Vraag

Onstabiele internet connectie wanneer TV aan

  • 7 November 2020
  • 81 reacties
  • 2139 Bekeken


Toon eerste bericht

81 reacties

Als de bbox al vervangen is dan zal de kans klein zijn dat het daar nog iets mee te maken heeft maar als je er nog een switch tussen staan hebt dan zou die wel voor problemen kunnen zorgen.

@Martin  bij mij is de bbox al veranderd door een ander model, of spreek over een softwareprobleem in de switch?

Hetgeen je beschrijft doet mij denken aan het probleem van een switch die geen goede IGMP ondersteuning biedt , wat wil zeggen dat de TV pakketjes nutteloos de andere ethernetpoorten beïnvloed ! ? In een bbox zit er natuurlijk ook een switch.

De bbox igmp functie bestaat erin dat het moet controleren of er iemand naar de multicast TV stream luistert bv je decoder zo wordt het TV multicast verkeer beperkt tot die decoder en niet naar  iedereen gestuurd. 

Reputatie 2

@MaxProx en @DaisyS 

Geen idee, maar ik vermoed dat ik iets gelijkaardigs ervaar. Ik kan het wel niet zo mooi in beeld brengen als MaxProx, maar heb gevoelsmatig een onstabiele verbinding als tv decoder actief is.

Mij valt het op als ik via shadow wil gamen (shadow is onderdeel van mijn Proximus Epic abonnement). Alles gaat prima totdat TV/decoder aangaat en iemand tv of een opname bekijkt. Als decoder daarna terug uit gaat is het terug beter.

Heb de ander factoren al proberen uit te sluiten. Er waren buiten mijn computer en de tv decoder geen andere apparaten aangesloten, wifi stond ook uit (computer en decoder zijn bekabeld aangesloten). Ook waren er geen downloads op de achtergrond actief.

Het gaat om lag spikes en packet loss.

Zou modem er voor iets tussen zitten? Heb een bbox 3v+

 

@DaisyS  Hierbij nog een test van vanochted. 

Het opzetten van een andere fullhd stream heeft geen enkel (bijkomend effect). De TV decoder geeft echter nog altijd spikes.

Ik heb trouwens geen idee of mijn test setup (met ping naar proximus ip) een goed beeld geeft, dus indien jullie andere gegevens nodig hebben, hoor ik het graag.

@DaisyS  de opname die problemen vertoonde lijkt verdwenen te zijn uit het overzicht (was nochtans recent, het kan uiteraard dat dit per ongeluk toch verwijderd is, maar herinneren we ons niet).

 

Ik denk dat het probleem van de decoder voldoende is aangetoond? Elke opname + terug/doorspoel actie lijkt meteen een impact te hebben op heel de lijn en alle verbonden toestellen.

Ik mag toch veronderstellen dat dit niet de bedoeling is? 
Kan een nieuwe decoder dit probleem oplossen? Al lijkt het mij straf dat een hardware defect dit zou veroorzaken.

Reputatie 6
Badge +4

@MaxProx Inderdaad. Problemen met opnames worden vaak opgelost door de modem en decoder eens te herstarten zodat de synchronisatie tussen de 2 toestellen terug optimaal is. Dat wilt zeggen beide uitzetten, eerst de modem en herstarten en als de internetconnectie terug is mag je de decoder herstarten. Indien het internet probleem blijft voorkomen stel ik voor dat we eens iemand ter plaatse sturen om het eens te bekijken.

@DaisyS  Vanochtend was er een korte stroomonderbreking in onze straat, waardoor alle toestellen uiteraard even herstart zijn. Verwijs je daar naar?

Reputatie 6
Badge +4

@MaxProx Ik zie dat de modem is herstart. Heb je de decoder ook herstart?

@HadewychT  probleem nog steeds aanwezig. Laatste weken happeren opnames ook vaker na het door/terugspoelen. (geluid ok, maar minimale stotter op beeld) Even pauzeren en wachten lost dit meestal op.

Gisteren ook een error p131 op een opname en vandaag staat hij zelfs niet meer in het overzicht?

@HadewychT  ik heb hier geen connectieverlies gemerkt, had dit moeten gebeuren bij een reset?

Ik heb verder getest (enkel met pings), zie hieronder de resultaten. De opnames lijken vooral de oorzaak te zijn waarbij doorspoelen en terugspoelen meteen een spike veroorzaken.

Het probleem lijkt me dus niet opgelost?

Tijdens het testen was het andere internet gebruik minimaal (vanaf foto 3 maar 1 ander toestel in gebruik).

 

Geen TV = heel ok

live TV = ok

opname = nok

terugspoelen/doorspoelen = heel nok

opname na pauze = ok?

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@MaxProx Er is ondertussen een reset gebeurd op je profiel ? Kan je eens bekijken of dit verbetering gebracht heeft. 

 

Heeft duidelijk iets te maken met de bijkomende bitstream die er van de decoder bijkomt , maar de reden kan ik niet direct uitleggen mss krijgt die bitsream voorrang QoS ??

@HadewychT   Bedankt voor het verdere onderzoek.

Op 13 december werd er gelijktijdig gedownload + muziekstream + videobellen en was er geen enkel probleem. Vanaf de decoder aanging + opname (vooral bij door/terugspoelen) waren er meteen haperingen in het videobellen te merken.

 

Op de decoder heb ik de Pickx app ook al eens gerest naar fabrieksinstellingen en terug laten updaten, maar dit heeft geen effect gehad.

Reputatie 7
Badge +4

@MaxProx In de metingen die ik kan doen komt niet onmiddellijk een oorzaak naar boven. Je lijn synchroniseert momenteel aan 85Mbps wat normaalgezien voldoende zou moeten zijn om te gamen en tv te kijken tegelijkertijd (afhankelijk van het spel misschien). Mijn lijn staat op dezelfde snelheid met een V7 en tot nu toe bij ons geen problemen met het gamen terwijl de TV speelt. 

Ik heb dit doorgespeeld naar enkele specialitsten zodat zij dit kunnen bekijken voordat we eventueel iemand ter plaatse sturen voor verder nazicht. 

 

Support heeft nieuwe modem verstuurd (had ander type voeding als vorige?). Echter geen verschil. Van zodra er een opname opgezet wordt, begint internet te laggen.

Heeft het nut om hiervoor technieker op te sturen? Of kan het probleem ook bij de decoder zitten?

@GeertC @YorickP 

Hieronder nog extra pings waarbij ik als eindstation een belgacom ip ping, wat dus externe service zou uitsluiten?

 

Geen probleem. 20u gaat TV aan en …

Graag hoor ik of wat ik hiervoor nog kan doen.

 

 

@GeertC  @YorickP  Kan ik hiervoor helpdesk best nog contacteren?


Probleem blijft aanwezig (nu ook bij Netflix stream). Indien geen TV, geen enkel probleem.

 

@GeertC 

 

Het probleem stelt zich al sinds installatie midden oktober. De technieker heeft na installatie alles getest vermoed ik?

Nadien is er nog geen extra technieker langs geweest.

Reputatie 7
Badge +3

@MaxProx 

Is er al een technicus hiervoor langsgeweest?

 

Geert

Vanavond geen enkel probleem zonder TV.
Gisteren met TV (opname) continu spikes. Op moment van doorspoelen/terugspoelen ook enorme spikes.

@GeertC 

 

Ik heb vanmiddag inderdaad gemerkt dat het internet is weggevallen.

Ik heb vanavond opnieuw getest met hetzelfde resultaat. 

Deel 1 is met TV aan (opname bekijken). Duidelijk continu spikes boven de 100ms (want dus voor een videogame niet speelbaar is). Rond 20u47 en volgende viel het internet zelf 2 maal volledig weg voor enkele seconden.

Deel 2 vanaf 21u is met TV uit. (2 Spikes zijn bekijken van video op gsm, wat ik gek vind dat dit ook direct invloed heeft).

 

 

Graag hoor ik of er nog andere opties zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

@MaxProx 

we hebben daarjuist je netwerk een reset gegeven, (je zal gemerkt hebben dat je internet daarjuist even wegviel)

Normaal zou het nu in orde moeten zijn.

 

Geert

Reputatie 7
Badge +4

 

U hebt gelijk evenwel enkel Proximus-medewerkers kunnen u toelichting//uitleg verschaffen en eventueel een oplossing bieden

Ik vermoed dat het een bandbreedte probleem betreft gekoppeld met de prioriteit doorstroming IPTV waardoor er een “bottleneck” ontstaat (cfr. grote PL vermeld in uw voorlaatste bericht)

 

Net getest voor 1u met lopende Facebook Live stream en dan geen impact op internet van pc (geen ping spikes etc.).

TV gaat aan (21u) en opname wordt opgevraagd (21u05) en volgende resultaat:

 

 

Reageer