Vraag

Mail historische anomalie?

  • 18 June 2022
  • 4 reacties
  • 68 Bekeken

Wees gerust er is niets mis met mijn e-mail, alles werkt perfect maar er zit een tegenstrijdig addertje onder het gras.

Ik heb Mail sinds de duistere en vroegste tijden van Belgacom. Toen was er een passwoord voor de account en een ander voor de mail account. Mijn gebruikers ID was toen iets van het type fa86nnnn ... Ik gebruik nooit webmail voor mijn primaire mailbox, enkel twee mail clients op PC (Eudora en Thunderbird)

Proximus heeft die fa86nnnn notitie later geregulariseerd naar een effectieve echte gebruikersnaam. Het passwoord voor "MyProximus" werd dan het algemene passwoord voor de volledige account(? toch?). Ik heb sinds het instellen van het MyProximus passwoord het oude Belgacom account passwoord niet meer geprobeerd, maar misschien werkt het nog wel?!

Ik was nu van plan om wat orde te scheppen in de Mail parameters en eventueel een bijkomende mailbox aan te maken voor mijn echtgenote, te consulteren via webmail. Tot mijn verbazing vind ik via de web site van Proximus en MyProximus dat het passwoord voor mijn "MyProximus" hetzelfde is als mijn e-mail account.

Maar daar klopt helaas niets van! Ik denk dat bij de verandering cq globalisering van accountnaam en diensten er een paar dingen tussen kaai en schip geraakt zijn want ik ben zeker dat mijn PC parameters NIET via het MyProximus passwoord lopen maar via het oude Belgacom passwoord.
Een poging tot login via webmail bevestigt dat. Login enkel mogelijk via het oude Belgacom passwoord. 

Ik zou gewoon een nieuw passwoord voor mail kunnen instellen wat dan volgens de web site het nieuwe algemene EN enige passwoord wordt voor account en diensten en hopen dat het goed komt, maar ik vind deze situatie instabiel en ik kan het mij niet permiteren om mijn e-mail kreupel te maken omdat al mijn officieële correspondentie via dit adres verloopt. 

Enig advies/mening van de community en de medewerkers?
TIA


4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Proximus medewerkers (moderatoren) zijn pas vanaf maandag terug aannwezig op dit publieke forum

 

Destijds hebt u van Bekgacom/Skynet een login type fa123456@skynet en een login xxxxx gekregen om zowel toegang te bekomen tot uw e-mail als toegang tot uw internet

Daarnaast werd er aan deze fa ook een alias type jan.janssens@skynet.be gekoppeld

Via deze fa en via deze alias kunt u met het betrokken paswoord toegang krijgen tot Proximus webmail (en uiteraard ook tot e-mail via andere applicaties zoals thunderbird)

Webmail | Proximus

 

Aan een aparte mailbox voor uw vrouw wordt een andere login bv. fb123456@proximus.be en een ander paswoord xxxxxx toegekend; aan deze login fb…. kunnen tot 5 aliassen bv. petra@peeters@proximus.be toegekend worden

Deze nieuwe mailbox kunt u in principe via uw MyProximus (laten) creëren

Enkel adressen type @proximus.be kunnen nog aangemaakt worden (eventueel kunnen moderatoren op vraag bestaande adressen type @skynet.be overhevelen van mailbox X naar mailbox Y)

 

Uw toegang tot MyProximus gebeurt op basis van een e-mailadres of alias en een paswoord

Dit MyProximus paswoord is onafhankelijk van internet/mail paswoord maar kan eventueel hetzelfde zijn (in principe zou u dit destijds zelf bij de creatie van uw MyProximus account moeten hebben gekozen)

Indien u uw mail paswoord wijzigt zult dit gewijzigde paswoord dienen te gebruiken om toegang te krijgen tor webmail en applicaties zoals thunderbird/eudora

 

Uiteraard kunt u via MyProximus - Producten - Mail bv. ook toegang krijgen tot uw mail maar zult u voor zover mij bekend steeds om toegang te krijgen tot uw mail uw mail login/alias en uw mail paswoord moeten ingeven

 

Via MyProximus -Producten - Mail kunt u ook indien gewenst uw mail wachtwoord wijzigen

 

Opmerking: mogelijks wordt het nieuwe mail paswoord pas na enkele uren van toepassing (verwerking via achterliggende systemen)

 

 

Proximus medewerkers (moderatoren) zijn pas vanaf maandag terug aannwezig op dit publieke forum

 

Destijds hebt u van Bekgacom/Skynet een login type fa123456@skynet en een login xxxxx gekregen om zowel toegang te bekomen tot uw e-mail als toegang tot uw internet

Daarnaast werd er aan deze fa ook een alias type jan.janssens@skynet.be gekoppeld

etc etc 

 

Bedankt voor uw reactie maar ik zie totaal niet in waarom u mijn kort samengevatte info in het lang en breed nog eens moet herhalen en breed uitsmeren? Die open deuren waren al ingetrapt!🙄

Naar ik begrepen heb uit Proximus mededeling op het net zijn deze “faxxxxxx” ID’s afgeschaft? Of toch weer niet?

Vertel mij iets wat ik nog niet weet en wat nu relevant is,  dan hoef ik niet door lange redundante boodschappen te lezen? 

Djeez, na 35 jaar ICT management weet ik wel ongeveer hoe e-mail, en alles wat er rond hangt, werkt … wat ik niet weet is hoe kaduuk de Proximus “unificatie” is doorgevoerd voor een aantal oude accounts. Als u mijn vraag begrijpend heeft gelezen dan weet u waar het over gaat. 

 

Naar ik begrepen heb uit Proximus mededeling op het net zijn deze “faxxxxxx” ID’s afgeschaft? Of toch weer niet?

@Regulus 
Ter info: eens getest, als ik een mail stuur van mijn gmail adres naar mijn faxxxxxx adres komt die mail toe.

via webmail > bericht opstellen → balk: Van: →  rechts van deze balk op pijltje naar beneden klikken →  daar kun je faxxxxxx kiezen.

Reputatie 7
Badge +4

@Regulus 

Cfr info hierboven van Martin en mijzelf

De fa/fb/ma/… enz zijn niet afgeschaft maar blijkbaar sinds enige tijd niet maar terug te vinden in MyProximus

Maar  bv. via Proximus webmail kan ik perfect nog altijd mijn fa … terugvinden en aanklikken/gebruiken

 

Na uw 35 jaar ICT management ervaring lijkt een cursus begrijpend lezen en hoe een probleem en de doelstelling duidelijk omschrijven mogelijks wenselijk.

 

Dit is in elk geval mijn laatste reactie op uw bericht/vraag, misschien zijn er anderen op dit forum of elders die “meer ervaring hebben”

 

Succes ermee

 

Reageer