Ongeloofelijk veel mobile internet verbruikt!

  • 9 December 2019
  • 27 reacties
  • 2005 Bekeken

Beste,

Vrijdag 6 december 2019 zit ik iets over 15u bij de kapper. Plots krijg ik de ene sms na de andere op mijn iPhone. Naderhand bleek het afkomstig van Proximus. Om 15:13 komt het eerst bericht dat er mij nog 600 MB rest in mijn bundel van 2.9GB. (Nieuwe bundel was gestart op 1 december en blijkbaar nog niet gebruikt) Op mijn data verbruik is te zien dat ik vanaf 06/12/2019 om 15:14 tot 06/12/20191 om 15:29, 11 aanrekeningen krijg van 297.0020 MB, 1 aanrekening krijg van 267.5684 MB, 1aanrekening krijg van 264.9434 MB en 1 aanrekening krijg van 207.0000 MB. Het betreft hier in totaal 14 aangerekende volumes in 14 minuten wat mijn huidig verbruik op 3.94GB buiten mijn bundel brengt met een prijskaartje van 201.71€ ex BTW. Dat er wel eens iets kan misgaan zoals een update of zo begrijp ik maar bijna 4GB extra verbruiken zonder dat ik bezig ben met de iPhone vind ik toch onwaarschijnlijk. De klantendienst die ik onmiddellijk gecontacteerd heb kon enkel bevestigen dat dit verbruik geregistreerd is en hij me de raad gaf om langs te gaan bij een proximus centre of een apple store. Dit heb ik deze ochtend gedaan, maar ze konden mij ook niet verder helpen. Dit is de eerste maal sedert meer dan 15jaar klant te zijn dat dit me overkomt. Indien mijn iPhone dit effectief verbruikt heeft zou ik toch graag vernemen hoe, wat en waarom, maar dit is onmogelijk is me verteld. Zijn er nog personen met een gelijkaardig probleem?

Mvg Johan 


27 reacties

Ter info: hier ook iemand die zijn verbruik niet kan verklaren 

>

https://nl.forum.proximus.be/internet-10/4g-problemen-49032#post638843

 

je kunt ook eens kijken op je iPhone naar de instellingen om na te trekken of je bepaalde apps ziet die veel data verbruikt hebben.

dataverbruik per app opvragen zie >

https://www.iculture.nl/tips/dataverbruik-apps-iphone/

Reputatie 6
Badge +3

Let wel op met het automatisch synchroniseren van foto’s,documenten, foto’s naar de iCloud. Dat kan oplopen indien u veel foto’s,video’s hebt.Voor de rest kijk naar de tips van Martin. U zou ook een malware scan (kwaadaardige bestanden) kunnen uitvoeren om te zien of er geen verdachte app die veel data verstuurd: https://www.malwarebytes.com/ios/

Of zoals je ook al uitgelegd heb in ander topic als je niet oplet met machtigingen die je aan apps toelaat dan kunnen die in de achtergrond zonder je het weer veer date verorberen …..

Daarom zet ik ook altijd vooraleer  ik de smartphone uitzet, eerst Data uit, kleine moeite die zorgt dat je voor geen verrassingen komt te staan ...

Johan,

Ik heb zopas naar de helpdesk gebeld voor exact hetzelfde probleem: deze ochtend op de trein kreeg ik een sms van Px met de boodschap dat ik reeds 4 van de 5 GB datavolume had opgebruikt (en wij zijn nog maar de 9de).

Op MyProximus had ik deze namiddag ook gezien dat er op 3 december in de namiddag tussen 15u31 en 16u28 11x 297.00xx MB en een paar seconden later nog eens 217.58 MB verbruikt werd, goed voor bijna 3,5GB dus, en dat terwijl ik op kantoor was en de kans dus heel groot was dat het toestel op dat ogenblik op de wi-fi zat. Op de helpdesk kreeg ik meteen de vraag “hebt u een Iphone mijnheer?” want “Apple doet dat tegenwoordig, updates via mobiele data, als de wi-fi niet goed is”. Ik heb alle settings in iOS gecheckt (inclusief bij iCloud en Photos en AppStore) en er is geen één die mij de indruk geeft dat er toch kan gedownload worden via mobiele data (die settings staan al jaren zo) + ik zie in het verbruik van de individuele apps geen excessen. De teller van Tripmode op mijn laptop (wanneer je via de personal hotspot van de Iphone surft laat die alleen de toepassingen toe op het internet die jij kiest) voor december zit op nog geen 500 MB, dus daar lijkt het ook niet aan te liggen.

 

Ik ben zo benieuwd aan wat dit ligt. Vooral omdat we nu al met twee zijn om dit te melden.

 

gr

pascal

Van de andere gevallen die ik hier ook al de revue heb zien passeren daar weet ik echter niet van hoe het dan verder verlopen is en hoe Proximus die verder  heeft kunnen helpen/oplossen, dus ik hoop dat de proximus medewerkers dit ook voor u verder kunnen laten onderzoeken.

Je zou op den duur je sim er moeten kunnen tijdelijk uit verwijderen (of in  een gewone gsm steken) om dan verder te zien of er dan nog verbruik wordt aangegeven door Proximus, dan zou je direct weten dat er voor deze sim iets loos is, maar ja zoiets is natuurlijk praktisch moeilijk realiseerbaar, ik weet het, ‘t was maar een gedachtegang van mij….

Reputatie 6
Badge +3

Met een hotspot moet je ook opletten dat je er een voldoende sterk wachtwoord opzet. Doe je dit niet dan kunnen andere mensen gebruik maken van je data abonnement. Aangezien je zegt dat er via die hotspot maar 500 MB verbruikt is, lijkt mij dit sterk. Er wordt maar 1 instelling besproken voor automatische updates: https://support.apple.com/nl-be/HT204204  Hier kan je zien welke app veel mobiele data verbruikt: https://www.appletips.nl/ios-mobiele-dataverbruik/ en ook hier: https://applecoach.nl/dataverbruik-iphone

Daarom nog temeer als je niet meer bezig bent met je smartphone > Data uitzetten.

Het hangt er natuurlijk vanaf waarvoor je de hotspot echt gebruikt, Ik gebruik ook hotspot maar dan heel weinig als het echt moet en daarom is mijn verbruik zelf nog minder dan 500MB.

Met een hotspot moet je ook opletten dat je er een voldoende sterk wachtwoord opzet. Doe je dit niet dan kunnen andere mensen gebruik maken van je data abonnement. Aangezien je zegt dat er via die hotspot maar 500 MB verbruikt is, lijkt mij dit sterk. Er wordt maar 1 instelling besproken voor automatische updates: https://support.apple.com/nl-be/HT204204  Hier kan je zien welke app veel mobiele data verbruikt: https://www.appletips.nl/ios-mobiele-dataverbruik/ en ook hier: https://applecoach.nl/dataverbruik-iphone

Er staat een paswoord op de hotspot ja, behoorlijk sterk (volgens deze tactiek: https://www.xkcd.com/936/ ). Je opmerking over die 500 MB snap ik niet direct. Wat bedoel je precies? “Maar 500”, dus je gaat er (net als ik) van uit dat er niemand mee surft?

pascal

Dan zal het inderdaad iemand geweest zijn die het mss gebruikt heeft om effen zijn mails te lezen , of toch iemand die niet veel misbruik gemaakt heeft van je hotspot.:slight_smile:

Reputatie 6
Badge +3

Wanneer je bijvoorbeeld je mobiele gegevens deelt om toch verbinding te hebben op je laptop in de trein, om te kunnen voort te werken met de documenten op je werk,... Indien er echt misbruik zou zijn zou dit hoger moeten liggen dan 500 MB aangezien meerdere mensen die onversleutelde/onbeveiligde Wi-Fi zien staan. Vandaar dat ik zei dat dit weinig plausibel is maar natuurlijk niet onmogelijk.Wanneer je het hangslot ziet staan bij je hotspot dan is het nog steeds versleuteld en kan niemand anders er zomaar op meesurfen.

was eigenlijk ook dat wat ik wou zeggen dan moet je zeker op je laptop niet te veel internet gaan of iets downloaden via de hotspot, zelfs een onnozele speedtest doen op bv speedtest.net en je al vlug enkele honderden MB’s kwijt. 

Wanneer je bijvoorbeeld je mobiele gegevens deelt om toch verbinding te hebben op je laptop in de trein, om te kunnen voort te werken met de documenten op je werk,... Indien er echt misbruik zou zijn zou dit hoger moeten liggen dan 500 MB aangezien meerdere mensen die onversleutelde/onbeveiligde Wi-Fi zien staan. Vandaar dat ik zei dat dit weinig plausibel is maar natuurlijk niet onmogelijk.Wanneer je het hangslot ziet staan bij je hotspot dan is het nog steeds versleuteld en kan niemand anders er zomaar op meesurfen.

Dan zal het inderdaad iemand geweest zijn die het mss gebruikt heeft om effen zijn mails te lezen , of toch iemand die niet veel misbruik gemaakt heeft van je hotspot.:slight_smile:


Zoals ik zei : dit 500 MB komt van de teller op de laptop. Eigen gebruik dus. Ik gebruik heel vaak de hotspot voor mijn laptop op de trein, en je zou versteld staan hoeveel dingen die je kan doen zonder dat de download-teller gaat doorslaan.   En wat dat hangslot betreft: ik vermoed dat @familievandesype  bedoelt de aanduiding in je browser dat je surftrafiek geëncrypteerd is. Dat is niet nog iets anders dan de encryptie van het hotspot-paswoord dat genegotieerd wordt wanneer bvb de laptop van de hotspot wifi gebruik wil maken.

 

Maar soit, we wijken een beetje af. Merci voor jullie reacties tot nu toe :)

 

Ik zou vooral graag weten wat er bij gebeurt is op 3/12 en bij @Reynaert Johan op 6/12. Straks eens opnieuw naar de helpdesk bellen. De tijd die ik verlies met bellen kost me meer dan wat ik verloren ben aan data, maar ik wil het gewoon graag weten.

 

pascal

normaal zouden ze hier van Proximus toch moeten reageren en doorgeven voor nader toeszicht maar ze zullen er waarschijnlijk van uitgaan met al die reacties van ons hier, en denken dat we mss zelf samen de oorzaak zouden vinden met al de gegeven suggesties en mss daarmee dat er nog niet gereageerd werd hier..

Reputatie 7
Badge +3

@Reynaert Johan Ik zie het data verbruik wel staan, maar ik zie niet waaraan het werd verbruikt. Staat de wifi-assistentie op jouw iPhone aan? Wij raden namelijk aan om deze uit te zetten. Ik heb alvast dossier 43935293 opgemaakt om dit verder te laten nakijken. Groetjes, Antonella

@AntonellaD is het mogelijk om eenzelfde type dossier voor mij te openen? Zie mijn beschrijving van hetzelfde probleem hierboven. Alvast bedankt

 

Noot: wifi-assist staat bij mij altijd aan maar het data-verbruik via die weg bedraagt slechts 80,5 MB voor de lopende periode (gestart op 26/9)

Reputatie 6
Badge +3

@april10 : Ik bedoelde  het hangslot icoon wanneer je gaat naar de Wi-Fi instellen wanneer er een wachtwoord/passphrase op je hotspot staat, zodat niet iedereen zich kan verbinden, dan moet je in het icoontje een hangslot zien staan van de gedeelde mobiele data verbinding. Is dat niet het geval dan is je hotspot voor iedereen toegankelijk. Als je een privé-hotspot opzet ga je altijd mobiele gegevens verbruiken om toch over internet te beschikken. Dat is de werking van een hotspot wanneer je deze deelt van de mobiele gegevens van je smartphone of wanneer je beschikt of een 3G/4G USB dongle waar je een SIM_kaart kan insteken of een hotspot maakt van de mobiele data van uw smartphone om toch te kunnen internetten met uw laptop.Er bestaan natuurlijk ook hotspots in treinstations of in hogesnelheidstreinen die gratis zijn.Ik zou persoonlijk toch de andere apps bekijken om te achterhalen welke er voor deze zeer grote dataverbruik heeft gezorgd. 

Nog ter bijkomende info:
Aangezien proximus reeds zo’n onverklaarbaar verbruik (o.a. voor anderen ook reeds opgelost heeft) dan zal je dit niet zelf kunnen achterhalen aangezien dit op een heel ander niveau heeft plaats gevonden. 

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Proximus kan enkel maar kijken naar welke IP adressen er veel data naar toe verstuurd is, maar niet altijd de specifieke app. Proximus of een andere provider zal enkel maar zien dat er contact opgenomen werd met bijvoorbeeld de servers van Apple maar het is niet altijd duidelijk voor welke app precies. Bij corporate abonnementen ziet er standaard geen mobiele data of heel beperkt en hangt dit af of er een extra volume pak is toegevoegd aan het corporate abonnement. Maar het klopt wel dat Proximus wat kan nakijken.

De vraag is dan waarom komt dan toch het antwoord dat het opgelost werd, wat kunnen zij dan oplossen voor iemand die dit voor heeft , nochtans wordt er niks aan bv de smartphone van apps of instellingen veranderd, dat is eigenlijk mijn vraag die ik al langs stel !

NB: Nog straffer verhaal die mij iemand verteld heeft van zijn sim die niet in een toestel stak, werd de mobiele data toch opgesoupeerd, vandaar dat ook mijn voorstel kwam op een bepaald moment je zou eigenlijk de sim er moeten kunnen uitnemen en dan mag er geen buitensporig verbruik meer zijn, als is dit natuurlijk niet altijd praktisch mogelijk zeker als je de smartphone dagelijks nodig hebt.  

@april10 : Ik bedoelde  het hangslot icoon wanneer je gaat naar de Wi-Fi instellen wanneer er een wachtwoord/passphrase op je hotspot staat, zodat niet iedereen zich kan verbinden, dan moet je in het icoontje een hangslot zien staan van de gedeelde mobiele data verbinding. Is dat niet het geval dan is je hotspot voor iedereen toegankelijk. Als je een privé-hotspot opzet ga je altijd mobiele gegevens verbruiken om toch over internet te beschikken.

De werking van het hotspot is mij bekend, maar het gaat mij hier dus concreet over de Personal Hotspot op iphone. Ik heb geen weet van een hangslot of ik kijk er al heel lang over (3de iphone in 7j tijd) wel van een icoontje dat lijkt op twee schakels van een ketting in mekaar gehaakt. Maar dat zie je altijd. Eens je een Wi-fi Password erop zet kan er *in principe* niemand op die dat password niet heeft. Ik ga er van uit dat dat password geëncrypteerd door de lucht gaat tussen mijn laptop en de iphone bij het opzetten van een verbinding (en ja waarschijnlijk zal er wel al ergens iemand zijn die ook dat kan hacken).

 

Maar het gaat mij dus over die twee klanten van Proximus die in eenzelfde week hetzelfde opmerkelijke voorval hebben (waarmee ik niet beweer dat Proximus daar voor iets achter zit).  Ik ben er nog niet in geslaagd om via google een melding van een gelijkaardig fenomeen te vinden. Op de Apple Community site heb ik dezelfde melding gedaan maar ook daar geen reacties (er passeren daar zo veel vragen dat je ook al geluk moet hebben dat er veel mensen je bericht lezen)

het gaat mij dus over die twee klanten van Proximus die in eenzelfde week hetzelfde

En ook nog de anderen die al vroeger onverklaarbaar veel verbruik gemeld hebben!

Reputatie 6
Badge +3

Dan is het in orde @april10 in Android smartphones is het hangslot icoon wanneer de verbinding versleuteld is. Door zelf te kijken naar het app datagebruik kan je sterk maken en bewijzen dat het probleem zich niet op je smartphone bevind. Het eerste wat een provider gaat vrager wanneer er onverklaarbaar veel data verbruik is om te gaan kijken of bepaalde apps veel data hebben verbruikt. Wanneer dit niet het geval is dan ligt het probleem bij de provider. @Martin : Zonder SIM kaart lijkt mij wel straf, dank kan je niet meer bellen. Want dan werkt enkel nog maar de Wi-Fi. Tenzij je op een cruiseschip zit waar er speciaal telefoonnetwerk zit, zelf wanneer je mobiele gegevens uitzet wordt er verbinding gemaakt met satelliet: https://www.bbc.co.uk/bbcthree/article/a2a51772-823f-4613-bb1c-6321db892d61 Dit is maar een veronderstelling.

Of een fout in het registreren van het datavolume is trouwens niet alleen al bij Proximus gebeurd.

Reputatie 7
Badge +3

Goedemorgen,

Door de wet op de privacy kunnen wij niet in detail ingaan op het mobiel data verbruik en waaraan dit werd gespendeerd. Het kan dus vanalles zijn wat de oorzaak kan zijn voor een plotse stijging: internet, update, film, apps,… enz.

@Reynaert Johan De achterliggende dienst heeft me helaas niet meer informatie kunnen verschaffen in verband met het dataverbruik dan bovenstaande info. Op 09/12 heb je via MyProximus extra data geactiveerd. Voor de maand december zal voor dit extra datapakket niets worden aangerekend. Mag deze bundel nadien terug worden verwijderd? Ook zullen wij deze maand eenmalig tussenkomen in de kosten voor het data verbruik buiten de bundel. Dit zal op de factuur van januari resulteren in een nuloperatie.

@april10 Aangezien je zegt dat bij jou de wifi-assistentie altijd aanstaat, zal een eventuele aanvraag voor een onderzoek in ieder geval worden geweigerd. Dit is namelijk 1 van de grootste oorzaken van onvoorzien dataverbruik.
https://support.apple.com/nl-nl/HT205296
Schakel de wifi-assistentie uit en mocht dit dan in de toekomst nog voorvallen, geef ons dan een seintje. Ik zie dat je nog niet over je bundel zit en er nog geen kosten werden aangemaakt. Een correctie op je factuur is dus niet nodig. Ik heb alvast gratis extra data geactiveerd op je gsm-nummer zodat je nog genoeg over hebt tot het einde van de maand.

Groetjes,

Antonella

@AntonellaD die extra data is altijd leuk, maar ik zie ze niet waarschijnlijk omdat ik zelf al ben overgeschakeld naar een nieuw plan. Ik heb dus liever daar tijdelijk een korting op dan extra data. (maar toch bedankt voor de tegemoetkoming; ‘t is de intentie die telt).

Nu, ik snap wel dat jullie regels hebben om al dan niet in te gaan op een verder onderzoek, maar “geen verder onderzoek omdat wifi-assist aan staat” vind ik te kort door de bocht. 1) Wifi-assist heeft volgens de rapportering van mijn iphone maar 84 MB sinds 26-sept “gekost” (*), 2) voor het overige rapporteert mijn iphone zo goed als geen excessief dataverbruik.  3) die repetitieve downloads in blokken van 297 MB, bij (minstens) 2 klanten vorige week, blijven een raadsel

 

pascal

 

(* trouwens Apple zegt zelf in die support-pagina waar je naar verwijst:

  • Wifi-assistentie werkt alleen wanneer apps actief zijn op de voorgrond en wordt niet geactiveerd wanneer materiaal op de achtergrond wordt gedownload.
  • Wifi-assistentie wordt niet geactiveerd bij bepaalde apps van andere fabrikanten die audio of video streamen of bijlagen downloaden (zoals e-mailprogramma's) omdat deze een grote hoeveelheid data kunnen verbruiken.)

Reageer