Beantwoord

Ongelooflijk veel spam mails

  • 26 February 2019
  • 74 reacties
  • 2836 Bekeken

spam mails Het stopt maar niet.
Op mijn pc worden ze wel onderschept door Norton gelukkig, maar op mijn smartphone komen ze allemaal gewoon in mijn inbox.
Kan hier aub iets aan gedaan worden ???
In bijlage een printscreen van mijn inkomende mail...

heb al een bericht naar abuse gestuurd.
icon

Beste antwoord door ThierryW 27 February 2019, 20:50

Bekijk origineel

74 reacties

't is toch al dagen lang dus ik ben serieus verschoten inderdaad 🤔
Dat is bij ons ook al een paar keer gebeurd, zo een aantal dagen niks.
En dan ...




begint het opnieuw.
Inderdaad was bij mij ook altijd zo tot nu toe, maar nog nooit meegemaakt dat er zoveel dagen achtereen er zelf geen ene binnenkomt, enfin ben benieuwd hoelang het zo goed gaat blijven.
ze zulen toch geen speciale filter voor mij alleen geinstalleerd hebben hé 😄
Als ik jullie een goede raad mag geven, als IT'er zijnde...
Neem een provider-onafhankelijk email adres, bijv. Gmail (Schoenmaker, blijf bij je leest).
Hun SPAM filters zijn doorgaans veel beter en het maakt eventuele transities véél gemakkelijker.

Alles staat of valt natuurlijk bij je eigen internet gebruik; hoe vaker je op dubieuze sites komt of hoe meer je je inschrijft op allerhande nieuwsbrieven en dergelijke, hoe meer SPAM je zal krijgen.

Voor deze laatste bestaat trouwens wel een 'oplossing' de "Stoop" app.
Dit is een nieuwsbrief-app die voor jou een fictief email adres genereert. Je krijgt dan je nieuwsbrieven in die app aan en niet meer in je inbox, waardoor je persoonlijk adres dan ook niet meer wereldwijd bekend wordt. https://www.stoop.website/ (en nee, ik heb er geen aandelen 🙂 )
Ik gebruik inderdaad al jaren lang gmail en haal mijn Skynet net mails via deze binnen waardoor ze goed gefilterd worden maar als test laat ik mijn tweede Skynet mailbox gewoon binnen komen en ik weet niet wat er gebeurd is maar de laatste dagen komt er daar ineens geen spammail meer binnen.
je zegt nu wel als uw mailadres niet wereldwijd bekend is maar als ik als test een nieuw mail account aanmaak bij verschillende providers dan duurt het toch niet lang vooraleer je daar tioch nog spam binnen krijgt en dat begrijp ik niet niet zo goed 't is precies dat die mail providers met een lek zitten ?
Als dat het geval is, dan ligt de fout inderdaad bij je email provider. Je adres kan dan, althans door acties van jezelf, nog nergens gekend zijn. Heb je al eens de test gedaan door een nieuw adres aan te maken en dat dan "passief" te laten om te zien wat er dan gebeurt ? Op die manier kan je met 100% zekerheid uitsluiten of de fout door (vergeef me de verwoording) 'foutief' gebruikt komt.
Wat ik als test gedaan had is nieuwe mail accounts aanmaken en verder niks mee aanvangen, dus denk ik dat het dat is wat jij bedoelt met "passief", dus geen mails versturen via deze nieuwe accounts.
Zo is het inderdaad.
Ik neem aan dat je als lokale deel (het deeltje voor @) ook telkens een volledig nieuwe naam gebruikt hebt.
Als dat het geval is, dan is het overduidelijk dat het probleem aan de provider ligt.

Zelf gebruik ik Proximus mail niet, maar ik neem aan dat ze nog steeds het domein Skynet.be gebruiken?
Dit is natuurlijk een naam die slachtoffer van z'n eigen succes is en daardoor erg gevoelig voor hackers en spam. (Gebruik in o.a. "Terminator": Skynet is een fictief zelfdenkend computernetwerk uit de Terminator-franchise. In deze franchise is Skynet de primaire antagonist.)
ik gebruik inderdaad namen voor de @ die niet zo evident zijn !

inderdaad skynet adressen bestaan nog altijd, alleen kun je geen nieuwe @skynet.be adressen meer aanmaken, alleen nog @proximus.be adressen.


PS: maar nu ik er aan denk, ik zeg wel dat ik deze nieuwe als test aangemaakte mailadressen niet geruik, maar er wordt wel bv een mail verstuurt waar je in een bepaalde tijd op een link moet klikken om je e-mail account definitief te activeren.
Dat laatste zou al willen betekenen dat jou email adres gemonitord wordt.
Ik ben een brave IT'er, dus ik ben niet vertrouwd met de technieken die spammers tegenwoordig gebruiken.
Technisch is het absoluut mogelijk, praktisch zou dat willen betekenen dat zij zó veel mailboxen en emails moeten monitoren dat het een quasi onmogelijke taak lijkt.
Zonder met de vinger de willen wijzen, lijkt het me toch dat je -met laten we zeggen 80% zekerheid- hebt kunnen afleiden dat het probleem bij de provider ligt.

Mijn eerste raad lijkt me m.i. nog steeds de beste: een provider-onafhankelijk email adres (wat je ook zelf al gedaan had) en Proximus, als email provider, achterwege laten.
Reputatie 5
Badge +1
Bij mij blijven spam mails binnenvallen, ongelooflijk . Vandaag weer een dertiental ...

Heb er twee uitgenomen als voorbeeld. Waren onder de hoofding BITCOIN. Ben naar de headers van deze twee mails gaan zien en deze komen via verschillende bronnen . Het kan toch niet moeilijk zijn voor Proximus om deze bronnen stil te leggen. Bijvoorbeeld de eerste. Geef de bron eens in op google en je vindt internationaal klachten over deze herkomstbron .

Zie details bijlage .
In ieder geval het wordt echt tijd dat Proximus hier iets aan doet. Dagelijk sturen we info door via het abuse formulier. Maar reactie komt er niet op . Windstilte....

Graag dringend algemene oplossing

Ro
Reputatie 5
Badge +3
Dag Ro,

Voorlopig is het via de abuse formulier dat je het enkel kan doorsturen, dit komt dan bij de juiste dienst uit en kunnen de nodige stappen ondernemen.
Dag Ro,

Voorlopig is het via de abuse formulier dat je het enkel kan doorsturen, dit komt dan bij de juiste dienst uit en kunnen de nodige stappen ondernemen.


AndyR
Mijn niet kwaad bekijken maar wat is dat "de nodige stappen"? De spammails minderen niet, zoals je uitgebreid hier en in andere topics lezen kan terwijl er toch al duizenden mails naar abuse zijn doorgezonden. Ik bedoel, zij (abuse team) kunnen veel doen wat wij niet zien, maar waar loopt het dan mis?
Nog vlug even tussendoor:
ik kan nog altijd mijn ogen niet geloven ik ga binnenkort een record bereiken van 1 week geen spammail, aan wie heb ik dat nu eigenlijk te danken, ik begrijp er niks meer van????
Reputatie 6
Badge +3
Het geval is inderdaad bekend en de nodige diensten zijn het aan het onderzoeken om te voorkomen dat er meer spam verstuurd wordt van deze bronnen.
YorickP, ik veronderstel toch dat er niks speciaal uitgefilterd wordt apart per klant op zijn mailbox?
want bij de anderen blijven die spammails maar verder massaal binnenkomen en bij mij is dit nu al dagen lang gestopt, en zelf nog straffer er komt zelf geen één enkel spam meer binnen!
Reputatie 6
Badge +3
Het wordt op serverniveau tegengehouden, dat de personen in kwestie niets meer kunnen versturen, dag geen enkel spam binnen komt, zal mogelijk andere verklaringen hebben.
ok bedankt YorickP, dat was ook wat ik dacht, maar op den duur begon ik in mirakels te geloven ☺️
Maar nu niet denken dat ik daar kwaad voor ben dat er geen spam meer binnenkomt 😉
Ik ontvang sinds 2-3 weken 100 of meer spam emails per dag. Veel daarvan zijn zelfs niet aan mij gericht maar aan steeds veranderende email adressen. Filteren hierop is een onbegonnen zaak. Het feit dat er email berichten in mijn inbox terecht komen die zelfs niet aan mij gericht zijn, vind ik heel verdacht, zou niet mogen kunnen en doet mij sterk vermoeden dat er netwerk apparatuur van Proximus 'gekraakt' is.

Ik vraag dan ook om dit zo snel mogelijk op te lossen en hiervoor een generieke oplossing te implementeren en niet een oplossing per 'verdachte' afzender. Email die niet naar mij gestuurd is, mag nooit in mijn inbox terecht komen!
Reputatie 5
Badge +1
Hier blijft de spam dagelijks binnenstromen. Regelmatig informeer ik met details via het abusievelijk formuler, met info uit de header van de mails.
Maar daar blijft het bij. Het kan toch niet zo lang duren voor Proximus om er daadwerkelijk iets aan te doen.
Reputatie 7
Badge +4
@audiofiel
Email die niet naar mij gestuurd is, mag nooit in mijn inbox terecht komen!
dit zijn uiteraard e-mails van het type van X naar Y met BCC u (in een lijst)

ik kan niet voor anderen spreken maar het is wat mij betreft reeds enige tijd reeds "kalm" (maar ik heb zelf een 10-tal regels actief die de "rommel" gewoon zonder meer direct weggooien)
&
op het franstalige forum wordt door Px-community mgr (nog eens) gemeld dat Px er wel effectief mee bezig is en actief naar oplossingen zoekt
Inderdaad BCC "blind carbon copy" gebruik ik ook veel om een mail naar veel mailadressen te sturen ineens en zelfs kun je in het vak "TO" een mailadres zetten die niet bestaat of die je willekeurig kiest.

ik vermoed toch ook dat ze er mee bezig zijn want hoe zou ik anders ineens veel minder spam ontvangen en dit een week aan een stuk, want dit is nog nooit gebeurd tot nu toe.
Ik ben inderdaad akkoord met de bcc lijsten. Ik was hier iets te snel met mijn conclusie.
Maar ik denk dat hier meer aan de hand is dan alleen maar spam die gebruik maakt van bcc lijsten (als ik de detail informatie van de spam bekijk). Anders hadden ze bij Proximus al lang een oplossing gevonden. Cisco is trouwens al weken aan het zoeken naar een oplossing voor dit probleem.

Ook gedraagt dit type spam zich niet als andere spam. Soms staat er ineens nieuwe spam in mijn inbox die de dag ervoor zou ontvangen zijn? Dit terwijl ik intussen al heel wat andere, recentere email heb ontvangen en gelezen.

Al bij al maakt het mij niet uit wat de oorzaak is. Feit is dat het al weken duurt, heel storend is en alleen bij Proximus een probleem van deze omvang is.
Inderdaad BCC "blind carbon copy" gebruik ik ook veel om een mail naar veel mailadressen te sturen ineens en zelfs kun je in het vak "TO" een mailadres zetten die niet bestaat of die je willekeurig kiest.

ik vermoed toch ook dat ze er mee bezig zijn want hoe zou ik anders ineens veel minder spam ontvangen en dit een week aan een stuk, want dit is nog nooit gebeurd tot nu toe.


Ik kreeg ook een paar dagen minder spam, maar sinds vandaag krijg ik weer meer spam. De oplossing lijkt dus maar tijdelijk/half? te werken.
Inderdaad als ik die van Proximus laat binnenhalen door gmail worden ze wel beter tegengehouden, maar ja wat kunnen we anders doen dan afwachten en hopen dat Proximus binnenkort een oplossing vindt...

Reageer