Vraag

Netgear Orbi Router(RBR20)

  • 26 November 2022
  • 7 reacties
  • 464 Bekeken

  • Rising star
  • 13 reacties

Ben zojuist overgestapt van orange naar proximus fiber

Hoe sluit ik het best mijn Netgear Orbi Router(RBR20) hierop aan
 


7 reacties

Het kan bv. zo → Je privérouter  | Proximus

en de TV decoder op de bbox aansluiten

Reputatie 7
Badge +4

In principe kunt u - indien u geen Proximus TV decoder abo hebt -  uw router direct achter de ONT aansluiten (zonder gebruik te maken van de Proximus internetbox) op voorwaarde dat uw privé router Orbi RBR20 onderstaande ondersteunt 

Welke routers kan ik gebruiken op mijn fiber-verbinding | edpnet.be

 

Reputatie 6
Badge +2

Hangt ervan af of je overgezet bent naar “one VLAN”

  • De link hierboven gaat ervan van uit dat je lijn nog op PPPoE staat (VLAN10/PPPoE).
  • Indien je op “single VLAN” zit (je hebt een internet box i.p.v een Bobox 3/3v) dan moet je router op VLAN20/IPoE staan.

Of indien je wel een decoder hebt, en dus de B-box 3/3V of Internetbox laat staat, dan moet je

  • de Orbi aansluiten op de B-box3/3v en PPPoE gebruiken (geen VLAN).
  • of de Orbi aansluiten op LAN1 van de InternetBox, Orbi instellen op IPoE en het WAN Mac adres ingeven in My Proximus onder Bridged LAN Host (geen PPPoE).

 

@Martin 

Ik had deze instructies gelezen, maar mijn Orbi heeft geen WAN ingang

@philippe_d & M_016
Als ik het goed begrijp heb ik de internetbox niet nodig, en kan ik mij Orbi rechtstreeks aansluiten
Ik heb wel geen idee hoe de Orbi op VLAN20/IPoE kan zetten, heb in de aanleiding gezocht, maar IPoE staat er nergens in vermeld
ik stuur link naar de handleiding in bijlage
https://www.netgear.com/support/product/RBR20.aspx

 

Reputatie 6
Badge +3

De Orbi heeft wel een WAN , er staat alleen “internet” op de poort.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

WAN = internet (te verbinden met LAN poort Bbox/internetbox of met de ONT)

 

Probeer eerst het advies van Proximus (achter Bbox/internetbox) cfr Martin

Indien dit lukt probeer vervolgens het advies “EDPnet” 

Indien ook dit lukt probeer tot slot in functie van welke opstelling (Bbox/internetbox & VLAN10/20) u zou hebben de voorstellen van philippe_d

Op basis van de info voorhanden in de user manual ben ik niet 100% zeker dat u alle diverse betrokken keuzemogelijkheden hebt in de RBR20 (p.27 & p.84)

Orbi WiFi System (netgear.com)

 

Edit:

Misschien kunt u eventueel (zonder decoder) zonder internet login en met keuze DHCP & router MAC adres verder achter de ONT zonder BBox/internetbox (indien geen decoder) cfr p.25

Zelf geen ervaring met het betrokken toestel evenwel

 

& ter info forum Fr

Conseil pour l'utilisateur d'un routeur sur une connexion fibre | Proximus

Dans le cas d’une Internet Box (et pas d’une bbox 3) la connexion est en mode “Single VLAN” dans ce cas, il faut utiliser le VLAN20 pour la connexion Internet et DHCP, pas PPPoE (basé sur les commentaires d'utilisateurs passés en Internet Box) Par contre ce montage ne serait probablement plus nécessaire car l’Internet Box en mode bridge ne semble pas occasionner de perte de performance.

 

 

 

Bedankt voor jullie info


Mijn orbi router werkt

ik heb hem gewoon verbonden met de bridge poort van de internet box
In de internet-box heb ik geen wijzigen aangebracht (staat dus niet in bridge)

Ik vermoed dat dit niet de juiste manier is, maar als ik de internet -box in bridge zet 
ben ik verplicht het mac adress in te geven (alhoewel aangegeven wordt dat het optional is)

bij nader toezien heb ik zowel een mac adres van de orbi router als één van zijn internetpoort

vermoed dat ik dat van de router moet ingeven


heeft er iemand een duidelijk stappenplan of ben ik d enige met een router ven netgear

Reageer