Vraag

Nieuwe installatie en pc/tv aansluiten met kabel

  • 8 January 2021
  • 11 reacties
  • 1296 Bekeken

Hallo


Sinds enkele dagen zijn we klant geworden van Proximus. Bij de installatie van de router Bbox bleek dat deze enkel aangesloten kon worden in onze inkomhall (tot nu toe kwam telenet/orange in de living toe).

 

De reden is simptel, de telefoonlijn komt daar toe (spijtig genoeg). Om alles te laten werken heeft de technieker een wifi booster gezet in de living zodat onze tv en computer via Wifi netwerk moeten verbinden (en dus extra kost per maand want niet inbegrepen in Epic Combo dacht ik).

 

Voor de PC en TV ben ik geen voorstander van Wifi te gebruiken (snelheid 30mbps ipv 100mbps) en ik zou binnenkort dan ook een oplossing willen vinden door een ethernet kabel rechtstreeks aan te sluiten op de modem van Proximus. Op zich allemaal geen probleem, er moet wel geboord worden etc, maar goed…

 

Nu zou ik graag ook de TV (die enkele meters verder staat dan de pc, ook willen aansluiten rechtstreeks op de modem ipv via draadloos Wifi booster signaal.

Kan er tussen de TV/computer en de proximus router ook een soort switch/router gezet worden door mijzelf? Zodat ik maar 1 lan kabel vanuit de proximus modem moet laten lopen en die voor de pc aansluiting kan laten splitten naar pc en tv of andere netwerk toestellen? 

 

Zou deze willen splitten om te vermijden dat we meerdere kabels door het gat in de muur moeten gaan steken en zodus het te boren gat zo klein mogelijk te houden (en minder zichtbare kabels overal). 

 

kort schema

PROXIMUS ROUTER (inkomhall)-----1 ethernet kabel richting eigen switch/router  in de living ----- eigen router/switch ----en vandaar op de open poorten de PC en TV aansluiten zodat deze niet meer via draadloos netwerk lopen?

 

Voor tablets en GSM’s is het Wifi signaal wel voldoende, maar voor de PC dien je soms enkel GB’s te downloaden, en dan is het frustrerend dat dit maar aan 1/3de van de snelheid kan draadloos t.o.v. kabel verbinding. 

 

Zijn er toestellen aan te raden uit de winkel die dit makkelijk kunnen en die de snelheid van de lan verbinding behouden? Op die manier kan ik bijvoorbeeld ook mijn tado bridge erop aansluiten ipv deze ergens in de inkomhall te moeten zetten. 


11 reacties

Met een switch die IGMP snooping ondersteunt moet dit werken echter zowel voor toestellen en decoders, maar achter een eigen router wordt het ingewikkelder om je TV decoders te laten werken zonder dat die op de op de bbox aangesloten zijn. 

Martin

 

Bedankt voor de feedback, ik bedoel inderdaad een switch, niet een extra router. Ik veronderstel dat uit onderstaande link die allemaal wel werken met de bbox? https://www.coolblue.be/nl/switches/unmanaged-switches/aantal-ethernet-poorten:8

 

Wil vermijden om iets te gaan kopen dat dan niet gaat werken. Basic switch die geen bottleneck geeft in overdracht van snelheid tussen de bbox en computer, tv etc...is al wat ik eigenlijk zoek. Geen aparte netwerken maken etc...

Ik heb alleen ervaring met de  GS105Ev2 (5 ports switch 10/100/1000 Mbps) werkt goed met IPTV, daarom ga ik mij niet uitspreken over switches waar ik geen ervaring mee heb, want soms ga je af op de specificaties en toch blijkt (gelezen op forums, “en passant gelezen”), het dat er achteraf problemen vastgesteld worden samen met IPTV.
 
Andere switches die volgens anderen beweren ook zonder problemen werken zijn bvb:
Netgear GS105E ProSafe Plus - Coolblue - Voor 23.59u, morgen in huis
Netgear GS308E 8 Port Gigabit Ethernet LAN Switch Smart: Amazon.de: Computer & Zubehör
TP-Link TL-SG108E 8-Ports Gigabit Easy Smart Managed: Amazon.de: Computer & Zubehör

Er zullen natuurlijk nog andere zijn die goed werken….

Bedankt Martin voor de info, ik heb intussen wat tijd gehad en de pc al eens rechtstreeks met ethernet kabel verbonden op de Bbox, ik zie echter amper verschil in de snelheid (+-40 Mbps) tov Wifi (± 35 Mbps), terwijl ik bij Telenet en later Orange met dezelfde kabel de max haalde op bijna 100 Mbps. 

 

Dat het niet altijd de max snelheid kan zijn begrijp ik wel, maar ik zit op amper 30% nu van wat ik had? 

Ik heb al gelezen dat het soms even kan duren eer de max. snelheid over de lijn komt, maar wanneer zou dit het geval zijn? 1 dag 1 week? 

 

Ik ga even wachten met de aankoop van de switch tot ik via de ethernet kabel een beter resultaat heb, want nu is het niet de moeite de extra kosten te gaan doen hiervoor.  

Wat kan ik doen of waar moet ik dit melden dat de snelheid absoluut niet in orde is? 

 

Ook merk ik met de decoder V7 dat elke dag ik meerdere keren een zwart scherm krijg tijdens live tv of afspelen van opgenomen programma’s….moet ik back duwen, even andere opname starten, deze terug stoppen met kijken en dan terug naar de 1ste opname verder kijken. Ik zie dat dit te maken heeft met de decoder zelf en hopelijk niet aan de verbinding via Wifi Booster? 

 

Sorry voor de vele vragen, maar tot nu toe heb ik qua telecom altijd weinig tot geen problemen gehad, en hoop dat dit nog de kinderziektes zijn van de decoder en afstellen van de Bbox...

terwijl ik bij Telenet en later Orange met dezelfde kabel de max haalde op bijna 100 Mbps. 

Inderdaad Telenet werkt met een andere techniek over coax kabel terwijl Proximus met VDSL werkt over koperparen die in een distributiebundel zitten waar de klanten op afgetakt worden via koperpaar namelijk je introductie kabel die normaal binnen komt op je VDSL aftakdoos/filter namelijk NTP2007/TF2007 en de snelheid hangt af van de verzwakking van de distributiekabel wat ongeveer overeen komt met de lengte van die kabel.

De max snelheid met VDSL over koper is max 100Mbps als die distributiekabel laat ons zeggen minder is dan 400m waarop je afgetakt wordt.

De minimum snelheid (aangeduid als max gegarandeerde snelheid) die je kan halen kun je opvragen hier → proximus-internetsnelheid  

Als je gelukt hebt kan deze door een automatisch lijnmeetsysteem  (DLM ) verhoogd worden onder voorwaarde dat jij en de andere klanten (die van de zelfde distributie kabel aftakken) daardoor geen instabiliteit zouden van ondervinden.
Een verhoging kan als alles goed gaat in een week tijd al toegekend worden, maar anders best een maand afwachten, bij een nieuwe installatie duurt het wat langer omdat er opnieuw van nul begonnen wordt met evalueren.

 - Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13 om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.
 - Ook via MyProximus > mijn producten > internet  actuele snelheid down zou je uw huidige snelheid moeten kunnen aflezen

Uitleg die al dikwijls gepost geweest is vind je → hier

 

 

Ik ga even wachten met de aankoop van de switch tot ik via de ethernet kabel een beter resultaat heb, want nu is het niet de moeite de extra kosten te gaan doen hiervoor.  

Natuurlijk is het wel zo dat bvb speedtest.net of andere die je doet over wifi maar een moment opname is en je met wifi altijd de kans hebt dat die met momenten veel lager wordt of gestoord wordt door naburige wifi signalen bvb en zeker op 2.4 GHz band op 5.0 zakt die dan weer vlugger ifv de afstand.

Dus is het altijd beter van over utp kabel te werken dan over wifi.

Ook merk ik met de decoder V7 dat elke dag ik meerdere keren een zwart scherm krijg tijdens live tv of afspelen van opgenomen programma’s….moet ik back duwen, even andere opname starten, deze terug stoppen met kijken en dan terug naar de 1ste opname verder kijken. Ik zie dat dit te maken heeft met de decoder zelf en hopelijk niet aan de verbinding via Wifi Booster? 

De V7 dat is dan weer een totaal ander onderwerp of zeg maar probleem, zelf s klanten die hogere lijnsnelheden kunnen halen melden ook deze problemen met d V7, dus Proximus heeft hier nog een harde kluif om op te bijten  …..

Ik heb effe die tool laten lopen en dit is het resultaat

 

[code]
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   49.726 kbps
Upstream current bit rate:     14.998 kbps

Downstream max bit rate:       75.494 kbps
Upstream max bit rate:         21.935 kbps

Downstream attenuation:        20,2 dB

Downstream noise margin:       14,8 dB
Upstream noise margin:         10,4 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            535 m

Proximus profile name:         50/15
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no
[/code]

 

Blijkbaar zou ± 75 toch haalbaar moeten zijn zo te zien? 

T’is een beetje zoals dieselgate met de auto’s hé, op papier in perfecte tunnel omstandigheden een verbruik geven op papier, maar in werkelijkheid...enfin voorlopig even zien of er de komende dagen toch iets sneller zou gaan, maar anders toch maar eens contact opnemen met helpdesk. 

Zou men akkoord zijn dat ik dan ook maar 30% van de maandelijkse factuur betaal omdat dit de service is die ze werkelijk leveren?  :-)

 

Bedankt Martin voor alle info, is al veel duidelijk geworden zo. 
 

Downstream max bit rate:       75.494 kbps
Upstream max bit rate:         21.935 kbps

deze maximum snelheden zijn in geval de lijnen perfect zouden zijn maar uit stabiliteit moet men hier onder blijven, maar er zit wel nog verhoging in gezien je Downstream noise margin: 14,8 dB is en hoger dan 6dB  mss 60 of nog (minder zeker) 70 Mbps 

gewoon nog wat afwachten

Reputatie 6
Badge +2

Bedankt Martin voor de info, ik heb intussen wat tijd gehad en de pc al eens rechtstreeks met ethernet kabel verbonden op de Bbox, ik zie echter amper verschil in de snelheid (+-40 Mbps) tov Wifi (± 35 Mbps), terwijl ik bij Telenet en later Orange met dezelfde kabel de max haalde op bijna 100 Mbps.

 

Je haalt hier 2 verschillende problemen aan, die niet met mekaar gerelateerd zijn:

  1. de internetsnelheid die de modem haalt.
  2. het snelheidsverlies van de WiFi.

 

Wat de lijnsnelheid betreft:

  • je zit dus duidelijk in “zone 2”, waarbij het lijnprofiel 50/15 is.
  • DLM zal nu de lijn monitoren, en indien technisch mogelijk je snelheid verder verhogen tot maximaal 100/40 (theoretische maximum). Enkele weken geduld ...
  • In de praktijk denk ik dat je al tevreden zal moeten zijn als je naar 60/15 gaat, maar méér dan 70/20 zal er niet inzitten (te maken met de afstand tot de ROP).

Wat de WiFi snelheid betreft

  1. Indien je WiFi kan vermijden, vooral voor televisie, dan zou ik niet aarzelen om 1 UTP kabel te trekken vanaf de modem naar de living.
  2. Je kan daar een kleine switch plaatsen (de switches hierboven vermeld zijn alle OK denk ik).
  3. Voor betere WiFi dekking in de living zou je ook kunnen kiezen voor een extra WiFi Access Point in de living. Sommige AP’s hebben meerdere LAN aansluitingen, zodat dan de switch overbodig wordt.
  4. Sommige routers kunnen ook als “bridge” ingesteld worden, dan werken deze niet meer als router, maar als switch + AP.

maar méér dan 70/20 zal er niet inzitten (te maken met de afstand tot de ROP)

in enkele uitzonderlijke gevallen wel, maar daarom dat je daarop niet moet rekenen gezien aan de max upload snelheid hier in dit geval.

Reageer