Beantwoord

Nieuwe installatie traag internet 20mbps

  • 23 December 2020
  • 8 reacties
  • 545 Bekeken

Hallo,

 

Ik heb vandaag een internet + tv installatie gehad. Ik heb een maxi abonnement en mijn pc is aangesloten met utp kabel. Zowel modem als pc staan in de woonkamer. Ik heb een bbox 3v+ modem.

Als ik een ookla speedtest doe haal ik gemiddeld 20mbps download en 7mbps upload. Dit lijkt me aan de trage kant.

Met gsm toestel haal ik dezelfde snelheid.

 

Als ik een test doe op www.proximus.be/internetsnelheid zou ik toch 80mbps moeten halen, dat haal ik dus bijlange niet. 

Ik heb de modem al herstart maar zonder resultaat. De decoder van de tv verliest ook elk uur de verbinding.

Kan er iemand me vertellen hoe ik mijn internet snelheid kan verbeteren ?

 

https://pxs.speedtestcustom.com/result/79d7edb0-44ac-11eb-99f1-ffac7a1a5f51

Mvg

icon

Beste antwoord door M_016 23 December 2020, 14:22

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Vectoring is bij mij dus niet mogelijk?

Waarschijnlijk bent u aangesloten op apparatuur in een LEX/LDC (gebouw lokale telefooncentrale)

Vectorisatie zal op (middellange) termijn wel mogelijk worden wanneer de apparatuur aldaar vervangen wordt of het gebouw buiten gebruik benomen wordt,  mogelijks wordt uw vdsl2 aansluiting dan gewoon vervangen door een glasvezelaansluiting “fiber to the home” )

→ Wat is de minimaal gegarandeerde snelheid op uw adres?

Speedtest internet connectie | Proximus

Op een afstand van +/- 300 m zou deze voor een vectorised line normaal 70 Mbps moeten bedragen

Indien u de minimum gegarandeerde snelheid niet zou halen, zou een Proximus-medewerker dit toch eens van naderbij moeten (laten) bekijken

 

 

Met wat geluk kan er ook non vectorised 70Mbps gehaald worden, maar aangezien het de DLM is die daarover moet beslissen en in het oog moet houden of alles dan ook stabiel blijft voor uw en ook voor de lijnen van andere klanten die van die zelfde distributiekabel aftakken….

Wel ook er mee rekening houden dat hun database op proximus.be/internetsnelheid kan verkeerd zijn gelukkig is dat wel bij een klein percentage. 

Maar dan kan iemand van Proximus ook altijd bij de bevoegde dienst informeren of er in de toekomst nog vectoring voorzien wordt of zelfs glasvezel !

Reputatie 7
Badge +4

Uit bovenstaande begrijp ik dat u een gegarandeerde minimale snelheid van 80 Mbps down zou moeten halen, correct?

cfr Speedtest internet connectie | Proximus

Indien u een Bbox3 type Sagem zou hebben kunt u met de Sagemtool als user met het user paswoord voorhanden op uw Bbox (sticker) de situatie nader in detail bekijken vanaf een windows PC

cfr Snellere internetverbinding? | Proximus Forum

Belangrijkste parameters bekomen via de Sagemtool zijn

current/maximum bit rate down/up in Mbps

noise margin down/up in dB (indien groter dan 10 dB is een snelheidsverhoging normaal mogelijk)

profile name

distance in m

DLM profile/Modem compatible/ROP compatible/vectorised yes/no

 

Ik vermoed dat DLM profile = no en dat vermits u pas aangesloten bent, uw lijn in de eerstvolgende uren automatisch van non vectorised naar vectorised zal gewijzigd worden (startprofiel +/- 30 Mbps → +/- 70 Mbps) en dat de DLM Dynamic Line Management system) deze snelheid vervlogens de eerstvolgende dagen/weken waarschijnlijk nog kan verhogen (70 → 85 Mbps); netto = 90%*bruto snelheid wegens overhead (encapsulation, error correction ...)

 

Vermits uw PC aangesloten is via kabel is het probleem snelheid normalerwijze niet terug te brengen tot een probleem WiFi (snelheid beperkt door WiFi 2.4)

 

Succes

 

 

@Mcnab best een tijd afwachten ik zou een veertien tal dagen wachten aangezien het een nieuwe installatie is en als er geen verhoging komt dan eens 

zelf een lijntest (TBF) initiëren:

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.

Indien dit geen verbetering geeft na een zekere tijd , dan best ofwel de helpdesk bellen 0800 22 800 ofwel hier de vraag stellen aan de Proximus forummedewerkers dat ze de status van het lijnmanagement (DLM) eens nakijken of alles normaal verloopt!

NB: Als je op een vectorized lijnkaart aangesloten bent zie ik niet in waarom je een tijd zou moeten wachten om vectorized komen te staan !!! 
Voor de DLM is dit wel het geval zeker voor nieuwe installatie of nieuwe modem.

Bedankt M_016 en Martin voor jullie deskundige uitleg :)

 

Ik heb met de Sagemtool een test gedaan en krijg volgende resultaten:

 

 

Als ik het goed begrepen heb moet de DLM dus de komende 14 dagen nog op ‘Yes’ komen te staan en gaat mijn snelheid ook automatisch verhogen?
Zijn er nog andere zaken die jullie hier opmerken dat niet correct zijn waarvoor ik eventueel actie moet ondernemen?

Inderdaad nu is de DLM alles aan het analyseren 

Je zit op een profiel van zone 1 (lijn met verzwakking kleiner dan 0,5 dB) maar niet gevectoriseerd (geen gevectoriseerde ROP waar de lijnkaarten zitten waar je bbox op aangesloten is)

De DLM zal je nu proberen te verhogen in stappen bvb naar 50Mbps en dit tot max 70 Mbps

Heb je de modem herstart mss want die staat precies nog maar 1u30 op.

Ik heb inderdaad deze morgen de modem op een ander stekkerdoos aangesloten en dan is die dus herstart.

Ok, ik ben eens benieuwd op welke snelheid ik zal eindigen dan. Als hij gradueel zou verhogen naar 60-70mbps dan ben ik al tevreden:)

 

Vectoring is bij mij dus niet mogelijk?

 

Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Jullie hebben toch een groot deel van mijn bezorgdheden weggenomen :)