Vraag

Onstabiele internet connectie wanneer TV aan

• 7 November 2020
  • 81 reacties
  • 2140 Bekeken

Toon eerste bericht

81 reacties

Reputatie 2

maar is dit niet gewoon om dat opnames en ook on demand via TCP gebeurt, die spikes ga je toch ook hebben als je bvb met een ander laptop of pc als zou iets aan het downloaden zouden zijn , nee ?

Ik vermoed dat je inderdaad gelijk hebt. Is wat ik ook schreef in het tot slot deel. De uitgestelde zaken zoals opnames en on demand lopen waarschijnlijk nu ook via VLAN 10 (waar ook het ander internet verkeer op zit), waar dit vroeger waarschijnlijk via VLAN30 liep (enkel tv verkeer).

Nu, ik ben niet ingewijd in de technieken en instellingen die Proxumus allemaal hanteert en kan er ook flagrant naast zitten. Ik kan enkel maar vaststellen dat ik nu problemen heb, die ik vroeger niet had bij een zelfde gebruik en dat dit als storend ervaren wordt.

Een “live” tv stream geef geen noemenswaardige problemen, maar een andere tv stream (opname, uitgesteld programma, e.d) wel. Nochtans naar mijn weten is dat toch ongeveer het zelfde?

Reputatie 7
Badge +4

@MaxProx In de metingen die ik kan doen komt niet onmiddellijk een oorzaak naar boven. Je lijn synchroniseert momenteel aan 85Mbps wat normaalgezien voldoende zou moeten zijn om te gamen en tv te kijken tegelijkertijd (afhankelijk van het spel misschien). Mijn lijn staat op dezelfde snelheid met een V7 en tot nu toe bij ons geen problemen met het gamen terwijl de TV speelt. 

Ik heb dit doorgespeeld naar enkele specialitsten zodat zij dit kunnen bekijken voordat we eventueel iemand ter plaatse sturen voor verder nazicht. 

Een “live” tv stream geef geen noemenswaardige problemen, maar een andere tv stream (opname, uitgesteld programma, e.d) wel. Nochtans naar mijn weten is dat toch ongeveer het zelfde?

Natuurlijk is er nog een verschil tussen ‘Live’ en ‘uitgesteld’ want uitgesteld kijken wordt opgeslagen (gebufferd) voor een uur op de decoder en dus moet het tijdens die tijd niet meer van de servers komen.

@HadewychT 

Heeft u hier nog een update?

Gisteren geprobeerd de disneyplus app te gebruiken op de decoder v7, maar bij het afspelen hiervan haperende beelden. (via externe chromecast geen probleem) We hebben ook steeds vaker dat opnames haperen na doorspelen. Dan dien je paar keer pauze/play knop in te duwen alvorens het weer vlot gaat.

Reputatie 7
Badge +4

@Mars Sorry dat we je niet eerder geantwoord hebben. Mijn excuses hiervoor. Ik heb hier geen nieuws meer over ontvangen en informeer nog eens opnieuw voor je. 

Reputatie 2

@Mars Het probleem doet zich enkel voor met de V7-decoder en enkel tijdens TV-Replay,… zoals hierboven uitgelegd. Tijdens live TV-kijken zou je geen hinder mogen ondervinden. 

Je mag zeker zoveel mogelijk feedback blijven posten als je wil. Dit kan enkel maar helpen bij het zoeken naar de oplossing. We houden je verder op de hoogte. 

En we zijn alweer een poosje verder.
Is er een update @HadewychT?

Reputatie 2

@Mars Sorry dat we je niet eerder geantwoord hebben. Mijn excuses hiervoor. Ik heb hier geen nieuws meer over ontvangen en informeer nog eens opnieuw voor je. 

Thanks
Hou ons op de hoogte :)

@DaisyS @GeertC @HadewychT  @jonathandr 

Is hier nog feedback?

Ondertussen zijn we al meer dan 3 maanden verder en is er nog geen enkel antwoord vanuit Proximus gekomen…

@Mars  Bedankt voor het uitgebreide testverslag!

@Martin  bij andere streams opzetten (bv youtube video 1080p of twitch stream) zie ik soortgelijk patroon toch niet terug.

Hieronder ping voorbeeld wanneer er bijvoorbeeld gedownload wordt tegen maximale snelheid (6MB/s).

Misschien dat de TV decoder voor opnames dan toch onnodig veel data gaat verbruiken?

@HadewychT   Bedankt voor het verdere onderzoek.

Op 13 december werd er gelijktijdig gedownload + muziekstream + videobellen en was er geen enkel probleem. Vanaf de decoder aanging + opname (vooral bij door/terugspoelen) waren er meteen haperingen in het videobellen te merken.

Op de decoder heb ik de Pickx app ook al eens gerest naar fabrieksinstellingen en terug laten updaten, maar dit heeft geen effect gehad.

@DaisyS @YorickP @GeertC 

De problemen zijn nog steeds aanwezig. Hebben jullie nog verder gekeken?

@GeertC 

Het probleem stelt zich al sinds installatie midden oktober. De technieker heeft na installatie alles getest vermoed ik?

Nadien is er nog geen extra technieker langs geweest.

Heeft duidelijk iets te maken met de bijkomende bitstream die er van de decoder bijkomt , maar de reden kan ik niet direct uitleggen mss krijgt die bitsream voorrang QoS ??

@DaisyS @HadewychT @GeertC 

Gistere een update van decoder software ontvangen maar probleem blijft.

Is er dan toch een probleem met mijn lijn dat hij bij veel verbruik niet kan voldoende kan volgen?

Dat zal niet alleen bij u zijn als ik van al de anderen de problemen lees, maar ik heb de indruk dat er probleem is waarvoor ze niet direct een oplossing hebben !!!!

Hoi,

Martin, ik vrees dat je gelijk hebt want ook ik heb enorm last van de lag spikes.

In het begin toen ik de shadow dienst gebruikte en ook tijdens het spelen van bv Overwatch schiet mijn latency van 20ms naar 80-100ms wat onspeelbaar is voor een shooter.

Een internetprovider die geen stabiele lijn kan aanbieden, kan gewoon niet!

Reputatie 1

Ook ik ondervind dezelfde problemen als omschreven in dit forumbericht sinds de ingebruikname van de decoder v7:

1. Wanneer tijdens het gamen opnames worden afgespeeld op de decoder v7 krijg ik lagstoten (ping >100ms) waardoor online gaming niet langer mogelijk is
  2. Opnames afspelen geeft soms/vaak schokkerig beeld

Verschrikkelijk frustrerend om nu te lezen dat dit een gekend probleem is maar dat hier gewoon (nog?) geen oplossing voor bestaat.

Denk twee keer na voor je overschakelt naar de nieuwe decoder (of naar Proximus :zipper_mouth: !)

Daarom ben ik ook niet overgeschakeld naar de v7 decoder en blijf ik in afwachting zolang bij mijn v5-compact

@GeertC @YorickP 

Hieronder nog extra pings waarbij ik als eindstation een belgacom ip ping, wat dus externe service zou uitsluiten?

Geen probleem. 20u gaat TV aan en …

Graag hoor ik of wat ik hiervoor nog kan doen.

Reputatie 7
Badge +4

@MaxProx Er is ondertussen een reset gebeurd op je profiel ? Kan je eens bekijken of dit verbetering gebracht heeft. 

@HadewychT  ik heb hier geen connectieverlies gemerkt, had dit moeten gebeuren bij een reset?

Ik heb verder getest (enkel met pings), zie hieronder de resultaten. De opnames lijken vooral de oorzaak te zijn waarbij doorspoelen en terugspoelen meteen een spike veroorzaken.

Het probleem lijkt me dus niet opgelost?

Tijdens het testen was het andere internet gebruik minimaal (vanaf foto 3 maar 1 ander toestel in gebruik).

Geen TV = heel ok

live TV = ok

opname = nok

terugspoelen/doorspoelen = heel nok

opname na pauze = ok?

Reputatie 7
Badge +4

@DaisyS @HadewychT @GeertC 

Gistere een update van decoder software ontvangen maar probleem blijft.

hi

Ik geef dit nog verder door aan het betrokken team zodat men dit verder onderzoekt

Reputatie 1

Ik heb mijn v5 compact nog niet geretourneerd… 

Ik zou deze misschien terug in gebruik kunnen nemen maar dan moet ik een oplossing zoeken om Disney+ te kunnen kijken.

Zucht…

Reputatie 2

@Mars Het probleem doet zich enkel voor met de V7-decoder en enkel tijdens TV-Replay,… zoals hierboven uitgelegd. Tijdens live TV-kijken zou je geen hinder mogen ondervinden. 

Je mag zeker zoveel mogelijk feedback blijven posten als je wil. Dit kan enkel maar helpen bij het zoeken naar de oplossing. We houden je verder op de hoogte. 

En we zijn alweer een poosje verder.
Is er een update @HadewychT?

We zijn ongeveer een 2 tal maand later.
Is er al een update?

PS: Er kan ook gewoon met “Nee” geantwoord worden, is klantvriendelijker dan niet antwoorden ;-)

mss via smart TV of apple tv als deze in huis hebt!

Reputatie 1

M’n “smart” TV ondersteunt Disney+ helaas niet

Reageer