Vraag

IP configuratie na Acces Point

  • 22 January 2018
  • 10 reacties
  • 1392 Bekeken

Beste

Sinds 10 maanden heb ik thuis een tp-link EAP225 aangeschaft om een stabiele wifi verbinding te verkrijgen op de bovenste verdieping (te ver van de BBOX3). Helaas moet ik na het instellen van deze acces point dagelijks de stroom en het netwerk onderbreken om op mijn wifi te kunnen. Soms is dit nog niet voldoende en dien ik alles opnieuw in te stellen.

Ik heb mijn acces point zodanig ingesteld dat hij dezelfde SSID en wachtwoord heeft als het wifi netwerk van de BBOX.
De acces point heeft het statisch ip adres 192.168.1.128 gekregen, ingesteld in het menu van tp-link. Dit om moglijke ip-conflicten tussen de acces point en de dhcp toegewezen adressen te vermijden (192.168.1.2-192.168.1.63). De SSID broadcast door de Acces Point heb ik al uitgeschakeld zodat de eerste verbinding steeds gemaakt wordt met de BBOX3.

Na de instellingen werkt alles goed, maar een nacht later krijgen mijn apparaten die op de wifi willen volledig foute ip-adressen toegewezen. (bijvoorbeeld: 168.108.x.x) Ik begrijp niet waarom de bbox deze adressen uitdeelt. Als ik de acces point terug uit het netwerk haal, kunnen de apparaten wel terug op het wifi netwerk.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Alvast bedankt!
Huub

10 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Dag Huub, kan je het IP van je AP eens wijzigen naar dynamisch en vanop je bbox statisch zetten naar 1 tussen 192.168.1.2 - 192.168.1.63? Kan je eens controleren of dit beter werkt?
Ik ga ervan uit dat je AP geen eigen DHCP functie heeft? Controleer dit voor alle zekerheid even in de instellingen.
de foute 168.108.x.x adressen zullen van de DHCP van het AP komen
Reputatie 7
Badge +6
Ook mijn vermoeden Martin. Maar ben even diagonaal door de gebruikershandleiding gegaan en niet meteen deze optie gevonden. Vreemdvreemd. 🙂
Dag Huub, kan je het IP van je AP eens wijzigen naar dynamisch en vanop je bbox statisch zetten naar 1 tussen 192.168.1.2 - 192.168.1.63? Kan je eens controleren of dit beter werkt?
Ik ga ervan uit dat je AP geen eigen DHCP functie heeft? Controleer dit voor alle zekerheid even in de instellingen.


Beste Thomas

De voorgestelde instelling heb ik meermaals geprobeerd. Het wifi netwerk werkt, maar een dag later heb ik dezelfde problemen.

de foute 168.108.x.x adressen zullen van de DHCP van het AP komen

Beste Martin

De tp-link EAP225 heeft geen DHCP instellingen, ik verwacht dan ook dat deze geen ip adressen toewijst.
inderdaad ik had mij vergist met een ander topic omtrent een acces point van tp link waar het adres geen privé ip adres was maar namelijk: 192.168.0.x was 😊
Beste Martin

Na vorige week nog wat op te zoeken na het openen van dit topic heb ik het wifi signaal van mijn AP van kanaal gewijzigd. Zowel mijn BBOX3 als mijn AP zaten op kanaal 1.
Na het kanaal van mijn AP gewijzigd te hebben naar 6, heb ik heel de week het geluk van een klein kind ervaren. Elke ochtend terug op de wifi zonder problemen.

Helaas vandaag opnieuw hetzelfde probleem, plots krijgen mijn toestellen verbonden met de wifi een ip adres 169.254.0.55, etc. en is er geen internetverbinding. Het eenvoudig uitpluggen van mijn AP, een minuut wachten en terug inpluggen verhelpt de problemen niet, dus ik weet straks na het werk weer wat te doen.

Hoe kan ik bepalen of dit probleem bij de BBOX3 of het AP zit? Graag zou ik het defecte apparaat vervangen of omwisselen.
(Ik heb geen 2de AP of router beschikbaar om dit te testen.)

Bedankt!
Huub
Heb je de mogelijkheid om tijdelijk je AP eens met een utp kabel rechtstreeks te verbinden ipv via wifi met de bbox3 om zo vast te stellen of het zich dan nog voordoet.
Tip: Ondertussen de vraag mss ook eens stellen op userbase.be/forum
Beste Martin

...
Helaas vandaag opnieuw hetzelfde probleem, plots krijgen mijn toestellen verbonden met de wifi een ip adres 169.254.0.55, etc. en is er geen internetverbinding. Het eenvoudig uitpluggen van mijn AP, een minuut wachten en terug inpluggen verhelpt de problemen niet, dus ik weet straks na het werk weer wat te doen.
...


FWIW ... 169.254.x.y is een non routable IP adres dat door Microsoft wordt toegewezen na time-out van de DHCP "provider" ... U moet dus uitzoeken waarom uw AP geen LAN adres krijgt toegewezen ..
Er is trouwens een sloot info te vinden over hoe dit AP moet geconfigureerd worden. Ik gebruik al jaren een TP-WDR4300 als AP (bbox-3 wifi = off) en dat heeft nog nooit een probleem gegeven. wel alle LAN IP adressen vast ingesteld.

PS ... Hetzelfde SSID voor uw bbox-3 en uw AP lijkt mij geen erg gezond idee ...

edit:
BTW ... Helpt dit ? https://www.youtube.com/watch?v=c272MvOTq50
Het zelfde SSID geeft ook dikwijls problemen ivm roaming die niet altijd automatisch gebeurt zoals het zou moeten.
BTW .. IP adres 168.108.0.0 ... ??? halloooo
"168.108.0.0 IP address Information
The IP address 168.108.0.0 was found in New York, New York, United States. It is allocated to CIBC World Markets. Additional IP location information, as well as network tools are available below. ..."

"WHOIS Source: ARIN
IP Address: 168.108.0.0
Country: usUSA - New York
Network Name: CIBC-WORLD-MARKET-US
Owner Name: CIBC World Markets
CIDR: 168.108.0.0/16
From IP: 168.108.0.0
To IP: 168.108.255.255
Allocated: Yes
Contact Name: CIBC World Markets
Address: 425 LEXINGTON AVENUE, NEW YORK
Email: GNSOperations@cibc.com
Abuse Email: GNSOperations@cibc.com
Phone: +1-416-681-4646
Fax:
"

Hoe uw EAC AP aan dat nummer komt is méér dan een mysterie !! tenzij de boel gehackt is ... 😁

Reageer