Beantwoord

Minder downloadsnelheid en 5GB per maand mobiele data kwijt


Beste,

eind januari ben ik over gegaan van een combi abonnement (internet, mobiel & tv) naar minimus M.

Destijds had ik max. 80mb/s downloadsnelheid en haalde ik +/- 75mb/s bij speedtest.net. In samenspraak met jullie technische dienst heb ik beslist om over te stappen naar Minimus.

Hierdoor zou mijn downloadsnelheid van max. 80 naar 100 mb/s en met de schatting dat ik dan een 90mb/s downloadsnelheid zou kunnen krijgen. Hierdoor verloor ik wel dan 5GB mobiele data per maand (van 10GB naar 5GB).

Sinds die omschakeling is mijn downloadsnelheid echter begrensd op 63 mb/s. Dus met resultaat dat ik nu minder bandbreedte heb op mijn internet lijn thuis en nog eens 5 GB mobiele data kwijt ben.

Vandaag bel ik dan naar de technische dienst, maar nu zeggen ze plots dat mijn lijn maar 70mb/s aankan. Totaal tegenstrijdig met wat jullie mij eind januari zeiden.



Bedankt voor dit gevoel van oplichting, net wat ik nodig had!
icon

Beste antwoord door ThomasP 10 July 2018, 14:33

Bekijk origineel

17 reacties

Ter info: check zelf eens hoeveel snelheid je lijn minimum kan leveren
> http://proximus.be/internetsnelheid

NB: 63 Mbps komt overeen met een VDSL lijnsnelheid van 70 Mbps
het zou kunnen dat je een 14 tal dagen moet wachten tot de DLM (automatisch lijnmeetsysteem) je snelheid van je lijn omhoog kan brengen.
Vorig jaar had ik veel problemen met lage upload toen hadden ze zitten testen op mijn lijn, en kon ik 91Mb/s halen.

Dit is het resultaat van de test:
Geadverteerde snelheid
tot 100 Mbps download - tot 6 Mbps upload
Maximumsnelheid beschikbaar voor 83.3% van de lijnen met uw configuratie
91,9 Mbps download - 5,7 Mbps upload
Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid
65,8 Mbps download - 5,7 Mbps upload
Normaal beschikbare snelheid

Dus zit ik net onder de minimale snelheid. Maar het is toch frappant dat het vanaf de omschakeling is van mijn abonnement, ik ben er zeker van de mijn lijn wordt dichtgeknepen op 70Mb/s sindsdien.
Je zit nu op een VDSL basis snelheid van 70Mbps (65,8) en normaal gezien zal de DLM om de snelheid te verhogen maar dat kan wel 14 dagen duren en blijkbaar valt dit bij anderen ook voor als ze van abo formule veranderen! als het te lang moest duren kun je dan altijd eens proberen van de TBF te starten door te bellen naar 0800 22 424
De aanpassing ging door op 31/1 - 1/2.
Dus dan zit ik toch met een probleem op mijn lijn, als hij blijft steken in TBF?

Voor de aanpassing zat ik dus wel in een hoger profiel, waarom zeggen ze dat dan niet aan de telefoon met de technische dienst? Waarom stellen ze dan niet zelf voor om de TBF opnieuw te starten?
Reputatie 7
Badge +6
yannick86, ik zie dat Martin hier je al de nodige info heeft gegeven.
Een wijziging van abonnement heeft ook wat impact op de technische aspecten van de lijn. Hierdoor kom je inderdaad terug op de standaard, gegarandeerde snelheid (in jouw geval 65,8Mbps). In de dagen daaropvolgend, zal ons systeem je lijn monitoren en kijken of je lijn sneller aankan. Als dit het geval is, zal je snelheid verhoogd worden tot max 91,9 Mbps. Gezien je dit in het verleden ook had, zal het systeem dit spoedig dus verhogen. Dit kan tot maximaal 14 dagen duren.

(De technische snelheden zijn respectievelijk 70 & 100Mbps.)
Hallo ThomasP,

ik denk dat ik hier al meerdere malen heb vermeld dat de aanpassing gebeurde 31 januari op 1 februari 2018. Dus zijn de 14 dagen al ruimschoots overschreden.

Kan het TBF proces dan opnieuw gestart worden aub??
Ik zal bellen naar de nummer 0800 22 424
Reputatie 7
Badge +6
Mijn excuses yannick, je laatste bericht kruiste mijn bericht en had je bemerking van Januari niet gelezen.
Ik doe enkele testen en kijk het voor je na.
Ik heb mijn lijn getest via dat telefoon nummer, echter heb ik wel geen informatie op mijn tv gezien
Hey ThomasP,
Kunnen de proximus medewerkers eigenlijk wel de DLM manueel forceren om op een hoger profiel te gaan als deze zelf niet automatisch zijn fiat gegeven heeft na zijn diagnose?
Ik veronderstel dat als dit gebeurt dat de DLM in de kortste keren de lijnsnelheid weer naar beneden haalt of klopt er iets niet aan mijn redenering?
Mvg, Martin
Ik heb mijn lijn getest via dat telefoon nummer, echter heb ik wel geen informatie op mijn tv gezien
Dit klopt inderdaad je krijgt daar geen uitslag van te zien, maar daar moet je u niks van aantrekken, het belangrijkste is dat de TBF opgestart wordt hierdoor en hij de DLM triggert.
Reputatie 7
Badge +6
yannick, ik heb even enkele zaken getest met de nummer gekoppeld aan je forum account hier maar ik krijg andere, lagere, waardes bij de test.

Kan je me voor alle zekerheid even je vast telefoonnr of klantid doorgeven via privébericht naar me? Dan ben ik zeker dat we met de juiste gegevens werken.
Bericht verstuurd
Reputatie 7
Badge +6
yannick, ik heb de lijn nu gereset. Het systeem dat je lijn verhoogt zal dus opnieuw in gang komen. Ik volg het ook nog even mee op voor je.
Als alles goed gaat, zal je lijn binnenkort verhoogd worden.
Ok ThomasP, alvast bedankt voor de reactiviteit. Let's hope for the best!
Sinds de aanpassing haal ik vlot 90Mb/s en ondertussen is de snelheid op myproximus.be ook aangepast naar 92Mb/s. Dit betekend nu dat dit zo blijft of is het nog een week en half afwachten?

Bedankt voor de inspanning, jammer dat dit niet meteen via de telefonische klantendienst kon geregeld worden.
Of dit zo gaat blijven weet je nooit, in 't kort hangt het af wat er op de kabelbundel allemaal gebeurt, daarom ook dat de DLM daar op aangesloten staat om de stabiliteit in het oog te houden.

Reageer