Vraag

Onstabiele internet connectie wanneer TV aan

  • 7 November 2020
  • 81 reacties
  • 2140 Bekeken


Toon eerste bericht

81 reacties

3Mbit komt dus overeen met decoder op SD en lager kun je natuurlijk niet gaan

@Mars ik heb dit gedaan met het programma evillimiter: https://github.com/bitbrute/evillimiter-windows

Let op, mijn antivirus gaf hier wel een melding, dit is blijkbaar omdat het programma technieken gebruikt voor die limitering dat aanzien wordt als malware.

Als ik het goed begrijp zorgt dit programma ervoor dat al het netwerkverkeer langs je computer verloopt en dat je zo limieten kan opstellen.

Ik heb de decoder dan gelimiteerd op 1mb/s upload en 3mb/s download. Als je de volledige connectie op 0 zet, dan zie je ook meteen dat de decoder niet meer afspeelt en komt er ook een foutmelding, dus lijkt me wel degelijk te werken.

Ik heb het afgelopen zondag voor enkele uren gebruikt en voor de eerste maal probleemloos (zonder spikes) kunnen gamen.

 

Met dit programma kan je dus ook nagaan hoeveel data de decoder opvraagt. Hier zie je duidelijk dat de decoder elke X seconden tientallen mbit/s opvraagt wat dus de spikes veroorzaakt.

je zou natuurlijk de decoder kunnen op SD ipv HD instellen maar er wordt inderdaad gesproken van een “extern programma” !

Reputatie 2


Indien ik via een extern programma de snelheid van de decoder beperk, dan krijg ik een heel ander beeld… ?


@MaxProx kan je even uitleggen hoe je dit gedaan hebt? Ik wil je resultaten hier anders ook wel even testen, maar heb geen idee hoe ik de verbinding naar de decoder kan beperken zonder extra hardware tussen de modem en de decoder te steken. Naar mijn weten kan ik geen beperkingen opleggen in de modem zelf. Zeker dat je de verbinding tussen de modem en de decoder hebt beperkt en niet het verkeer naar je computer?

Is er dan toch een probleem met mijn lijn dat hij bij veel verbruik niet kan voldoende kan volgen?

Dat zal niet alleen bij u zijn als ik van al de anderen de problemen lees, maar ik heb de indruk dat er probleem is waarvoor ze niet direct een oplossing hebben !!!!

 

Hoi,

 

Martin, ik vrees dat je gelijk hebt want ook ik heb enorm last van de lag spikes.

 

In het begin toen ik de shadow dienst gebruikte en ook tijdens het spelen van bv Overwatch schiet mijn latency van 20ms naar 80-100ms wat onspeelbaar is voor een shooter.

 

Een internetprovider die geen stabiele lijn kan aanbieden, kan gewoon niet!

 

Is er dan toch een probleem met mijn lijn dat hij bij veel verbruik niet kan voldoende kan volgen?

Dat zal niet alleen bij u zijn als ik van al de anderen de problemen lees, maar ik heb de indruk dat er probleem is waarvoor ze niet direct een oplossing hebben !!!!

@Mars  @DaisyS @GeertC @HadewychT  @jonathandr

 

Indien ik via een extern programma de snelheid van de decoder beperk, dan krijg ik een heel ander beeld… ?

Het halveren van beschikbare snelheid naar 20mbit/s geeft volgende:

De pieken worden deels beperkt, maar gaan veel breder (langer nodig om data op te halen)?

 

Bij het beperken naar 2mbit/s:

 

Daar zie je dus dat hij geen spikes meer vertoond, maar wel continu de 2mbit blijft nemen.
Indien geen limiet lijkt het of hij in 1 a 2 seconden steeds 30 seconden buffert?

Wanneer ik de limiet van 2mbit/s naar 10 mbit/s en daarna terug naar 2 mbit/s zie ik meteen resultaat:


TV blijft gewoon spelen, enkel bij doorspoelen heeft hij 1 sec extra nodig om terug te starten.

Is er dan toch een probleem met mijn lijn dat hij bij veel verbruik niet kan voldoende kan volgen?

 

@DaisyS @GeertC @HadewychT  @jonathandr

 

Het lijkt afgelopen week nog erger geworden te zijn:

 

Toch duidelijk patroon om de 30sec?

 

@DaisyS @GeertC @HadewychT  @jonathandr 

Is hier nog feedback?

Ondertussen zijn we al meer dan 3 maanden verder en is er nog geen enkel antwoord vanuit Proximus gekomen…

Reputatie 2

dit is blijkbaar in overeenstemming met de talrijke meldingen “schokkerig beeld bij bekijken opnames” waaraan de v7 decoder gevoelig is.

Ik vraag mij af of je nu eens zou voorstellen aan Proximus om de conductor (wifi doctor) voor je bbox uit te zetten of dit iets zou uitmaken!!!


Dag @Martin, ik ga er vanuit dat ze bij Proximus zelf met een voorstel mogen komen. Ik sta open om met hen te communiceren en als ik tijd heb om testjes te doen… In mijn eigen tests was wifi op modemniveau uitgeschakeld dus zou dit geen invloed mogen gehad hebben denk ik. Daarbij ervaar ik ook geen “schokkerige” beelden bij het bekijken van opnames.

Ik heb het issue in kaart gebracht, heb aangeboden mijn loggegevens te delen en heb ook kunnen aantonen dat het bij andere streamingsdiensten geen issue is. Het is nu aan de mensen met meer verstand van zaken om hierop verder te gaan. Mocht ik een andere modem hebben, zou ik mijn zelfde testen daarop nog eens kunnen herhalen om uit te sluiten dat het geen modem probleem is, en mocht ik een andere decoder hebben (ouder type) zou ik dit ook kunnen testen.

Enkel is mijn tijd beperkt en sta ik er niet om te springen dit te doen.
Het is volgens mij redelijk snel reproduceerbaar. Open een of andere high data stream op je computer en log de verbinding naar de server, start daarna de tv decoder op en kijk live naar beelden, pauzeer en kijk daarna verder, vraag een programma opnieuw op en kijk, en tot slot vraag een opgenomen programma op en spoel door en terug. Daarna haal je de logs boven van de verbinding naar de stream op je computer. Het is zeer duidelijk wanneer er lag spikes en packetlossen optreden.

Je kan dit met pingplotter doen (heeft ook een gratis versie met wat beperkingen) of gratis programma's als Traceroute NG, GPing en tal van andere programma’s en in beperktere mate of met wat extra creativiteit met de ping commando in Command Prompt

dit is blijkbaar in overeenstemming met de talrijke meldingen “schokkerig beeld bij bekijken opnames” waaraan de v7 decoder gevoelig is.

Ik vraag mij af of je nu eens zou voorstellen aan Proximus om de conductor (wifi doctor) voor je bbox uit te zetten of dit iets zou uitmaken!!!

Reputatie 2

Ik heb deze avond nog eens tijd gehad om wat te testen.
Mijn eerdere vaststellingen kon ik bij deze bevestigen. Ik ga er ook vanuit dat ik dit zo gemakkelijk kan repoduceren, ze dit bij Proximus zelf ook wel kunnen.

  • Verschil tussen geen TV  en live tv via Proximus Decoder is verwaarloosbaar.
  • Verschil tussen live tv en uitgesteld of opname is duidelijk wel aanwezig.

Zie mijn eerdere post met log hierover.
 

Vandaar wou ik ook even nakijken of ander internet verkeer een gelijkaardige invloed zou kunnen hebben op de verbinding die ik heb met de cloud computer. Daarom heb ik op de Proximus decoder de netflix app opgestart en een stream opgevraagd. Net zoals bij mijn vorige testen zijn zowel de Proximus decoder als mijn computer bekabeld aangesloten. Zijn alle andere apperaten losgekoppeld en is WiFi uitgeschakeld.

TV Decoder was uit tot +/- 02u30
TV Decoder opgestarten en live tv tot ongeveer 02u35
Netflix steam opgestart om 02u39


Dus nee, een Netflix stream heeft geen (of amper) invloed.

Reputatie 2


hi

 

Ik geef dit nog verder door aan het betrokken team zodat men dit verder onderzoekt

 

Ik heb nog steeds het pingplotter logbestand mochten ze daar interesse in hebben.
 

Reputatie 7
Badge +4

@DaisyS @HadewychT @GeertC 

Gistere een update van decoder software ontvangen maar probleem blijft.

 

 


hi

 

Ik geef dit nog verder door aan het betrokken team zodat men dit verder onderzoekt

@DaisyS @HadewychT @GeertC 

Gistere een update van decoder software ontvangen maar probleem blijft.

 

 

@HadewychT 

Heeft u hier nog een update?

Gisteren geprobeerd de disneyplus app te gebruiken op de decoder v7, maar bij het afspelen hiervan haperende beelden. (via externe chromecast geen probleem) We hebben ook steeds vaker dat opnames haperen na doorspelen. Dan dien je paar keer pauze/play knop in te duwen alvorens het weer vlot gaat.

@Mars  Bedankt voor het uitgebreide testverslag!

 

@Martin  bij andere streams opzetten (bv youtube video 1080p of twitch stream) zie ik soortgelijk patroon toch niet terug.

 

Hieronder ping voorbeeld wanneer er bijvoorbeeld gedownload wordt tegen maximale snelheid (6MB/s).

Misschien dat de TV decoder voor opnames dan toch onnodig veel data gaat verbruiken?

 

Een “live” tv stream geef geen noemenswaardige problemen, maar een andere tv stream (opname, uitgesteld programma, e.d) wel. Nochtans naar mijn weten is dat toch ongeveer het zelfde?

Natuurlijk is er nog een verschil tussen ‘Live’ en ‘uitgesteld’ want uitgesteld kijken wordt opgeslagen (gebufferd) voor een uur op de decoder en dus moet het tijdens die tijd niet meer van de servers komen.

Reputatie 2

maar is dit niet gewoon om dat opnames en ook on demand via TCP gebeurt, die spikes ga je toch ook hebben als je bvb met een ander laptop of pc als zou iets aan het downloaden zouden zijn , nee ?


Ik vermoed dat je inderdaad gelijk hebt. Is wat ik ook schreef in het tot slot deel. De uitgestelde zaken zoals opnames en on demand lopen waarschijnlijk nu ook via VLAN 10 (waar ook het ander internet verkeer op zit), waar dit vroeger waarschijnlijk via VLAN30 liep (enkel tv verkeer).

Nu, ik ben niet ingewijd in de technieken en instellingen die Proxumus allemaal hanteert en kan er ook flagrant naast zitten. Ik kan enkel maar vaststellen dat ik nu problemen heb, die ik vroeger niet had bij een zelfde gebruik en dat dit als storend ervaren wordt.

Een “live” tv stream geef geen noemenswaardige problemen, maar een andere tv stream (opname, uitgesteld programma, e.d) wel. Nochtans naar mijn weten is dat toch ongeveer het zelfde?

maar is dit niet gewoon om dat opnames en ook on demand via TCP gebeurt, die spikes ga je toch ook hebben als je bvb met een ander laptop of pc als zou iets aan het downloaden zouden zijn , nee ?

Reputatie 2

Beste allen, beste @MaxProx en @HadewychT

Heb gisteren eens de zaken ook in beeld gebracht.
Indien gewenst kan ik ook de log van pingplotter (pp2) doorsturen.

Testopstelling:

BBox3V+
Desktop bekabeld aangesloten
Android TV decoder bekabeld aangesloten
Alle andere apparaten uitgetrokken van BBox3V+
ook wifi uitgeschakeld

Met andere woorden, enige 2 apparaten die aangesloten waren op de BBox3V+ waren de decoder en mijn computer. Op de computer heb ik via pingplotter de verbinding naar een shadowcloud computer gemonitord en ervoor gezorgd dat er zo weining mogelijk ander achtergrond verkeer actief was. Dan heb ik getest met TV aan, TV uit en met uitgesteld kijken (zowel vertraagd kijken als opnames bekijken).

Vaststellingen:
Geen merkbaar, minimaal meetbaar verschil tussen TV aan en TV uit bij live beelden.
Vanaf uitgesteld kijken of opname opvragen is er iets duidelijk voelbaar alsook meetbaar:

 

 


Zoals je overduidelijk kan zien, is er tijdens live tv kijken of uitgesteld / opname bekijken een groot verschil. Er zijn ping spikes en packet losses waarneembaar. Dit heeft een invloed op de verbinding en is zeer goed waarneembaar.

Verschil tussen TV uit en TV aan (opstarten en live tv kijken / HD zender) is niet waarneembaar.

 

 

Tot slot:

Ik meen mij dit fenomeen niet te herinneren vroeger. Dat Proximus TV altijd wel al een invloed heeft gehad op je internetverbinding is eigen aan de techniek, maar nooit eerder heb ik kunnen fenomeen eerder kunnen constateren. Het heeft een behoorlijk inpakt op ping en/of packet losses.

Feit dat live tv kijken geen invloed heeft (zelfs niet bij HD zenders) laat mij vermoeden dat live tv op een andere manier wordt doorgezonden. Ik meen begrepen te hebben dat tegenwoordig live TV nog altijd via VLAN30 loopt maar alle andere zaken zaken zoals uitgestelde en op-aanvraag via VLAN10, waar ook het 'gewone' internet verkeer op zit. Althans toch op de nieuwe android tv decoder (V7).

Op mijn oude decoder V4 met HDD kan ik mij niet herinneren dat dit een issue was, op de korte tijd dat ik een V5 mini had gehad meen ik dit ook niet gezien te hebben.

Het is een vervelende situatie in ieder geval en het heeft volgens mij niet enkel inpakt op 'gamen' maar merk ook problemen bij videocalls als iemand anders in het gezin op dat moment tv aan het kijken is (en dus vermoedelijk een opname aan het bekijken is).

Hoop dat ik samen met @MaxProx dit nu zo duidelijk mogelijk heb gedocumenteerd.
Het zou volgens mij ook gemakkelijk reproduceerbaar moeten zijn.

Alvast bedankt
Groet

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb dit nog mee doorgegeven voor verder nazicht.

@HadewychT  Er is geen extra netwerk apparatuur aanwezig. We verbinden rechtstreeks met wifi uit b-box. 

Alle toestellen werken draadloos, rechtstreeks met b box. (Af en toe 1 toestel dat wifi booster gebruikt).

 

De bovenstaande logs zijn op verschilllende toestellen genomen en ook bekabeld heb je hetzelfde patroon.

Reputatie 7
Badge +4

@MaxProx Heb je nog een extra switch staan ? Is het dan mogelijk om eens te testen zonder die switch en alles rechtstreeks op de B-box te verbinden ?

Zijn je andere toestellen draadloos verbonden, of ook via kabel zoals de decoder ? Als het draadloos is, via welk toestel dan (wifi booster, wifi bridge,…)?

Dan kan ik deze extra info ook doorgeven naar onze specialisten. 

@DaisyS @YorickP @GeertC 

 

De problemen zijn nog steeds aanwezig. Hebben jullie nog verder gekeken?

 

 

Reageer