hoeveel data de decoder opvraagt. Hier zie je duidelijk dat de decoder elke X seconden tientallen mbit/s opvraagt wat dus de spikes veroorzaakt.

3Mbit komt dus overeen met decoder op SD en lager kun je natuurlijk niet gaan

3Mbit komt dus overeen met decoder op SD en lager kun je natuurlijk niet gaan

Is er bij decoder v7 een optie om die op SD in te stellen?

dat kan ik niet meer checken aangezien ik geen V7 decoder meer heb, maar in de V5 kan dat wel.

Reputatie 7
Badge +4

@Mars Ik heb nog eens de bevestiging gekregen dat het een gekend probleem is dat nog in onderzoek is. Er is op dit ogenblik nog geen oplossing. 

Reputatie 2

@Mars Het probleem doet zich enkel voor met de V7-decoder en enkel tijdens TV-Replay,… zoals hierboven uitgelegd. Tijdens live TV-kijken zou je geen hinder mogen ondervinden. 

Je mag zeker zoveel mogelijk feedback blijven posten als je wil. Dit kan enkel maar helpen bij het zoeken naar de oplossing. We houden je verder op de hoogte. 

En we zijn alweer een poosje verder.
Is er een update @HadewychT?

We zijn ongeveer een 2 tal maand later.
Is er al een update?

PS: Er kan ook gewoon met “Nee” geantwoord worden, is klantvriendelijker dan niet antwoorden ;-)

Ik quote mezelf nog eens.
Iemand?

Ik hoop dat er binnen het Flex abonnement toch verwacht kan worden dat TV en internet op gelijk tijdstippen gebruikt kunnen worden

Ja

zonder impact op elkaar?

Neen de decoder gebruikt bandbreedte

Vastgestelde packet loss/ping spikes/jitter kunnen eventueel te maken hebben met de gebruikte streaming en/of gaming applicaties bv betrokken toepassingen bevinden zich op andere (buitenlandse) netwerken/servers 

@M_016 Ik denk dat we kunnen uitsluiten dat de oorzaak van het probleem de externe service (streaming/gaming) is. Immers is de test in één stuk uitgevoerd en zie je duidelijk dat er geen problemen zijn voor het inschakelen van de TV decoder en na het uitschakelen van de decoder.

Hieronder vind je de resultaten van een 2de test:

17u42 log start - 17u54 TV AAN -  18u09:30 Terugspoelen programma - 18u14 TV UIT - 18u30 log stop

Zoals @Martin  aangeeft zou het afspelen van de TV niet zoveel bandbreedte mogen innemen dat dit leidt tot een instabiele connectie. Downloaden kan trouwens nog prima tegen de aagegeven snelheid, enkel de stabiliteit (wat hier wordt aangegeven via de ping grafiek) is een probleem.

@YorickP De decoder is bekabeld. De test wordt uitgevoerd via Wifi momenteel (maar zelfde resultaat bedraad).
De test stuurt enkel pings uit dus dit lijkt me geen hoge bandwith toepassing te zijn.

De traceroute die de logger aanmaakt, geeft volgende resultaten met indicatie van Packet Loss:

Ik weet niet hoe ik bovenstaande informatie uit de tabel dien te interpreteren, maar hopelijk kunnen jullie er verder mee.

Graag hoor ik wat ik verder nog kan veranderen om de stabiliteit te verhogen.

Reputatie 7
Badge +3

@MaxProx 

we hebben daarjuist je netwerk een reset gegeven, (je zal gemerkt hebben dat je internet daarjuist even wegviel)

Normaal zou het nu in orde moeten zijn.

Geert

Net getest voor 1u met lopende Facebook Live stream en dan geen impact op internet van pc (geen ping spikes etc.).

TV gaat aan (21u) en opname wordt opgevraagd (21u05) en volgende resultaat:

Reputatie 2

@MaxProx

EvilLimiter ken ik niet, maar ziet er inderdaad naar uit dat het in staat is zich tussen de modem en de decoder te nestelen door netwerkverkeer om te leiden naar jou computer. Daar kan het dan het verkeer limiteren of volledig blokkeren.

Daar ik het programma niet geheel vertrouw, heb ik je test niet kunnen herhalen ter bevestiging. Maar ik geloof wel dat het het verkeer van de decoder bij uitgesteld tv kijken het probleem is die we ervaren. Ik kan niet achterhalen of het de combinatie decoder/modem is. Of gewoon de decoder.

@HadewychT 

Kunnen we nog een update van jullie verwachten mbt dit probleem en onze vaststellingen?

Reageer