Vraag

mails via skynet komen met extreme vertraging aan


Een probleem dat we eerder al hadden: mails via skynet en/of naar skynet zijn soms vele uren onderweg.

Ik merkte het vorig weekend (laatste weekend juli 2021) omdat de ingestelde BCc aan mezelf geen kopie van de uitgaande mails terugkreeg. Mails sturen naar vb. GMail of iCloud geeft geen probleem. Mails sturen vanaf GMail of iCloud is ook helemaal in orde. Het zijn enkel (?) mails die door de relay.skynet.be server uitgestuurd moeten worden naar een ander skynet-adres die onderweg blijven. Bij een eerste telefoontje met klantendienst hebben we nagegaan of het probleem zich ook via de webapplicatie voordeed door testmails aan mezelf te sturen en inderdaad, dat was ook zo. Eén van die mails is uiteindelijk na ongeveer 36 uur (!) in mijn skynet inbox terechtgekomen. Een ticket werd aangemaakt en een I.T. expert zou mij maandag om 10u opbellen om samen het probleem te bekijken. Geen telefoontje ontvangen en om 11u30 heb ik dan zelf teruggebeld: de telefonist kon geen ticket terugvinden, heeft alles opnieuw doorgenomen en een nieuw ticket aangemaakt én een I.T. expert zou mij om 12u10 opbellen. Dat gebeurde weerom niet en rond 15u belde ik opnieuw zelf. Zelfde verhaal gehoord maar “men is er mee bezig” werd er aan toegevoegd.

Nu gebruik ik mail niet voor de lol maar voor mijn werk en ik kan mij dergelijke mailserver lags echt niet veroorloven. Zelf geen techneut op dàt vlak zijnde zocht ik op internet naar analyse-tools en heb dan uiteindelijk zelf alvast eens de headers van de vertraagde mails door mxtoolbox geanalyseerd.

Resultaat volgens mxtoolbox: zowel relay.skynet.be als mailfep003.skynet.be zouden op een blacklist staan…???

Mij al gelijk wat de oorzaken zijn, het is aan Proximus om die op te lossen maar ik ontvang geen enkele vorm van de beloofde communicatie vanwege Proximus whatsoever en dat is niet alleen jammer maar vooral ook niet correct. Een communicatiebedrijf zou wel een voorbeeldfunctie mogen hebben. Ondertussen blijf ik zelf dan maar mails uitsturen via andere mailproviders met daarbij het uitdrukkelijk verzoek om mij niet langer via mijn skynetadres te mailen maar via de andere.

Dat kan toch niet de bedoeling zijn...zeer teleurgesteld in de onstabiele service, klant sinds 1994.

 

14 reacties

werd je reeds uit de blacklist gehaald → Je IP-adres staat in onze blacklist | Proximus

Martin, dat weet ik niet en daarover heeft de klantendienst ook niets gezegd. Ik krijg geen enkele foutmelding daarvan en gebruik ook geen eigen mailservers ofzo. Ik mail “gewoon” zoals elke particulier met de standaardinstellingen, denk ik? Mails die ik vanaf skynet verstuur naar om het even wat géén skynet is, komen wel aan. Het lijkt mij vooral de omgekeerde richting te zijn, dus het naar mijn skynetadres doorsturen wat een probleem oplevert. Ik checkte die mail die 36u onderweg was: de geadresseerde heeft die wél dadelijk ontvangen toen, de BCc kopie was 36u later pas terug bij mij.

 
Reputatie 7
Badge +5

@Marc musicus Kan je je gegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijk ik het even voor je na. 
Indien ze een ticket hebben aangemaakt naar onze 2de lijn kan ik je wel zeggen dat het daar ontzettend druk is en dat het ook hierdoor kan zijn dat je nog niet bent terug gebeld.

 

Ziezo, Daisy, profiel verder aangevuld.

Bedankt voor je reactie. Ik geloof graag dat het druk is, iedereen heeft het zeer druk in deze tijden. Net daarom is het van belang dat communicatie bondig doch correct moet gevoerd worden anders blijf je als klant in het ongewisse zitten wachten.

Is het een optie om de raw data/full header van zo een extreem late mail ergens te posten om te traceren waar het probleem ontstaat? M.

 

 
Reputatie 7
Badge +3

@Marc musicus

Heb je dit ook al ondervonden als je rechtestreeks een mail verstuurd via de webmail: https://www.proximus.be/login/nl/webmail.html

 

Geert

Ja, zoals ik reeds schreef deden we (telefonische klantendienst en ik) dit eerst en vooral. Die mails zijn uiteindelijk met circa 16u vertraging doorgekomen. Die test-mails werden toen in kopie ook naar andere adressen verstuurd (Gmail en iCloud) en daar kwamen ze direct aan. Het issue is/was met de retour naar Skynet, blijkbaar. Er werden in totaal een twintigtal mails als test verstuurd zowel vanaf de webapplicatie als via MUA van computer thuis en ze kwamen allemaal uiteindelijk aan, door elkaar qua tijdsintervallen (dus niet in volgorde van versturen) met ‘wachttijden’ van tussen de 10 minuten en die éne illustere die 36uur onderweg was. In de voorbije dagen van nog ontvangen mails de headers nagelezen en die blijken normale verwerkingstijden te hebben. Misschien is het opgelost, maar wie zal het zeggen? Ik had dit probleem in eerdere jaren ook af en toe al...

 
Reputatie 3

Ik weet niet of dit probleem al is opgelost, maar de laatste dagen ondervinden ik en mijn vrouw ook problemen met het versturen van mails van skynet naar skynet Het is niet zo dat die niet aankomen, maar het duurt enorm lang (Ook vanaf de webmail). Mails naar bv. Outlook lukt onmiddellijk (via relay.skynet.be). Kunt u aub checken wat dit probleem veroorzaakt? Alvast bedankt

mvgr Marc

Ik ga hout vasthouden maar het probleem lijkt zich momenteel niet meer voor te doen. Maar zowieso heb ik dit in vroeger jaren ook af en toe gehad; ook toen meldde ik dit aan Proximus en net zoals nu kreeg ik uiteindelijk ook geen enkele vorm van ‘nazorg’: nooit het beloofde contact gekregen (beloof het dan niet, hee), geen vraag of ik nog problemen ondervond, geen korte schets van wat er technisch uitgevoerd werd. Enfin, mijn garagist verzorgt zijn klantenbinding beter maar die moet natuurlijk zélf voor zijn klantenbestand zorg dragen…en moeite doen! Net op dit eigenste moment verschijnt er een pop-up over dit scherm om een tevredenheidsenquête over dit forum te doen; tja, geautomatiseerde nep-communicatie is zeer simpel te implementeren deze tijden...ik ga ze niet invullen.

Wat mij betreft sluit ik dit topic af, de tijd dat de klant koning was ligt ver achter ons.

@markusk50: hopelijk lost het probleem bij jou ook op (achter de schermen).

 

 
Reputatie 3

@ marc musicus, bedankt voor je reactie. Ik zal zien of het betert de komende dagen en dan zelf een topic starten. Gisteren 2 mails ontvangen (van skynet adres verstuurd) die 12 uur daarvoor verstuurd waren. Vanochtend ook nog een “test” gestuurd die nog niet is binnengekomen :(
Het lijkt mij toch niet de bedoeling van Proximus dat iedereen gratis mailboxen gaat gebruiken ipv hun betalende?? Outlook werkt alleszins een pak beter = binnen de paar seconden verstuurd en binnengekomen. We zullen zien of er een reactie van Proximus gaat komen. 
 

Reputatie 1
Badge

Ik krijg sinds gisteren mijn mails met uren vertraging binnen op mijn mailapp op mijn telefoon.

Ik zie dat omdat ik op de webmail van Skynet mijn mails direct heb.

Kan er me iemand zeggen wat er aan de hand is?

 

 

Reputatie 5
Badge +2

@dirk_018 Met welke mailapp werk je? En kunt u ook eens zien in de instellingen dat uw mail berichten gepusht worden of niet?

Reputatie 1
Badge

Ik heb nooit iets veranderd aan mijn instellingen. Ik werk gewoon met de standaard emailclient op mijn telefoon.

Het is al jaren ok maar nu komen die mails mondjesmaat binnen na ongeveer een drietal uur vertraging.

 

 

Reputatie 1
Badge

Nog steeds krijg ik mijn e-mails via mijn android e-mail client binnen met uren vertraging.

Wat veroorzaakt dit.

Skynet webmail onmiddellijk,windowsmail onmiddelijk maar de standaard e-mail client krijgt die zeer laat binnen...ik spreek hier over 6 uur en meer!

Reputatie 1
Badge

Dit is recent terug ok

Reageer