Beantwoord

Mogelijkheid tweede VDSL lijn

  • 5 January 2019
  • 4 reacties
  • 587 Bekeken

Sinds proximus maar 1 abbonemsnt aanbied van datasnelheid buiten fiber.
En fiber maar geplant zou staan voor in 2020 waar ik woon. Alle hoewel er al enkele meters verderop in een star grensend aan de onze all fiber aangelegd is.
Is er een mogelijkheid om een tweede VDSL lijn te laten aanleggen? Wat zou de installatie prijs hier van zijn? En zou er een extra internetabbonement aan te pas komen?
icon

Beste antwoord door Martin 7 January 2019, 11:59

Bekijk origineel

4 reacties

Ter info: Dan zal er bijna zeker laswerken aan te pas komen omdat op de directe lijn omdat er normaal een directe lijn en retourlijn binnenkomt en deze om retourlijn te kunnen gebruiken moeten ze deze op een directe lijn zetten.
Maar de details en de uitwerking hiervan laat ik liefst aan iemand van het proximus team over.
Reputatie 7
Badge +6
gaMingLT, een 2de VDSL2 aansluiting is op zich geen probleem maar je zal de 2 speeds niet kunnen combineren. Op de b-box is er geen ondersteuning tot het combineren van 2x VDSL2 signalen (pair-bonding). Je krijgt dus 2x b-box met elks zijn eigen VDSL2 verbinding. Je krijgt dan ook 2 netwerken. Je zou deze in principe kunnen combineren met een dual wan nat router of dergelijke apparatuur, maar deze doet meestal aan 'load balancing', wat betekent dat je snelheid wordt verdeeld maar je maximale snelheid blijft de snelheid van de snelste VDSL2 verbinding. Gezien dit privéapparatuur is, moet ik hier ook bij vermelden dat er geen ondersteuning is vanuit Proximus voor dergelijke setups.

Op vlak van aansluiting en kostprijs zal er zoals Martin aanhaalt hoogstwaarschijnlijk laswerk moeten gebeuren aan de rooilijn (dit is meestal op openbaar grond, niet op privé) en je zal een 2de internet abonnement nodig hebben. Een exacte prijs laat ik over aan een collega van de commerciële dienst.

Zoals je dus al wel merkt, de voordelen zijn zeer beperkt. Er zijn dan ook weinige die hier voor opteren.
Koppelen van 2 VDSL2 lijnen kan (zoals bv EDPNet VDSL Expert Plus) met aparte modems met daarachter een multi-WAN router (Cisco) waar door middel van MLPPP (muti link PPP) de 2 lijnen gekoppeld worden en krijg je zo één PPPoE sessie , dus één IP adres.
Dan heb je ook pair bonding, waar de koppeling gebeurt in de ROP (de 2 koperparen vormen als het ware één pijp tussen de modem en de ROP, maar ik weet niet of proximus dit aanbiedt.
Reputatie 7
Badge +6
Martin, hetgeen je beschrijft is inderdaad pair bonding en zo kan je inderdaad de snelheid van beide koperparen combineren. Tot op heden biedt Proximus dit niet aan.

Reageer