Vraag

Korte onderbrekingen op internetlijn

  • 10 December 2020
  • 4 reacties
  • 326 Bekeken

Sinds enkele weken ondervinden we tijdens de dag (thuiswerk) telkens korte onderbrekingen op onze Proximus internet lijn. Alle toestellen zowel via WiFi als via bekabeld netwerk ondervinden op dat moment een onderbreking. Het gebeurd een 5 a 10 keer per dag en telkens voor enkele seconden.

Enkele weken geleden hiervan melding gemaakt (telefonisch) en er werd al direct verwezen dat de modem correct functioneert en dat het aan een ander toestel moeten liggen in het netwerk. Indien het nog eens voorkomt moest ik kijken naar de ledjes op de Proximus router. (Je moet natuurlijk al heel snel gaan lopen :-), deze staat in een patchkast in de garage). Nu we komen het steeds vaker tegen laatste dagen en we zien dat de ledjes van de router gewoon normaal lijken. Als ik inlog op het user gedeelte van de router zie ik ook dat deze al 15 dagen online is. Toch ben ik ervan overtuigd dat er iets niet in orde is.

De PoE switch van HP achter de modem vertoond geen gebreken. We hebben deze voor de zekerheid ook al eens herstart. Kan dit nog eens bekeken worden als er iets anders adh kan zijn waardoor deze onderbrekingen voorkomen op onze router? Wanneer er een onderbreking is krijg je dus ook geen DHCP lease meer op je toestel, na enkele seconden na de onderbreking werkt alles terug prima.

Indien er terug niets te zien is op de router zou ik deze toch graag preventief eens vervangen of vragen dat de koper eens uitgemeten kan worden. Helaas nog geen fiber beschikbaar in onze straat :-(


4 reacties

FYI: aangezien het korte onderbrekingen zijn zal het DSL controlelampje dan ook wel continu blijven oplichten en niet een tijd blijven knipperen als dit voorvalt

heb je geen mogelijkheid om een pc of laptop via een voorlopige lange netwerkkabel rechtstreeks te verbinden aan de bbox om zo te weten te komen of die dan ook korte onderbrekingen krijgt.

Reputatie 6
Badge +2

Sinds enkele weken ondervinden we tijdens de dag (thuiswerk) telkens korte onderbrekingen op onze Proximus internet lijn. Alle toestellen zowel via WiFi als via bekabeld netwerk ondervinden op dat moment een onderbreking

Wanneer er een onderbreking is krijg je dus ook geen DHCP lease meer op je toestel, na enkele seconden na de onderbreking werkt alles terug prima.

Dit lijkt mij eerder een DHCP probleem:

  1. Een korte onderbreking (modem of sync onderbreking, PPPoE onderbreking, onderbreking op lokaal netwerk/switch) heeft geen enkele invloed op de DHCP lease van je toestel. Zolang de netwerkkaart verbonden is (vb met de switch of de router) zal het zijn IP behouden tot op het einde van de lease.
  2. Na 50% van de leasetime (vb na 60 minuten indien leasetime 2 uur is) zal het toestel (DHCP client) zijn lease proberen te verlengen, en krijgt dus na 60 minuten een nieuwe lease van 2 uur. Dit gaat zonder onderbreking en met behoud van IP adres.
  3. Indien de DHCP client, na verschillende pogingen, er niet in geslaagd is om de lease te verlengen, dan zal de lease vervallen op het einde van de lease-time (2 uur).
  4. Nu zal het toestel terug een nieuwe lease aanvragen (DHCPDISCOVER > DHCPOFFER  > DHCP REQUEST > DHCPACK). De DHCP client krijgt nu een nieuwe lease (als dan niet met hetzelfde IP adres). In tegenstelling tot een verlenging, gaat het hernieuwen van een vervallen lease, wel gepaard met een korte onderbreking :slight_frown: .

Ik denk dat jouw probleem te maken heeft met DHCP, waar de clients niet tijdig een verlenging van de lease krijgen, en dus allemaal (gelijktijdig) bij het vervallen van de lease, de lease moeten vernieuwen (met een korte onderbreking).

Gezien de heel korte leasetime op de LAN van de B-box, kan deze onderbreking dus heel frequent vastgesteld worden.

 

Mogelijke oorzaak/oplossing:

  • vaste IP adressen: probeer één of meerdere toestellen een vast IP adres te geven (buiten de DHCP range van de B-box3, voorbeeld: 192.168.1.100 e.v.), en kijk of het probleem zich hier ook voordoet.
  • probleem met de switch: sluit één of meerdere toestellen direct aan op de B-box3, en controleer of het probleem zich hier ook voordoet.
  • korte leasetime B-box: eigen router, waar je de leasetime heel lang kan maken (2 dagen, 2 weken, ...).
  • probleem met de B-box3: omruilen.

 

PS. Je hebt geen details gegeven hoe je intern netwerk eruit ziet. Dat kan ons ook helpen :smirk: 

Reputatie 6
Badge +2

@Bucci 

Probleem blijkbaar opgelost, ik zie geen reactie :smirk:

@Bucci

Probleem blijkbaar opgelost, ik zie geen reactie :smirk:

Hoi,

Ik had er niet bij stil gestaan dat het een DHCP probleem kon zijn. Ik zie inderdaad dat de leasetime van de Proximus box maar 3u is. Ga er eens op letten als het op de einde van de lease verkeerd loopt. Nu elk toestel krijg normaliter een andere start lease tijd, dus ook een andere eind tijd. Dus zou het me sterk verbazen dat het hiermee verkeerd loopt. Maar zeker te onderzoeken waard!

 

Setup is trouwens heel simpel Koper → Proximus → HPe PoE switch → bekabelde toestellen | WiFi AP’s. Juist niet praktisch om bekabeld te werken op een pc, heb geen aansluitingen in huis enkel maar voor de AP’s en een paar toestellen niet in de buurt van mijn bureau. Ik zou wel even een toestel kunnen aansluiten in de patchkast en een ping monitor opzetten om uit te sluiten dat het zeker niet van de switch komt.

Alvast bedankt voor jullie reactie! ik had eigenlijk vooral gehoopt dat Proximus ging ingrijpen en nieuwe Proximus Box zou installeren. 

Reageer