Beantwoord

Internetsnelheid weer gehalveerd



Toon eerste bericht

53 reacties

Ter info: je zou ook eens zelf een lijntest (TBF) kunnen initiëren:

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.

Indien dit geen verbetering geeft, dan toch best wachten tot iemand van het proximus forumteam je verder kan helpen.

Reputatie 1
Badge

@Martin @HadewychT 

 

Even een update…

 

Vorige week werd ik nog opgebeld door ‘Happy House’ van Proximus. Op dat moment hebben ze mijn lijnprofiel verhoogd naar 50/10. In de afgelopen week had ik een hogere snelheid van een 30 Mbps Down en 2,5 Up.

 

Vandaag stond hier een technieker, die melde een kwaliteitsprobleem (technieker van een onderaannemer). Hij zegt, ik ga je lijnprofiel verlagen naar 30/3. ??

 

Dus ik hoop nu dat de snelheden niet te snel terug verlagen, of het is weer naar af… Dus dit punt is nu nog wat afwachten… en opvolgen...

 

Waar kan ik zoals bij de Bbox van Sagem de tool gebruiken om mijn gegevens zoals lijnprofiel te bekijken met mijn ‘Internetbox’? Is er een IP die ik kan gebruiken om in mijn ‘Internetbox’ te geraken?

 

Kan ik zelf een TBF test starten? Hoe doe ik dit juist? Of is dit hetzelfde als de DLM met het gratis nr?

Beste,

 

Ik heb exact hetzelfde probleem. Sedert ongeveer 2 weken geleden is onze snelheid van ongeveer 25 Mb down/5 Up gezakt naar 10 Mb down/1.3 Mb up. Ik heb hiervoor gebeld maar daar zeiden ze dat het een “dynamisch algoritme” was die de lijn test en daarop de snelheid aanpast. Ze zeiden dat ik best even wachtte en dat het vanzelf weer goed zou komen. Ik heb ondertussen weer een week gewacht maar de snelheid is niet terug goed gekomen. 

Bij mij is het wel de eerste keer dat dit gebeurt. We hebben 1.5 jaar wel een stabiele snelheid gehad van 25 Mb down/5 Up. Er is niets gebeurd aan de binnenbekabeling en er zijn ook geen werken in de straat geweest voor zover ik weet. Ik zie dus niet waarom de lijn nu “plots” slecht zou zijn.

 

Mvg,

Bart Wydaeghe

 

 

Reputatie 7
Badge +5

@Bart Wydaeghe De snelheidsverlaging kan door meerdere factoren komen. Helaas kan ik je hier geen sluitend antwoord op geven. Indien je toch nog hinder zou ondervinden laat het ons dan zeker weten.

Dit is het resultaat van die sagem tool voor mijn lijn en het valt me op dat ik ook dat profiel “8b” heb ipv “17a”
​​ net zoals de andere meneer hier boven die dit probleem ook had.

 

Dank voor de reactie. Ik heb die link gevolgd en dit was het resultaat:

Geadverteerde snelheid

tot 100 Mbps download - tot 30 Mbps upload

Maximumsnelheid beschikbaar voor 52% van de lijnen met jouw configuratie

23,3 Mbps download - 4,7 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid

11,2 Mbps download - 1 Mbps upload

 

Ik krijg dus idd die minimum snelheid maar heb meer dan een jaar (meer dan) de maximum snelheid gehad. Dat toont aan dat het dus mogelijk is om die snelheid stabiel te halen op mijn lijn (volgens die sagem box tool moet zelfs 35 Mb mogelijk zijn). Dus wat is er veranderd dat ik dit plots niet meer haal?

 

Mvg,

Bart Wydaeghe

Heel hartelijk dank alvast voor de reacties! Hopelijk kan iemand van Proximus dit verder oplossen.

 

Mvg,

Bart w.

@YorickP sorry ik had uw reactie gemist. ik heb mijn klantnr aan mijn profiel gehangen. Bedankt alvast!

Reputatie 1

Het is vandaag niet beter:

 

Reputatie 7
Badge +4

In afwachting van een reactie van een Proximus medewerker (moderator) op dit publieke forum

DLM = no blijkbaar zou 18/2 Mbps down/up het startprofiel zijn van uw lijn (= mimimum gegarandeerde snelheid) cfr

Speedtest internet connectie | Proximus

 

Blijkbaar is uw lijn pas recent in dienst of is er recent een interventie op deze lijn of op de distributiekabel geweest line up time 1d 13u)

 

Vermits de noise margin down/up 17/21 dB (» 10 dB) is zal uw lijn op korte termijn (enkele dagen à 2 weken) via DLM automatisch een hogere snelheid kunnen bekomen, meer dan 30/6 zal er mijns inziens mogelijks niet inzitten op basis van deze cijfers (eventueel zelfs slechts 25/4 of 25/6)

 

Voor en vdsl2 vectorised lijn van +/- 900 m zou de normale startsnelheid 30/10 down/up zijn, mogelijks is de kwaliteit van de kabel evenwel een beperkende factor (bv. ouderdom ervan, vele herstellingen erop, diameter koperpaar, ...)

zo’n lage upload kan ook eventueel wijzen op de binnen bekabeling/aansluiting …. vandaar mijn voorstel als test de modem direct op binnenkomende draadjes aansluiten indien mogelijk ….

Is dit na het uitvoeren van de lijntest?

Je staat nu met een profile 8b zie ik ipv 17a , er zal niets anders opzitten dan dat een proximus forummedewerker die verder natrekt wat er met je lijn aan de hand is.

 

@Bart Wydaeghe Ik heb je lijn getest en zie dat er inderdaad problemen zijn geweest op verschillende lijnen sinds 3 juni. Dit is ondertussen opgelost en nu zal je lijn terug geëvalueerd worden en de snelheid verhoogd als blijkt dat dit kan (wat ik wel verwacht). Normaalgezien zou je binnen dit en 14 dagen toch terug een verschil moeten zien. 

@HadewychT De lijn is 8 dagen geleden een beetje versneld van 12Mb/1.5Mb naar 16Mb/2Mb. Dit is nog altijd veel trager dan het was (upload is zelfs 3 x trager). Aangezien er helemaal niets veranderd is aan onze kant zou ik dit toch graag opgelost zien en onze oorspronkelijke snelheid terug krijgen. Kan er nogmaals gekeken worden?  Als jullie vermoeden dat het hier binnen in huis een issue is ben ik steeds bereid om een technieker te ontvangen om dat na te kijken.

Reputatie 1

De lijntest lukt niet, bij het invoeren van het lijnnummer krijg ik de melding dat het niet gevonden kan worden. Het is nochtans het nummer dat op de factuur staat; meerdere keren geprobeerd.

Hopelijk vandaag wel een reactie van een Proximus medewerker!

Reputatie 7
Badge +5

@raoulm Ik heb je lijn eens nagekeken en een TBF gelanceerd. Je snelheid zou nu terug hoger moeten zijn. Indien dit toch terug zakt kunnen we best iemand ter plaatse sturen.

Kan je ons op de hoogte houden?

Reputatie 1

@DaisyS Inderdaad, momenteel is het terug gelijk het was.

ik zal het de komende dagen in de gaten houden.

bedankt!

 

Reputatie 7
Badge +5

@raoulm Graag gedaan!

Reputatie 1
Badge

@proximus 

Beste,

 

Kan er iets gedaan worden aan mijn trage internetsnelheid?

 

Ik haal met moeite 20 Mbps DOWN en 1,8 Mbps UP. Met constant vastlopen van het internet en het beeld tot gevolg.

 

Volgens mij een te laag startprofiel van 30 Mbps / 8b i.p.v. 70 Mbps / 17a ?

 

Dit zou ik moeten halen volgens de test proximus.be/internetsnelheid (bijlage foto)

 

 

 

 

Reputatie 1
Badge

Ter info: je zou ook eens zelf een lijntest (TBF) kunnen initiëren:

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.

Indien dit geen verbetering geeft, dan toch best wachten tot iemand van het proximus forumteam je verder kan helpen.

 @Martin De boodschap van de decoders loskoppelen moet je dan niet doen in de procedure? Ik was aan het wachten nadat ik de V7 decoder had uitgetrokken (stekker) en deze opnieuw opgestart was. Maar het resultaat op het tv scherm kreeg ik niet te zien van de DLM test. Met mijn gewone telefoonnummer (vaste lijn) hoefde ik geen klantnummer in te geven. Wanneer ik de test deed met mijn lijnnummer vroeg deze wel om het klantnummer in te geven.

Reputatie 1
Badge

@proximus

 

Kan u me het lijnprofiel en de stats meedelen die ik nu heb op dit moment op mijn lijn? 

Reputatie 1
Badge

@Olivier Dupon  De formulering die ik hierboven geplaats heb

 Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.

is inderdaad niet duidelijk genoeg en de “boodschap negeren” sloeg alleen op het feit dat er gezegd wordt dat je het resultaat op scherm zal zien, wat niet gebeurt.

Als je na deze automatische lijntest niet op de “gegarandeerde max snelheid” (45/15Mbps) geraakt is er inderdaad iets niet normaal met je lijn.

NB: je doet natuurlijk best je http://speedtest.net met een laptop/pc rechtstreeks verbonden aan de internet box met een utp kabel terwijl geen andere toestellen contact marn via wifi of via utp met de bbox

Dan zal je moeten afwachten tot een PX Moderator hier de draad opneemt om dit verder te onderzoeken

@Martin De speedtest heb ik inderdaad al gedaan zonder andere toestellen en rechtstreeks aangesloten op de modem. Helaas een 'mager' resultaat naar snelheid toe.

Reputatie 1
Badge

@Olivier Dupon Er staat in de screenshot dat de gegarandeerde snelheid voor uw lijn 45Mbps download is en geen 70. Ik heb dit even voor je nagekeken, en je lijn haalt momenteel maar amper 25Mbps. Er stond een technieker geboekt eerder deze maand, maar dit is niet doorgegaan zie ik. Als je wil kan ik opnieuw een afspraak boeken om ter plaatse te bekijken waarom je lijn die 45Mbps niet haalt. 

@HadewychT Er zijn al 2 techniekers langsgekomen. De laatste 19/02 nog. Hij heeft een andere nieuwe internetbox geplaats zonder resultaat zei hij. Er diende een push van de dlm te gebeuren vanop afstand. Dat gebeurde gisteren door happy house, even was het goed maar van korte duur blijkbaar. Misschien een hogere push van snelheid ofzo? 

Reputatie 1
Badge

Waar kan ik eventueel dergelijk schema vinden van de profile types en zones die er zijn of bestaan?

 

Is daar een link van op de proximus website eventueel? Of andere derden websites?

 

Heb ik dan een vectoring lijn? Met een profile 17a of 8b? Welke heb je hier nog in?

 

Ik ben er enigsinds wel geïnteresseerd in hoe dit allemaal in elkaar steekt.

Reputatie 1
Badge

@HadewychT @M_016 @tina.b 

Eventueel iemand die een antwoord weet op mijn 2 bovenstaande vragen?

 

Alvast bedankt!

Reputatie 7
Badge +4

Op basis van de door u bovenvermelde info, zou u in principe  een lijnprofiel 50/15 Mbps down/up (bruto startsnelheid) moeten hebben en zou er een 56% kans zijn dat de DLM deze snelheid automatisch eventueel nog verder kunnen verhogen 

Dit komt in principe overeen met een lijn van het type vdsl2 vectorised met een profiel 17a

 

Uit de reactie van @HadewychT en van de technieker die uw lijnprofiel zou teruggebracht hebben naar 30/3 Mbps, vermoed ik dat dat uw lijn en deze van uw buren mogelijks van het type vdls2 vectorised profiel 8b zullen zijn en vermelde startsnelheid 50/15 Mbps niet zullen kunnen halen 

->

Proximus kabeldocumentatie niet 100% ok? Omwille van ouderdom en/of /veelvuldige reparaties in/aan lokale distributiekabel? Diameter kabelparen kleiner dan gebruikelijk (0.5 i.p;v. 0.7?) 

Eventueel niet aangesloten op de dichtstbijzijnde straatkast?

->

Mogelijks kan een Proximus moderator op dit forum de lokale situatie verder laten analyseren voor een mogelijke oplossing vermits u de minimum gegarandeerde snelheid niet haalt

 

Ref.:

VDSL - Wikipedia

VDSL2 - Wikipedia

BRUO - Proximus Reference Unbundled Local Loop Offer | Proximus

cfr Bruo reference offer main body & annex 2C voor meer detail info

 

Reageer