Vraag

Nieuwe bBox en decoder ontvangen wegens niet werken van modem.

  • 6 November 2019
  • 9 reacties
  • 1624 Bekeken

Op 1 november hebben wij gemerkt dat de wifi 5.0 en vast internet via de ethernetkabel niet meer werkte, ja dit was op verschillende toestellen alsook de decoder. Wij hebben gebeld naar de proximus dienst en daar hadden ze beslist aangezien de modem niet meer werkte en ze geen storing zagen op de lijn dat wij een nieuwe decoder nodig hadden (pas gezien in mail achteraf) ook stond dit op mijn adres van 7 jaar geleden (waar komt dit ineens uit?). Bij het terug bellen kregen we een andere medewerker aan de lijn en na 20 min uitleg te geven dacht hij dat we aan het liegen waren aangezien ons internet perfect werkte (volgens hem) en zijn collega gezegd had dat wij een decoder nodig hadden. Na veel twijfelen zei hij uiteindelijk dat we een nieuwe modem gingen krijgen maar dat hij de decoder niet meer kon annuleren. Gisteren krijgen wij de b box en dit is nog een oudere versie dan dat we al hadden, wij hadden b box 3V+ en hebben nu een b box 3 gekregen (deze had ik ook 7 jaar geleden). De decoder is een V5 compact terwijl wij een V5 hadden, de medewerken zei ook dat er ondertussen al 3 nieuwere modellen zijn en toch krijgen wij een oud model van zowel modem als decoder? Kan er mij eens uitlegt worden waarom dit zo is? Signaal van modem rijkt ook niet zo ver als de vorige. Internet valt ook nog steeds weg zowel draadloos als via de kabel.


9 reacties

ter info: er zijn maar twee recentere decoder modellen die door proximus geleverd kunnen worden op dit moment en dat is de decoder v5-compact zoals ik heb en dan een nog recenter model namelijk de v6 decoder, in de toekomst komt er nog een v7 decoder uit maar de exacte datum wanneer die gaat beschibaar komen is nog niet exact bekent, hangt van de resultaten van de testen af die nog lopen.

Als het signaal van je decoder wegvalt ook als die rechtstreeks verbonden is met een utp kabel aan je bbox dan zal het probleem niet meer aan de bbox3 liggen aangezien die ook al veranderd is.

Bedankt voor de reactie! :) 

Aangezien de Proximus medewerker zei dat er 3 nieuwere modellen waren en ik op de site de V7 zag staan ging ik ervan uit dat die ook beschikbaar is …. ook zei ze dat WiFi 5.0 nietmeer bestond en blijkbaar bestond dit wel nog …. 

 

Wij hadden dit ookal gezegd dat het niet aan de decoder lag maar zonder onze toestemming heeft zij een nieuwe decoder opgestuurd waardoor wij opnieuw naar Proximus mochten bellen en opnieuw ons verhaal konden doen …. 

het kan dat op je bbox3 de  “Wave” of “One ssid”  actief staat dan zou je inderdaad alleen maar het SSID = wifi-2.4-xxx zien  

die kun je echter ook uitzetten als je naar de interface van je bbox surft namelijk via http://192.168.1.1 en daar inlogt als User met het User password dat je op een sticker van je bbox kunt terugvinden.

Bij het aansluiten van de nieuwe b box hadden wij wel opnieuw 5.0. Ik had in de instellingen na gekeken (op de vorige b box) via de site en daar stond de 5.0 nog steeds actief. Resetten en fabrieksinstellingen hadden ook niet geholpen. 

Reputatie 7
Badge +4

Het model van de B-box is niet verouderd. Op de B-box 3V+ kan ook een telefoon aangesloten worden, op de ‘gewone’ B-box 3 niet. Voor de rest hebben ze dezelfde functies. Er is inderdaad een nieuwe firmware in de modem die ervoor kan zorgen dat je maar 1 wifi ziet staan (2.4). De modem kiest dan zelf het beste kanaal en de beste frequentie voor dat ogenblik.

Ik zie op de metingen inderdaad wel enkele verbrekingen per dag. Is je modem rechtstreeks op een stopcontact aangesloten of via een verlengkabel ? Best is rechtstreeks op een stopcontact als dat kan.

Ik kan wel een technieker ter plaatse sturen voor nazicht. Wanneer zou dit eventueel passen ?

Beste,

Volgens u collega’s hadden wij geen verbrekingen ….. 

Bij de nieuwe b box laat de signaal sterkte de wensen over.  

Ook stond bij de vorige modem de 5.0 NIET uit! Ook het internet via de kabel werkte NIET! Enkel WiFi 2.4 werkte! 

Volgens een andere medewerken kan dit niet dat wij geen 5.0 hadden aangezien wij NIET in dat programma zitten en nu zegt u van wel? Ik zit momenteel op 5.0 dus wij hebben dit wel nog …. 

Er zijn in het verleden al verschillende techniekers geweest wegens het slechte/onstabiele signaal (dat nu nog steeds is) en ik kreeg steeds als antwoord dat ze het zelf niet wisten en raar vonden en daarmee moest ik het doen. 

De modem zit rechtstreeks in het stopcontact en staat boven de decoder. 

Reputatie 7
Badge +4

Als ik een test doe op uw lijn zie ik toch enkele (niet heel veel) verbrekingen. Sommigen hiervan zijn wel te wijten aan het vervangen of herstarten van je modem, maar sommigen zijn ‘s nachts, dus die hebben zeker een andere oorzaak.

Je modem heeft die nieuwste firmware inderdaad al, maar voorlopig monitort die enkel je wifi-signaal zonder meer.

Voorlopig activeren we enkel “One SSID” (maar 1 wifi-netwerk zichtbaar en aparte wifi zichtbaar meer tussen 5.0 en 2.4) voor klanten die uitsluitend gebruik maken van de WiFi 2.4Ghz

In de toekomst zullen we ook One SSID uitrollen naar klanten die beide WiFi netwerken gebruiken. Dit zal voorafgaan door een communicatie over de verbeterde WiFi ervaring. Er zal een doorverwijzing zijn naar een webpagina waar er een uitlegvideo zal zijn en waar de klant de One SSID zal kunnen activeren / deactiveren (trigger ZTC actie). In de toekomst zal dit ook mogelijk zijn met de nieuwe (Home Optimizer) app. Meer info hierover volgt nog.

 

Je kan zelf een afspraak boeken voor grondig nazicht van je wifi en de rest van je netwerk thuis via deze link

 

.

@HadewychT Je kan zelf een afspraak boeken voor grondig nazicht van je wifi en de rest van je netwerk thuis via deze link

 

“deze link” om een afspraak te boeken, komt dit op het zelfde neer als wanneer je een happyhouse boekt

Reputatie 7
Badge +4

Dat klopt inderdaad. Een HappyHouse technieker kan alles grondig nakijken. Ik denk dat dit het beste is in dit geval.

Reageer