Vraag

kanaal 5GHz wijzigen bbox3

  • 12 October 2021
  • 5 reacties
  • 1159 Bekeken

Beste,

Hoe kan ik het 5GHz kanaal wijzigen.  Ik heb niet meer deze mogelijkheid nu waar dit vroeger wel was.

Een frequentie in de orde van 100GHz is niet interessant.

Met vriendelijke groeten,

Luc
 

 

5 reacties

Als je een harde reset doet van de bbox, gaat zeker One SSID ingeschakeld worden en als One SSID ingeschakeld staat kan je de kanalen niet meer veranderen, pas van zodra je zelf One SSID uitzet zoals beschreven in mijn eerste post ga je deze weer kunnen veranderen.

ga morgen eens “cold restart” maken op de bbox en zien of ik dan meer keuzes krijg.

Laat wel een woordje na wat het resultaat er van is.

 

Ik heb problemen met bepaalde toestellen als One SSID aan staat en daarom heb ik ook One SSID uitgezet zoals hierboven aangegeven/beschreven en verder heb ik nu geen problemen meer ondervonden seder ik dit gedaan heb, wel is het zo dat als ik het kanaal zelf instel op 5.0 dat deze na een tijd toch nog verandert wordt, en dit zou eventueel van de versie van bbox3 kunnen afhangen, of mss van de “conductor” die kan door proximus afgezet worden, maar daar heb ik nog nooit een bevestiging op gekregen van proximus of dit de reden kan zijn dat een zelf ingesteld wifi kanaal dan toch nog na een tijd veranderd wordt.

verder nog wat uitleg over One SSID:

  • "One SSID" wil zeggen dat één en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt voor de beide wifi frequentiebanden 2.4 & 5.0 GHz,
    namelijk: "Wifi-2.4-xxxx" of "Wifi-home-xxxx" of ook Proximus-Home-xxx i.p.v. de twee wifi netwerknamen wifi-2.4-xxxx en Wifi-5.0-xxxx bij One SSID niet actief.
  • Deze geïntegreerde functie (ook "Smart Wifi" of "Slimme Wifi" genoemd) zou er voor moeten zorgen dat alle WiFi-clients (smartphone, laptop enz...) automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- of 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te maken.
    Maar hierbij kunnen er zich soms met bepaalde apparaten nog problemen voordoen!.

Hi Martin,

Dank je wel.

Inloggen op de webpage vd box is geen probleem, enkel kan er gewoon niets meer aanpassen.

Gebruik sinds dag 1 een eigen password voor user access. En SSID wil ik simpel en gelijk houden voor ALLE access points (=roaming) maar frequentie will ik zelf bepalen volgens andere zenders in de lokatie.  Zoals het hoort dus.

Helaas heb ik de automatisatie via de mobile app ingeschakeld en dat is nu net de dooddoener.  Nu ben ik van een persoon met meer dan 30 jaar ervaring in data com plots naar een nog minder dan leek gevallen.  Eigenlijk zou ik die optimalisatiebrol willen afzetten zodat ik zelf kan bepalen aan de hand van de geburen hun instellingen wat niet te gebruiken als frequentie.

Het zou goed zijn indien Proximus duidelijk stelt wat die optimalisatie inhoud en wat er dan wordt uitgeschakeld (ingeschakeld).  Documenteren dus.

Heb jij of iemand anders hier ervaring mee?

 

Groeten,

Luc

 

 

@ldi006 Dit is omdat One SSID actief staat op je bbox = één en de zelfde wifi netwerknaam voor zowel 2.4 als de 5.0 wifi band.

Je kunt wel One SSID zelf uitzetten.

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.

Reageer