Beantwoord

Onbekend downloadverbruik


Ik zag net dat ik deze maand een download verbruik heb van over 750GB, wat vreemd is aangezien ik niet zoveel zit te downloaden. Ik heb het even gechecked en elke dag om hetzelfde uur (2u) wordt een gigantische hoeveelheid data gedownload (van 50gb tot 150gb). Kan ik de ip adressen hiervan achterhalen, of checken vanwaar het komt?
Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Jimmy O 24 July 2017, 09:46

Bekijk origineel

35 reacties

Uw PC is waarschijnlijk gekraakt en dient als doorgeefluik om (meestal illegaal) materiaal door te sluizen ...
Reputatie 6
Badge +3
Goedemorgen,

Ik kan je aanraden alvast je wachtwoord van je wifi aan te passen:

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wifi_pwd/particulieren/support/internet/internet-thuis/wifi-netwerk/wachtwoord-van-het-wifi-netwerk.html

Ook kan je best je pc even laten controleren op spyware, malware en virussen.

Groeten,

Jimmy
trafic monitor installeren op de PC an op gezette tijden een "capture log" starten ...
https://www.technorms.com/40297/monitor-internet-traffic-on-home-pc
Ik heb hetzelfde probleem!!
Wifi sleutel word elk maand veranderd, met een minimum aan 21 letters/cijfers.
Traficmonitor en andere softwares zijn prima maar niet praktisch omdat het op elk apparaat moet geïnstalleerd worden (ik heb nog een kind aan de Unief, reken daarbij nog 3Iphones, tablets en laptops van ons allen....).
BBox2 had de mogelijkheid om het log van de modem te raadplegen, waarom niet in de BBox3??
Ik ben echt een vragende partij om de Log bestanden van de BBox3 toegankelijk te maken en te kunnen raadplegen, exporteren naar CSV of XLSX voor eigen analyse!!!
Reputatie 4
Badge +2
Maakt u gebruik van WIN10?
Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft.
Maar dit probleem komt me wel bekend voor.
Met windows 10 heb ik dit tot nu toe toch nog nooit voorgehad.

@PaulNavy

via myproximus kan je wel het verbruik ook bekijken van de internetverbinding per dag maar niet bepaald met details zoals dit met een netwerk traffic monitor en bv deze die in windows 10 ingebouwd zit waar je meer in detail en per applicatie kunt zien waar het verbruik zit. zie ook netwerk-monitor
ik ben op de hoogte maar is bij mij niet het geval!
ik ben de enige die W10 gebruikt met F-secure PRO (corporate) en met NetWorx actief , andere toestellen zijn IMAC, IPAD, IPhones en 2 Android met Security softwares. ik heb opnieuw voor Jul'17 een abnormal verbruik van 800Gb.
Beroepshalven ben ik IT en kan het verbruik echter nergens rechtvaardigen.
Password BBox3 verander ik ook mandelijks.
MAC filter op de BBox3 heeft zo zijn kuren en het is beter om een vaste Mac adres te blokkeren dan de Acces.
Indien Proximus geen geste kan doen om die mogelijkheid te openen, dan blijft als enige optie om een degelijk router te kopen die de functie wel geeft (ev FBox)
Dat is ook de reden dat er al heel veel zijn die met een eigen router (waar je een tweede pppoe sessie opstart) achter de bbox3 werken en dan ben je van al die beperkingen en kuren af.
Te gek voor worden omdat je royaal betaald voor een dienstprestatie!!
Tijdens mijn laatste analyse heb ik het volgende vastgesteld:
- gemiddeld download tussen 65-75Gb vanaf 2359-0000u per dag (via My Proximus)
- alle toestellen thuis waren non actief!
Reputatie 4
Badge +2
Hebt u op uw toestel windows 10 insider staan?
Als je via windows 10 de updates voor ander computers doorlaat kan je ook wel hoger verbruik hebben.
Win10 Insider is niet actief op het enige toestel maw de mijne. het had kunnen verklaren maar is niet zo, via NetWorx en Shark heb ik een download van 1,7Gb + Upload van 450Mb sinds 01012017.
Persoonlijk werk ik meer op mijn werk met andere Desktop en laptops, en gebruik platform Win10 thuis om iets op te zoeken, administratie, .... verder niks
Het download verbruik van 750GB is dat iets wat je via internetverbruik op myproximus vastgesteld hebt mss kloppen de waardes niet?
Zo’n verbruik s’nachts wanneer iedereen in het bed lig is weinig realistisch !
Ik had dit al aangekaart bij Proximus, toen gaven zij mij aan dat de warden kloppen…
Mss een Bug dat de Fon en mss NETFLIX verbruik en warden toegevoegd worden!!?
Volgens contact met Proximus Center Aalst,is NETFLIX en FON gescheiden van ons verbruik…
Ik zou eventueel de BBox3 gebruiken als modem en router voor de 2 TV WiFi uitschakelen, en een andere router plaatsen in second PPPoE
Iemand een suggestie buiten de Fritzbox 7390-7490?
Reputatie 7
Badge +4
Verbruik van netflix en fon gaat van je gewone download limiet af. Deze worden aangerekend bij het gewone internet verbruik.

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_netflix_global/particulieren/support/televisie/tv-instellingen-en-functies/extra-opties/vragen-over-netflix-op-proximus-tv.html

Wat is de invloed op uw internetverbuik?

  • Bekijkt u Netflix op Proximus TV, via uw eigen wifi of via Wi-Fi Hotspots, dan gebruikt u hiervoor het datavolume van uw vast internet.
  • Bekijkt u Netflix op uw tablet of gsm via 4G, dan is dit van het datavolume van uw mobiele abonnement.
  • Voor 1 uur kijken in standaarddefinitie (SD) verbruikt u ongeveer 1 GB per uur, voor hoge definitie (HD) tot 3 GB per uur, voor Ultra HD tot 7 GB per uur.
  • U doet er goed aan, voor uw vaste verbinding en zeker voor uw mobiele data, regelmatig uw verbruik te raadplegen.
  • Wanneer u uw internetvolume hebt overschreden, kan kijken naar Netflix moeilijker zijn en/of extra aangerekend worden. U kunt extra volume aanvragen.
Netflix bekijken via internet en Netflix bekijken via decoder beiden gaan van je internet verbruik af.
Daarom moet ook de bbox3 in full routed staan omdat anders je decoder geen internetsignaal kan gebruiken om via hem naar netflix te kijken.
Beste Robrecht en Martin, Bedankt v de info. Wellicht slecht ingelicht geweest bij PxCenter Aalst, maar dan nog in de hypothese dat er iemand al dan niet stiekem naar Netflix zouden kijken 🙂, dan is een dagelijkse verbruik van 65-75Gb onrealistisch. Een goede rekensom kom ik aan 10u in UHD, 20u in HD en < 70u in SD. NB: ik heb geen toestel in UHD :)
FON heb ik opnieuw uitgeschakeld
Via logbk modem zou ik de MAC kunnen achterhalen wie en wanneer.
Met een degelijke ParentalCtrl zou ik de rechten per gebruikers kunnen definieren en een limiet kunnen zetten per MAC.
Soortelijke tools zouden moeten toegankelijk zijn (bbox3) voor ev voor Tab ‘’gevorderd’’
zie bbox3 parental control
Martin, bedankt voor de steun. maar in plaats van strikte regels en beperkingen op te leggen geef ik de voorkeur aan 'begeleiding' waar nodig. Zoiets kan alleen maar wanneer ik gedetailleerd kan aantonen waar het (abnormaal)verbruik is.
Reputatie 6
Badge +3
Er bestaat een fenomeen dat wardriving heet, wanneer men opzoek gaat naar zwak beveiligde of totaal onbeveiligde netwerken opzoek gaat om het in kaart te brengen of zelf te surfen via de internet verbinding van het slachtoffer. Indien er kinderen zijn, dat kan het zijn dat zij zij P2P software (Bittorent,...) gebruiken om grote bestanden te downloaden, online gameplatformen zoals Steam,Origin. Om te kijken of er zo geen software geïnstalleerd staat op alle computers dan moet je eigenlijk een lijst maken van alle geïnstalleerde software op de pc's: https://www.howtogeek.com/165293/how-to-get-a-list-of-software-installed-on-your-pc-with-a-single-command/ Een andere mogelijke oorzaak is automatische synchronisatie met iCloud of Google Drive dat automatisch alle gewijzigde bestanden op een computer worden doorgesluist naar uw online account. Indien je gebruikt maakt van een backup programma dat ook naar de cloud upload.
Ok Paul, dat begrijp ik.
Ik geef alleen maar wat info mee, als die altijd bruikbaar en nuttig is dat is weer een andere zaak 😉
Ter info:
Wardriving : https://youtu.be/89yqt4xSKzA?t=3
als je nog meer info wilt googel maar eens op
wardriving
Reputatie 4
Badge +2
Wilt u toch de mogelijkheid van Win10 in overweging nemen?

- Schakel uw WUDO = Windows Update Delivery Optimization uit
- Download de media creation tool hier https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
- Forceer zo uw update. Dit kan wat tijd in beslag nemen.

Daarna zou u internetgebruik moeten genormaliseerd zijn.
dit staat bij mij op, maar zo'n grote downloads heb ik toch in ieder geval nog nooit gehad.
Is eerder juist het omgekeerde zeker als je meerder windows pc's op je netwerk draaiende hebt om de internetdownload te verminderen.
Ik stel windows netwerk ook altijd in voo privé netwerk.

Reageer