Beantwoord

Kanaal reset op 5.0 Ghz

  • 19 January 2019
  • 29 reacties
  • 854 Bekeken

Reputatie 1
Op de 5.0 Ghz frequentie wordt de modem elke 2 à 3 dagen 'gereset' naar 'automatic channel selection'.
Ik kijk, na het wegvallen van de DVB-T televisie sinds 1 december 2018 TV via VRT.NU en de 5.0 Ghz modem frequentie die mijn BBOX3 van Proximus aanbiedt.
Doch dien ik het modem-kanaal van de 5.0 Ghz frequentie waarvoor ik betaal aan Proximus op een specifiek kanaal, bijvoorbeeld kanaal 36 te zetten vooraleer mijn PC het 5.0 Wifi-netwerk kan zien. Het probleem is nu dat Proximus blijkbaar elke 2 à 3 dagen dit kanaal in de modem 'reset' naar 'automatic channel selection' i.p.v. het door mij gekozen kanaal, waardoor de 5.0 Wifi weer onvindbaar wordt. Zeer vervelend.
Na het bellen van Proximus technische support, werd het telefoongesprek door de Proximus-medewerker van dienst gewoon midden in het gesprek volledig afgesloten zonder enige hulp !
icon

Beste antwoord door Els VO 5 April 2019, 12:13

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

29 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Hey Els, kan je de bbox3 modem eens resetten. Via de link

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_adv/particulieren/support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html kan je de reset procedure terugvinden. Groetjes Thierry
Reputatie 1
Thierry, dit reset nogmaals de characteristieken van de modem naar 'automatic channel selection' i.p.v. het kanaal dat ik er manueel inzet. Het probleem is dat Proximus mijn kanaalkeuze die ik in de modem zet, bijv. kanaal 36 steeds om de 2 à 3 dagen zelf reset naar 'automatic channel selection'. Hoe kan dit vermeden worden ????
Hallo Els,
Ter info: voor zover bekend en mijn ervaring is, dat de bbox3v+ bij mij maar terugspringt naar automatisch van zodra je de bbox heropstart of reset.
Zet je de bbox mss soms af!
Reputatie 7
Badge +4
Normaalgezien zou hij dat kanaal toch moeten bewaren. Is je modem rechtstreeks in een stopcontact aangesloten of op een verlengkabel ? Soms kan een kleine verandering in de stroomtoevoer zorgen voor problemen.
Reputatie 1
De modem steekt rechtstreeks in het stopcontact (zonder verlengkabel). Elke avond wordt de modem wel uitgezet. Volgens de Proximus medewerker die ik aan de lijn kreeg, is het "normaal" dat de kanaalselectie steeds gereset wordt als er 'updates' gedaan worden ... toen ik meldde dat ik dit niet normaal vond en hij de kanaalkeuze wel mocht onthouden, verbrak hij de verbinding.

ik heb intussen op dit forum al gelezen dat bij sommige mensen met hetzelfde probleem het kanaal in de modem werd 'vastgezet' door Proximus, maar daar leek hij niets van te weten
Louter ter info: Wat ik heb kunnen concluderen uit de verschillende posts hier op het forum is dat als PX het kanaal vast zet op afstand dat dit wel op het zelfde neerkomt als dat je deze zelf lokaal vast zet en schakelt wee naar automatisch bij bv een reset of pushen van updates ...
PS: normaal gezien zou automatisch de beste instelling moeten zijn aangezien er bij iedere heropstart van de bbox er automatisch geschakeld wordt naar het beste kanaal, maar dat is dan weer blijkbaar de theorie aangezien je het anders ervaart!
Of anders moet je eens proberen als je het probleem ervaart om eens de bbox te herstarten en als het dan opgelost wordt doordat de bbox automatisch het beste kanaal kiest
Reputatie 7
Badge +4
Zou het kunnen dat je modem is uitgeschakeld op dit moment? Zou je de modem aan kunnen laten staan zodanig wij van op afstand kunnen nagaan wat er juist mis gaat?
Reputatie 1
de modem zal vandaag en het hele weekend blijven aanstaan. Zoals ik al vermeldde, wil ik de modem op de 5.0 Ghz band altijd op kanaal 36 laten staan (heb ik deze morgen teruggezet op dit kanaal), Doch herzet de modem zich steeds na 2 à 3 dagen naar 'Automatic channel selection'.
Reputatie 7
Badge +4
Els , We kunnen momenteel je modem niet zien. Kan je de modem nog eens volledig reset en hierna aanpassen naar het gewenste kanaal?
Reputatie 1
modem is gereset en heb hem terug naar kanaal 36 gezet op de 5.0 Ghz Wifi-band
Reputatie 7
Badge +4
Els , kan je eventueel een foto van de leds op de modem doorsturen ? Stuur ook even een privé bericht naar Het Proximus Team met het nummer van je vaste lijn.
Reputatie 1
modem leds
Deze lichten dus op:
modem ingeschakeld
DSL gesynchroniseerd
Internet verbinding ok
wifi verbinding
Reputatie 1
SamuelID, we hebben de modem vanacht afgezet. Deze morgen zag mijn Wifi-adapter weer geen 5.0 Ghz Wifi-band: bij nazicht was de modem weerom automatisch gereset naar 'Automatic channel selection'. Ik heb de kanaalkeuze dan maar weer manueel herzet naar kanaal 36 ...
Reputatie 1
ziehier nog in bijlage de printscreen van de modem setting
je zegt dat je hem afgezet hebt, dan zal dat wel de reden zijn dat hij terug na een herstart op automatisch springt!
PS: heb voor alle zekerheid nog eens op mijn bbox3 de test gedaan en die springt na herstart ook op automatisch, wat ook de bedoeling is dat hij het beste kanaal kiest voor u, maar het kan verkeren zij Bredero... 😉
Reputatie 1
Niet altijd, wij laten de modem 's nachts nooit aanstaan daar hij dan niet gebruikt wordt. En dat is ook geen reden om 'settings' te wijzigen !
Eigenlijk wel want het is de bedoeling dat hij dan zelf het beste kanaal kiest voor u en dat kan hij enkel als hij automatisch staat, maar het kan verkeren zij Bredero... 😉

PS: het is zo dat de modem in automatisch stand dit niet meer doet (beste kanaal kiezen) eens hij herstart is en het beste kanaal al gekozen heeft.
Reputatie 1
dat is niet logisch ... als de instelling op 'automatisch' staat, dan mag hij van mij telkens het kanaal kiezen dat hij denkt dat het beste is (is de betekenis van automatische keuze), maar als het NIET op automatisch staat, maar manueel, dan is het toch logisch per definitie dat je het manueel moet verzetten ???
Dan moeten ze inderdaad een ander algoritme toepassen/aanpassen in hun Boxen, maar deze discussie laat ik verder over aan de mensen van het proximus team zelf.
PS: proximus gaat er blijkbaar vanuit dat de modem blijft opstaan.
Dit melden ze ook dat je de decoder en modem best niet zonder stroom zet omdat normaal 's nacht updates kunnen uitgevoerd worden.
Reputatie 1
Proximus-support: jullie hadden gevraagd om de modem te resetten en naar kanaal 36 te zetten zodat jullie konden monitoren wat er gebeurde. Dit is inmiddels een week geleden. Kunnen jullie de verdere stappen nemen om dit probleem op te lossen ?
Ik heb het even nagekeken, en ik stel voor om de modem om te ruilen naar een jongere BBOX, deze is ondertussen al vijf jaar. Er zouden updates voor beschikbaar zijn, maar de modem lijkt deze niet op te nemen, zelfs na een reset.

Kan je, via een privébericht naar het Proximus Team, even je dichtsbijzijnde UPS Access punt opgeven? Dan kan ik het naar daar opsturen. Zoektool: https://www.proximus.be/eservices/en/jsp/dynamic/KPL
Reputatie 1
Kan je me dan nog laten weten hoe ik een privébericht naar jullie moet sturen ? Moeten we de oude modem dan ook naar het UPS Access punt brengen ?
Dat kan via deze link: https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679
Reputatie 1
OK, nieuwe bbox afgehaald daarstraks en geinstalleerd. Ik heb de 5.0 frequentie weerom op kanaal 36 gezet ... hopelijk houdt hij het nu vast