Vraag

LAN Verbinding PC - Switch - BBox valt weg

  • 8 February 2018
  • 20 reacties
  • 1295 Bekeken

Hallo.

We hebben momenteel volgende configuratie:
- BBox3
- Router ingesteld als switch (DHCP uitgeschakeld)
- 2 computers verbonden met de switch

We merken dat na enige tijd de internet-verbinding met de switch uitvalt. We zijn wel verbonden met de switch, maar krijgen geen internet verbinding.
Alle instellingen van de switch staan correct en ook met de bekabeling is er geen probleem (verschillende kabels gebruikt, alsook verschillende merken van routers/switches (TP-Link / Linksys).

Telkens krijgen we hetzelfde probleem: na enige tijd (zonder aanleiding) wordt de internetverbinding verbroken tussen onze computers en de switch. Op een bepaald moment kregen we zelf wifi verbinding met de switch, maar geen bekabelde verbinding. het IP van de switch staat ook buiten de DHCP range van de router.

Ik zie dat er in het verleden dergelijke problemen voorkwamen met een bbox3. Heeft iemand gelijkaardige problemen, of nog beter, een oplossing obv bovenstaande probleemstelling?

Groetjes,
Simon

20 reacties

uw zelfde vraag werd in je nieuwe opgestarte topic hier al beantwoord.
zie uw nieuwe topic
>
https://nl.forum.proximus.be/internet-10/switch-aansluiten-wifi-signaal-weg-46028/index1.html#post617093
Ik had zonet een topic opgestart, maar ik ervaar dus zelfde fenomeen.

switch aansluiten => internet weg, zowel op wifi kanalen als op bekabeld netwerk
switch afkoppelen, en alles werkt terug 😞
We hebben nu van nog een 3de merk (Netgear) een unmanaged switch gekocht. Hier valt dus niets in te stellen.
We hebben hierbij hetzelfde probleem dat het internet dus gewoon uitvalt op sommige momenten, zonder enige aanleiding.

Dit probleem ligt dus echt aan de BBox denk ik dan?
Simon en Sam , zoals je hier zelf aangeeft zijn er geen problemen als je rechstreeks op de b-box3 bent aangesloten, als je zelf een router/ switch op er tussen wil plaatsen kan dat , wij geven echter geen support op het gebruik van deze.

Uhm, Ok. Als het probleem veroorzaakt wordt door incompatibiliteit van de Bbox komt het wel door Proximus.

Met alle respect, maar graag enkel reacties die ons probleem kunnen verhelpen.
Reputatie 7
Badge +4
Simon en Sam , zoals je hier zelf aangeeft zijn er geen problemen als je rechstreeks op de b-box3 bent aangesloten, als je zelf een router/ switch op er tussen wil plaatsen kan dat , wij geven echter geen support op het gebruik van deze.
't is wel raar dat het met de bbox3 rechtstreeks niet gebeurt en na de switch wel, als ik af ga wat op userbase.be/forum al gepost geweest is vroeger zijn er die wel degelijk met een switch achter de bbox3 zonder probleem kunnen werken en met bepaalde switchen zijn er problemen, ik weet niet juist meer de welke.
Daarnaast hebben we ook terug problemen dat het internet uitvalt bij een bepaalde game. Was opgelost, maar doet zich nu ook weer voor (zie volgend topic https://nl.forum.proximus.be/internet-10/in-game-problemen-guild-wars-2-42006).
Nee hier is het de bedoeling dat de bbox3 een ip adres reserveert uit zijn DHCP range voor een aangesloten toestel dat automatisch door de DHCP van de bbox3 een ip krijgt maar in dit geval een vast Ip adres.
Zo had ik vroeger problemen met een HP wifi printer die ineens niet meer bereikbaar was en toen ik op de bbox3 hem een static Ip adres gegeven had heb ik het nooit meer voorgehad, enfin je kunt het maar eens proberen, je weet maar nooit!
Nog een TIP:
Moest er hier niemand meer met een oplossing af komen zou ik de vraag ook nog eens stellen op het bevriend userbase.be/forum .


Even feedback. Probleem is nog niet opgelost. Internet valt nog steeds uit.

We hebben onlangs wel een nieuwe firmware gekregen voor de bbox, misschien kan het daar aan liggen? Of we hebben ook de nieuwste (beta?) digibox gekregen. Ben maar aan het gissen, maar het probleem ligt echt aan Proximus denk ik als we deze problemen hebben met 2 verschillende switches/routers?
Nee hier is het de bedoeling dat de bbox3 een ip adres reserveert uit zijn DHCP range voor een aangesloten toestel dat automatisch door de DHCP van de bbox3 een ip krijgt maar in dit geval een vast Ip adres.
Zo had ik vroeger problemen met een HP wifi printer die ineens niet meer bereikbaar was en toen ik op de bbox3 hem een static Ip adres gegeven had heb ik het nooit meer voorgehad, enfin je kunt het maar eens proberen, je weet maar nooit!
Nog een TIP:
Moest er hier niemand meer met een oplossing af komen zou ik de vraag ook nog eens stellen op het bevriend userbase.be/forum .
Ik weet niet of het eventueel zou beter zijn van via de bbox3 een static address te reserveren voor de switch.
- je connecteren met de bbox3 http://192.168.1.1 als user
en paswoord staat op de sticker van je bbox3
- klik op My Modem
- daarna op DHCP
- dan op de blauwe balk met pijl naar beneden om open te klappen
-onderaan de pagina => Add Static Address .....


Moet ik dan hetzelfde statische up geven zoals ik op de switch heb ingesteld als static ip (192.168.1.250)? Deze buiten de DHCP range?
Ik weet niet of het eventueel zou beter zijn van via de bbox3 een static address te reserveren voor de switch.
- je connecteren met de bbox3 http://192.168.1.1 als user
en paswoord staat op de sticker van je bbox3
- klik op My Modem
- daarna op DHCP
- dan op de blauwe balk met pijl naar beneden om open te klappen
-onderaan de pagina => Add Static Address .....
Bedankt om ons verder op de hoogte te houden 👍

Beide routers (die ingesteld staan als switch) hebben deze functie niet.
Heb nu de switch een statisch ip (192.168.1.250) gegeven, omdat ik dacht dat het misschien de IP toewijzing zou zijn, maar heeft niets opgelost.
Op willekeurige tijdstippen wordt de verbinding met het internet verbroken.

Zou de bbox3 beide switches niet ondersteunen?
- TP-Link C2300
- Linksys WRT54G
Dat lijkt me toch vreemd?
Bedankt om ons verder op de hoogte te houden 👍
Heb je bij die switchen eventueel kunnen natrekken of er ene bij zit die IGMP Snooping ondersteunt.
PS: als je de decoder(s) los koppelt van je bbox3 heb je het dan ook nog voor?


Ik zal vanavond de IGMP Snooping testen. En decoder al eens losgekoppeld, router losgekoppeld, maar steeds zelfde resultaat.
De router is één van de best verkopende op Coolblue, dus het zou me verbazen moest het (enkel) aan de router liggen.

Ik hou je op de hoogte.

In tussentijd is alle andere feedback zeker welkom!
Heb je bij die switchen eventueel kunnen natrekken of er ene bij zit die IGMP Snooping ondersteunt.
PS: als je de decoder(s) los koppelt van je bbox3 heb je het dan ook nog voor?
Misschien eerst eens testen of verbinding lukt rechtstreeks op de bbox 3.

Dit werkt, dit was de initiële setup. Vanaf het moment dat er een switch tussen zit, dan heeft hij problemen.
Maar dit wil niet zeggen dat het probleem aan de hardware van de switch ligt, want heb 2 merken geprobeerd en bij beide heb ik het probleem.
Badge +4
Misschien eerst eens testen of verbinding lukt rechtstreeks op de bbox 3.
honderd procent zeker is het niet, maar om die reden kan de verbinding met internet verbroken worden.
moest je nu een switch liggen hebben die IGMP Snooping ondersteunt dan zou je het direct weten natuurlijk, enfin het was maar ter info.
De verbinding met internet werd verbroken zowel op momenten dat beide computers verbinding maken als op momenten dat slechts 1 computer wil verbinding maken. Denk dus niet dat dit het issue is.
Het zou iets kunnen te maken hebben met IGMP Snooping:
sommige switches kunnen niet goed overweg met multicast verkeer dat gestuurd wordt naar alle poorten, tenzij het een switch is die IGMP snooping ondersteunt, die houdt bij of een bepaalde switchpoort belang heeft bij een multicast. Het verkeer wordt dan alleen naar die poort gestuurd.

Reageer