Internetsnelheid te laag - volgens technicus weersafhankelijk

  • 20 February 2023
  • 10 reacties
  • 110 Bekeken

Afgelopen week (woensdag) kwam een Proximus technicus langs om de BBox te vervangen omdat we al een tijd last hebben van (te) lage internetsnelheid (variërend tussen 3Mbps tot 20 Mbps, terwijl we normaal gezien > 60 Mbps halen). Ook het 5Ghz signaal was weggevallen ondanks het feit dat ik One SSID uitgeschakeld had.

De technicus controleerde de aansluiting en gaf aan dat de bekabeling het probleem was. De helft van het signaal verdwijnt in de grond 😲. Hij kon dit zelf niet verhelpen, er moet een technische ploeg langskomen om na te gaan waar spreekwoordelijk, maar ook letterlijk de kink in de kabel zit.Ik kon wel nog surfen maar het zou afhangen van het weer, regenachtig weer is heel lage snelheid, droog weer ietsje beter 🙄.

Hij vertelde me dat de technische ploeg contact met mij zou opnemen om een afspraak te maken. Afgelopen vrijdag nog niets gehoord, dus heb ik contact opgenomen met de Proximus helpdesk, daar hebben ze bevestigd dat er een technisch probleem is met de belofte dat ze nog contact gingen opnemen. De operator wist wel niet wanneer dit zou zijn (kan nog weken duren). 

Helaas gaat het van kwaad naar erger, dit weekend viel het signaal volledig weg (gelukkig maar tijdelijk), maar toch betaal ik voor de volle pot (en is de theoretische snelheid > 80 Mbps). Er is dus wel degelijk een probleem met de bekabeling, maar blijkbaar is dit geen prioriteit voor Proximus.

 

Wie heeft gelijksoortige ervaringen en wie van de helpdesk kan me verder helpen?

 


10 reacties

@BAJA TIP:  Omdat de PX forummedewerkers direct aan de slag zouden kunnen, als ze de draad hier opnemen, om dit verder te onderzoeken en meer informatie te kunnen geven: Noteer in je ForumProfiel (terwijl je ingelogd bent) zoveel mogelijk (privé) klantgegevens (indien dit nog niet gebeurd is), (in het veld "Ticket" kun je specifieke/privé info m.b.t. je vraag vermelden), privé velden zijn enkel zichtbaar voor Proximus-medewerkers! Klik tenslotte onderaan op "sla wijzigingen op" en meldt ook hier van zodra dit gebeurd is.

Dit is het resultaat van de speedtest, wordt moeilijk telewerken op die manier 😞

Iemand enige verklaring waarom de upload snelheid nog meevalt? Ik zou denken dat zowel up-als downstream verkeer traag verloopt als er letterlijk een breuk in de kabel zit.

Trouwens, nog geen enkel telefoontje ontvangen, noch mail wanneer dit zou verholpen kunnen worden. Is er iemand van de Proximus helpdesk die dit verder wil opvolgen? 

Reputatie 7
Badge +4

Ik vermoed dat u vandaag geen reactie meer van een Proximus medewerker (moderator) op dit publieke forum zult bekomen 

Op basis van  uw eerste bericht vermoed ik dat er “lassers” aan te pas zullen moeten komen (herstelling en/of vocht in de kabel)

Eventueel in afwachting

contact nemen met 0800 22800 technische support en op basis van bovenstaande een afspraak “eisen” (indien er lassers aan te pas komen kan dit vermeodelijk wel enige weken aanslepen)

Bovenstaande kan evenwel niet de oorzaak zijn van het wegvallen van WiFi 5 Mhz, hebt u al een reset van uw Bbox/internetbox doorgevoerd?

 

P.S.

Proximus medewerkers kunnen u in afwachting van een herstelling van uw vaste lijn in principe ook een gratis datavolume (1 TB) op uw Proximus mobiel nummer aanbieden

Een reset van de BBox heb ik al meermaals geprobeerd, maar helaas, 5 GHz is niet terug te vinden als ik een scan uitvoer. Als ik de config van de BBox bekijk zie ik ook enkel devices die geconnecteerd zijn op 2.4GHz. 5 GHz staat actief (volgens config menu), maar er worden geen devices aan gekoppeld.

Ik heb vorige week contact opgenomen op het nummer 0800 22800 met de vraag om dit snel op te lossen. Het enige wat de operator me kon vertellen was dat er een ticket aangemaakt werd en dat ‘ze’ (ik vermoed de technische ploeg)  me terug zouden contacteren. De operator kon me ook niet zeggen of het een kwestie van dagen of weken wordt vooraleer er contact opgenomen wordt, laat staan wanneer de herstelling ingepland wordt. Ondertussen zijn we een week verder en heb ik nog niets vernomen 😔

 

 

je zegt Een reset van de BBox heb ik al meermaals geprobeerd, maar helaas, 5 GHz is niet terug te vinden als ik een scan uitvoer

maar als je het ssid wifi-5.0-xxxxx wilt terugvinden in de inkomende wifi signalen moet je iedere keer na reset van de bbox “one ssid” terug uitzetten.

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1 (daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)

 

Dag Martin

 

Ik heb na de reset One SSID uitgezet en dan zie je effectief dat er opnieuw 2.4 Ghz en 5 GHz in het menu beschikbaar is, maar helaas, enkel 2.4 Ghz te zien bij een scan.

Reputatie 7
Badge +4

En in het Bbox menu staat WiFi 5.0 toch op ON?

en/of ondersteunt uw PC WiFi 5.0? (of bevindt deze zich eventueel buiten het WiFi 5.0 bereik van de Bbox)?

anders eens met een ander toestel proberen op ontvangst van wifi-5.0-xxxx ipv je pc, bv smartphone als je niet te ver staat van de bbox, want 5.0 draagt zo ver niet, verzwakt vlugger in functie van afstand en doorkruisen van muren bvb...

Dag Martin

 

Eveneens al geprobeerd om wifi 5.0 signaal te ontvangen op 3 verschillende toestellen (2 laptops en smartphone), maar geen enkele kan het 5.0 Ghz signaal vinden (ook niet als je dicht bij de router gaat staan).

ja als wifi-5.0 op ON staat (en dus ook One SSID op off staat) en je de bbox al gereset hebt, dan zou ik daaruit besluiten dat het een defect in je bbox is ( zijn radio 5.0 defect! )

Reageer