Vraag

Modem site onbeveiligd

  • 25 November 2018
  • 10 reacties
  • 975 Bekeken

Ik heb een reset gedaan van de modem en wil nu ook het paswoord wijzigen. Wanneer je in een browser 192.168.1.1 intikt , komt daar in de statusbalk: niet beveiligd: je verbinding met deze site is onbeveiligd, je moet geen paswoorden of bankgegevens invoeren. Ik heb de site nu opgevraagd via een ander proximusnetwerk met norton: ik krijg identiek hetzelfde. Op zijn minst moet er toch een https zijn.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Je kan gewoon doorsurfen hoor. Normaal gezien krijg je ergens de optie om de pagina alsnog te openen.
Reputatie 4
Badge +1
Dries1:

Dat IP is niet nodig om een beveiligde verbinding te hebben, aangezien het een INTERN IP van je eigen Lan netwerk(modem Proximus ) is.
Als iemand van ergens anders dat IP intikt om naar te surfen, komt ie gewoon op zijn eigen PC terecht !!

de IP ranges 192.(168. enz)en de IP ranges 10.( enz ) zijn uitsluitend voorbehouden voor intern netwerken, en nooit voor publiek netwerk,(de meeste routers voor intern gebruik hebben 192.168.o.x of zoals Proximus 192.168.1.x (x zijnde van 0 tot 255 mogelijk)

dus .... relax 🙂
Wat bijkomende info: (maar op het internet is er nog veel meer te vinden uiteraard)
http://users.telenet.be/marc.persiau/IT/TCPIP/tcpip01.htm
http://www.nldit.com/netwerken/internet-networking/201309/68507.html#.W_xmnvZFw5s
enz.
als bijkomende info:
http://users.telenet.be/marc.persiau/IT/TCPIP/tcpip01.htm
http://www.nldit.com/netwerken/internet-networking/201309/68507.html#.W_xmnvZFw5s
Hallo Fonz,
Alvast bedankt. Ik had het routeradres in chrome ingegeven en kreeg daar de melding. Ik had later toch een tussenkomst van esas. Helaas zijn de problemen niet opgelost. Ik had in het verleden al een modemprobleem (scarlet) daarbij bleek dat op mijn netwerk een pc was aangesloten met een ander besturingssysteem als de mijne.De gevolgen waren nogal dramatisch. Telkens ik met iemand online of telefonisch afsprak, werd ik gestalkt . Thans doet zich hetzelfde voor.Aan de telefoon is soms een piep te horen, de verbinding valt plots uit, na een mail of telefoon komen hier wagens met geblindeerde ramen voor de deur staan.
In het voorjaar werd in de woning hiernaast nieuwe leiding gelegd. Kan het zijn dat er een fout is gebeurd ?
Nog even dit: vorig jaar ontving ik van mijn internetbeveiliging een melding: gevaarlijk publiek netwerk. Ik heb dit gemeld aan proximus maar ik kreeg geen antwoord.Iemand enig idee ?
Het is ook niet onveilig als je op je modem interface gaat surfen is gewoon een verwittiging van je beveiligingsprogramma omdat die er eigenlijk geen rekening mee houdt dat je inwendig op je lokaal netwerk bezig bent.
PS: "Niet onveilig" , tenzij er ergens een service of iets dergelijk zou draaien bv op een NAS die je aangeloten hebt waar malware of iets dergelijks zou opzitten, een beetje verglijkbaar als je een usb stick zou aansluiten waar al een virus op staat zonder je het weet enz.... Dus die waarschuwing niet zo onterecht al is het risico uitermate beperkt aangezien je zelf op je lokaal netwerk weet wat je uitsteekt/aansluit
Reputatie 7
Badge +6
dries1, heb je nog steeds problemen dan? Of zijn er bepaalde aspecten nog niet duidelijk (zoals de melding van 'niet beveiligde website' wanneer je surft naar 192.168.1.1.

Zoals andere forumleden ook hebben aangehaald is deze melding 'normaal' gezien de gateway van je b-box (192.168.1.1) een lokaal (LAN) IP is. HTTPS is een protocol op WAN niveau en dus niet van toepassing op je lokaal IP.

In verband met de verbinding die uitvalt, dit is ook je internet of telefoon? Wanneer dit op je internet is, ben je draadloos verbonden of hang je rechtstreeks op de b-box dmv een netwerkkabel?
Mochten er zaken nog steeds niet duidelijk zijn, aarzel niet om ze te stellen!
Helaas zijn de problemen niet opgelost. Na elke mail, telefoon naar een niet niet-courant nummer (ik bedoel hiermee een nummer dat ik niet courant bel) komen er hier dezelfde personen voor mijn deur staan met smartphone of op de plaats waar ik heb afgesproken.Ik heb gelijkende zaken meegemaakt 3 jaar geleden, toen was de modem gehackt (andere provider), reset bracht geen soelaas en het paswoord veranderen nog minder. Na de reinstallatie door proximus, bleven deze personen wat langer dan anders staan.
Er is zoals eerder gezegd een nieuwe leiding gemaakt vorig jaar voor de buren , althans er stond toch proximus op die camionette en die persoon stond later aan de verdeelkast van belgacom. Een vriend van mij had bij dergelijk probleem maanden geen internet en tv (werd wel vergoed door proximus)Er was toen een verkeerde aansluiting in de verdeelkast. Kan dit nu ook ? Kunnen hackers gegevens van de servers plukken ? Zijn de telefoonmijnen nog analoog ?
Reputatie 7
Badge +6
dries1, een verkeerde aansluiting op de verdeelkast resulteert meestal in geen signaal bij jou. Bijvoorbeeld doordat de connectie in de verdeelkast niet goed gemaakt it. In het ander scenario resulteert het in een slecht signaal (denk aan verbrekingen van internet en TV, lagere snelheid, etc) Als ik je lijn controleer, hoef je je geen zorgen te maken. 😉 Alles ziet er goed uit!

Voor telefonie kan je 2 categorieën maken.
  • PSTN&ISDN, dit is een analoog (PSTN) en digitaal (ISDN) signaal dat over het koper wordt verstuurd.
  • VoIP (voice over IP), waarbij het signaal via je internet gaat.
Jij maakt gebruik van een klassieke analoge PSTN lijn.

Omtrent de hackers is het niet zo simpel als wat data van servers plukken. Je data is beveiligd en andere hebben hier geen toegang toe. Standaard is je WiFi ook beveiligd met een WPA2 sleutel. Vanzelfsprekend, raden we aan dit zo te laten.

Reageer