Vraag

Ipad verliest voortdurend internetconnectie

  • 24 October 2020
  • 61 reacties
  • 2212 Bekeken

Hey,

 

mijn ouders hebben proximus (tv, internet, telefonie) en hebben 2 iPad (1 oudere en 1 nieuwe van 1 jaar oud).

Bij beide toestellen, moeten ze voortdurend de wifi uitzetten en dan weer aanzetten om op internet te gaan en soms na 5 (soms wat langer) minuten hebben ze weer geen verbinding en moeten ze het opnieuw doen.

Ik dacht dat het probleem aan de iPad lag, omdat mijn mama wel goede verbinding heeft met het smartphone  met de wifi.

Ik heb 1 week de nieuwe iPad gebruikt, bij mij thuis ( ik heb scarlet trio) en hier heb ik geen problemen, ik had voortdurend internetconnectie. op elke moment van de dag dus ik vermoed dat er toch iets moet schelen met het wifi signaal naar de iPad.

 

Waarom zou dit probleem liggen? hoe kunnen we dit probleem fixen?

Bedankt

 


61 reacties

fyi: proximus medewerkers komen hier pas terug op maandag maar voor scarlet ga je moeten ten rade gaan bij scarlet zelf!

Hey Martin,

 

Ik vermoed dat u mijn probleem niet goed hebt verstaan.

Bij mijn ouders (zij zijn bij proximus) valt de verbinding voortdurend weg met hun iPad. Ze moeten elke keer naar de instellingen gaan (van de iPad) om de wifi uit te schakelen en daarna weer in te schakelen om terug eventjes verbinding te hebben (na een paar minuten valt de verbinden weer weg.)

 

Ik heb bij mij thuis scarlet (ik woon niet bij mijn ouders), en ik had de voorbije weken 1 van hun 2 iPad bij mij om te checken of dit probleem ook bij mij zich voordoet (als dit wel het geval is, dan lag het probleem aan de iPad) maar had ik altijd wifi met de iPad dus ik vermoed dat het probleem bij proximus (of decoder ligt)

sorry inderdaad verkeer geïnterpreteerd.

De bbox eens resetten zouden ze kunnen proberen = 20sec de resetknop achteraan ingedrukt houden en dan pas lossen om de bbox weer volledig te laten heropstarten.

indien dit niet helpt dan eens One SSID uitschakelen op de bbox:

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de de-activatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak van het probleem zou gevonden zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Ter info

https://support.apple.com/nl-be/HT204051

 

Het zou inderdaad eventueel te maken kunnen hebben met OneSSID maar indien ook toegepast bij Scarlet moet de oorzaak misschien toch elders gezocht worden (ik vermoed dat de Ipads én WiFi 2.4 én WiFi 5.0 ondersteunen)

→ Bbox WiFi niet meer ok? Storingen door andere WiFi-netwerken en/of apparatuur in de buurt?

 

 

Ik ga maar bij mijn ouders over 10 dagen (omwille van het corona gebeuren, ga ik minder vaak bij mijn ouders).

Ik heb gekeken hoe het zit met scarlet (ik kende one ssid niet.)  ik denk dat deze aanstaan (want ssid staat 2 keer aangevinkt (zowel bij 2.4 als 5 ghz). (en geen problemen met met iPads van mijn ouders, bij mji thuis)

Toch nog vermelden dat mijn mama haar smartphone altijd verbonden is met de proximus wifi maar daar zijn er geen problemen mee (zegt ze). Toch raar dat er altijd verbinding zou zijn met de wifi maar met de 2 iPad vallen deze voortdurend uit).

De Bbox zijn ook vrij recent, mijn ouders zijn maar sinds een 6-tal maanden bij proximus.

Reputatie 7
Badge +4

Fyi

OneSSID : 1 SSID voor én WiFi 2.4 én WiFi 5.0 van het type WiFi-home-xxxx of WiFi-2.4-xxxx bij Proximus (geen ervaring bij Scarlet)

Eventueel ook de oudste iPad bij u proberen maar bovenstaande lijkt inderdaad eigenaardig

Misschien het(de) Proximus WiFi-netwerk(en) op de iPads “vergeten” en opnieuw instellen

Proximus medewerkers op dit publieke forum kunnen vanaf morgen eventueel nakijken of er bv. geen WiFi-storingen/interferenties zijn (netwerken buren/microgolfoven/TL-lampen,…. , radar meteo/luchthaven, ...)

Blijft er nog de afstand Bbox -iPad/Iphone en/of de hindernissen (wanden, ...) ertussen (indien gelijkaardig is dit ook niet een mogelijke oorzaak)

Zou mij verwonderen en ook nog nergens gelezen dat Scarlet slimme wifi (=One SSID) zou gebruiken .

Reputatie 7
Badge +4

@Fabke_1 Ik heb net het telefoonnummer dat in je profiel vermeld is nagekeken. Ik zie daar niet onmiddellijk een oorzaak voor dit probleem. Ik meet geen interferenties op het wifinetwerk, en de lijn zelf ziet er ook goed uit. Kan je al eens testen met de tips van Martin hierboven (netwerk vergeten, reset modem, one ssid uitschakelen)?

Bedankt voor al uw reacties;

 

Ik ga volgende week woensdag bij mijn ouders (ik probeer het contact zo miniem mogelijk te houden) en zal dan doen wat Martin me aanraadt. ;-)

 

Ik kende de one SSID  niet. bij scarlet (bij mij thuis) vind ik SSID en dacht dat dit hetzelfde was.

 

Woensdag 4 november weet ik meer. Bedankt!

Reputatie 2
Badge

Hey,

 

mijn ouders hebben proximus (tv, internet, telefonie) en hebben 2 iPad (1 oudere en 1 nieuwe van 1 jaar oud).

Bij beide toestellen, moeten ze voortdurend de wifi uitzetten en dan weer aanzetten om op internet te gaan en soms na 5 (soms wat langer) minuten hebben ze weer geen verbinding en moeten ze het opnieuw doen.

Ik dacht dat het probleem aan de iPad lag, omdat mijn mama wel goede verbinding heeft met het smartphone  met de wifi.

Ik heb 1 week de nieuwe iPad gebruikt, bij mij thuis ( ik heb scarlet trio) en hier heb ik geen problemen, ik had voortdurend internetconnectie. op elke moment van de dag dus ik vermoed dat er toch iets moet schelen met het wifi signaal naar de iPad.

 

Waarom zou dit probleem liggen? hoe kunnen we dit probleem fixen?

Bedankt

Het ligt aan de modem door het nieuwe wifi systeem dat zogenaamd beter zou zijn is niet het geval . Je bent niet de enige met dit probleem Proximus vind er geen oplossing voor het is opgestart samen met Android 10 . Ik heb het onlangs terug gezet het wifi naar de oude configuratie en dan was het in orde maar de laatste weken kreeg die dat ook al . En ja ik heb de nieuwe modem en decoder omdat ik tester was . Dus het ligt aan het systeem zelf

 

Ik heb het identieke probleem als de originele poster. 

Alle suggesties reeds doorlopen, niets werkt. Ipad en Proximus Wifi is een zeer moeilijke combinatie. 

Ook zoals de originele poster stelt werken de Ipads perfect bij de concurrentie. 

Uitermate vreemd en vermoedelijk een probleem in de firmware van de routers. 

Zeer vreemd is dat een Iphone geen problemen heeft. 

De Samsung smart TV in huis heeft dezelfde kuren als de Ipads. Hard wired gaat hij perfect, met WIFI heb je problemen. De router mag zelfs naast de tv staan, je zal steeds de connectie verliezen. Hij vindt nog wel de router maar kan niet doorgaan naar internet.

Dit zegt me dat het niet OS gebonden is.

OneSSID uit of aanzetten maakt geen verschil. 2.4 GHZ of 5.0 ook geen verschil.

Volgens Apple guru’s zou ik kunnen proberen over te schakelen van WEP naar WPA….

Ik vermoed dat vele Ipad gebruikers met dit probleem zitten, maar een firmware aanpassing van een router zal er niet gauw inzitten. Ik vermoed dat dit Alcatel routers zijn, dus dan ben je wel even bezig. 

De proximus helpdesk zou kunnen helpen door alle klachten te bundelen, misschien dat dan iemand er aandacht aan schenkt en iemand de debug mode bij een Ipad gebruiker opzetten dan gaan we vooruitgaan denk ik.

 

 

FYI: bbox staat default ingesteld op WPA

Reputatie 7
Badge +4

@Fabke_1  @MichelV 

Onze “Wi-Fi Doctor” is een agent die in de modem firmware zit, evenals in onze boosters en bridges. 1 van de onderdelen zorgt ervoor dat elk apparaat automatisch wordt “gestuurd”’ naar de op-dat-moment-en-op-die-plek beste band en kanaal. Dat werkt fantastisch goed voor de meeste devices, maar spijtig genoeg hebben Apple devices dat vaak niet zo graag. 

Voor mensen die er erg veel last van hebben kunnen we dat onderdeel wel uitschakelen op de modem (“Conductor”). Ik heb jullie nummers doorgegeven om dit te laten uitschakelen. Daarna zou de wifi-verbinding beter moeten werken op de I-pad. 

We testen momenteel nieuwe firmware, met o.a. nieuwe Wi-Fi drivers, die dit probleem aanpakt. Als alles goed gaat zouden we in het eerste kwartaal van 2021 de uitrol kunnen doen.

 

WEP en WPA2 zijn Wi-Fi beveiligingsprotocollen, maar WEP word al lang niet meer gebruikt omdat het niet zo veilig is. Onze modems gebruiken al vele jaren WPA2 by default (maar klant kan het wel nog wijzigen in GUI, voor “backward compatibility” met oudere Wi-Fi junk).

 

Onze modems zijn niet van Alcatel, maar oa van Sagemcom.

@HadewychT

Voor mensen die er erg veel last van hebben kunnen we dat onderdeel wel uitschakelen op de modem (“Conductor”).

Heb je het nu over de bbox3 want ik zie in mijn bbox3 interface nergens “conductor” staan ?

Ter bijkomende info: Ondertussen is er al een WPA3 (momenteel nog niet voor bbox)

Reputatie 7
Badge +4

De ‘conductor’ is een onderdeel van de One SSID. Dat kan je niet zelf aanpassen. 

@HadewychT bedankt :thumbsup_tone2:

Hey,

 

Ik word er nerveus van..  ik heb nog niets gewijzigd in de modem van mijn ouders omdat ik ook wel van mening   ben dat mijn ouders betalen voor een goede dienst en indien het niet werkt en het probleem ligt niet bij mijn ouders dat proximus dan het nodige moet doen omdat dit probleem te herstellen.

Mijn mama klaagt voortdurend dat haar ipad ( ong 1 j oud) een slechte aankoop was. Wilt ze op de wifi, moet ze de wifi uit- en dan weer aandoen.. na 3 a 5 min moet ze dit opnieuw doen.. ik vind dit echt niet kunnen.  Ik zou het appreciëren dat proximus dit probleem zou oplossen.

 

@HadewychT  "Voor mensen die er erg veel last van hebben kunnen we dat onderdeel wel uitschakelen op de modem (“Conductor”). Ik heb jullie nummers doorgegeven om dit te laten uitschakelen. Daarna zou de wifi-verbinding beter moeten werken op de I-pad. " 

We merken nog geen verschil.  Wat kan ik doen, want ik vind dat proximus dit moet oplossen. Moet ik zelf bellen voor er iets veranderd?(een andere modem versie? Iets anders?)

 

Groetjes 

 

ik vind dit echt niet kunnen.  Ik zou het appreciëren dat proximus dit probleem zou oplossen.

louter ter info: wel zo als de fout dan uiteindelijk niet bij Prox ligt kan er wel een factuur volgen.

Reputatie 7
Badge +4

@Fabke_1 Die instelling is wel degelijk aangepast op je modem. Heeft ze dit probleem ook als ze op een andere locatie een draadloze verbinding wil maken met haar I-pad ? Werken andere toestellen bij haar thuis wel goed op Wifi ? Ik zie niet onmiddellijk een oorzaak voor dit probleem in de metingen van de lijn en het draadloze signaal. 

Ik heb haar  ipad ondertussen al 2 keer bij mij  gehad en daar was alles goed (hen scarlet).

 

Ik zal eens vragen dat ze een paar keer per dag om haar gsm surft.  Denk dat er daar ook geen problemen zijn omdat ze altijd mijn whatsapp berichtjes beantwoord..  maar zal vragen dit eens te checken. Thx om dit op te volgen, HadewychT

Ben bij mijn ouders geweest.

Mijn smartphone en die van mijn mama (allebei samsung) hebben een zeer goede verbinding met de WIFI

 

ik heb een oudere ipad en deze  werkt goed met de wifi maar met de nieuwe ipad (ipad, 7de generatie, 2019) van mijn mama is het echt slecht.

Met de ipad van mijn mama, heb ik een goede wifi bij mij thuis (scarlet).. dus ik vermoed dat het probleem bij de modem ligt van proximus 

FYI: Maandag komen ze van Prox terug langs hier op het forum en kunnen ze verder beslissen wat er best gebeurt

@HadewychT  zou je voor  mijn modem “conductor” kunnen uitschakelen ?  Ik ervaar de Wifi connectie problemen bij mijn Apple devices ook constant.  Moet dit ook gebeuren op de Wifi extender ?

 

Mvg,

 

Ivo 

wij zijn dus blijkbaar niet de enige met het probleem.
Mijn twee oudste kinderen (4de en 6de middelbaar) zijn regelmatig thuis voor afstandsonderwijs.
Mijn vrouw werkt full-time thuis en heeft een bedrade computer ( ethernet rechtstreeks op de modem ).
De kinderen werken elk boven in één grote ruimte. hun laptop en GSM zijn verbonden via wifi.
Meer dan regelmatig wordt enkel het WIFI signaal van de laptop van mijn zoon onderbroken, enkel dat van hem.
Als ik via de webpagina kijk, zie ik dat idd enkel zijn computer niet meer verbonden is met de Wifi. 
ik heb al een externe wifi stick aangeschaft, maar het probleem blijft.
dit tot grote frustratie want het duurt telkens 4 a 5 minuten eer die terug verbonden is.
Bij de computerwinkel vinden ze geen probleem. Als ik de laptop mee naar het werk neem, blijft de wifi de hele dag op, zonder enkele uitval.
wij worden er hopeloos van.
iemand een idee?

helpt het niet als je eens probeert door One SSID te deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1 
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden als je dit wenst)

Reageer