NAT type 2 naar NAT type 1

  • 25 September 2014
  • 42 reacties
  • 3056 Bekeken

Ik speel graag games op de playstation, onlangs heb ik Destiny gekocht. Het betreft een online game, waarbij je met en tegen mekaar speelt. Ik heb steeds problemen met mijn 'modem'. Om het spel te spelen zonder problemen zou ik de instelling NAT type 2 naar NAT type 1 veranderen. KaAn iemand mij helpen hoe ik dit euvel oplos?

42 reacties

Een oplossing die hier al gepost geweest is :


Je moet alleen maar de juiste instellingen ingeven op je PS3, daarom klik je op de volgende dingen:

'Netwerkinstellingen' --> 'Aangepast' --> 'Verbinding met kabel' of 'Draadloos' --> 'Scannen'

Daarna kies je de juiste internetverbinding en daarna zal je je wifi-wachtwoord moeten ingeven als je een draadloze verbinding hebt.

Als dat gelukt is, komt de belangrijkste stap!

Bij de instellingen van je IP-adres heb je normaal 3 keuzes, namelijk 'Automatisch', 'Handmatig' en 'PPPoE'.

'PPPoE' is de keuze die je hier moet maken!

Daarna zal de PS3 naar je PPPoE username en wachtwoord vragen. (zelfde als voor je pppoe van je bbox)

Als je beide hebt ingegeven in je PS3 gaat hij gewoon verder met de laatste instellingen:



DHCP - Niet instellen

DNS - Automatisch

MTU - Automatisch

Proxyserver - Niet gebruiken

UPnP - Inschakelen (bij mij is UPnP uiteindelijk 'niet beschikbaar', maar dat maakt blijkbaar niet uit)



Als laatste doe je gewoon een connectie-test en je zal zien dat je opeens 'NAT type 1' hebt.

Op Call of Duties is mijn NAT-type 'Open'.

'PPPoE' zorgt er eigenlijk voor dat je PS3 het werk van je b-box gaat overnemen.


Ofwel kan je ook via portmapping proberen in je router (bbox):


De portmaps manueel toevoegen voor poorten 80, 443, 1935 en 3478-3480.

via 'access control' 'Port Mapping' en dan deze poorten toevoegen:

voor de 3 eerste is dit alleen TCP, voor de laatste range TCP en UDP

( die poortnummers zijn gevonden voor PS4 via google)


Procedure voor portforwarding: http://portforward.com/english/applications/port_forwarding/PlayStation_Network/Belgacom.htm" rel="nofollow" target="_blank Bron: ►Portforwarding
Een aparte PPPoE sessie opstarten en toch nog poorten forwarden? Dat moet je eens uitleggen...........
Dat heb ik niet uitgevonden ik post wat er al iemand gepost heeft maar het is niet gelegitimeerd natuurlijk


Hij zal dit voor iets ander doel bedoeld hebben waarschijnlijk zonder pppoe,
Roy, voor de duidelijkheid:


Ofwel open je een aparte PPPoE sessie op je playstation, ofwel configureer je je router om de poortnummers te forwarden naar het interne ip-adres van je playstation. Beide heeft geen zin.


Procedure voor portforwarding:

http://portforward.com/english/applications/port_forwarding/PlayStation_Network/Belgacom.htm" target="_blank
En NAT1 dan !!??? komt dat zo in orde


@Roy laat eens weten als je dit test of het via portforwarding ook werkt


surf ook eens naar ►Portforwarding
Wat Sony bedoelt met NAT1 en NAT2 heb ik geen flauw idee van, ik heb geen Playstation. NAT is NAT.


Als je wilt blijven werken met een router en een intern ip-adres (met NAT dus) moet je de correcte poorten forwarden, omdat het intern ip-adres van de PS niet zichtbaar is voor de servers van Sony. De router moet weten naar welk intern ip-adres het netwerkverkeer voor poort X en Y moet doorgestuurd worden.


Als je een aparte PPPoE sessie opstart op de Playstation is er per definitie van NAT geen sprake meer. Het extern ip-adres van de Playstation is dan rechtstreeks aanspreekbaar door de servers. De router komt er in dit verhaal niet aan te pas, en dus ook geen portforwarding.


Als je er meer wilt over weten, neem eens een boek ter hand over networking. Dan zal één en ander wel duidelijker worden.
Neen ik weet er genoeg van net zoals u duivel en google is mijn vriend lach daar staat veel meer dan in dat boekknipoog
Moesten ze nu een goede zoek applicatie geïntegreerd hebben op dit forum dan zou je al zien hoe dikwijls dit hier uitgelegd geweest is en zouden we dit niet iedere keer opnieuw en opnieuw voor de duizendste keer moet herhalen, maar wie weet ooit komt dit mss nog ;-)
Reputatie 1
Hi,


Om even in te haken op dit topic. Onlangs PS4 configureerd naar NAT 1 via PPPoE maar sindsdien problemen met (enkel) PC (ipad etc werkt zonder probleem). PC windows 8.1, downloads met JDownloader resulteren altijd in 'time out' errors na verloop van tijd en ook even meegeven dat de windows 'calendar/time/date' setting na een time out niet meer up-to-date zijn. Heb reeds een factory reset van bbox3 gedaan maar probleem blijft. Iemand idee wat ik nog kan proberen? Ook een PPPoE sessie voor PC (als dit kan)?


Alvast bedankt.




Mvg,


Stef





Ook een PPPoE sessie voor PC (als dit kan)?



Inderdaad dit kan je zeker, alleen staat alles open en bloot bij manier van spreken en heb je geen firewall bv die je wat beschermt


control panel

Network and Internet

Network and sharing Center

Setup an new connection

Connect to the Internet

Select the Broadband (PPPoE) option

The Type the information from your Internet service provider (ISP) window will open.

Username: xxxxxxxx@PROXIMUS

Password: xxxxxxxxxxx zelfde als in je bbox

Remember this password

If you want to not have to enter your password every time

you launch a connection to the Internet,

check the Remember this password checkbox.

Connection name

Enter bv. Proximus-pppoe.

Click the Connect button.

A connection should be established between your computer and the Internet

and a message should appear telling you that the Internet is ready to use.

Click the Close button.

Open your Web browser and start viewing Web pages.
Ik zou het niet doen. Niet alleen heb je dan een beschermingslaag minder, je gaat ook miserie krijgen bij het delen van bestanden, afdrukken op een netwerkprinter, ...


Beter is om de oorzaak te zoeken van uw onderbrekingen op de pc. Ligt het echt aan de PPPoE connectie van uw PS? Lijkt me op het eerste zicht vreemd, of het zou de bbox moeten zijn die er moeite mee heeft en de connectie verbreekt (in dat geval zal een aparte PPPoE sessie van op uw pc waarschijnlijk ook niet helpen). Uw pc op zich heeft hier niets mee te maken.


Koppel uw PS eens los en kijk eens of de problemen op uw pc al dan niet opgelost zijn? Zo kan je toch al één en ander uitsluiten, of juist niet. Kijk ook eens naar de lampjes op de bbox op het ogenblik dat uw pc de verbinding 'kwijt' is?
Volgens mij was het de bedoeling om een test te doen met zijn PC om juist vast te stellen of het dan goed is en zo zeker te weten dat het van zijn bbox zou komen.


Het zal volgens mij ook de bbox niet zijn maar gewoon de tweede pppoe sessie opbouwen er zij er de laatste tij meer problemen over gemeld, maar hij kan zien wat er gebeurt als hij het probeert met zijn PC op een pppoe sessie.


Ik gebruik ook een tweede laptop die ook een pppoe sessie draait en tot hiertoe nog geen problemen ondervonden
Reputatie 1
Bedankt voor jullie snelle reakties. Om het probleem misschien iets beter uit te leggen...voorheen was PS4 (wifi) auto geconfigureerd met als resultaat NAT 3 verbinden. Net zoals de topic starter gaf dit problemen met Destiny (geen voice chat etc). PC werkte feilloos. Sinds PPPoE config op PS4 'time out' errors met JDownloader (dls krijgen een 'waiting reconnect' status wat soms 45min kan zijn voor resume van een file) en calender/time settings W8 die niet meer correct zijn. Het is niet zo dat de wifi connectie (5Ghz) op de PC volledig weg valt.




Mvg,


Stef
Dat is een fout die er velen melden van zodra ze een tweede pppoe sessie opbouwen krijgen ze allerlei problemen niettegenstaande het vroeger wel zonder problemen werkte


PS: nog ter info: als je met bbox3 werkt die heeft af te rekenen met AP isolation dus je kan wel verbinding maken met het www maar met het lokaal netwerk zijn er problemen en voor zover ik weet is dit nog niet opgelost;
JDownloader op zich ken ik niet, maar ik weet dat veel van die downloadprogramma's een groot aantal gelijktijdige sessies starten om zo te proberen een bestand sneller binnen te halen (in het geval de server slechts een beperkte bandbreedte per sessie voorziet).


Ik weet niet of je een bbox2 of bbox3 hebt, maar mijn oude bbox2 had daar soms problemen mee. Misschien dat dit in combinatie met de extra PPPoE-verbinding er te veel aan is? Probeer anders eens om in JDownloader het aantal gelijktijdige verbindingen wat te beperken?


Ik ben maar aan het speculeren, ik vind het een vreemde zaak.
Reputatie 1
Wouter, thanks voor je advies (zal kijken naar de JDownloader settings..). Hebn bbox 3 en wifi bands zijn gesplit (enkel de PC staat op 5Ghz).
Met een bbox3 kan het ook zijn dat je slachtoffer bent van een bug die ze er nog moeten uit krijgen. Je kan dan inderdaad eens proberen of het opgelost is door op uw pc ook een PPPoE sessie te starten, maar zoals gezegd, ik raad het niet aan om dat als permanente oplossing te gebruiken.


Het lijkt me beter dat je in dat geval uw PS opnieuw verbinding laat maken via de router en uw NAT-problemen oplost door de correcte poorten te forwarden.
lach


dit probleem is al een tijdje voorbij , mss is het teruggekomen !


NB: het waren wel het aantal upload sessie knipoog


Nogmaals het zijn niet het aantal sessie die de problemen geven waarmee de laatste tijd veel mensen problemen hebben maar alleen door het feit dat er een tweede sessie gestart wordt zelf de mensen die geen dowload/upload managers gebruiken.
@stephan, kan je niet eens je pc aansluiten via utp kabel ipv via wifi om te zien of er dan ook problemen zijn.
Reputatie 1
Elsa,


Na consult e-services en follow-up call met Belgacom blijkt er hoe dan ook een probleem te zijn met onze lijn en is maintenance gepland dinsdag a.s.


Even afwachten en als het probleem blijft kan ik eventueel testen met laptop utp bbox3 (die in onze garage staat).


Stef
laat ons hopen dat het iets aan je 2de pppoe sessie probleem zal oplossen dan !
Reputatie 1
Ondanks dat onze B-lijn maintenance nu achter de rug is blijft onze wifi verbinding 'onstabiel' als ik de PS4 PPPoE verbinding activeer. Gezien we ook een Wii-U hebben, die heel beperkte wifi network settings heeft, kunnen we hiermee amper online gamen. Heb beslist om een externe wifi router te gaan gebruiken en de bbox 3 enkel als modem te configureren. Voor zover ik het begrijp moet ik in de externe wifi router de Belgacom PPPoE gegevens invullen en in de bbox 3 wifi desactiveren. Een externe router zoals bvb een Asus RT-AC87U zou me meer config opties moeten geven mbt NAT, DMZ etc. Mocht ik nog iets in de bbox 3 moeten (her) configureren graag advies 🙂 Alvast bedankt.
Eigenlijk kan je alles laten werken op je bbox3 want op de keper beschouwt moet je zelf de wifi van je bbox3 niet uit zetten, je mag dat uiteraard wel doen als je dit beter vindt.
Nog als info:



Belgacom bbox2 en bbox3 kan je in pppoe-pass-through te gebruiken.

Dit betekent dat je uw prive router zijn WAN poort verbindt met de Belgacom-router (BBOX) zijn LAN poort.

Je wijzigt geen enkele instelling in de Belgacom-router (dus WIFI, FON en TV blijven zeker functioneren).

In de prive router configureer je de pppoe connectie met zelfde gebruikersnaam en paswoord als deze waarmee de bbox een pppoe opbouwt

gebruikersnaam zie quickstart-sectie van de belgacom BBOX2

paswoord: zie oude documenten of bel naar de BGC technische helpdesk.


Resultaat is dat, ondanks dat de prive router verbonden is met een LAN poort van de Belgacom router (BBOX),

deze prive router toch een extern IP adres krijgt, een ander dan de bbox gekregen heeft.

De bbox router behoudt zijn eigen ander extern IP adres.

De bbox wifi gebruik je niet meer, kan je gebruiken als soort guest WIFI access point

Bijvoorbeeld als je met portforwarding werkt, dan staan die regels nu in je prive router en

zullen nooit meer overschreven worden door Belgacom instellingen.

Reageer