Vraag

Omschakelen naar hogere snelheid (zonder fiber) nog mogelijk?


Hallo,

ik woon Gent (Geitstraat) en heb een vaste lijn + internet (Internet Start).

Download speed momenteel is ± 58 Mbps, en upload speed ± 8 Mbps (soms ook 5 of even 10).

Vorig jaar met de lockdown is dit gedurende een aantal maanden verhoogd waarbij ik toen boven de 100 Mbps down en boven 20 Mbps up uitkwam, dus ik weet dat dit kan met mijn huidige installatie.

Ik wil voorlopig nog geen fiber, maar wel weer hogere snelheid via mijn VDSL setup (zoals vorig jaar). Dit zal dan allicht met een meerprijs zijn nu, maar dat is OK.

Maar blijkbaar bestaat Internet Comfort of Maxi niet langer (of ik vind het toch niet?).

Als ik een test doe hier:  https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen-voor-iedereen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html?v1=shorturl&v6=internetsnelheid#/input

dan kan ik 2 dingen kiezen:

  1. kies ik Internet Start dan zie ik:
    Geadverteerde snelheid: tot 120 Mbps download - tot 20 Mbps upload

    Maximumsnelheid: 106 Mbps download - 9,1 Mbps upload

    Normaal beschikbare snelheid: De werkelijke beschikbare snelheid zal na indienstelling meegedeeld worden via MyProximus

    Je downloadvolume is onbeperkt, ook in een Pack.
  2. kies ik Internet Maxi dan zie ik:
    Geadverteerde snelheid: tot 350 Mbps download - tot 30 Mbps upload

    Maximumsnelheid: 210 Mbps download - 23,7 Mbps upload

    Normaal beschikbare snelheid: De werkelijke beschikbare snelheid zal na indienstelling meegedeeld worden via MyProximus

    Je downloadvolume bevat 150 GB of is onbeperkt in een Pack.

Vraag: kan ik op dit moment nog omschakelen naar een andere abonnementsformule met hogere snelheid (zonder fiber) zodat ik weer minstens 100 Mbps down en 20 Mbps up haal?

Thanks!


12 reacties

naar mijn bescheiden mening is voor VDSL over koperlijn de max lijnsnelheid tot nu toe nog altijd 100Mbps, dwz dat als je een snelheidstest zou uitvoeren via utp kabel op de bbox(niet via wifi = niet betrouwbaar) je ongeveer 93 Mbps zou krijgen als resultaat.

Je soort of type internet abonnement bepaalt niet wat je lijnsnelheid zal zijn die je max kunt halen, alleen de koperlijn waarop je aangesloten bent bepaalt dit en niks anders.

Reputatie 7
Badge +4

@Koen_015 Uw lijn synchroniseert al geruime tijd aan 100Mbps download en 35 Mbps upload. U zou normaalgezien dan ook snelheden in die richting moeten meten. Hebt u dit via wifi of via kabel getest ? 

Een hogere snelheid (zoals die 350Mbps die u hierboven aanhaalt) is enkel mogelijk via Fiber. Zoals Martin al zei is 100Mbps de hoogst mogelijke snelheid voor VDSL2 en is dit niet afhankelijk van het abonnement. 

OK, dan zat ik vorig jaar niet boven maar tegen de 100 Mbps down allicht (ik herinner mij zeker ook geen 350, dat zou ik nog wel weten 😉 ).

Maar wat ik meet blijft toch wel een stuk onder wat jullie vernoemen.

Heb zonet eens een test gedaan vanop 2 verschillende computers:

  1. mijn desktop, rechstreeks via (goede) UTP Ethernet kabel van pakweg 1.5 m verbonden met BBox:
  2. mijn laptop, een paar keer via Wifi 5 GHz (staat op 1.5 m van de BBox) + een paar keer via goeie UTP Ethernet kabel van pakweg 1.5 m verbonden met 1 Gb switch die zelf met (goeie) 2 m UTP Ethernet kabel op de BBox aangesloten zit:

Dat de snelheid niet bepaald wordt door het soort abonnement wil ik graag geloven, maar ik dacht dat er toch een verschil was in snelheden tussen Internet Start / Comfort / Maxi (en ik heb dus Start op dit moment)? Of is dat allemaal niet meer het geval?

 

 

Start is inderdaad gelimiteerd tot 60 Mbpsde andere niet

Start is inderdaad gelimiteerd tot 60 Mbpsde andere niet

OK. Dan blijft mijn vraag: “kan ik op dit moment nog omschakelen naar een andere abonnementsformule met hogere snelheid (zonder fiber)?”

Want als ik kijk naar het aanbod op de Proximus site onder “Internet”, zie ik enkel nog fiber aangeboden?!?!

 

Hmmm… wel raar: als ik via een Chrome incognito session kijk zie ik deze 3 opties:

Wat is dit weer verwarrend allemaal...

Het speelt eigenlijk geen rol of je lijn nu fiber of koper is, klik maar eens op de “i” en je zal zien dat er over VDSL gesproken wordt .

@Proximus-Forummedewerkers

Maar de Prox forummedewerkers komen straks langs en die kunnen je dan we inlichten of er nog specifieke internet abonnementen voor VDSL alleen bestaan.

Badge +4

Als je start hebt met vdsl2 dan kan je nog kiezen voor maxi. Deze is dan 100 mbps / 20.

Als je start hebt met vdsl2 dan kan je nog kiezen voor maxi. Deze is dan 100 mbps / 20.

Ja, dat dacht ik dus ook, tot ik mijn mogelijke keuzes zag op de Proximus website, waar ik dus enkel nog Fiber keuzes kan maken (zie screenshot hierboven). Maar als ik niet ingelogd ben als klant, dan zie ik wel nog de Internet Maxi (zonder Fiber) keuze...

Ik denk dat je gelijk hebt, en dat het gewoon weer onhandige communicatie is, maar ik heb toch ook eens rechtstreeks aan Proximus via Twitter gevraagd: 

https://twitter.com/KoenTanghe/status/1375826830075310080

en anders bel ik hen maandag maar eens op zeker (zal allicht toch nodig zijn als ik wil omschakelen...)

FYI:Als ze maandag hier de draad opnemen kunnen ze u zeker verder helpen en dan ben je ook zeker of nog altijd mogelijk is.

al ben ik niet zeker of de maxi fiber duurder is?

Badge +4

Ik dacht eens gelezen te hebben dat ze voor fiber 5€ meer vragen, maar je hebt dan wel een veel betere verbinding en sneller :)

Je krijgt er een rolletje glasvezel bij om zelf te trekken zeker:relaxed:

Reputatie 7
Badge +3

@Koen_015  Via deze link vind je de internetabonnementen op koper:

Internet abonnementen – Dè internetprovider voor België | Proximus

Groetjes,
Antonella

Reageer