Vraag

modem stopt even om 14 uur


Onze modem stopt tijdens het zomeruur elke dag even rond 14 uur. In de winter is dat om 13 uur.  Kent iemand de reden?  Doet de modem elke dag een update op dat moment?  Is er een mogelijkheid om die klok te kunnen aanpassen?   Alvast bedankt.

 


21 reacties

reset eens je bbox als volgt > klik hier

(reset knopje achteraan de bbox 20 sec ingedrukt houden tot je de controlelampje vooraan ziet uitdoven, uitgezonderd die van de “Power” die blijft oplichten )

Reputatie 7
Badge +4

@Marca Ik zie dat er ook s nachts wel verbrekingen waren. Er is vandaag een technieker langsgeweest die je modem vervangen heeft. Hij gaat je binnen enkele dagen nog terug contacteren om te informeren of alle nu opgelost is. Als je die problemen nu nog opmerkt mag je hem dat zeker laten weten, of hier mag dat natuurlijk ook. 

Probleem van 14 uur blijft bestaan, zelfs met nieuwe modem.

 

ook na reset 

Reputatie 7
Badge +4

Ik zal de info sowieso doorgeven naar de technieker die langsgeweest is. Steekt de modem rechtstreeks in een stopcontact of in een verlengkabel ? Kan je dan eventueel rechtstreeks in een stopcontact testen ? 

Het valt wel op dat de verbrekingen, ook ‘s nachts of ‘s morgens, zich meestal rond hetzelfde uur voordoen. Kan je er eventueel eens op letten of er dan in huis iets speciaal gebeurd op electrisch vlak, vb waterverzachter die opspringt,... Hierdoor kan de modem even te weinig spanning doorkrijgen en uitvallen. 

ook mss de netadapter van de bbox eens uit het stopcontact trekken of ook eens een ander stopcontact gebruiken indien je kunt.

Heb reeds een test gedaan in verschillende stopcontacten maar zonder resultaat. Is het mogelijk dat de centrale van het thuisalarm hier een rol speelt?  Is ondertussen nog het enige dat ik kan bedenken.

 

#hadewych: het probleem met de tv aansluiting, waarvoor de technieker langs gekomen is, is voor een groot stuk opgelost.  we hebben wel af en toe nog last van beeldstoringen, hoewel de modem vervangen werd.

Reputatie 6
Badge +3

Hoe is de alarmcentrale verbonden? Is dit rechtstreeks op de splitter zie pagina 6 van de handleiding: https://www.proximus.be/dam/jcr:179b993a-f0e6-4e21-8080-83399a7163ae/cdn/sites/support/documents/mdm_manual/installation-modem-b-box-3-nl~2017-02-07-16-17-02~cache.pdf Wanneer jouw situatie gaat over 1x 5 polig aansluitpunt kan je problemen hebben met je alarmsysteem.Of is de alarm centrale aangesloten via VOIP wanneer het gaat om een bbox3v+ :  door deze aan te sluiten op phone 1+2. Je kan ook tijdelijk de alarmcentrale ontkoppelen om te testen maar verwittig altijd eerst de beveiligingsfirma van je alarmcentrale.

Het zou duidelijker zijn moesten we weten of er  voordien met de oude modem als die alarmcentrale er ook al stond het ook iedere keer het geval was rond  14u. 

Ik ben er eigenlijk vanuit gegaan dat het vroeger niet het geval was en dat het sedert de plaatsing van de nieuwe modem begonnen is en daarom dacht ik het zal wel niks met die alarmcentrale te maken hebben, maar daarvoor zouden we eerst meer uitleg moeten hebben van Marca.

Reputatie 6
Badge +3

Daarin geef ik je volkomen gelijk in, dat is  ook cruciale informatie om te weten te komen.

Ik weet dat de alarmcentrale hier van 2011 staat en ik denk dat dit ongeveer gelijk loopt met de modem.   Volgens de firma die het onderhoud/installatie gedaan heeft is het weinig waarschijnlijk dat hier het probleem zit. 

de centrale zou inderdaad eerder zorgen dat je op een repair profiel (lage snelheid) komt te staan staan als die niet in serie zou staan met je telefoonaansluiting zoals het moet, de telefoon komt na de alarminstallatie te staan.

Ja dat kan dus een mogelijkheid zijn. Ik zal het bij het onderhoud nog eens melden.  Alvast bedankt

@Marca staat er een dergelijke aansluiting als aansluitdoos van proximus

binnenkomende Proximus lijnterminatie/aansluitdoos + VDSL Filter

 

Reputatie 6
Badge +3

Worden er soms automatische backup’s gemaakt en verstuurd naar het internet (cloud) van uw apparaten?

Reputatie 6
Badge +3

Is het probleem met de modem ook al van 2011?

Zoek het dan maar bij de alarmcentrale, verkeerd aangesloten.

Verbreekt wellicht de lijn bij test. 

@Marca Als dit zo is wat Frank denkt dat het al is vanaf de centrale in dienst gekomen is dan moet je als ze het onderhoud komen doen hen laten nakijken of de centrale op je lijn staat waar de de telefoon ook op aangesloten is en niet op de lijn waar de modem/bbox op aangesloten is, want dit zou dan ook trouwens willen zeggen als je aan het bellen bent bv de centrale niet zou kunnen opbellen wat natuurlijk niet  de bedoeling is,.
Maar ik vermoed nog altijd dat het zo niet is, aangezien ten eerste de kans dan groot is dat je met je VDSL lijn ook zou problemen hebben aangezien er dan een stub gevormd wordt op je VDSL lijn en je dan moet veel geluk hebben dat deze stub de juiste lengte heeft zodat die het VDSL signaal niet stoort en ten tweede, dat ik denk van niet is dat je al van vroeger 2011 zou gebeld hebben naar Proximus, en niet zou gewacht hebben tot nu, om dit probleem aan hen te melden, maar enfin zeg nooit nooit :slight_smile:

eind 2018 werd de telefoonstekker vervangen.  Het probleem bestaat al een hele tijd maar is nu wel lastig tijdens het thuiswerken.  Ik heb al verschillende keren proximus gebeld maar ik zou eindelijk graag weten wat de oorzaak kan zijn, maar tot op heden heb ik geen sluitend antwoord.  Eerst dacht ik aan een (auto) reset van de modem omdat het steeds op hetzelfde moment is maar het alarm kan dat ook doen natuurlijk.   
alvast bedankt voor de hulp.

@Marca Maar heb je zo’n NTP-2007 staan (zie foto > https://nl.forum.proximus.be/internet-10/modem-stopt-even-om-14-uur-50341#post651974) daar waar de lijn van proximus binnenkomt.

Is dit opgelost geraakt? Heb zelfde probleem. Steeds internetuitval om 17u15

Reputatie 6
Badge +3

@Anneke26 als u uw lijnnummer of klantennummer toevoegt aan uw forumprofiel, kunnen we uw lijn eens natesten.

Reageer