Vraag

Micro onderbrekingen Internetverbinding

  • 11 December 2018
  • 13 reacties
  • 852 Bekeken

Sinds vanmorgen (11/12) wordt ik geplaagd door micro-onderbrekingen van mijn internet verbinding.

Na een aantal seconden normale werking, wordt de verbinding heel kort onderbroken.
Ik heb dit gemeten met een doorlopende ping naar een Google DNS server.
De onderbrekingen duren tussen een 100-tal milliseconden tot ongeveer 1,5 sec.
De periodes dat de verbinding werk varieert tussen minder dan een seconde en enkele seconden.
Zelden haalt de werkende verbinding een levensduur van 1 minuut.
Tot gisteren was alles OK.

Ik heb geen wijzigingen aangebracht aan mijn eigen configuratie (bekabeld netwerk, WiFi Access points, aantal toestellen verbonden).
Mijn modem (BBox3) wordt elke nacht door een tijdsschakelaar van stroom onderbroken gedurende 10min, teneinde een reset te doen.
Dit wegens reeds andere problemen in het verleden, met verschillende providers en modems (PlanetInternet / Belgacom / Scarlet / nu Proximus).

Ik heb zelf handmatig mijn modem uitgetrokken gedurende een 5-tal minuutjes.
Resultaat: geen verbetering
De Helpdesk van Proximus heeft vanop afstand geen probleem gevonden.
De Helpdesk heeft ook een reset gedaan van de modem:
Resultaat: geen verbetering

Mijn ping-testen geven telkens een packet-loss aan van tussen de 45% en 52%.

Help!

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Filip, ik heb je lijn uitgemeten en ik zie geen storingen, dit wil zeggen dat het signaal goed toekomt tot op je modem. Ik zie geen onderbrekingen. Heb je deze test gedaan op een toestel dat rechstreeks verbonden staat op de modem (b-box3) ?
Hallo Samuel,

reeds 2 collega's hebben hetzelfde gedaan vandaag, om 15u20, en om 15u45,
met hetzelfde resultaat als jij net.

Mijn testen die ik beschreef zijn over WiFi, over mijn eigen Access point (Apple).
De Access points hangen op een GBit switch, die sinds 2008 nog nooit heeft gefaald.
Mijn intern netwerk werkt prima over de switch, zowel bekabeld als Wifi.
Ik kan bvb zonder problemen naar mijn interne webserver; ik kan printen over Wifi.
Mijn beveiligingscamera's en intelligente lampen en stroomschakelaars werken prima,
over mijn eigen Wifi (Apple) en de GBit switch.

Vandaag (telewerking dag normaal :-/) heb ik continu problemen gehad van na 9u.
Tussen 7u en 8u20 werkte alles normaal. Nadien constant micro onderbrekingen.
Dit geldt voor zowel laptop werk (Win10), als de 4 smartphones en de tablets.
Vanaf 9u steevast onderbrekingen, zowel over WiFi als over UTP 5/6 bekabeling.

Ik heb nu de aansluiting van de switch op de modem (LAN1) losgekoppeld, en er een laptop
opgehangen (Mac) en het commando ping nr Google DNS liep probleemloos.
Volgende test 2: Switch terug op LAN1, en via Apple Wifi over switch: micro-onderbrekingen
Test 3: Laptop op LAN2 modem => ik krijg een IP, maar mijn ping geeft "no route to host"als fout.
Waarschijnlijk is dit door de reset van de modem door een Proximus medewerker, maar niet zeker...
Test4: Win10 laptop op LAN1 => ik krijg een IP, maar de ping nr Google DNS werkt niet (100% rekest timeout). Zelfs na een "ipconfig /release" en "ipconfig /renew". IP adres wordt echter wel toegewezen door de B-Box3 DHCP server.
Reputatie 7
Badge +1
Heb dit vanmorgen ook gehad. 2 keer. Heb niets ondernomen. Daarna geen last meer van gehad. Woon in Wenduine.
Antoon1 -> ik ben woonachtig te Wemmel (tg Brussel).
die switch ondersteunt die wel IGMP snooping ondersteunt die ervoor moet zorgen dat een TV stream (multicast IGMP) alleen nog maar doorgestuurd wordt naar die poorten waar een apparaat op aangesloten is die om de TV stream verzocht heeft.
Martin -> Mijns inziens heeft dat geen enkele invloed op het probleem. Mijn Belgacom TV hangt rechtstreeks op de B-Box3, op LAN3. LAN1 en LAN2 zijn in gebruik voor connectoren Pas, RapsPi, Wifi Access points. Ofwel rechtstreeks, ofwel via de Switch. Altijd gewerkt sinds 2008, tot vanmorgen.

Ik zal eens nakijken of die IGMP ondersteunt wordt of niet, maar denk niet dat daar het probleem schuilt.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb nu de aansluiting van de switch op de modem (LAN1) losgekoppeld, en er een laptop

opgehangen (Mac) en het commando ping nr Google DNS liep probleemloos.

Aangezien er geen probleems zijn als je de switch los koppeled moet het toch met de switch te maken hebben
Dat zou je kunnen denken, maar ik ben niet overtuigd.
Ik heb immers opnieuw de oude connecties aangesloten op de switch (Switch op LAN1 B-Box), en mijn laptop via de switch, op een poort die problemen gaf heel de dag.
Resultaat: ping loopt terug lekker, zonder onderbrekingen

Afkoppelen kabel laptop, en terug over Apple WiFi, via switch: ping loopt lekker, zonder onderbrekingen.

Ook Speedtest, die overdag quasi nooit met succes volledig op zijn eind liep, geeft nu geen foutmelding
en bovendien mooie waarden zoals vanouds.

Werk laptop (Win10) heeft ook geen confectieproblemen meer op dit moment...

Hopelijk blijft het nu werken.
En zo ja, een echt raadsel waar ik kop noch staart aan krijg als ingenieur met +20j ervaring in IT support, development en sysadmin...!?!
Mooie liedjes duren niet lang, want het blijft niet werken :-(
Na een kwartier opnieuw korte onderbrekingen, nadat ik over een VPN enkele scripts laat draaien
wordt mijn VPN connectie onderbroken, en zie ik in mijn ping logging opnieuw packet drops over WiFi via de switch.

Denk dat ik vannacht extensief zal moeten loggen, rechtstreeks op de modem, zonder switch.
Vermits het een unmanaged switch is, zonder firmware of software, dus puur elektronica, denk ik
niet dat het probleem van de switch kan komen. Het is immers een eenvoudig toestel.
De B-Box die verbonden is met de "onbekende" buitenwereld daarentegen....
ik ging er alleen maar op af wat ik dikwijls lees onder ander op userbase.be/forum , dat er velen zijn die problemen krijgen met eenvoudige switchen als ze geen igmp snooping ondersteunen daarom dat ik deze tip eens doorgegeven heb!
Het mysterie wordt alleen maar groter....
Ondertussen hangt mijn Mac via UTP5 op de Switch.
Sinds 19:56 heb ik een continue ping lopen met logging naar een file.
De file bevat ondertussen, om 20u22, 1608 lijnen.
Elke lijn in de file is voor een ping pakketje, en alle pakketjes komen mooi aan.
Packet-loss: 0%.

De win 10 laptop ligt sinds 20u11 met een open VPN verbinding een remote script te draaien,
zonder netwerk onderbreking over Apple Wifi, via de switch.

Blijven loggen is dus de boodschap (ondertussen +1800 ping zonder onderbreking)
Probleem opgelost !

Wel nog onderbrekingen van ICMP trafiek af en toe. Sinds vanmorgen 7u30 bvb 10 onderbrekingen.
Acht hiervan waren heel kort. Twee andere waren langer, maar vermits ik alles gelogd had, kon de hulpvaardige technieker die is langsgekomen omstreeks 11u45 niet anders dan toegeven dat hij op die 2 momenten de lijn aan het testen was...

Uiteindelijk heeft de technieker in de verdeelkast (37m van thuisadres) het internet-paar op een andere VDSL aansluiting gelegd. Hij namelijk in zijn logs toch ook een lichtjes verhoogd aantal anomalieën staan.

Ondertussen lijkt de internetverbinding opnieuw stabiel.
Mijn monitoring blijft actief, want morgen is er een telefonisch opvolgingscontact gepland met de technieker om uitsluitsel te hebben over het succes van de interventie en oplossing.

Reageer