Vraag

One SSID - Smart WiFi


Reputatie 4
Badge +1

Hallo

Na een storing recent een technieker over de vloer gehad die een nieuwe modem heeft geplaatst. Over de service en snelheid van de interventie niets dan goeds.

Wel een vraagje: de optie One SSID is nu ingeschakeld waarbij er nu slechts één netwerk te zien is wat (zo begrijp ik) 2.4 en 5.0 GHz banden combineert.

Wat ik echter verwarrend vind is dat ik nergens kan zien welk apparaat welke band gebruikt. Op Android 8.0.0 telefoons vind ik onder wifi wel eigenschappen zoals IP en netwerksnelheid terug, echter nergens info over de band. Op mijn digitale radiotoestel vind ik onze nieuwe SSID toch twee maal in de lijst, dus ik vermoed 1x de 2.4 en een keer 5.0 versie? Maar uit die twee moet iki natuurlijk wel slechts eentje kiezen. Zeker voor die radio is het van belang dat deze 5.0 gebruikt om vlot te streamen.

Kortom, door deze optie ben je een stukje controle kwijt. Automatische opties, allemaal goed en wel tot je internetradio begint te sputteren of je Androidverbinding in de keuken gaat haperen. En waarop zit er in de webinterface van de modem nergens een overzicht van welk toestel aan welke frequentieband hangt?

Is de enige optie dan maar die One SSID uit te schakelen en terug naar de twee aparte netwerken 2.4 en 5.0 te gaan, zoals in de goeie ouwe tijd?


35 reacties

In iedere geval ik heb met beide problemen ik zit trouwens naast de router en toch kiest hij altijd het verkeerde kanaal zowel als ik de router herstart of reset en met One SSID heb ik dan weer problemen met een Huawei smartphone, dus kies ik er voor om alles zelf manueel in te stellen, tenslotte in je eigen huis weet je vlug op welke plek welk kanaal het minst gestoord wordt en ook op welke wifi band je de hoogste snelheid haalt. Op mijn laptop waar ik het meest achter zit staat de gratis wifi analyzer app er op (ook speedtest ) en af en toe check met deze zelf eens wat er binnenvalt van naburige signalen en snelheid die ik haal, enfin dit is inderdaad mijn eigen keuze om zo te werken.

Reputatie 2
Badge

handig wel maar ik geraak regelmatig in de problemen hiermee voor mij is iets handig van zodra ik er geen problemen mee ondervindt en tot dan blijft deze setting uit en later zien we dan wel …

maar waarom vindt je automatisch de beste band kiezen OK maar beste automatisch beste kanaal kiezen dan weer niet OK ?

@Martin ,  Automatisch de beste band kiezen is iets wat geregeld wordt tussen elk toestel en de router. Automatisch het beste kanaal kiezen is iets wat beslist wordt door de router op basis van de plek waar je router staat. Het kan dus zijn dat die aan de voorkant van je huis ziet dat er een router van je overbuur op kanaal 1 zit terwijl aan de achterkant van je huis 2 achterburen op kanaal 6 en 11 zitten. Kanaal 1 zal dan toch de betere keuze zijn om achteraan je huis een ok signaal te krijgen imho. 
Geen idee trouwens hoeveel de proximus router bij ‘auto’ van kanaal wisselt. Ik dacht enkel bij het opstarten, maar ik kan mis zijn.

best hier in een topic zetten onder “Ideeënbus”

Jouw ideeënbus | Proximus Forum

handig wel maar ik geraak regelmatig in de problemen hiermee voor mij is iets handig van zodra ik er geen problemen mee ondervindt en tot dan blijft deze setting uit en later zien we dan wel …

maar waarom vindt je automatisch de beste band kiezen OK maar beste automatisch beste kanaal kiezen dan weer niet OK ?

Reputatie 2
Badge

Ik zou het zelf nog erger durven stellen, zelfs met one ssid haal ik niet altijd de beste prestaties en gaat die op 2.4 werken terwijl ik op 5.0 veel hogere snelheden kan halen en daarom staat bij mij one SSID uit en kan ik zelf kiezen zowel kanalen als de wifiband!

@Martin  zelf de toestellen laten ‘kiezen’ of ze op 2.4 of 5 gaan met one-ssid is best handig (en is trouwens een standaard functionaliteit van 99% van de routers/access points die ik ken), maar voor mij is het niet zelf kunnen selecteren van de kanalen een showstopper. Kan iemand van proximus dit in de ‘Todo’ list zetten voor een volgende versie van de router software? 

Ik zou het zelf nog erger durven stellen, zelfs met one ssid haal ik niet altijd de beste prestaties en gaat die op 2.4 werken terwijl ik op 5.0 veel hogere snelheden kan halen en daarom staat bij mij one SSID uit en kan ik zelf kiezen zowel kanalen als de wifiband!

Reputatie 2
Badge

@Martin Laat het in mijn gesloten bebouwing nu net zo zijn dat all die ‘auto’ settings meer problemen geven dan ze oplossen. Uit ervaring blijkt dat in ‘auto’ meestal NIET het de beste kanalen gekozen worden. 
Net daarom laten de meeste routers (ook die van de concurrentie) toe om WEL 1 SSID te gebruiken voor 2.5 & 5Ghz, maar toch expliciet de kanalen te selecteren.

D.

 

omdat het uiteindelijk ook de bedoeling is dat ook het beste kanaal automatisch zou gekozen worden beste prestaties want het is niet omdat Kanaal 6 bvb nu het beste is dat dit zo zou blijven.

Reputatie 2
Badge

Waarom is  het niet mogelijk One SSID te gebruiken en toch zelf je kanalen te kiezen?
Mijn Devolo AC1200+ laat toe om dezelfde SSID te gebruiken voor 2.5 & 5Ghz maar daar kan ik toch nog steeds zelf de kanalen kiezen. Jammer genoeg kan ik dat niet doen op de Proximus Router dus zit ik nog vast aan 2 SSID’s.
De mogelijkheid om One SSID te gebruiken ZONDER de controle over de kanalen te kiezen zou dus welgekomen zijn.
Bij de meeste andere/3rd party routers kan dit wel zonder problemen..
D.

Ja ik maak er nu ook geen probleem van dat ik dit nie tkan zien maar het kan wel handig zijn.

Reputatie 6
Badge +3

Ik heb ook getest op mijn smartphone met Android Pie en ook daar kan ik de verbonden frequentieband zien door op de verbonden SSID te klikken.

nee ik zie dat niet alleen wifi-2.4-xxxx

maar aangezien ik one ssid uitgezet heb zie ik natuurlijk terug als hij op 5.0 staat aan SSID wifi-5.0-xxxx

Reputatie 6
Badge +3

Ook niet wanneer je klikt op de verbonden SSID? Want wanneer ik dit doe dan zie ik wel degelijk de frequentieband verschijnen. Anders krijg je dit inderdaad niet te zien. Dat is nog op een Android 7.1.1 smartphone. Morgen test ik het uit op mijn Android Pie smartphone.

ik krijg daar de wifi ssid naam wifi-2.4-xxxx maar dan weet je daaruit nog niet of je op de 5.0 zit maar wel als je speedtest doet.

Reputatie 6
Badge +3

Normaal gezien wanneer je naar instellingen,Wi-Fi gaat en vervolgens op de SSID klikt krijg je normaal gezien ook frequentie te zien komt overeen met de band. Je krijgt wel niet het kanaal te zien daarvoor heb je een app nodig. Om op jouw internet radio te kunnen bepalen of je op de 5 Ghz of 2.4 Ghz band verbonden bent zou het mogelijk moeten zijn om de snelheid te kunnen aflezen. Op 5 Ghz gaat die hoger zijn wanneer je natuurlijk dicht in de buurt bent van jouw bbox. Anders is het inderdaad onmogelijk om het onderscheid te maken.

Het is wel zo dat Prox toch de mogelijkheid gelaten heeft om het zelf uit te zetten.
En het is natuurlijk een verkeerd beeld dat je hier op het forum (en eigenlijk op alle forums) krijgt door het feit dat het alleen die klanten zijn die met iets problemen hebben die op het forum terecht komen, tenslotte is het ook niet iedereen die met smart wifi echt problemen zal ondervinden en je mag ook niet vergeten dat deze techniek niet nieuw is en dat het ook niet alleen prox is die dit ingevoerd heeft en of er bij de anderen zoals Telenet, om er maar ene op te noemen, dan geen problemen zouden zijn met zo’n vergelijkbaar systeem, dat zou mij te sterkste verwonderen. 

Reputatie 4
Badge +1

Mijn internetradio staat op amper 2,5m van de bbox3. Deze voormiddag helaas al minstens 2x korte drop-outs gehad tijdens het streamen. Dus die draait (zonder ik het weet) waarschijnlijk toch op 2.4.

Na de hele topic te hebben gelezen weet ik wat me te doen staat: terug naar de twee aparte wifi-netwerken. Nogmaals, van mij mogen ze zoiets uitrollen maar dan met voldoende mogelijkheden tot instellen en controleren. “Wij gaan doen wat goed voor u is, de gebruiker moet zich niet mengen” en dan werkt het vaak toch minder goed als voordien, tja, zoiets is natuurlijk ronduit ergerlijk.

ik kan met een wifi analyzer ook geen enkel 5.0 naburig wifi signaal zien, of het zou moeten een ander stoorder zijn die in de 5.0 band stoort en die kun je natuurlijk niet detecteren met zo’n analyzer.

Reputatie 7
Badge +4

En stelt dit probleem zich ook indien u bv. i.p.v. kanaal 50 kanaal 52 (of 48 kiest)

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

Proximus BBox3v+ maakt hier bv. op dit ogenblik automatisch gebruik van kanaal 44, Telenet HGW kanaal 112 telkens met 20 MHz bandbreedte

Ook het kanaal speelt een rol bij mij als ik k50 neem heb ik ongeveer maar de helft van de snelheid tov ik op k100 sta
(na herhaaldelijk snelheidstest op verschillende dagen en verschillende tijdstippen per dag) 

Reputatie 7
Badge +4

Zelf zit ik in een “minder drukke omgeving”, het gebeurt inderdaad dat bv. mijn Telenet HGW en Proximus Bbox3/3v+ hetzelfde (5.0) kanaal kiezen maar zolang de gedetecteerde signaalsterktes voldoende verschillend zijn op toestel x/y… maakt het qua invloed op snelheid niet direct iets uit

Maar ja waar er veel WiFi in de omgeving is kan er een (niet direct oplosbaar) probleem ontstaan vermits router X reageert op router Y die op zijn beurt reageert op router Z enz.(= cascade effect)

 

Het loopt niet alleen fout met het toestel alleen ook loopt het bv fout met de bbox dat die niet het beste kanaal kiest en zelfs het meest drukke kanaal het kan zelfs zo op 5.0 ook voorvallen ik heb al testen gedaan wanneer de bbox automatisch het kanaal kiest op 5.0 dat ik zelf veel betere snelheid haal op andere 5.0 kanalen of dat nu met alle types bbox3’s voorvalt dat weet ik ook niet.

Reputatie 7
Badge +4

@Cvanloon 

Het is toch al eeuwen zo dat een 2.4 signaal sterker is maar een slechtere snelheid geeft, en dat een 5.0 signaal zwakker is maar een betere internetsnelheid geeft

→ 

Het is zo dat een 2.4 signaal  minder snel verzwakt en een lagere snelheid geeft, en dat een 5.0 signaal sneller verzwakt en een hogere internetsnelheid geeft

 

1 SSID voor beide banden of het nu Proximus, Telenet, Orange of een router van het type xyz betreft = in principe wordt voor elk aangesloten toestel de meest geschikte band gekozen (

soms loopt het evenwel fout en meestal betreft het interacties met iets oudere WiFi 2.4 only apparaten

de rest is “markering”

 

Ja dat zal inderdaad (of toch bijna) iedereen wel weten daar heb ik het niet over.

het is omdat je nu niet zelf moet kiezen om de grootste snelheid te halen en van mijn part mogen daar een naam aan geven wat ze zelf willen het is de techniek die telt.

Reputatie 6
Badge +2

Een sterker wifi signaal kan niet aangezien het wifi signaal niet boven een wettelijk zend niveau mag komen te liggen (ieder wifi router constructeur zal opteren om dit max wifi signaal uit te zenden of toch voorzien dat je die op een max uitzendniveau kunt instellen) , die boost slaat op het feit dat als je anders met een draagbaar toestel bv in je bureau zit en daar het 5.0 signaal daar niet goed genoeg binnenkomt zodat je op 2.4 met je toestel werkt omdat je beter resultaten behaalt bij deze band, maar als je u nu bvb met dat toestel in de living gaat zitten waar bv ook je bbox staat dan blijf je niet meer op die trager 2.4 staan maar automatisch op snelle 5.0 band , waardoor je internetsnelheid een serieuze snelheid boost krijgt. 

 

Het is toch al eeuwen zo dat een 2.4 signaal sterker is maar een slechtere snelheid geeft, en dat een 5.0 signaal zwakker is maar een betere internetsnelheid geeft. Dat is zo sinds men elektronische signalen uitzendt. Dat heeft toch niets te maken met de zogenaamde onlangs uitvonden boost.

Reageer