Vraag

Mail delivery failure



Toon eerste bericht

56 reacties

Ik heb daarnet weer geprobeerd om hier meer gegevens over te plaatsen maar dat werd weeral door een of andere tool onderschept en zogezegd naar een moderator gestuurd.

Mijn belangrijkste vaststelling is dat na 12 uur proberen de ‘delivery attempt teller’ nog steeds op 0 staat.

Ik kreeg gisteren weer een foutmelding voor een boodschap
verstuurd op: 2020-06-17 12:37
van: Proximus webmail
naar: Gmail
inhoud: drie lijnen tekst en een afbeelding van 17 KB
foutmelding ontvangen op: 2020-06-18 00:39
inhoud (naam van bestemmeling vervangen door x.x):

Reporting-MTA: dns; mailrelay119.isp.belgacom.be
Final-Recipient: rfc822;x.x@gmail.com
Action: failed
Status: 5.0.0 (permanent failure)
Diagnostic-Code: smtp; 5.4.7
- Delivery expired (message too old) 'timeout' (delivery attempts: 0)

(1) Toch wel eigenaardig dat de status 'timeout' is terwijl het aantal pogingen op '0' staat.
(2) Merk op dat voor hetzelfde bestemmelingadres sommige mails - ook verzonden vanaf Proximus webmail - wél toekomen, andere niet.
(3) Het probleem doet zich niet voor op mails verstuurd vanuit Outlook of de Proximus app.

Reputatie 6
Badge +2

De filter heeft problemen met links, het is misschien gewoon een rechtse filter.  😇 


 

Reputatie 6
Badge +3

Dan blijft het ook lage prioriteit. Dat is wat ik duidelijk wou maken. Hetzelfde van de functie om bijlages toe te voegen die ontbreekt op het NL forum.

Eens ze het door gegeven hebben aan de verantwoordelijke dienst zullen ze niet altijd ook een antwoord geven, wel als van die achterliggende dienst een antwoord komt met uitleg.

Reputatie 6
Badge +3

Omdat ik expliciet moest hun namen taggen alvorens dat er naar gekeken werd Het is ook zoiets als de SPAM mag, niet iedereen gaat er spontaan kijken. Sinds 1 maand heb ik ook nog altijd geen reactie gekregen in mijn betreffende topic. 

waarom ga je van de veronderstelling uit dat de proximus medewerkers dit niet lezen of niet zouden doorgeven!

Reputatie 6
Badge +3

De filter heeft vooral moeite met links. Je kan dit omzeilen door in kladblok alles waar een punt in de link staat tussen [] zetten en http(s) vervangen door hXXp. Zo lukt het plaatsen wel. Ik heb dit probleem al meermaals gemeld maar nog geen feedback gekregen .De Proximus medewerkers kijken hier niet naar. Dit is mijn topic: https://nl.forum.proximus.be/internet-10/content-filter-forum-blokkeert-legitieme-websites-in-reacties-49734 De links zijn totaal niet kwaadaardig dus geen enkel reden om die te blokkeren er zitten ook geen scheldwoord in.

Deze morgen een nieuw voorbeeld geplaatst, maar dat moest nog worden gevalideerd door de moderators ...

het is ook zo dat dit wel door de moderators doorgegeven wordt en er eerst op feedback gewacht wordt van de achterliggende dienst waar dit verder onderzocht wordt.

Maar af en toe eens terug aan de bel trekken kan geen kwaad als er op de lange duur geen reactie komt :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +4

Eventueel kunt u de betrokken e-mailadressen zender & ontvanger en  dag/tijdstip ook vermelden in een vrij veld van uw avatar (forum login) bv. ticket

Inderdaad soms worden sommige berichten op dit publieke forum al dan niet met bepaalde woorden/zinnen/links/… aan  “controle moderatoren voorgelegd” (maar komt er veelal gevolg aan sptijtig genoeg)

Ik vermoed dat de “AI”-software zoals mij eerder reeds gemeld werd “soms steken laat vallen” en dat de moderatoren niet altijd tijd hebben om één en ander uit te zoeken/corrigeren en/of het bericht terug zichtbaar te maken 

Het belangrijkste is evenwel dat uw soms optredend e-mail probleem opgelost geraakt

Deze morgen een nieuw voorbeeld geplaatst, maar dat moest nog worden gevalideerd door de moderators ...

Ik kreeg deze morgen weer een foutmelding voor een
boodschap verstuurd op: 2020-06-17 12:37
van: Proximus webmail
naar: Gmail
inhoud: 5 lijnen tekst en een afbeelding van 17 KB
foutmelding ontvangen op: 2020-06-18 00:39
inhoud [naam van bestemmeling vervangen door x.x]:

    Reporting-MTA: dns; mailrelay119.isp.belgacom.be
    Final-Recipient: rfc822;x.x@gmail.com
    Action: failed
    Status: 5.0.0 (permanent failure)
    Diagnostic-Code: smtp; 5.4.7 - Delivery expired (message too old) 'timeout' (delivery attempts: 0)

Deze tekst komt uit de bijlagen die met het foutbericht werd meegestuurd.  Er vallen mij twee dingen op:

  1. de ‘delivery attempts’ teller staat op 0
  2. de originele mail die ook bij de foutmelding wordt meegestuurd was leeg

 

Inderdaad want als je als privé klant niet belt of op een ander manier belt dat er problemen zijn dan zal er niet vlug vanzelf ingegrepen worden , maar als het algemene panne is bij tv dan zal de telefoon bij hen wel vanzelf rood gloeiend staan :slight_smile:

Reputatie 6
Badge +3

Dat hangt af of het over consultants gaat of over internen, dat is kwestie kostenplaatje. Consultants kosten in het weekend en tijdens de nacht meer geld. Ik ken ook niet de exacte situatie bij Proximus. Maar wanneer een server volledig uitvalt en er geen fallback dan zou het in principe verwittigd moeten worden. Er is natuurlijk een heel belangrijk onderscheid tussen een privé klant en een bedrijf.

ja hoe dat juist zit bij proximus dat weet ik niet maar ik heb niet de indruk dat die tijdens een weekend voor zo’n zaken verwittigd worden

Reputatie 6
Badge +3

ICT-technici hebben ook wachtdiensten daar had ik het over, niet over de Proximus medewerkers die enkel van MA-VR aanwezig zijn op het forum (er zullen ook wel technici tussen zitten). Ik draai ook wachtdiensten die 1 week duren dit voor de incident response (ICT Security) en dan wordt je ook geïnformeerd door automatische systemen dat er een probleem is.

ja maar in het weekend komen ze op het forum niet langs.

Reputatie 6
Badge +3

Normaal gezien is er ook monitoring en wachtdienst tijdens het weekend, dus het probleem kan opgemerkt en nadien opgelost geweest zijn. Niet iedereen gaat dit melden op het forum. De prioriteit is het zo snel mogelijk oplossen van het probleem dan het bijhouden van klanten die problemen hadden.

Ja, ik zal het in de gaten houden en iets laten weten.

Het lijkt me wel eigenaardig dat ik de enige zou zijn met dit probleem.

Reputatie 7
Badge +4

Kan je dit de volgende dagen nog even testen en me een seintje geven moest je nog problemen ondervinden?

Ik heb deze morgen nog een paar tests gedaan en alles blijkt opnieuw te werken, zowel naar Scarlet als naar Gmail en terug.

Ik gebruik voor het ogenblik wel enkel webmail access omdat ik niet op kantoor ben.  Geen idee of het probleem zich daar ook op de Outlook client heeft voorgedaan.

Reputatie 7
Badge +4

Is dit enkel naar 1 scarlet adres dat dit niet werkt? 
Kan dit emailadres emails sturen naar u en kan u daarop antwoorden?

Aangezien het niet de eerste keer is denk ik wel dat ze het nu ook wel de vinger op de wonde kunnen leggen, enfin dat zien we dan wel …..

Reputatie 6
Badge +3

De meeste informatie staat al in de mailheader en met de bijkomende informatie van tijdstip,onderwerp,ontvanger kunnen ze heel gemakkelijk in beheerconsole kijken die automatisch alle logbestanden gaat doorploeteren en zo kan Proximus kijken op welke server de mail gepasseerd is. Dit is louter als extra randinformatie. Maar het probleem kan ook bij Scarlet liggen en dan moet daar bekeken worden

We zullen maar hopen dat ze terug de oorzaak vinden.

Reageer