Hallo
Sinds enkele dagen zijn we klant geworden van Proximus. Bij de installatie van de router Bbox bleek dat deze enkel aangesloten kon worden in onze inkomhall (tot nu toe kwam telenet/orange in de living toe).
De reden is simptel, de telefoonlijn komt daar toe (spijtig genoeg). Om alles te laten werken heeft de technieker een wifi booster gezet in de living zodat onze tv en computer via Wifi netwerk moeten verbinden (en dus extra kost per maand want niet inbegrepen in Epic Combo dacht ik).
Voor de PC en TV ben ik geen voorstander van Wifi te gebruiken (snelheid 30mbps ipv 100mbps) en ik zou binnenkort dan ook een oplossing willen vinden door een ethernet kabel rechtstreeks aan te sluiten op de modem van Proximus. Op zich allemaal geen probleem, er moet wel geboord worden etc, maar goed…
Nu zou ik graag ook de TV (die enkele meters verder staat dan de pc, ook willen aansluiten rechtstreeks op de modem ipv via draadloos Wifi booster signaal.
Kan er tussen de TV/computer en de proximus router ook een soort switch/router gezet worden door mijzelf? Zodat ik maar 1 lan kabel vanuit de proximus modem moet laten lopen en die voor de pc aansluiting kan laten splitten naar pc en tv of andere netwerk toestellen?
Zou deze willen splitten om te vermijden dat we meerdere kabels door het gat in de muur moeten gaan steken en zodus het te boren gat zo klein mogelijk te houden (en minder zichtbare kabels overal).
kort schema
PROXIMUS ROUTER (inkomhall)-----1 ethernet kabel richting eigen switch/router in de living ----- eigen router/switch ----en vandaar op de open poorten de PC en TV aansluiten zodat deze niet meer via draadloos netwerk lopen?
Voor tablets en GSM’s is het Wifi signaal wel voldoende, maar voor de PC dien je soms enkel GB’s te downloaden, en dan is het frustrerend dat dit maar aan 1/3de van de snelheid kan draadloos t.o.v. kabel verbinding.
Zijn er toestellen aan te raden uit de winkel die dit makkelijk kunnen en die de snelheid van de lan verbinding behouden? Op die manier kan ik bijvoorbeeld ook mijn tado bridge erop aansluiten ipv deze ergens in de inkomhall te moeten zetten.