Vraag

Maakt de richting van de plaatsing bij een B-BOX 3 ook iets uit?


Beste

 

Ik had reeds gelezen in de installatie handleiding dat men de B-BOX 3 best verticaal plaatst.

Nu vroeg ik mij ook af of daarnaast ook de richting van de plaatsing, bv waar de LEDs naar wijzen, ook van belang is.

Stel dat de LEDs naar de binnenkant van mijn huis wijzen en de stekkerzijde wijst naar de tuin, gaat dan de ontvangst in de tuin slechter zijn dan wanneer de LEDs naar de tuin wijzen?

Of moet de platte kant van de modem bv wijzen naar de plaats waar je de beste ontvangst wil hebben?

Of …?

 

Ik vraag me af of dit “detail” enige impact kan hebben op de signaalkwaliteit.


20 reacties

Reputatie 7
Badge +4

hi @Lemonix  de richting van de leds is van geen tot weinig belang, of deze nu naar de binnenkant staan of naar je tuin toe is eender
belangrijker is dat de modem “vrij " staat of niet naast een stoorzender
Stop je modem dus niet achter een zware kast, in een kast of achter een gietijzeren kachel of naast je koelkast aangezien dit wel sterk invloed kan hebben op je signaal

mvg

Je kan bv met een gratis app wifi-analyzer eens kijken in hoeverre dit varieert.

het beste is als je de bbox ergens centraal kunt zetten in huis maar dat is om praktische reden niet altijd mogelijk.

Bedankt voor de bevestiging.

 

Ik heb gisteren eindelijk men modem van bij de binnenkomende telefoonlijn verplaatst naar een centraal punt in huis (op een kast, ok naast een muur maar kon niet anders, maar vooral centraal gelegen), met goede resultaten tot gevolg.

Ik had een beetje schrik voor de 15m telefoonkabel die ik extra had gelegd maar de snelheden zijn nog zeer goed.

 

Wifi analyzer app ben ik ook al geruime tijd fan van om overal in huis eens te meten of de ontvangst goed genoeg was.

Daarnaast heb ik ook overal eens met de speedtest app een snelle test gedaan, eveneens met goede resultaten.

 

Mijn doel was om alleen verder te kunnen met de B-BOX want voordien had ik nog een extra AP staan aangezien de B-BOX helemaal vooraan in huis stond, missie geslaagd.

 

Ondanks dat de B-BOX en AP op andere kanalen werkten merk ik nu dat met enkel de B-BOX de verbinding stabieler is.

Er moet toch enige storing tussen beide draadloos geweest zijn.

Een praktisch voorbeeld is dat ik vaak timeouts had met SSL verbindingen, die lijken nu volledig van de baan.

 

Als laatste detail was er dus nog die vraag over de richting in dewelke de B-BOX gepositioneerd stond. Fijn om weten dan ook dat dit geen verschil maakt.

 

Wat ik nog wel merk is dat als ik bv van de living naar de tuin of van de living naar de slaapkamer ga en ik ben tegelijk aan het Whatsapp bellen, dan gaat de kwaliteit van de call even achteruit, soms zelfs momentje stilstaand beeld maar dan herpakt die zich.

Het lijkt er op dat als ik mij verplaats er toch even op een of andere manier opnieuw moet gesynced kunnen worden tussen device en B-BOX.

Misschien is dit normaal?

Ik passeer immers bij mijn verplaatsingen enkele muren.

 

Bonus info:

Omdat de modem verplaatst is kon ik één van de TV toestellen niet meer rechtstreeks verbinden aan de modem.

Ik heb reeds enkele PLC adapters in huis van Proximus met 1 wit/rode LED.

Daarnaast had ik nog één oudere versie met 3 groene LEDs (huisje symbool).

Deze laatste heb ik na een reset (20s drukken en dan 1 keer drukken op de knop) probleemloos kunnen koppelen met de bestaande adapters, mooi zo.

Als je u verplaatst met een toestel (smartphone bv) is het de bedoeling dat de bbox verbinding maakt met je toestel op de beste wifi band (wifi2.4 of wifi5.0) waarmee de prestaties het best zijn.

Dit is de functie van “smart wifi” (One SSID) als die actief staat in de bbox.
Onder One SSID wordt zowel de wifi band 2.4 alsook de wifi band 5.0 onder  één en de zelfde SSID naam uitgezonden namelijk wifi-2.4-xxxx  en de bbox beslist welke band dan best is voor je toestel afhankelijk van de plaats je u bevindt.
(Toestellen die vroeger op SSID = "wifi-5.0-xxxx" ingesteld stonden moeten nu op SSID "wifi-2.4-xxxx" ingesteld staan.)

Nu in de praktijk werkt dit niet altijd even goed met alle toestellen, daarom zou je eens kunnen experimenteren met One SSID actief en met ook met One SSID niet actief. om vast te stellen wat het beste werkt in je situatie.

One SSID deactiveren of activeren :
dat kun je gewoon via de bbox3 zijn web GUI, door te surfen naar http://192.168.1.1
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSID uitgeschakeld indien die actief stond,
en kan je later indien je dit wenst ,
"One SSID" terug activeren net op de zelfde manier als voor het deactiveren

Reputatie 6
Badge +3

Sommige smartphones switchen ook automatisch tussen het mobiele data signaal en het draadloos signaal. Wanneer het mobiele data signaal sterker is gaat jouw smartphone naar dat switchen in plaats van draadloos internet. Maar controleer eerst wat @Martin zei.

als ik zo’n testen doe zet ik inderdaad alleen wifi actief.

Reputatie 6
Badge +3

Ik wou het gewoon even vermelden dat deze functionaliteit bestaat.

inderdaad ook om die reden zet ik voor alle zekerheid als ik testen doe op wifi deze uit.

Reputatie 2
Badge

Meten is weten !

Met een WiFi Analyze app kan je ook bepalen wat het optimale kanaal is.

Bij mij is dat kanaal 40 (5GHz). Let wel: Af en toe , +-2 keer per jaar beslist mijn BBox 3 om weer naar “Automatic” te gaan. Indien je slaapproblemen hebt, kan je hier meer over lezen:

https://wse04.siemens.com/content/P0000194/Public/SitePages/Covid19Previous.aspx

Dat is inderdaad de bedoeling maar als je dan leest dat bij sommigen de bbox het kanaal dat je gekozen hebt zich uit zichzelf weer veranderd dan heb je dar niet veel aan .

nu als je de bbox bv heropstart bv zou hij ook terug naar automatisch kunnen gaan om het beste kanaal zelf te kiezen voor u in de stand , daarom dat het logisch is dat hij automatisch naar de stand automatisch schakelt omdat er in dit geval de beste keuze van kanaal dan ook zou moeten gemaakt worden, maar nogmaals dat is allemaal theorie, ik controleer nog altijd liefst zelf wel kanaal er het beste is. Ook iets vergelijkbaar is smartwifi maar in veel gevallen hebben er heel veel last van maar laat ons hopen dat alles zijn leertijd nodig heeft en het in de toekomst alleen maar beter en beter werkt :slight_smile:

Bedankt voor alle antwoorden!

Ik test inderdaad met enkel de wifi actief.

Ondertussen heb ik ook de one-SSID uitgeschakeld, deze had ik sinds een paar maanden geactiveerd maar ik zal nu eens enkele dagen testen of het met gescheiden netwerken beter gaat gaan.

Al heb ik al wel de indruk dat bv mijn smartphone niet automatisch overschakelt van het 5GHz naar het 2.4GHz netwerk wanneer ik tot achteraan in de tuin ga, maar zulke dingen lijken mij duidelijk een zaak van de smartphone zelf.

 

Als laatste wil ik ook nog even bevestigen dat ik ook al gemerkt heb dat de modem terug zijn eigen kanaal kiest na een tijd of een reboot (wie gaat het zeggen).

Ik zag immers na het verplaatsen van de modem dat hij voor de 2.4GHz band terug kanaal 11 gebruikte, lekker in conflict met de buurman zijn setup.

Nochtans had ik zelf een kanaal gekozen dus ja soms word die setting toch “gereset” blijkbaar.

 

Nu is het kwestie van het enkele dagen of weken tijd geven.

Ik merk alvast een veel betere wifi stabiliteit dus ik ben een tevreden gebruiker.

Reputatie 6
Badge +3

Dat is normaal gedrag wanneer je One-SSID (smart wi-fi)  uitschakelt dan wordt er niet meer automatisch geswitcht naar de 5Ghz band en moet dit manueel gebeuren.

@Lemonix het is als “smart wifi” (= OneSSID) actief staat op je bbox3 dat er normaal zou moeten geswitcht van 5.0 naar 2.4 als je u te ver voor het 5.0 signaal bevindt (5.0 signaal te zwak wordt) en vice versa.

Maar dat werkt ook niet met alle toestellen even goed, er zijn er nog die One SSID moeten uitschakelen wegens problemen.

Ok, begrepen, bedankt.

Ik had verwacht eigenlijk dat een device als een smartphone, die beide netwerken apart heeft opgeslagen (met wachtwoord), hij zelf gaat switchen tussen de beide netwerken gebaseerd op welke het sterkste is.

Dit zonder dat er zoiets als one SSID nodig is.

Weeral iets bijgeleerd.

@Lemonix Het toestel zal wel als het bv op het wifi netwerk wifi-5.0-xxxx werkt en je hebt naast de bbox nog een repeater, dan zal hij normaal gezien doen naarmate je bv van de bbox verwijdert en ontvangst te veel vermindert van de bbox en onder een bepaald niveau zakt  , dan kiezen voor 5.0  van  de repeater, omdat de ontvangst daarvan dan beter is.
Maar voor een andere band kiezen is weer het andere verhaal.

Reputatie 6
Badge +3

Je moet zelf kiezen om het wachtwoord op te slaan. Maar het switchen is een functie van de smartphone zelf. Sommige switchen automatisch wanneer het signaal te zwak is anderen doen dit enkel wanneer de band 5 (SSID) niet meer zichtbaar is voor jouw smartphone. Je zal eens moeten kijken in de instellingen van je smartphone.

Dit zullen alleen oudere toestellen zijn die niet switchen als het niveau te laag daalt.

of bvb voor android kun je deze installeren > 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pintacdesign.bestwifi

bij gebruik van bv een repeater met zelfde SSID, encryptie, wachtwoord, hoppen normaal gezien de meeste mobiele apparaten vanzelf naar de sterkste.

 

Reputatie 6
Badge +3

Dat is geen standaard instelling van Android. Dat is ook afhankelijk van wie dat de SOC komt: Qualcomm,Mediatek,Hisilicon,Broadcom Bionic voor apple devices.

ik heb dit noctans niet meegemaakt met mijn android toestellen dat dit niet gebeurde,

enfin als je merkt dat het niet gebeurt kun je nog altijd met een app werken uiteraard.

Reputatie 6
Badge +3

Mijn smartphones met een Mediatek SOC doen dit niet, enkel maar wanneer het SSID niet meer zichtbaar is. Dat is ook functionaliteit in de software van de Wi-Fi chip die op de SOC zit.

Reageer