Beantwoord

Nieuwe installatie Proximus bestaande woning

  • 19 February 2021
  • 4 reacties
  • 1210 Bekeken

Hallo!

Ik heb een half jaar geleden een eerste eigen woning gekocht en verhuis morgen. Nu heb ik gekozen voor Proximus als provider. De vorige eigenaars hadden Telenet. Er zijn ondertussen verschillende vragen/problemen waar ik graag een antwoord op had gehad. Ik heb al contact opgenomen met de technische diensten van Proximus, maar krijg vaak een verschillende antwoord.

Om de situatie even te schetsen: gisteren (18/02) zijn ze langs gekomen om internet en tv te installeren, omdat er volgens hen al een aansluiting lag. Ik had echter doorgegeven dat ik dit betwijfelde, gezien er geen kabel binnenkwam (of toch niet dat ik kon zien). Ze kwamen dus langs en er lag effectief geen kabel (volgens hun informatie moest die er zijn, maar zal door de verbouwingen van de vorige eigenaars weggehaald zijn denk ik). Dus nieuwe afspraak op 2/3 met een Proximus technicus om de netwerkkabel en het aansluitpunt te voorzien.

Hieronder mijn vragen;

  1. Bij de installatie van de kabel die vanaf de straatkant (denk trottoir?) moet binnenkomen, moeten ze door mijn ‘voortuin’. Dit is een soort van terras belegd met tegels (zie je vaak bij wat oudere huizen). De afstand van aan de stoep tot aan de deur (of gat waar de kabel door zal moeten om binnen te komen) is 2,5m ±. Moet ik hier zelf iets doen? Ik lees artikels over sleuven die moeten gemaakt worden van 60 cm etc., maar aan de telefoon zei de persoon van Proximus dat de technieker dit zelf zou doen. Kan iemand dit bevestigen? Aangezien ik zeker niet wil dat ze daar staan om dan te zeggen dat ze geen werken mogen doen op ‘privé-domein’ of iets dergelijks. Zelf zou ik het liever laten doen door Proximus wanneer ze langskomen, maar dan moet ik wel zeker zijn dat ze het effectief gaan doen.
  2. Wanneer Proximus langs komt voor bovenstaande installatie, komt er op hetzelfde moment dan ook iemand mee die onmiddellijk het internet en tv aansluit?
  3. Op de plaats waar mijn tv staat is er geen ethernet aansluiting (enkel coax van Telenet). Kunnen ze hier volledig draadloos gaan werken? En wat is de kwaliteit daarvan? Of kunnen we de coax omvormen naar ethernet? Een ethernet kabel leggen of de coax gebruiken om een andere kabel door te slepen zijn geen opties.

Bedankt alvast voor een antwoordje en eventuele geruststelling, geen internet/tv is niet het einde van de wereld, maar met aanbevolen thuiswerken is het geen overbodige luxe :sweat_smile:

icon

Beste antwoord door YorickP 22 February 2021, 09:41

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hallo!

Ik heb een half jaar geleden een eerste eigen woning gekocht en verhuis morgen. Nu heb ik gekozen voor Proximus als provider. De vorige eigenaars hadden Telenet. Er zijn ondertussen verschillende vragen/problemen waar ik graag een antwoord op had gehad. Ik heb al contact opgenomen met de technische diensten van Proximus, maar krijg vaak een verschillende antwoord.

Om de situatie even te schetsen: gisteren (18/02) zijn ze langs gekomen om internet en tv te installeren, omdat er volgens hen al een aansluiting lag. Ik had echter doorgegeven dat ik dit betwijfelde, gezien er geen kabel binnenkwam (of toch niet dat ik kon zien). Ze kwamen dus langs en er lag effectief geen kabel (volgens hun informatie moest die er zijn, maar zal door de verbouwingen van de vorige eigenaars weggehaald zijn denk ik). Dus nieuwe afspraak op 2/3 met een Proximus technicus om de netwerkkabel en het aansluitpunt te voorzien.

Hieronder mijn vragen;

  1. Bij de installatie van de kabel die vanaf de straatkant (denk trottoir?) moet binnenkomen, moeten ze door mijn ‘voortuin’. Dit is een soort van terras belegd met tegels (zie je vaak bij wat oudere huizen). De afstand van aan de stoep tot aan de deur (of gat waar de kabel door zal moeten om binnen te komen) is 2,5m ±. Moet ik hier zelf iets doen? Ik lees artikels over sleuven die moeten gemaakt worden van 60 cm etc., maar aan de telefoon zei de persoon van Proximus dat de technieker dit zelf zou doen. Kan iemand dit bevestigen? Aangezien ik zeker niet wil dat ze daar staan om dan te zeggen dat ze geen werken mogen doen op ‘privé-domein’ of iets dergelijks. Zelf zou ik het liever laten doen door Proximus wanneer ze langskomen, maar dan moet ik wel zeker zijn dat ze het effectief gaan doen.
  2. Wanneer Proximus langs komt voor bovenstaande installatie, komt er op hetzelfde moment dan ook iemand mee die onmiddellijk het internet en tv aansluit?
  3. Op de plaats waar mijn tv staat is er geen ethernet aansluiting (enkel coax van Telenet). Kunnen ze hier volledig draadloos gaan werken? En wat is de kwaliteit daarvan? Of kunnen we de coax omvormen naar ethernet? Een ethernet kabel leggen of de coax gebruiken om een andere kabel door te slepen zijn geen opties.

Bedankt alvast voor een antwoordje en eventuele geruststelling, geen internet/tv is niet het einde van de wereld, maar met aanbevolen thuiswerken is het geen overbodige luxe :sweat_smile:

hi

 

voor je eerste vraag kan je aan de hand van volgende pagina zien wat er moet gebeuren door jou en door PXS
https://www.proximus.be/nl/id_cr_building/particulieren/verhuizen-zonder-zorgen/je-gaat-bouwen.html


Voor de 2de vraag hangt het af van wat er telefonisch is afgesproken, je aansluiting kan in principe op dezelfde dag al zal dit dan mogelijk door 2 verschillende techniekers gebeuren

voor de derde vraag, we kunnen de verbinding draadloos laten verlopen, dit is uiteraard iets minder stabiel dan via kabel maar is zeker mogelijk

Hallo!

Ik heb een half jaar geleden een eerste eigen woning gekocht en verhuis morgen. Nu heb ik gekozen voor Proximus als provider. De vorige eigenaars hadden Telenet. Er zijn ondertussen verschillende vragen/problemen waar ik graag een antwoord op had gehad. Ik heb al contact opgenomen met de technische diensten van Proximus, maar krijg vaak een verschillende antwoord.

Om de situatie even te schetsen: gisteren (18/02) zijn ze langs gekomen om internet en tv te installeren, omdat er volgens hen al een aansluiting lag. Ik had echter doorgegeven dat ik dit betwijfelde, gezien er geen kabel binnenkwam (of toch niet dat ik kon zien). Ze kwamen dus langs en er lag effectief geen kabel (volgens hun informatie moest die er zijn, maar zal door de verbouwingen van de vorige eigenaars weggehaald zijn denk ik). Dus nieuwe afspraak op 2/3 met een Proximus technicus om de netwerkkabel en het aansluitpunt te voorzien.

Hieronder mijn vragen;

  1. Bij de installatie van de kabel die vanaf de straatkant (denk trottoir?) moet binnenkomen, moeten ze door mijn ‘voortuin’. Dit is een soort van terras belegd met tegels (zie je vaak bij wat oudere huizen). De afstand van aan de stoep tot aan de deur (of gat waar de kabel door zal moeten om binnen te komen) is 2,5m ±. Moet ik hier zelf iets doen? Ik lees artikels over sleuven die moeten gemaakt worden van 60 cm etc., maar aan de telefoon zei de persoon van Proximus dat de technieker dit zelf zou doen. Kan iemand dit bevestigen? Aangezien ik zeker niet wil dat ze daar staan om dan te zeggen dat ze geen werken mogen doen op ‘privé-domein’ of iets dergelijks. Zelf zou ik het liever laten doen door Proximus wanneer ze langskomen, maar dan moet ik wel zeker zijn dat ze het effectief gaan doen.
  2. Wanneer Proximus langs komt voor bovenstaande installatie, komt er op hetzelfde moment dan ook iemand mee die onmiddellijk het internet en tv aansluit?
  3. Op de plaats waar mijn tv staat is er geen ethernet aansluiting (enkel coax van Telenet). Kunnen ze hier volledig draadloos gaan werken? En wat is de kwaliteit daarvan? Of kunnen we de coax omvormen naar ethernet? Een ethernet kabel leggen of de coax gebruiken om een andere kabel door te slepen zijn geen opties.

Bedankt alvast voor een antwoordje en eventuele geruststelling, geen internet/tv is niet het einde van de wereld, maar met aanbevolen thuiswerken is het geen overbodige luxe :sweat_smile:

hi

 

voor je eerste vraag kan je aan de hand van volgende pagina zien wat er moet gebeuren door jou en door PXS
https://www.proximus.be/nl/id_cr_building/particulieren/verhuizen-zonder-zorgen/je-gaat-bouwen.html


Voor de 2de vraag hangt het af van wat er telefonisch is afgesproken, je aansluiting kan in principe op dezelfde dag al zal dit dan mogelijk door 2 verschillende techniekers gebeuren

voor de derde vraag, we kunnen de verbinding draadloos laten verlopen, dit is uiteraard iets minder stabiel dan via kabel maar is zeker mogelijk


Bedankt voor de reply Jonathan. Kan het ook zijn dat Proximus (eventueel tegen meerkost) dit zelf doet? De afstand tussen het trottoir en de voorgevel waar de draad moet binnenkomen is 2,5m ongeveer. In de voorgeven zelf kan een gat voorzien worden (dat zit er nu al door de zonnepanelen), waar de draad binnen kan komen en daarna zit hij praktisch onmiddellijk om de juiste plek.

Aan de telefoon bijvoorbeeld zei de medewerker van Proximus dat ik zelf niets hoefde te voorzien hiervoor, had ook duidelijk uitgelegd dat er niets voorzien is van kabels of dergelijke.

Reputatie 6
Badge +3

Indien nodig kan de Proximus technieker dit ook uit voeren. Het gebruikte materiaal wordt daarbij aangerekend.

Indien nodig kan de Proximus technieker dit ook uit voeren. Het gebruikte materiaal wordt daarbij aangerekend.


Bedankt Yorick, dit stelt me al gerust, want vreesde ervoor dat installatie niet zou gebeuren als er geen sleuf voorzien was. Dit leek mij ook niet doenbaar, aangezien er tussen moment van afspraak en installatie maar één week zat om dit in orde te brengen.