Beantwoord

ModbusTCP communicatie over internet-fiber

  • 4 February 2020
  • 13 reacties
  • 183 Bekeken

Ik heb een installatie die remote kan worden aangestuurd via ht ModbusTCP protocol. De installatie is via een bbox en een fiber-modem verbonden met het internet (dus fiber-internet ipv dsl). Als ik mijn pc aansluit op de bbox (via Wifi of LAN) kan ik via ModbusTCP met de installatie communiceren, maar ik wil dat remote doen (van thuis) en daar werkt het niet. Het probleem zit dus volgens mij in de fiber-modem. Zijn er instellingen die ik of Proximus kan aanpassen zodat de ModbusTCP communicatie wel werkt vanop afstand?

Iemand enig idee?

Dank bij voorbaat

Peter

icon

Beste antwoord door Martin 15 September 2020, 10:27

Bekijk origineel

13 reacties

heb je port mapping ingesteld voor poort 502 op je  bbox3

Uitleg port mapping bbox3 > klik hier

TBI:  

Martin, Bedankt alvast hiervoor. Ik heb zo’n flauw vermoeden dat dit de oplossing moet zijn.

 

Maar ik heb het paswoord van de bbox3 hier niet bij mij (dus zal ik moeten wachten tot ik nog eens ter plaatse ga om het te noteren).

 

Bedankt

 

Peter

Martin,

Toen ik ter plaatse het ModbusTCP protocol testte, werkte het wel al via de bbox3 (via Wifi). Dus de bbox3 doet het al correct. Dus waarschijnlijk zit het nog vast in de fiber-modem en moet ik daar de instellingen veranderen. Gebeurt dat op dezelfde manier? Want ik vermoed eigenlijk dat er op de fiber-modem geen paswoord staat. Moet Proximus die poort-forwarding op de fiber-modem dan doen?

mvg,

Peter

Als je test vanop wifi lokaal, test je dus op je lokaal LAN netwerk en niet vanuit de WAN, wat ik wil zeggen dat je hiermee natuurlijk niet test of je port mapping goed werkt van je bbox3.

Nu in verband met de fiber modem speelt die alleen de rol van modem dus lichtmodulatie omzetten naar ethernet. 

Maar details van de fibermodem ken ik niet en heb ik ook niet, alleen iemand van proximus zelf kan je hier verder details over geven.

Reputatie 6
Badge +3

Hoe staat de firewall ingesteld op jouw B-Box 3? In de web interface ga naar Access Control,Firewall. Indien deze ingesteld staat op medium of high dan moet je ook nog een firewall regel maken die de poort openzet.

Dat is de eerste keer dat ik hoor dat je in medium (=default) een firewall regel moet maken ben je daar zeker van!

Reputatie 6
Badge +3

Het is enkel op low dat je absoluut zeker bent dat alles toegelaten is. Ikzelf werk op restricted niveau.Wanneer port forwarding onvoldoende is moet je ook een regel aanmaken in de firewall. Daarvan ging ik uit in mijn vorige post.

nochtans wordt op medium alles wat je in de port mapping zet doorgelaten dus volgens mij kan dit niet het probleem zijn van TS dan kan hij gewoon effen proberen om op low te zetten...

Bedankt beide. Ik probeer het met deze opties. Op hoop van zegen!

 

Beste,

Ik kom nog eens terug op het bovenstaande. Omwille van de corona-tijd hebben we de off-line programmatie van de installatie even stilgelegd, maar nemen we dit nu terug op.

 

Even terug herhalen: ik wil gegevens van een installatie remote uitlezen via ModbusTCP.  Het lukt dus om lokaal de registers uit te lezen via ModbusTCP. En vervolgens heb ik de port forwarding ingesteld.

 

Maar toch kan ik nog niet uitlezen via het WAN. Ik vroeg me af of ik wel het juiste adres gebruik. Het IP-adres van het toestel is een ‘typisch’ Proximus adres (192.168.x.x), maar dat is niet uniek. Het is dan logisch dat een ModbusTCP boodschap naar dit adres, gestuurd via het WAN, niet aankomt bij de installatie. Moet ik het IP-adres van de bbox 3 gebruiken in de plaats? En waar vind ik dat adres?

 

mvg,

 

Peter

 

via --» https://whatismyipaddress.com/

 

Bedankt Martin. Zou ik dit adres moeten ingeven in het Modbus-commando in plaats van het adres van de installatie?

 

mvg,

 

Peter

om van buitenaf de service te bereiken op een bepaalde poort kun je dan bereiken/aanspreken als volgt 

bvb als dit adres het volgende zou zijn 119.186.143.9

http://119.186.143.9:poortnummer 

Reageer