locatie bbox decoder

  • 17 February 2015
  • 18 reacties
  • 444 Bekeken

Hallo,



ik probeer kort even mijn huidige situatie te schetsen:



- In mijn garage komt de belgacom kabel toe.

- In garage is deze verbonden met een UTP kabel (via oranje + wit/oranje) die tot in de living loopt (cat5)

- in de living komt deze UTP kabel toe in een contactdoos (zoals deze http://www.niko.eu/nlbe/niko/producten/ ... itter_rj11)

- daarop zit enerzijds onze vaste telefoon, en anderzijds de blauwe kabel die naar de bbox2 loopt

- de bbox2 is verbonden met de decoder voor belgacomTV



Ik heb hierbij enkele vragen

1) ik vermoed dat ik nog op ADSL zit (en niet op VDSL/VDSL2). Kan ik dit ergens testen/nakijken? Gisteren een speedtest gedaan en deze gaf me (via een kabel) 2Mbps download....

2) als dit zo is (ADSL), en dit wordt omgezet naar VDSL2: gaat alles gewoon blijven werken? (op mijn contactdoos staat 'ADSL' en een telefoontje, maar ik vermoed dat dit niet beperkt is tot ADSL alleen? (beschrijving product spreekt van adsl/vdsl/vdsl2)

3) klopt het dat een 'degelijke' router me een betere wifi-ontvangst zou geven dan de ingebouwde wifi in de bbox?

4) moet ik sowieso eerst de bbox passeren alvorens ik internet (via kabel) kan hebben? Concreet: in de kamer die aan de garage grenst zou ik een internet-aansluiting wilen voorzien (wifi signaal (bbox) is te zwak daar en wil daar kunnen werken - kan evt opgelost worden via vraag 3). Kan ik die UTP kabel (die dus van garage naar living loopt) splitsen, en uitgang 1 gewoon terug naar living laten gaan (zoals het voorheen was), en de bijkomende uitgang naar de kamer sturen. Als ik daar dan ook zo'n ADSL-contactdoos in de muur steek (gelijkaardig aan link hierboven, maar zonder telefoon), gaat me dat dan internet geven? of kan dit niet omdat dit niet via de bbox passeert?

5) indien vraag 4 negatief beantwoord wordt: kan ik mijn bbox in de garage plaatsen en op één of andere manier via de UTP kabel (garage-living) die er ligt verbinding maken met de belgacomTV-decoder (en eventueel een router) in de living?



Veel vragen, i know, en bovendien reikt mijn technische kennis niet heel ver (misschien af te leiden uit de vragen). Maar alle reacties zijn welkom, ik zou graag mijn thuis-situatie onder de knie krijgen.

Alvast heel hard bedankt voor alle info.

mvg, T

18 reacties

Eerst een de situatie schetsen :


TF

|

garage==(utp)===={**_°°}

|_______Bbox2======DEC====(hdmi)====TV



1) ik vermoed dat ik nog op ADSL zit (en niet op VDSL/VDSL2). Kan ik dit ergens testen/nakijken?



Surf eens naar je webinterface van je modem http://192.168.1.1

vul er je paswoord in, dat je vindt naast het SN: op de sticker van je bbox modem.



en lees daar het volgende af:

Downstream Line Rate: ??? kbps

Upstream Line Rate: ??? kbps

Downstream Training Marge: ??,? dB



surf naar ▬►http://proximus.be/internetsnelheid" target="_blank afhankelijk van deze uitslag kan je ook uitvissen of je op VDSL2 zit of kan migreren naar VDSL2

2) op mijn contactdoos staat 'ADSL' en een telefoontje, maar ik vermoed dat dit niet beperkt is tot ADSL alleen? (beschrijving product spreekt van adsl/vdsl/vdsl2)





Inderdaad Nico beweert dat die voor VDSL2 ok is dus zou dit geen probleem mogen geven,

maar als je bovenstaande test gedaan hebt en de waardes uit je modem gelezen hebt zal ik meer kunnen zegen.

3) klopt het dat een 'degelijke' router me een betere wifi-ontvangst zou geven dan de ingebouwde wifi in de bbox?



Inderdaad zijn er routers die wat beter presteren op gebied van wifi de bbox2 heeft maar wifi-g ook en de bbox3 heeft wifi-n


maar meer specifieke verschillen tussen bbox2/bbox3 kan je hier lezen ▬►modem specificaties
Speedtest van Belgacom:




Uw telefoonnummer


016xxxxxx


Uw internetabonnement

Internet Overal Maxi


Piekuren tussen 19 u en 23 u :



Max.: 63,4 Mbps download - 5,5 Mbps upload


Min.: 28,1 Mbps download - 5,5 Mbps upload


Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :



Max.: 63,4 Mbps download - 5,5 Mbps upload


Min.: 28,1 Mbps download - 5,5 Mbps upload


Uw downloadvolume is onbeperkt, ook in een Pack.

4a) moet ik sowieso eerst de bbox passeren alvorens ik internet (via kabel) kan hebben? Concreet:

in de kamer die aan de garage grenst zou ik een internet-aansluiting wilen voorzien (wifi signaal (bbox) is te zwak daar en wil daar kunnen werken

- kan evt opgelost worden via vraag 3).



Die routers die wat beter presteren op gebied van wifi moet je nu ook niet interpreteren dat ze zouden een canon van een wif signaal afleveren, dit max zendvermogen ligt vast en moest het anders zijn dan zou het ook niet gezond zijn !

Zelf met een wifi router die wat beter presteert bv ook wif-ac ondersteunt dan valt het nog altijd af te wachten of je genoeg ontvangst zou hebben in de kamer naast je garage , hangt ook af van uit welke materie deze muur bestaat of dat er veel gewapend beton is enz...


sommige wifi routers ondersteunen ook de 5GHz wifi band die minder gestoord wordt dus minder volzet maar de verzwakking van 5GHz is dan weer groter dan een 2,4 GHz wifi signaal plus niet alle toestellen ondersteunen wifi-ac , wifi ac kan wel veel hogere snelheden halen maar de ontvangst kwaliteit moet hiervoor ook wel eerst goed genoeg zijn.


kort door de bocht wifi-n ongeveer 7 maal sneller dan wifi g en op zijn beurt is wifi ac dan weer zo'n 3 maal sneller dan wifi-n


NB: de gouden regel is nog altijd als het 'enigszins kan' gebruik utp kabel ipv draadloos.

Max.: 63,4 Mbps download - 5,5 Mbps upload


Min.: 28,1 Mbps download - 5,5 Mbps upload



Dus VDSL2 is mogelijk bij u en dit op en VDSL2 Profiel van 30/6 Mbps dat eventueel door de DLM kan verhoogd worden tot 70/6 Mbps, later als je op vectoring zou komen te staan zonder probleem op 70/6 Mbps.
Maar nu moet je mij eerst de resultaten mededelen (zie hieronder) om te weten of je wel degelijk al op VDSL2 aangesloten bent.



Surf eens naar je webinterface van je modem http://192.168.1.1/" rel="nofollow

vul er je paswoord in, dat je vindt naast het SN: op de sticker van je bbox modem.



en lees daar het volgende af:

Downstream Line Rate: ??? kbps

Upstream Line Rate: ??? kbps

Downstream Training Marge: ??,? dB



4b) Kan ik die UTP kabel (die dus van garage naar living loopt) splitsen, en uitgang 1 gewoon terug naar living laten gaan (zoals het voorheen was), en de bijkomende uitgang naar de kamer sturen. Als ik daar dan ook zo'n ADSL-contactdoos in de muur steek (gelijkaardig aan link hierboven, maar zonder telefoon), gaat me dat dan internet geven? of kan dit niet omdat dit niet via de bbox passeert?





Een utp kabel splitsen kan je inderdaad .

Of indien mogelijk een tweede kabel bijtrekken bvb


Opgepast! Je mag maar één VDSL2 (Filter/splitter) gebruiken voor adsl was dit anders

5) kan ik mijn bbox in de garage plaatsen en op één of andere manier via de UTP kabel (garage-living) die er ligt verbinding maken met de belgacomTV-decoder (en eventueel een router) in de living?





Dat kan op voorwaarde dat je de VDSL2 (filter/splitter) in de garage zet en van daaruit dan aftakt voor telefoon (bv draadloze TF) en BBOX


Je kan de VDSL2 splitter en BBOX2 ook in de garage zetten en met gesplitste utp kabel op de ene split het Ip-Tv signaal zetten van de bbox2 (TV uitgang) en op de tweede split het Internet signaal van de bbox2 (PC uitgang) .


Je zou ook zonder utp kabel te splitsen kunnen werken maar dan moet je de Bbox2 in full routed zetten, maar daarover worden er af en toe problemen gemeld ivm nPVR en VOD, dan ben je beter af met een bbox3.In de living kan je dan op het einde van je utp kabel zowel TV signaal en/of Internetsignaal aftakken, als je met een switch werkt in de living kan je daar zelf een decoder op hangen en een pc/laptop of zelf een wifi ☞http://www.ip-camera-beveiliging.com/engenius-ecb300" target="_blankals je over wifi wilt werken en de wifi ontvangst dan in de living niet groot genoeg zou zijn van de bbox die in de garage staat dan.


zie ook eens ▬►

♦ omtrent deze splitter vind je meer ☞ HIER

alsook de link naar de 'aansluithanleiding'.
Downstream line rate: 60176 kbps


Upstream line rate: 10056 kbps


Downstream Training Margin : 13.8dB
Dat is al ok, je zit dus op VDSL2 met provisioning profiel 30/10 en met een DLM verhoging naar 60/10 eventueel zou zelf mss later nog een 70/10 kunne volgen als de DLM vast stelt dat alles stabiel blijft.
Nu nog eens een test gedaan (www.speedtest.net) en had nu wel 53 Mbps download en 5.4 Mbps upload. Terwijl ik gisteren maar 2 Mbps download had (2 maal via kabel verbonden met bbox, wel met een andere laptop maar vermoed dat dat geen rol speelt?)
Dag Elsa,



Een utp kabel splitsen kan je inderdaad .

Of indien mogelijk een tweede kabel bijtrekken bvb


Opgepast! Je mag maar één VDSL2 (Filter/splitter) gebruiken voor adsl was dit anders



Concreet: kan ik dan alles laten zoals het is, maar in de garage de utp-kabel splitsen, de afgesplitste kabel door de muur naar de aanpalende kamer sturen en daar aansluiten op bv : http://www.niko.eu/nlbe/niko/producten/audio-tv-data-telefoon/in_wandcontactdozen/1_x_rj45_utp_cat5e,_vlakke_uitvoering ?


Ga ik dan internetverbinding hebben via deze RJ45 contactdoos (om in die kamer via kabel tussen deze contactdoos en laptop te kunnen werken)? Of kan ik geen internet hebben als ik niet eerst de bbox passeer?
Dus even zien als we dezelfde taal spreken , dan gebruik je nu van de 4x2 paren van je utp om de het VDSL/telefoonsignaal te sturen naar je VDSL/TF splitter, dan ga je naar je bbox2 en je wil dan 2x2 draden gebruiken van dezelfde utp om van je bbox2 uitgang PC1 (pc2) te gebruiken en terug te gaan naar je garage en dan van daar met een utp kabel naar de aanpalende kamer, dit moet lukken volgens mij.


Je weet puur theoretisch en professioneel zal men dit niet aanraden, maar in de praktijk moet dit te doen zijn ; Gbit ethernet kan je er niet over sturen want daarvoor worden de 4x2 dradebn gebruikt maar vor 100 Mbit worden er 2x2 draden (2 paren) gebruikt je meot langs beide zijden wel de signalen respecteren TX+/TX- en RX+/RX-. .TX+/T- vormen een paar en RX+/RX- ook een paar.


Het zou natuurlijk allemaal veel simpelder zijn moest je een VVT ronde kabel kunnen bijtrekken in de buis waar je UTP kabel nu in zit en deze dan gebruiken om van de garage naar je vdsl2 splitter/filter te gaan en de utp kabel voor je internet signaal naar de naburige kamer te brengen vanuit je PC1 uitgang van je bbox2


als je al dat werk wilt vermijden kan je een plc aansluiten op je pc1 uitgang van je bbox2 en een plc plaatsen in de kamer naast garage en daar je Internetsignaal uithalen voor pc/laptop en jehebt zelf ▬► http://www.proximus.be/nl/id_cr_adaptwifi/particulieren/onze-producten/internet/apparatuur/plc-adapter-met-wifi-extender.html" target="_blankook.
Nee, mijn bedoeling was <u>niet</u> om, eens ik in de living was, via diezelfde utp terug te keren naar de garage.


Mijn vraag is, maar ik vermoed dat je dit nu gaat ontkrachten (leid ik af uit je laatste reactie), of ik uit die UTP kabel ook internet kan krijgen alvorens ik de bbox gepasseerd ben?


Dus zo:


PC

|


{°°} TF

| |

garage==(utp)================{**_°°}

|_______Bbox2======DEC====(hdmi)====TV




Maar dit zal dan enkel kunnen zoals jij zegt vermoed ik, dat ik de ==(utp)=== zowel als 'heen' en 'terug' gebruik? Dat wordt dan ook wat gefoefel veronderstel ik met de kleurtjes in de utp kabel?




Maar alleszins van harte bedankt voor alle duiding hier, en voor de tip over de PLC's. Heb dit ook eens bekeken en dit lijkt me nog de beste (en veruit makkelijkste oplossing). Dan ben ik ook niet gebonden aan 1 vast punt waar ik een internettoegang toevoeg (kan er ofwel meerdere PLC's opsteken ofwel een PLC verplaatsen naar een ander stopcontact).


Bedankt Elsa!

dat ik de ==(utp)=== zowel als 'heen' en 'terug' gebruik



Inderdaad je moet het internet signaal uit je bbox (PC1 pf PC2) eerst halen

want over deze ganse weg:


garage==(utp)================{**_°°}

|_______ zit er een VDSL2 signaal,

waaruit door de bbox modem het IpTV signaal (TV1 en TV2) en het Internet signaal (PC1 en PC2) nog moet gedemoduleerd worden .
Ok, dit is nu duidelijk voor mij, en wat ik initieel van plan was kan dus niet (en houdt dus geen steek), alvorens je door de modem gepasseerd bent kan je geen internetverbinding uit een kabel halen : )


Bedankt!

Reageer