Beantwoord

Is dit weer een spammail?

  • 14 januari 2019
  • 27 reacties
  • 1358 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
Mail komt van: Mijn Proximus - Skynet
Wanneer dit bericht voor u niet goed zichtbaar is, zie hier de online variant in uw browser.

(1) openstaand bericht in My Proximus
Beste klant,

Wij hebben u vijf dagen geleden een email gestuurd dat er een bericht openstaat omtrent de wijziging(en) van uw huidige internet én tv diensten bij Proximus.
Ik heb 5 dagen geleden geen mail gekregen. Dit is wel een heel gevaarlijke mail.
Graag wijzen wij u er op dat wij een akkoord van u nodig hebben voor 16 januari 2019 zodat uw diensten goed blijven werken.

Bedanky,

Team Proximus / Skynet



Hier staat dan een dikke paarse kader met "Bericht zien".


Automatisch gegenereerd voor u als klant.
Verstuurd voor:mijn mailadres

Afmelden of Rapporteren.



Zelf een mini-ecosysteem maken
Kamerplanten zijn enorm populair, maar voor sommige mensen werkt het gewoon niet om de planten in leven te houden. Je kan vergeten water te geven, juist te veel water geven, je planten te warm of misschien wel te koud zetten. Planten hebben inderdaad aandacht nodig, maar wat nou als je een plant of verschillende planten in een glazen fles of pot kan stoppen, je deze vervolgens kan afsluiten en er daarna nooit meer voor hoeft te zorgen? Dat kan door het maken van een mini-ecosysteem.
Wat heb je nodig voor het ecosysteem?
Voor het ecosysteem zelf:
Een fles met een dop of kurk
Stenen of kiezels
Actieve houtskool
Kleine plantjes die houden van een hoge luchtvochtigheid
Mos en decoratie
Potgrond
Als gereedschap:
Stokjes
Een trechtertje (of de hals van een plastic fles)
Hoe maak je het ecosysteem?
Allereerst moet je een fles hebben met helder glas, de plantjes hebben licht hard nodig en met een gekleurd glas zal de hoeveelheid licht voor de planten afnemen. Maak de fles goed schoon met heet water en eventueel met wat zeep. Spoel de fles uit en laat deze goed drogen.
Als de fles droog is kan er begonnen worden met het ecosysteem. Doe voorzichtig wat stenen in de fles. Hierop leg je een laag met houtskool. Breek de stukken een beetje zodat deze niet te groot zijn. Als de fles erg diep is kan een stokje gebruikt worden om de houtskool regelmatig te verdelen.
Met een trechter vul je de fles met een laag potgrond. Als de trechter niet heel diep in de fles komt zou je met een papiertje de trechter kunnen verlengen. Hoeveel potgrond er in de fles gaat hangt af van hoe groot je plantjes zijn, maar minimaal 5 cm.
Nu de bodem gelegd is kunnen de plantjes erin. Maak de wortels van de plantjes vrij en maak met een stokje een gat in de potgrond op de plek waar je een plantje wil plaatsen. Als het plantje staat schuif je met het stokje de aarde weer terug op zijn plek, zodat de wortels goed bedekt zijn en het plantje stevig staat. Hoeveel plantjes er in de fles moeten hangt af van het formaat van de plantjes en het formaat van de fles. Om het ecosysteem goed te laten werken kan je beter te veel dan te weinig plantjes in de fles doen. Het moeten plantjes zijn die houden van een hoge luchtvochtigheid en die niet al te snel groeien. Varens en graslelies doen het bijvoorbeeld erg goed in een ecosysteem.
Na de plantjes is het tijd voor aankleding. Je kan de potgrond bedekken met mos, met steentjes of misschien heb je zelf nog wel een ander idee om je fles nog mooier te maken. Hierbij kan je creatief zijn al moet je er wel rekening mee houden dat het vochtig zal zijn in je ecosysteem.
Hoe verzorg je het ecosysteem?
Zet je mini ecosysteem op een plek met voldoende licht, maar niet in de zon en ook niet te warm. Giet wat water in de fles om de aarde nat te maken. Het beste zou regenwater zijn. Sluit de fles nog niet af, maar hou deze een week tot twee weken open. Als de grond droog wordt moet er weer een beetje water bij. Na een week tot twee weken kan de fles afgesloten worden. Als er na een dag veel condens in de fles zit kan je het ecosysteem het beste nog even laten luchten. Als de fles uiteindelijk dicht is hoef je verder niets meer te doen. Tenzij je ziet dat het echt niet goed gaat in je ecosysteem. Grijp echter niet te snel in, want het hele idee is dat alles vanzelf gaat. Een afgestorven blad wordt vanzelf wel weer opgeruimd. Alleen bij extreem veel condens of een compleet dode plant is ingrijpen misschien even nodig. Een klein beetje condens is wel goed, als dit niet zichtbaar is is het verstandig een klein beetje water toe te voegen.
Hoe werkt het ecosysteem?
Doordat het water in de fles nergens heen kan zal het via condens altijd weer terugkomen in de potgrond en zo zal de plant altijd water hebben. Afgestorven blaadjes van de planten zullen helemaal verteren en zo voedingsstoffen toevoegen aan de potgrond die de planten weer kunnen gebruiken om beter te groeien. Om te voorkomen dat deze blaadjes gaan schimmelen is er actieve kool toegevoegd aan het ecosysteem. De stenen onder in de pot voorkomen dat de planten constant in het water staan, want overtollig water zal uit de potgrond tussen de stenen terechtkomen. Je laat de natuur helemaal zijn werk doen terwijl je zelf kan genieten van je planten zonder er ook nog maar enige moeite in te stoppen.
©️ 2019 Larskp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Biologie Uitgelegd - SuccessieBiologie Uitgelegd - Successie
Successie betekend letterlijk het opvolgen van iets. In de biologie wordt deze term gebruikt voor het veranderen van de…
Habitat en niche (biologie)Habitat en niche (biologie)
De habitat is de werkelijke (fysieke) plaats of ruimte waar een soort zich bevindt. Het woord habitat komt van het Latij…
Biologie Uitgelegd - Ecosystemen
Een ecosysteem is een gebied waarbinnen organismen verschillende relaties hebben. Factoren hebben invloed op deze relati…
Milieuverontreiniging
Menselijk handelen leidt tot milieuverontreiniging. De Nederlandse overheid probeert door middel van wetgeving het milie…
Biologie: Organisatieniveaus
Alles wat leeft kan opgedeeld worden in verschillende niveaus van organisatie. Dit worden de organisatieniveaus van de l…
icon

Beste antwoord door Martin 16 januari 2019, 23:31

je kunt het ook doorsturen via dit formulier: https://www.proximus.com/nl/abuse/form
Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 4
Badge +1
ook zo'n mail gekregen, direct doorgestuurd naar verdachte mail van safeonweb.be, Ik doe dat voor alle mails die ik verdacht vind. De laatste tijd is het weer erg, zojuist een gekregen van oeganda voor het streamen van films. Eens ze emails hebben blijven ze die gebruiken, heel vervelend, moeilijk te stoppen omdat het steeds van verschillende afzenders zijn. Niet op reageren en direct verwijderen is de enige oplossing geloof ik.
Ik stuur die ook altijd door naar safeonweb.be maar ik vraag mij af wat ze er daadwerkelijk tegen kunnen doen?
Reputatie 3
Badge +1
Ik gebruik voor aanmeldingen op websites die ik niet volledig vertrouw (=alles waar je eerst een account moet aanmaken om verder te kunnen) een apart Hotmail account, daarmee houd je toch zeker 90% van de spam (en erger) mailtjes uit je gewone mail. Verder moet je nooit op linkjes klikken die niet vertrouwd zijn, zeker niet als je de info waar het over gaat zelf kunt aanroepen via de website (zoals voor Proximus, maar zeker ook banken!)
Melden bij safeonweb is altijd goed, ze kunnen zo'n account blokkeren en hoewel de spammers dan vaak vrolijk het volgende account openen laten ze wel sporen na waarmee ze op den duur toch op te sporen zijn.
ik krijg er nochtans nu terug genoeg brol binnen via Hotmail en gmail enz. deze verschillende accounts had ik net zoals je zegt om deze reden aangemaakt, maar na een tijd krijg ik ze daar ook weer binnen en zonder dat ik op linken klik van spammails, maar het voordeel is dat als je verschillende accounts hebt en je krijgt de zelfde mails binnen op die verschillende accounts dat je direct weet dat het om ongevraagde mails (spam, phishing…) gaat, aangezien je niet via al die mailaccounts u ergens op geregistreerd hebt, maar dit is ook het enigste voordeel!!!!!
Reputatie 7
Badge +3
ook zo'n mail gekregen, direct doorgestuurd naar verdachte mail van safeonweb.be, Ik doe dat voor alle mails die ik verdacht vind. De laatste tijd is het weer erg, zojuist een gekregen van oeganda voor het streamen van films. Eens ze emails hebben blijven ze die gebruiken, heel vervelend, moeilijk te stoppen omdat het steeds van verschillende afzenders zijn. Niet op reageren en direct verwijderen is de enige oplossing geloof ik.
Ik zet ze als "ongewenste mails" daar staat dan een filter op, maar zoals reeds gezegd, ze gebruiken altijd een ander afzender mailadres. De filter op online mail gebruik ik ook. En ik heb ook al abuse adres doorgestuurd: verdacht@safeonweb.be maar daar krijg ik alleen zo'n mail van terug van "goed t je dit deed", maar of er achteraf iets mee gebeurt dat weet ik niet. Ik moet wel zeggen dat ik de laatste tijd veel minder spam heb. De enige spam die ik kreeg staat in topic en heb ik hier gepost omdat hij toch wel gevaarlijk is.
IS DIT OOK SPAMMAIL?

Dag Meneer ...
De dienst achter de noodnummers 100, 101 en 112 heeft ons laten weten dat zij een wijziging hebben uitgevoerd in hun oproepcentrale. Hierdoor is het mogelijk dat je deze noodnummers niet meer kunt bereiken met je huidige telefoontoestel.

Doe nu de test!

Bel ons gratis testnummer 0800 22 123. Kies de 1 zodra de ingesproken boodschap je daarom vraagt.
> Hoor je daarna de bevestigingsboodschap? Dan zijn de noodnummers nog steeds bereikbaar met je huidige toestel en hoef je verder niets te doen.
> Hoor je geen bevestigingsboodschap? Dan is je toestel niet compatibel en lukt het met jouw huidige toestel niet meer om de noodnummers te bereiken.
eens zoeken in je mailprogramma hoe je de header kunt openen en lezen om te zien van waar deze mail gestuurd geweest is
Dank. Dit is het adres van de afzender: info@link.proximus.com
Ik heb ondertussen begrepen dat dit niet van proximus komt en heb deze mail, samen met een aantal andere mails die duidelijker niet van Proximus kwamen verzonden naar verdacht@safeonweb.be
je kunt het ook doorsturen via dit formulier: https://www.proximus.com/nl/abuse/form
Van harte dank Martin, ik noteer ok dit webadres, want ondertussen heb ik al de mails verwijderd.
Ik krijg de laatse maanden maar vooral de laatste dagen enorm veel spam in mijn reguliere inbox gericht aan iemand anders nl "daniel de viron" en het betreft onderwerpen zoals Award Aldi, Delhaize ,Amazon,Colruyt,X Drone Pro,Daily Savings Finder ....Op het franstalige forum wordt hier ook al melding van gemaakt.Het is altijd aan "daniel.de.viron@skynet.be".Ook worden de mails op oudere datum geplaatst..bv die van vandaag zijn zogezegd mails van de 17de december....(misschien zijn ze dat ook)
De mails komen zeer vaak binnen nu....bijna elke 5 minuten...

https://fr.forum.proximus.be/internet-10/spam-incessant-depuis-quelques-semaines-50161
Reputatie 7
Badge +4
Dag Dirk, we volgen dit op de voet op - kan je ons via privébericht enkele tijdstippen doorsturen waarop je dergelijke mails hebt ontvangen, samen met je eigen mailadres? Je mag de mails zelf ook forwarden via het formulier waar naar gelinkt wordt onderaan deze pagina (neem misschien ook even de uitleg door).
die krijg ik inderdaad ook allemaal binnen maar gelukkig toch niet alle 5 minuten!
Reputatie 7
Badge +6
We zijn hiervan op de hoogte en werken aan een oplossing. We stellen inderdaad een verhoging van het aantal SPAM mails vast.
Ook bij ons komen deze spam-mails al enkele maanden binnen. Is eind 2018 ergens (november/december) plots begonnen. Voordien max 5 spam-mails per maand, nu tientallen per dag. Lijkt toch alsof er toen ergens een spam-filter is uitgeschakeld, of de afzenders hebben een methode gevonden om deze systematisch te omzeilen.
Hopelijk wordt er snel een oplossing gevonden!
Het rare is dat het bij mij nu net omgekeerd is, de laatste tijd krijg ik er veel minder frequent binnen via Skynet maar nu meer via Hotmail !!!! zouden die onderling afspreken mss 😄
PS: even gecontroleerd, voor deze voormidddag waren het er voor:
hotmail 12
gmail 7
en voor Skynet 0
Ik kan melden dat het vandaag gestopt is.Er is dus wel degelijk iemand mee bezig :-)Hopelijk blijft het zo.
En blijkbaar reageren ze op het franstalige forum opdezelfde manier...plus rien

https://fr.forum.proximus.be/internet-10/spam-incessant-depuis-quelques-semaines-50161/index3.html
👍 Dat is al goed nieuws.
maar ik ben wel benieuwd hoelang het gaat duren vooraleer we er terug zullen binnen krijgen!
Ze zijn terug begonnen....ongeveer een half uur....ze komen terug binnen...dezelfde
ze veranderen regelmatig van mailadres en dus als je met een filter werkt moet je ook iedere keer deze weer aanpassen, is echt straatje zonder einde !
Inderdaad...en nu is daniel.de.viron@skynet.be. jean.pierre.vermeire@pandora.be geworden.....en komt het in mijn mailbox....dezelfde groep berichten trouwens....
Hallo
zelfde probleem 10 tal mail per dag en inderdaad nu is het gericht aan jean.pierre.vermeire@pandora.be met dezelfde zever van colruyt enz .
A.U.B. doe hier iets aan
Reputatie 7
Badge +4
Ik raad je aan dit door te geven via dit formulier: https://www.proximus.com/nl/abuse/form
Ik hoop bij deze dat Proximus dit kan oplossen.Het blijft maar komen.
en er zullen er wel blijven komen als ik zie bv hoeveel er op mijn Hotmail account hoeveel er dagelijks tegengehouden worden.
Mijn mail applicatie haalt die junk/spam normaal niet binnen en worden automatisch gedeletet na 30 dagen, maar ik heb de instelling veranderd zodat ik ze toch in de spam/junk folder binnenkrijg aangezien ik al af en toe eens een mail gemist hebt door een "false positief "

Reageer