Vraag

Mijn wifi is schandalig traag

  • 6 October 2020
  • 17 reacties
  • 491 Bekeken

Ik betaal voor 100 mbps en heb nu 18mbps max…
Tot 3 weken geleden had ik geen problemen.

Alles al geprobeerd ondertussen
(modem reset, ethernet kabel, proximus medewerker op afstand heeft ook al gereset….)

Hoe kan ik dit oplossen?

Ik ben al meer dan 30 jaar vaste klant, dit kan toch niet???


17 reacties

  1. de problemen zijn o.a. de volgende : 
  • beluisteren van muziek (Klara, Spotify, ...) : muziek hapert en/of stopt helemaal.
  • bekijken VRT nieuws op VRT nu : onduidelijk beeld bij volledig scherm (blokjes)
  • ophalen mails : afbeeldingen zijn niet direct zichtbaar, worden “in gradatie” afgebeeld
  • google opzoekingen : idem

deze problemen manifesteren zich vanaf enkele weken, voordien had ik geen problemen

  1. ik heb de speedtest met kabel gedaan, resultaat 18Mbps max.
  2. de test met de wifi analyser zal ik nog doen
  3.  wifi 5.0GHz: deze staat niet tussen mijn netwerkopties : hoe / waar kan ik die vinden?
  4. ik heb het internet MAXI abonnement voor 100 Mbps, waarvoor ik 59,99 betaal. Ik ga overschakelen op het internet Start abonnement

 

 

 

Ter info: waarom je geen wifi-5.0 kan zien = Smart wifi / slimme wifi / One SSID

Wat je voor alle zekerheid eens eerst zou kunnen proberen om te zien of het probleem zich nog voordoet als je "One SSID" op de bbox deactiveerd.

Het is zo dat als je geen problemen ondervindt je zeker "One SSID" niet moet uitzetten,
pas als er wel problemen opduiken dat je dit eventueel eens kunt uitzetten,
namelijk om te zien of het er iets mee te maken zou kunnen hebben,
maar uiteraard zullen zeker niet alle wifi problemen met One SSID iets te maken hebben.

  • "One SSID" wil zeggen dat éénn en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt voor de beide wifi frequentiebanden 2.4 & 5.0 MHz,
    namelijk: "Wifi-2.4-xxxx" (of bij sommige bbox3 versies = "Wifi-home-xxxx") i.p.v. de twee wifi namen respectievelijk wifi-2.4-xxxx en Wifi-5.0-xxxx als One SSID niet actief staat in je bbox.
  • Deze geïntegreerde functie (ook "Smart Wifi" of "Slimme Wifi" genoemd) zou er voor moeten zorgen dat alle WiFi-clients (smartphone, laptop enz...) automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- of 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te maken.
    Maar hierbij kunnen er zich soms met bepaalde apparaten nog problemen voordoen!.

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak van het probleem zou gevonden zijn.

Hallo, 

alle testen werden gedaan, met hetzelfde resultaat. De speedtest geeft als resultaat 13Mbps max.

Naast mijn PC heb ik nog een MAC van het werk, de televisie en mijn GSM.

Nog dit : mijn onderbuur heeft Telenet met als resultaat

Mijn bovenbuur heeft ook Telenet met als resultaat :”

Nous avons telenet à l’appartement et fonctionne très bien (autant télévision qu’internet). 

En faisant le test, il est marqué 139,54 Mbps.”

@ YorickP “Verder een garantie van 100 mbps kunnen we niet geven, de maximale snelheid hangt af van de afstand en technologie op straat”.

De snelheid of met andere woorden goede werking van het internet hangt blijkbaar niet af van de afstand en technologie op straat als ik de resultaten van mijn buren zie.

@ Charlotte D. :”Ik zie dat je lijn op een voorzien profiel staat van 12Mbps, maar omdat de kwaliteit van de lijn het toelaat werd de lijn hoger geplaatst. Lijn staat ook op 20 Mbps nu. 
Via je speedtest (met kabel) zal je dit kunnen nakijken”

Ik heb nog nooit 20 Mbps gehad.

En aangezien de kwaliteit van de lijn het toelaat : verhoog gewoon mijn lijn !

Anders is het besluit voor mij heel duidelijk : omschakelen naar Telenet.

Fijne avond nog.

 

Beste Hadewych, 

gezien jouw opmerking : “Als je niet te veel download is een Start zeker een optie ipv Maxi. “ heb ik de klantendienst gecontacteerd met de vraag wat de voorwaarden zijn op basis van mijn huidig contract om van Maxi naar Start over te schakelen. 

Dit is het antwoord dat ik kreeg : “

Internet start en tv worden niet meer aangeboden als pakket sinds juni 2020. Het is dus niet mogelijk in uw pakket terug een omschakeling te maken naar internet start.

Als u deze producten, internet tv en mobiel, wenst te behouden is dit het voordeligste pakket.

Internet start zou enkel mogelijk zijn als u bijvoorbeeld vaste lijn terug in het pakket haalt, maar dit zal inderdaad niet het kostenplaatje drukken.

Met vriendelijke groeten,

Shari

Het Proximus-team”

En nu ? 

 

@cegverbinnen Louter te bijkomende info: 

Dat is ook logisch dat TN hogere snelheden haalt het signaal loopt over een ander medium namelijk coax en bij Prox nog over telefonie koperdraden en zelf in de gunstigste omstandigheden (korte afstanden) kan je via koper max 100Mbps halen, Proximus kan alleen maar concurreren met TN als ze in je straat gaan op glasvezel werken. → check of fiber naar je toe komt

Inderdaad als je zo’n snelheid wilt halen als je buur zal er niet veel anders opzitten van de overstap te maken.

Reputatie 7
Badge +4

@cegverbinnen 

tenzij u meer dan 100 GB/maand zou verbruiken heeft een internet maxi abo niet direct zin 

indien u effectief slechts 13 Mbps haalt met uw PC rechtstreeks aangesloten met utp/ethernet-kabel op de Bbox3 is er op basis van bovenstaande info van @Charlotte.D een probleem dat door Proximus verder dient te worden bekeken

de Sagemtool kan u desgevallend indien gewenst meer info geven (voor een Bbox van het Sagem-type)

 

het is correct dat u qua “cost/benefit” beter af bent met Telenet (op coax), bv. een Telenet basic internet abo geeft u 100/10 Mbps down/up (netto = +/- 90%) & 150 GB/maand

 

een snelheid van +/- 13 Mbps volstaat normalerwijze evenwel opdat geen van de door u vermelde problemen zouden optreden

beluisteren van muziek (Klara, Spotify, ...) : muziek hapert en/of stopt helemaal.

bekijken VRT nieuws op VRT nu : onduidelijk beeld bij volledig scherm (blokjes)

ophalen mails : afbeeldingen zijn niet direct zichtbaar, worden “in gradatie” afgebeeld

google opzoekingen : idem

dergelijke problemen kunnen bv. te wijten zijn aan het gebruik van WiFi (storingen door andere apparatuur/netwerken) en/of door jitter en/of door een overbelasting in het backbone netwerk van Proximus of een andere operator van bestemming of transit 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Fyi

https://www.proximus.be/dam/jcr:d53e7307-34b4-412e-9bce-588c0eb30089/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/res/infofiche/Internet-Start-Telephony-TV_NL~2020-09-15-10-09-16~cache.pdf

 

Proximus medewerker op dit publieke forum zullen u wel verder kunnen helpen cfr. informatiefiche hierboven

&

misschien kan Proximus u een oplossing xdsl&4G “Tessares” (combinatie xdsl fix & 4G  mobiel) aanbieden om een hogere snelheid te kunnen halen (minimum 30 Mbps 100% dekking is een EU directive 2020)

 

Succes

Reputatie 7
Badge +4

Heb je die problemen op verschillende toestellen ? Is het resultaat hetzelfde via kabel als via wifi ?

De snelheid die je haalt zou er niet voor mogen zorgen dat vb muziek in stukjes binnenkomt. 

 

Het klopt wel degelijk wat Yorick zei dat bij ons het signaal afhangt van de afstand van de kabel van je woning tot aan de straatkast. Telenet werkt via een ander systeem en dat kan je dus niet vergelijken.

Ik heb dit nu voor je nagekeken en ipv op 12Mbps heb ik je lijn op 16.5 kunnen zetten. Nu kan het systeem je lijn weer verder evalueren en de snelheid nog verhogen. Dit is een systeem dat je lijn constant monitort en bekijkt of die snelheid behouden kan blijven of eventueel terug iets moet zakken of kan stijgen om een stabiele lijn te behouden. Als we je lijn zo maar op 100Mbps zouden zetten zou ze niet stabiel draaien en zou je nog meer problemen ondervinden en dit kan zeker niet de bedoeling zijn. 

Het abonnement dat je betaald is inderdaad afhankelijk van het downloadvolume, aantal mailboxen,… en niet van de snelheid. Als je niet te veel download is een Start zeker een optie ipv Maxi. 

@ Hadewych : Bedankt voor deze reactie. Ik  zie wel hoe het evolueert de komende dagen. Fijne dag nog.

Reputatie 6
Badge +3

@cegverbinnen zou u uw klantennummer en/of lijnnummer aan uw forumprofiel toevoegen? Dan kunnen via deze manier ook enkele testen uitvoeren.

ter bijkomende info:  je → profielgegevens invullen/aanvullen in je forumprofiel 

klantnummer ***

Tip: zet dit (of andere privégegevens) best in je → forumprofiel 
maar niet op een openbaar forum.

Reputatie 7
Badge +4

Haalt u met PC/laptop rechtsreeks met utp-kabel rechtstreeks op Bbox met alle andere apparaten uitgeschakeld de op uw adres als nieuwe klant gegarandeerde minimum snelheid? 

https://www.proximus.be/nl/id_speedtest/zelfstandigen-en-kleine-bedrijven/andere-producten-en-opties/internet-abonnementen/internet-speed-test.html#/input

Indien u een Bbox van het type Sagem hebt kunt u desgewenst de toestand van uw internetaansluiting meer in detail bekijken (als user met het user password voorhanden op uw Bbox)

https://www.proximuscloud.be/web/app/share/view/84LSiVO432?shareUid=773d6e421e234c8d802fa0289a808066

 

Reputatie 6
Badge +3

@cegverbinnen Ik heb uw klantennummer publiek gewist en aan uw profile toegevoegd.

Op eerste zicht, ziet de lijn zelf er prima uit.

Merkt u vooral issues met wifi of ook als u met kabel verbonden zijn?

Komt het vooral voor op bepaalde toestellen, of op een bepaalde locatie in huis?

 

Verder een garantie van 100 mbps kunnen we niet geven, de maximale snelheid hangt af van de afstand en technologie op straat.

@YorickP de max male snelheid die proximus garandeert (en afhankelijk is van je lijnlengte en niet bepaald wordt door het soort abo die je hebt)
kun je zelf opvragen hier → www.proximus.be/internetsnelheid 

op de maximale snelheid kan er eventueel een verhoging komen en dit wordt bepaald door de DLM die je lijn monitort terwijl er geprobeerd wordt in stappen een verhoging op de lijn toe te passen maar dit mag geen gevolgen hebben voor u en ook niet voor andere klanten, die aftakken van de zelfde distributiekabel ,  op gebeid van stabiliteit.

Dus zeker ben je nooit dat die verhoging er komt en als die er komt dat je die zult kunnen behouden, daarom spreekt proximus van de max gegarandeerde snelheid aangezien de andere hogere snelheden nooit kunnen gegarandeerd worden.

Op wifi is het altijd beter dat je de wifi 5.0GHz band gebruikt indien mogelijk en het 5.0 wifi signaal nog voldoende sterk is op de plaats waar je staat tov de bbox.

met een gratis wifi analyzer app kun je zeker ook voor de 2.4 wifi GHz band een uitvissen of je kanaal waarop je bbox deze uitzendt niet te veel gestoord wordt door naburige wifi zenders.

Wat er u ook partner kan spelen op wif is als one ssid opstaat in je bbox.:

Wat je voor alle zekerheid eens eerst zou kunnen proberen om te zien of het probleem zich nog voordoet als je "One SSID" op de bbox deactiveerd.

Het is zo dat als je geen problemen ondervindt je zeker "One SSID" niet moet uitzetten,
pas als er wel problemen opduiken dat je dit eventueel eens kunt uitzetten,
namelijk om te zien of het er iets mee te maken zou kunnen hebben,
maar uiteraard zullen zeker niet alle wifi problemen met One SSID iets te maken hebben.

  • "One SSID" wil zeggen dat éénn en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt voor de beide wifi frequentiebanden 2.4 & 5.0 MHz,
    namelijk: "Wifi-2.4-xxxx" (of bij sommige bbox3 versies = "Wifi-home-xxxx") i.p.v. de twee wifi namen respectievelijk wifi-2.4-xxxx en Wifi-5.0-xxxx als One SSID niet actief staat in je bbox.
  • Deze geïntegreerde functie (ook "Smart Wifi" of "Slimme Wifi" genoemd) zou er voor moeten zorgen dat alle WiFi-clients (smartphone, laptop enz...) automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- of 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te maken.
    Maar hierbij kunnen er zich soms met bepaalde apparaten nog problemen voordoen!.

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak van het probleem zou gevonden zijn.

 

Reputatie 7
Badge +4

@cegverbinnen, sta mij toe om wel even te melden dat klanten nooit voor snelheid gaan betalen, maar altijd voor het volume aan internet die ze per maand kunnen gebruiken. 

Ik zie dat je lijn op een voorzien profiel staat van 12Mbps, maar omdat de kwaliteit van de lijn het toelaat werd de lijn hoger geplaatst. Lijn staat ook op 20 Mbps nu. 
Via je speedtest (met kabel) zal je dit kunnen nakijken. 

Reageer