Onbeperkt 4G voor thuisgebruik?


Reputatie 1
Ik hoor bij de 10% proximusklanten die nog op adsl zitten, met ca. 1mbps snelheid. Dat is niet meer van deze tijd.
In Nederland is door een aantal providers (KPN, T-mobile, Robin) een oplossing gevonden voor die gevallen waar snel internet niet leverbaar is: onbeperkt 4G voor thuis. Dat is een oplossing voor zowel de klant als de provider. "Onbeperkt" zijn dan data-limieten van 50 en 100GB per maand.

Helaas opereren deze providers niet in België.
Daarom wil ik dit dringend vragen/voorstellen aan Proximus.
We zijn wachten op sneller internet echt beu, dus een spoedig antwoord zou zeer welkom zijn!

https://www.t-mobile.nl/4g-voor-thuis
https://www.robinmobile.nl/
https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm

This topic has been closed for comments

66 reacties

Reputatie 7
Badge +4
http://pxs.speedtestcustom.com/result/950845f0-924b-11e8-aaa9-7f307449d224 Dit zijn mijn snelheden erbarmelijk slecht nu is dit niet te wijten aan proximus maar ik hoop dat deze mij wel kunnen helpen straks

Ik begrijp uit bovenstaande dat u geen klant van Proximus bent, correct?
Indien toch wel:
kijk ook eens in MyProximus wat u internetsnelheid is (ergens in de rubriek internet dacht ik)
&
cfr. bericht van Martin is er een verschil in de theoretische snelheid als bestaande klant (telefoon) en als nieuwe klant (adres)
indien ja kan het dat u een betere/hogere snelheid kunt bekomen (>= 64 Mbps)
uiteraard is het theoretisch model niet 100% betrouwbaar en/of kan het dat er (tijdelijk) geen plaats beschikbaar is in de KVD/ROP (straatkast) om u een betere snelheid te leveren

latst but not least kijk naar de competitie (teledistributie?) & voor een "internet start" vormt Orange Flybox internet@home een mogelijk alternatieve oplossing
Ben wel degelijk klant bij proximus maar de nutsvoorzieningen zijn van de jaren stilleke's en dat is niet te wijten aan proximus.

Dit deed me hopen op een betere oplossing via proximus aangezien ze zo 2 toestellen hebben liggen maar niet mogen verkopen/meegeven.https://www.proximus.com/nl/news/proximus-and-tessares-launch-innovative-technology-making-combines-speeds-fixed-and-mobile. Lang verhaal (dit proximus verhaal stopt volgende week) was ondertussen aant bellen weeral met technische dienst doorverbonden naar klantendienst even aan het wachten en dan word er gewoon afgelegd?! man man man zo triest heb ik iets nog nooit geweten volgende week ga ik gewoon naar orange iets wat ik sowieso aant overwegen was! Zeg op zijn minst wij kunnen u gewoon niet helpen of iets dergelijks! Word al heel de dag vant kastje naar de muur gestuurd... ben al in de winkel geweest en al veel aan de lijn gehangen dit ben ik wel redelijk beu. Een zeer ontevreden klant korte klant van proximus
Reputatie 7
Badge +4
Proximus = Belgacom = RTT, dus indien u met "nutsinfrastructuur" de telefoonkabel op het openbaar domein bedoelt is dit wel degelijk onder de verantwoordelijkheid van Proximus (= tijdig versleten kabels vervangen en/of herstellen)

Vermits u blijkbaar zonder succes voldoende pogingen hebt ondernomen om tot een oplossing te komen en aangezien op de website van Proximus vermeld wordt dat u gegarandeerd 64 Mbps zou kunnen kunnen halen, lijkt het mij aangewezen om naar de ombudsdienst telecommunicatie te stappen om een klaar en duidelijk schriftelijk antwoord van Proximus m.b.t. het probleem te bekomen (dit kost u niets)
http://www.ombudsmantelecom.be/nl/onthaal.html?IDC=36
Uiteraard kunt u ook de zaak gewoon blauwblauw laten en zoals u hierboven reeds hebt aangestipt gewoon zonder meer overstappen naar Orange

P.S.
De Proximus 4G&VDSL2 opossing is mijns inziens een draak van een oplossing en vermits de commercialisatie ervan nog steeds op zich laat wachten, vermoed ik dat het "een doodgeboren kind is"
-> een zuivere 4G (op 800 MHz) en een toekomstige 5G ( op 700 Mhz) oplossing is waarschijnlijk de meest voor de hand liggende en kostefficiënte werkwijze (buiten de grotere centra)
Van de eerste keer de enig goede oplossing = glasvezel
Reputatie 7
Badge +4
Ik vermoed dat er zelfs geen kristallen bol van madame soleil nodig om is om te voorspellen dat 98% van de Belgische bevolking over 5G zal kunnen beschikken vooraleer 50% ervan toegang tot glasvezel i.e.FTTH zal hebben
Staat er dan in die glazen bol dat ze dan internet via 5G zullen aanbieden op kortere termijn voor deze die zeer traag internet hebben, we zullen wel zien wat de toekomst brengt want speculeren is mss simpel maar de werkelijkheid minder ☺️
Reputatie 7
Badge +4
Tja, Martin de 3e (of moet ik zeggen de 2e?) en de (nieuwe verwachte) 4e zullen hiervoor wel zorgen … (en Proximus ging toch ook reeds zijn strategie aanpassen zei de CEO)
Dus ja, ik vrees voor de toekomst van de "lage snelheidslijnen" adsl(2)(+), vdsl2 zelfs zonder een kristallen bol …(tenzij ze in solden komen)
ja 't zal wel stilletjes aan met de tijd duidelijk en duidelijke worden hoop zeker....
Reputatie 7
Badge +4
Dag Steven,
Ik heb de aanpassing gedaan en er zal een technieker langskomen op 03/08/2018 om de aanpassing te doen.
Je krijgt dit ook nog bevestigd via e-mail.
Mvg, Koen
Reputatie 4
Badge +1
1) Van de samenwerking met Tessares (lage ADSL bandbreedte combineren met mobiele data) is niet veel meer te horen op het forum.
2) Idem voor de VDSL2 Long Reach (tot +/-2500m in de geselecteerde Mantra+ netten etc.)

Bert en eventuele andere ADSL's,
is er voor jullie case nog iets positief te melden m.b.t. de hierboven aangehaalde marginale evoluties (indien nog relevant)?
Louter ter info:
bij KPN beschrijven ze op hun site ook aan welke voorwaarden dat je moet voldoen om in aanmerking te te komen voor de combinatie aansluiting 4G+DSL

zone Long Reach, is toch al een tijdje in dienst bij mijn weten, namelijk:
code:

----------------------------------------------------Down/Up----Down/Up
zone 6 (verzw 1.6-2,1dB ) / vectored basic profiel 13/1,5 - DLM 30/2 (Mbps)
zone 7 (verzw 2.1-2.8dB ) / vectored basic profiel  8/1,5 - DLM 30/2 (Mbps)
Reputatie 7
Badge +4
Tja ...
in tegenstelling tot KPN is de oplossing "Tessares" = adsl+4G bij Px voor zover mij bekend nog (steeds) "in testfaze" en de criteria om hiervoor in aanmerking te komen (nog altijd) "vrij duister"
https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm
een oplossing à la Orange 4G Flybox lijkt mij (meestal) nog altijd een betere/gebruiksvriendelijker oplossing in "buitengebieden"

Ter info:
er lijkt wel enige beweging te komen op niveau van het BIPT (2020 in aantocht...) het is de 1e keer voor zover mij bekend dat er een (volledige/gedetailleerde) lijst gemaakt werd van de "probleemgebieden/locaties"
waarom er in de titel over "straalverbindingen" gesproken wordt, is mij voorlopig evenwel een raadsel (kvd met straalverbindingen aansluiten lijkt op het 1e zicht niet direct overal haalbaar...)
https://www.bipt.be/nl/operatoren/telecom/markten/breedband/raadpleging-door-de-raad-van-het-bipt-van-25-mei-2019-betreffende-de-zones-van-het-grondgebied-waar-de-vermindering-van-het-bedrag-van-de-jaarlijkse-gebruiksrechten-voor-de-straalverbindingen-van-toepassing-is
straalverbinding i.p.v. glasvezel naar de KVD
Reputatie 7
Badge +4
&
de lijst van de probleemgebieden/locaties
https://www.bipt.be/nl/operatoren/telecom/markten/breedband/de-lijst-van-de-sectoren-met-de-nis-code-de-naam-van-de-sector-de-gemeente-en-het-gewest

@Martin …. op sommige/vele dergelijke locaties zal het "efficiënter" en/of meer toekomstgericht zijn gebruik te maken van bv. de verlichtings/electriciteitspalen om glasvezel naar de KVD te trekken (om deze naar KVD/ROP) om te vormen …
Inderdaad vandaar dat ik mij de vraag stelde of ze dan hiermee een straalverbinding bedoelen i.p.v. glasvezel want waarom spreken ze dan van straalverbinding of slaat het dan op andere toepassing mss ….
PS: die 4G+DSL testfase duurt dan blijkbaar wel heel lang 🤔
Reputatie 4
Badge +1
Dank voor de waardevolle forumfeedback.

Via enkele checks in buitengebied rond bestaande ROP's, evenals vanuit LEX'n en LDC's naar KVD's zónder ROP, merk ik dat "VDSL2 Long Reach zone 6 en 7" nog maar sporadisch beschikbaar is.
Periodiek testen op adres blijft de boodschap.